Blir det någon skidåkning i vinter?

fredw

Aktiv medlem
Kan bara hålla med dig, Italien liksom.
Många liftägare är tveksamma till att öppna. Av rent kommersiella skäl. Inkomsterna kommer inte att motivera utgifterna med en så kort säsong. Tror t ex att Saslong inom Val Gardena har sagt att de inte tänker öppna. Men det vet man ju inte.
De som trycker på för öppning är främst övriga turistnäringen, där varje öppen vecka betyder plus.

fredw

Aktiv medlem
Egentligen inget problem att köra till Italien med en övernattning i bil mitt i Tyskland. Vi har gjort det många gånger, en gång i en Ford Kuga, 3 personer och all snowboardutrustning inne i bilen. Ändå sov vi alla 3 hela natten på egna luftmadrasser. Finns det hjärterum så...
Om du startar med full tank i Malmö kl 06 så kan du äta Schweinhaxe i St Anton samma kväll. Utan att stressa. Men det är ju bra att då kunna växla förare.
Förutsatt att danskarna släpper dig igenom.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Om du startar med full tank i Malmö kl 06 så kan du äta Schweinhaxe i St Anton samma kväll. Utan att stressa. Men det är ju bra att då kunna växla förare.
Förutsatt att danskarna släpper dig igenom.
Danmark är öppet för transit om de inte har gjort om reglerna sedan i fredags. Inte kollat på nyheterna för är instängd på arbete 1 dag till. :)

Gusten26

Medlem
Hade flyg bokat till Zurich denna vecka, som man uppenbarligen fick avboka. Men gläds ju åt vad som nu verkar vara en öppning i Italien till den 15 feb. Har flyg bokat till Turin den 20 feb, vilket nu känns lite mer optimistiskt.

Om jag har förstått det hela rätt, så är det just nu inte tillåtet att resa mellan de olika regionerna i Italien. Finns det några indikationer om detta kommer att ändras / lättas på? Anledningen att jag frågar är att jag som sagt landar i Turin, men är nog mer sugen på att ta mig upp till Aosta. Känns som det finns fler möjligheter där, än att stanna i Piedmont.

KIkat lite på orterna kring Sestriere, om någon har några bra tips på boende och guider däromkring så mottas det tacksamt!

Skida45

Medlem
Hade flyg bokat till Zurich denna vecka, som man uppenbarligen fick avboka. Men gläds ju åt vad som nu verkar vara en öppning i Italien till den 15 feb. Har flyg bokat till Turin den 20 feb, vilket nu känns lite mer optimistiskt.

Om jag har förstått det hela rätt, så är det just nu inte tillåtet att resa mellan de olika regionerna i Italien. Finns det några indikationer om detta kommer att ändras / lättas på? Anledningen att jag frågar är att jag som sagt landar i Turin, men är nog mer sugen på att ta mig upp till Aosta. Känns som det finns fler möjligheter där, än att stanna i Piedmont.

KIkat lite på orterna kring Sestriere, om någon har några bra tips på boende och guider däromkring så mottas det tacksamt!
Optimist 😀

fredw

Aktiv medlem
Jo, men Italien blir knappt.
Nja, gäller även Val Gardena (ca 3,5 timmar att köra från München) och de övriga delar av Dolomiterna som ligger nära motorvägen ner från Brennerpasset. Dvs kanske inte Arabba, Canazei och Cortina även om det också går (fast då kanske restaurangen hinner stänga). Men visst, det är inte alltid den bästa lösningen att köra hela vägen i sträck.
Som jag ser det blir denna säsong ett större problem kravet på ett högst 48 timmar gammalt negativt Covid-test. Det är svårt och dyrt att fixa i Sverige, med mycket stor risk att svaret inte blir klart i tid. Under dessa 48 h ska hela sällskapet alltså både hinna få negativa provsvar på engelska och hinna ta sig ner till Italienska gränsen.
Om något inte klaffar (typ bilköer) så får hela sällskapet sitta inne i självfinansierad karantän och titta på skidbackarna genom hotellfönstret. Eller direkt vända hem igen.

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Som jag ser det blir denna säsong ett större problem kravet på ett högst 48 timmar gammalt negativt Covid-test. Det är svårt och dyrt att fixa i Sverige, med mycket stor risk att svaret inte blir klart i tid.

