Blir det någon skidåkning i vinter?

Anzom

Aktiv medlem
Polen verkar öppna upp. Men efter att läst recensioner om Zakopane tror jag vi skippar..

JAndersB

Aktiv medlem
Seriöst?
Åka runt på berget med ett Melitta-filter över truten, vilken italiensk politiker har ramlat och slagit huvet och kommit på den idén?! :rolleyes:
Och vad för nytta ska det göra?
Jag som just börjat fundera på att köra ner till Cervinia till Påsk, jag tror jag går och kokar kaffe istället...
Nu går alla omkring på söndagspromenader med sina munskydd hängande under hakan som snoruppsamlare. Ser ganska roligt ut.

fredw

Aktiv medlem
Vi flyttade till Italien och kom ner i början av augusti och frågade när skolornas hösttermin började. ”I slutet av september” blev svaret. ”Ni är för tidigt ute. Kom tillbaks om några veckor så kanske vi kan ge ett mer exakt datum.”

Samtidigt som de är fenomenala på att improvisera på en femöring (och på fem sekunder) och ändå oftast få till det riktigt bra, så hade de vunnit på att försöka hålla sig mer till det som bestämts.

De lider av kroniskt uselt styre. De är värda bättre.

”Förslagen inkluderar en utvidgad nedstängningsförordning som möjliggör en bredare nedstängning av det svenska samhället.

Verksamheter som omfattas är samtliga handelsplatser, serviceinrättningar, gym, sportanläggningar, badanläggningar, restauranger och platser för privata sammankomster.”

Vi får väl se om skidanläggningar räknas som ”sportanläggningar”. Isf skulle nedstängning kunna bli aktuellt någon gång efter 27:e februari.

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Det blev skidåkning i Italien också. Tur att pizzorna är billiga, många kalorier bränner man. Turat 6 dagar i rad nu. Sålde splitboardarna för flera år sen och kör snöskor. Ingen hit dock på denna nivån så beställt nya splitboardar från snowcountry.eu. Allt slutsålt här.

Lite komiskt med helomvändningen från myndigheterna. Massor av barnfamiljer här som tänkt ha sportlov/fasching och som nu desperat försöker komma på lokalbussarna, kör bilar eller taxi upp och ner till Passo Eira för att kunna åka pist ner. Blev så stort så det hamnade på TV så nu en massa förbudskyltar överaltt, både för piståkning och tura upp i pisten och Guardia Finanza springer och jagar folk i backen. Dock bryr sig ingen och idag, när fasching är över var även de borta. Så nu kan vi smitta varandr fritt i pisten igen. Konstigt, kö i längdspåret, men det är tydligen ok.

Vi har det dock underbart. Turar i fin snö, solen skiner och utelunch och afterski inga problem och 5 mars är ju inte så långt borta. Och öppnar dom inte då heller så är Schweiz med öppna liftar bara några mil bort.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det blev skidåkning i Italien också. Tur att pizzorna är billiga, många kalorier bränner man. Turat 6 dagar i rad nu. Sålde splitboardarna för flera år sen och kör snöskor. Ingen hit dock på denna nivån så beställt nya splitboardar från snowcountry.eu. Allt slutsålt här.

Lite komiskt med helomvändningen från myndigheterna. Massor av barnfamiljer här som tänkt ha sportlov/fasching och som nu desperat försöker komma på lokalbussarna, kör bilar eller taxi upp och ner till Passo Eira för att kunna åka pist ner. Blev så stort så det hamnade på TV så nu en massa förbudskyltar överaltt, både för piståkning och tura upp i pisten och Guardia Finanza springer och jagar folk i backen. Dock bryr sig ingen och idag, när fasching är över var även de borta. Så nu kan vi smitta varandr fritt i pisten igen. Konstigt, kö i längdspåret, men det är tydligen ok.

Vi har det dock underbart. Turar i fin snö, solen skiner och utelunch och afterski inga problem och 5 mars är ju inte så långt borta. Och öppnar dom inte då heller så är Schweiz med öppna liftar bara några mil bort.

Ser ju härligt ut i Livigno!
Fick plötsligt för mig att jag vill köra dit till Påsk, borde väl funka snömässigt där?
Ni har ju inga FFP2 masker på er när ni åker!?😲😉

fredw

Aktiv medlem

Livigno kallas ju lilla Tibet... Ser himmelskt ut. Hälsningar från pulkabacken i Kroksbäck där snön just regnade bort.

fredw

Aktiv medlem
Ser ju härligt ut i Livigno!
Fick plötsligt för mig att jag vill köra dit till Påsk, borde väl funka snömässigt där?
Tänk bara på att man numera efter resa utomlands ska hemisolera sig i sju dagar efter hemkomsten. Man ska dessutom testa sig direkt vid hemkomsten och efter fem dagar.

Tror inte det blir någon lättnad före påsk. Den mer smittsamma engelska varianten av Covid-19 står nu för ca 1/3 av de nya fallen i Skåne.

fredw

Aktiv medlem
Iofs ligger det något i det PC skriver, en genomgången covid-infektion ger ett gott skydd under många månader hos de flesta visar en färsk svensk studie.