Jag tror möjligen att någon företagsam jäkel har sett behovet för det kom nyligen upp testcenter vid både Stora Bernstorp och CenterSyd - vilka alltså båda ligger på mackavstånd från E6/E20 utanför Malmö. De gör snabbtester med svar inom 15 minuter för 400 kr. Kolla in testcenter.nu

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Jag tror möjligen att någon företagsam jäkel har sett behovet för det kom nyligen upp testcenter vid både Stora Bernstorp och CenterSyd - vilka alltså båda ligger på mackavstånd från E6/E20 utanför Malmö. De gör snabbtester med svar inom 15 minuter för 400 kr. Kolla in testcenter.nu
Gäller de svaren? Vet att det gällde inte tidigare till inresa till Norge tex?

fredw

Aktiv medlem

Tack för tipset. Får dock kolla upp det som Hasse skriver. Det står så här på testcenters sida: ”Detta certifikat gäller vid inresande till de länder som accepterar provresultat som kommer från antigentester.”

Edit: tror det funkar för Italien. Men lita inte på mig...

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Gäller de svaren? Vet att det gällde inte tidigare till inresa till Norge tex?
Italien kräver pcr swab. Men ta det i Sverige på em innan Kielfärjan och köra ner till Italien och få svaret inom 48 timmar funkar ju och synkar bra med ankomsttiden. Dessutom nog ingen minutprecision. Gränserna obemannade så mer att vara skyddad om något händer.

Anzom

Aktiv medlem
Italien kräver pcr swab. Men ta det i Sverige på em innan Kielfärjan och köra ner till Italien och få svaret inom 48 timmar funkar ju och synkar bra med ankomsttiden. Dessutom nog ingen minutprecision. Gränserna obemannade så mer att vara skyddad om något händer.

Vid inresa i Italien för personer som inte uppvisar symptom på Covid-19 och som under de senaste 14 dagarna endast vistats i länder tillhörande lista C, råder endast skyldighet att uppvisa negativt molekylärt eller antigent.

Verkar funka med antigen/snabbtest till Italien

JAndersB

Aktiv medlem
Vid inresa i Italien för personer som inte uppvisar symptom på Covid-19 och som under de senaste 14 dagarna endast vistats i länder tillhörande lista C, råder endast skyldighet att uppvisa negativt molekylärt eller antigent.

Verkar funka med antigen/snabbtest till Italien
Antigen kräver ju att man har antikroppar (kvar). Jag har frågat och turistbyrån i Livigno hävdar, i likhet med många källor, att det måste vara pcr swab om inte antigener.

fredw

Aktiv medlem
Antigen kräver ju att man har antikroppar (kvar). Jag har frågat och turistbyrån i Livigno hävdar, i likhet med många källor, att det måste vara pcr swab om inte antigener.
Nja... Antigen testet visar om man har aktiv infektion. Antikroppar kan ta över en vecka att utveckla och används för att se om man tidigare haft Covid.
På den sida du länkar till står det ”skyldighet att uppvisa negativt molekylärt eller antigent Covid-test”.
Och på italienarnas egen sida står ”undertake to carry out a molecular or antigenic swab test on arrival at the airport, port or border crossing, where possible, or within 48 hours from entering the country at their local health authority.”
Alltså bör ett antigen swab test vara ok, vilket såvitt jag förstår är det man kan få i Malmö för 400 kr på en kvart.
Jag fyllde i Itslienska statens frågeformulär och fick detta resultat. Jag skrev att jag var svensk och har passerat Danmark, Tyskland och Österrike:
You must fill out a self-declaration and prove thatyou have undergone a molecular or antigenic test, carried out by means of a swab, with negative result.

You can only take the test in the 48 hours before you arrive.

As soon as you enter the national territory, you must inform your Local Health Authority of reference.

If you are unable to undergo a molecular or antigenic test within 48 hours prior to entering Italy, once in Italy you must self-isolate for 14 days.”

SofiaPB

Aktiv medlem
Någon som vet om detta gäller även om man bara kommer från Schweiz (kör bil över gränsen)?

JAndersB

Aktiv medlem
Nja... Antigen testet visar om man har aktiv infektion. Antikroppar kan ta över en vecka att utveckla och används för att se om man tidigare haft Covid.
På den sida du länkar till står det ”skyldighet att uppvisa negativt molekylärt eller antigent Covid-test”.
Och på italienarnas egen sida står ”undertake to carry out a molecular or antigenic swab test on arrival at the airport, port or border crossing, where possible, or within 48 hours from entering the country at their local health authority.”
Alltså bör ett antigen swab test vara ok, vilket såvitt jag förstår är det man kan få i Malmö för 400 kr på en kvart.
Jag fyllde i Itslienska statens frågeformulär och fick detta resultat. Jag skrev att jag var svensk och har passerat Danmark, Tyskland och Österrike:
You must fill out a self-declaration and prove thatyou have undergone a molecular or antigenic test, carried out by means of a swab, with negative result.

You can only take the test in the 48 hours before you arrive.

As soon as you enter the national territory, you must inform your Local Health Authority of reference.

If you are unable to undergo a molecular or antigenic test within 48 hours prior to entering Italy, once in Italy you must self-isolate for 14 days.”

Nu var det inte jag som länkade till en sida..

Oavsett vilket, detta är förvirrande. Eftersom jag ville ha mer info vad de menar med sina termer frågade jag turistbyrån i Livigno om vad de avser. De har även testmöjligheter i Livigno.

Svaret jag fick var pcr med swab. Vad är skillnaden mellan pcr med swab och snabbtesterna som erbjuds? Antigen, antikroppar, molekylärt? Vore tacksam för mer info.

I Göteborg kan man köpa pcr tester taget i näsan, med 36-48 timmars svarstid. Vad är då dessa?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem

Oavsett vilket, detta är förvirrande. Eftersom jag ville ha mer info vad de menar med sina termer frågade jag turistbyrån i Livigno om vad de avser. De har även testmöjligheter i Livigno.

Svaret jag fick var pcr med swab. Vad är skillnaden mellan pcr med swab och snabbtesterna som erbjuds? Antigen, antikroppar, molekylärt? Vore tacksam för mer info.

I Göteborg kan man köpa pcr tester taget i näsan, med 36-48 timmars svarstid. Vad är då dessa?
I Danmark är det skillnaden i säkerheten i testen. Snabbtesterna är inte lika säkra. (65% säkerhet har jag för mig jämfört med vanliga tester)

JRK

Medlem

Hej,

PCR och antigen är två olika sätt att påvisa viruspartiklar (aktiv sjukdom). PCR är något säkrare vad gäller sensitivitet/specificitet, men tar något dygn att analysera. Antigen får man snabbsvar på.

Antikroppar är immunförsvarets "minne" av genomgången infektion vilket ger immunitet mot ny infektion. Går att mäta med blodprov någon/några veckor efter genomgången sjukdom.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Hej,

PCR och antigen är två olika sätt att påvisa viruspartiklar (aktiv sjukdom). PCR är något säkrare vad gäller sensitivitet/specificitet, men tar något dygn att analysera. A.ntigen får man snabbsvar på.

Antikroppar är immunförsvarets "minne" av genomgången infektion vilket ger immunitet mot ny infektion. Går att mäta med blodprov någon/några veckor efter genomgången sjukdom.
Beror på var du bor. 18 timmar fick jag svar på PCR provet i veckan. :)

JAndersB

Aktiv medlem
Vi har som sagt bekanta som bor i Livigno och körde ner när vi körde in i Schweiz. Så här skriver de:
Jag har kollat lite mer.
Tydligen har kommittén godkänt reglerna, nu hänger det på Covid.
Som jag förstått är allt ok för öppning den 15 men det kan komma nya beslut från regeringen varje vecka beroende på smittoläget.
Det är också upp till skidanläggningarna om de vill öppna eller få stödpengar från staten.
Jag ska försöka klämma lite på dem här och se hur de planerar. Problemet är att staten kan stänga ner allt igen på en veckas varsel om covid går upp igen.

Och
Det hela kompliceras ytterligare av att det inte riktigt finns någon regering i Italien just nu:)

fredw

Aktiv medlem
Det hela kompliceras ytterligare av att det inte riktigt finns någon regering i Italien just nu:)
Det är de iofs så vana vid att det knappast gör någon skillnad... :) Italienarna är fenomenala på att klara sig bra trots sina usla myndigheter.