PisteCarver

Aktiv medlem
Iofs ligger det något i det PC skriver, en genomgången covid-infektion ger ett gott skydd under många månader hos de flesta visar en färsk svensk studie.
Den långtidsstudien kom idag, och enligt den skyddar det som sagt bättre än samtliga vacciner.
Men jag orkar inte med den här negativismen längre, vi behöver glädjas åt saker här i livet! :)
Jag blev otroligt glad av att se @JAndersB's video med de underbara snöiga bergen i Livigno ackompanjerade med italiensk musik! (y)

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Har redan en gång avböjt att ha någon kommunikation med dig, OK!
Nå så du vill inte svara? 2-3 månader är väl antigenerna där minst men försvinner därefter. Tyvärr tror folk att de sitter i för all framtid men flera tester visar att dessa försvinner fortare än man tror. :( Så har man inte bevis på att man har de kvar så är man ju inte säker.

JAndersB

Aktiv medlem
Enligt studie presenterad på nyheterna igår har man antikroppar i 9 månader och smittar inte, så märklig dessinformation igen.

Hade covid i slutet av oktober och känner mig helt trygg. Hemmet är husbilen alternativt Portugal så självkarantän blir dessutom ganska absurt och vad jag förstått dessutom en rekommendation.

Som vanligt är ju hela covidkarusellen absurd. Danmark fortsätter spela allan och stänger gränser för att slippa mutationer samtidigt som Sverige stänger gränsen mot Danmark för att slippa den mutation som Danmark stängt gränsen för. Man tar sig för pannan.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Enligt studie presenterad på nyheterna igår har man antikroppar i 9 månader och smittar inte, så märklig dessinformation igen.

Hade covid i slutet av oktober och känner mig helt trygg. Hemmet är husbilen alternativt Portugal så självkarantän blir dessutom ganska absurt och vad jag förstått dessutom en rekommendation.

Som vanligt är ju hela covidkarusellen absurd. Danmark fortsätter spela allan och stänger gränser för att slippa mutationer samtidigt som Sverige stänger gränsen mot Danmark för att slippa den mutation som Danmark stängt gränsen för. Man tar sig för pannan.
Den studien har jag missat men har varit på arbete.

Och där kommer det som du skriver med desinformation igen. Danskarna påstod för någon vecka sedan att antigenerna satt i omkring 3-4 månader med full styrka. Svårt att veta på vad man skall lyssa på och tro på i all informatör som kommer ut.

Bakis ser för övrigt grymt ut eller italienska delen oxå om du skall mot Schweiz. Såg fina bilder från bägge ställena i dag.

JAndersB

Aktiv medlem
Den studien har jag missat men har varit på arbete.

Och där kommer det som du skriver med desinformation igen. Danskarna påstod för någon vecka sedan att antigenerna satt i omkring 3-4 månader med full styrka. Svårt att veta på vad man skall lyssa på och tro på i all informatör som kommer ut.

Bakis ser för övrigt grymt ut eller italienska delen oxå om du skall mot Schweiz. Såg fina bilder från bägge ställena i dag.
Och du var på arbetet också när du påstod att Danmark hade öppna gränser. Kanske också när du påstod att medborgarskap och inte varifrån man reste in i Schweiz avgjorde karantänskrav.

Generellt påstås det så mycket om Covid så man kanske skall vara lite försiktig med kategoriska uttalanden om vad som gäller och i stället försöka ha så roligt som möjligt under tiden som politikerna fattar panikbeslut.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Och du var på arbetet också när du påstod att Danmark hade öppna gränser. Kanske också när du påstod att medborgarskap och inte varifrån man reste in i Schweiz avgjorde karantänskrav.

Generellt påstås det så mycket om Covid så man kanske skall vara lite försiktig med kategoriska uttalanden om vad som gäller och i stället försöka ha så roligt som möjligt under tiden som politikerna fattar panikbeslut.
Ja jag arbetar mycket nu när vi inte får ta in vikarier på grund av Corona.

Och det med medborgarskap bad jag väl om ursäkt för? Och roligt det har jag. Surf alla dagar när man är ledig så ingen klaga härifrån om detta. (Förutom att folk från djävulsön är här just nu då det är sportlov överallt här) Och skidåkningen finns kvar långt över sommaren ganska nära.

De har för övrigt ändrat reglerna igen om inresa och utresa i Danmark. Men det gör de varje vecka nu för tiden.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det blev skidåkning i Italien också.
Denna underbara video inspirerade mig att bestämma mig för att det för första gången på många år blir skidåkning i "Bella Italia" igen. Jag SKA till Livigno till Påsk och liftarna SKA öppna igen.
Jag blev faktiskt så inspirerad så att jag i kväll ordnade en "lill-lördag" med frun och serverade en tallrik med prosciutto, bresaola, parma reggiano, pesto och ciabatta, som sköljdes ner med en flaska Pinot Nero! 🍲🍷😋
Glöm inte att efter Corona kommer solsken och snö! 😊