Tack att du frågar på plats. Problemet är ju att oavsett officiella regler så kanske inte det når ut till den gränspolis man råkar möta. Såna problem har vi haft här vid Öresundsbron också. Vilket iofs innebär att det du får höra i Livigno kanske inte gäller vid Brennero...

Alltså. Utöver det som sagts ovan, alltså att Italien verkar godkänna både det noggrannare PCR/”molecular” test och antigen test (som ger snabbare svar), så vill de att det ska vara en ”swab”. Inte blodprov. Vet inte varför. Kanske ”swab” är noggrannare. I vilket fall är det ”swab” som görs på testcenter.nu i bl a Malmö.

PS swab innebär alltså att man tar prov genom att gnugga med en tops-liknande grej på slemhinnan låååångt bak i näsan (eg. i svalget upp bakom näshålan). Aningens obehagligt.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Det är de iofs så vana vid att det knappast gör någon skillnad... :) Italienarna är fenomenala på att klara sig bra trots sina usla myndigheter.

Tack att du frågar på plats. Problemet är ju att oavsett officiella regler så kanske inte det når ut till den gränspolis man råkar möta. Såna problem har vi haft här vid Öresundsbron också. Vilket iofs innebär att det du får höra i Livigno kanske inte gäller vid Brennero...

Alltså. Utöver det som sagts ovan, alltså att Italien verkar godkänna både det noggrannare PCR/”molecular” test och antigen test (som ger snabbare svar), så vill de att det ska vara en ”swab”. Inte blodprov. Vet inte varför. Kanske ”swab” är noggrannare. I vilket fall är det ”swab” som görs på testcenter.nu i bl a Malmö.

PS swab innebär alltså att man tar prov genom att gnugga med en tops-liknande grej på slemhinnan låååångt bak i näsan (eg. i svalget upp bakom näshålan). Aningens obehagligt.
Är sjukt obehagligt. Den vanliga testen är mycket bättre att ta för mig, den är irriterande men inte i närheten av den snabbtesten.

JAndersB

Aktiv medlem
Livigno turistbyrå:
Following the meeting of the Technical Scientific Committee, the opening of the lifts is confirmed for Monday, February 15, 2021, in all yellow areas, including Livigno. More information on the modalities will follow.

JanN

Medlem
Någon som kan tipsa om website med info om vilka Italienska orter som verkligen kommer att öppna?

De är inte direkt snabba med att meddela om eventuell öppning... Endast Livigno av de jag kollat som har info.

SofiaPB

Aktiv medlem
Någon som kan tipsa om website med info om vilka Italienska orter som verkligen kommer att öppna?

De är inte direkt snabba med att meddela om eventuell öppning... Endast Livigno av de jag kollat som har info.
Jag har gått igenom ca 10 skidområden i Italien och som du skriver - endast Livingo som skriver att de kommer öppna.... Jag har mailat några hotell jag känner till (bl a svenskägda) i Cervinia, Monterosa och Cortina och väntar på svar.... Återkommer.

fredw

Aktiv medlem
Jag har gått igenom ca 10 skidområden i Italien och som du skriver - endast Livingo som skriver att de kommer öppna.... Jag har mailat några hotell jag känner till (bl a svenskägda) i Cervinia, Monterosa och Cortina och väntar på svar.... Återkommer.

Tyvärr tror jag inte de vet själva ens. Jag skulle ta alla besked med en nypa salt. Det som gäller idag kan vara överspelat imorgon. Politiker och myndigheter kan få kalla fötter när som helst.

SofiaPB

Aktiv medlem
Angående Italien så kan jag rapportera från bl a Monterosa att de _tror_ att de kommer att öppna 20/2 (men att det kommer bli tillåtet från 15/2). En del mindre områden _tror_ att de kommer öppna från den 15/2 men att det officiella beslutet fr regeringen (som inte finns)? ännu inte kommit. Så allt är ff oklart.

Heddious

Aktiv medlem
Skyway Monte Bianco öppnar redan imorgon, enligt deras FB.
Meanwhile i Chamonix: duggregn och virriga turister som snöskoar upp i pisten i Les Houches.
Jag är Tony Rickardsson, eller hur var det nu..?

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp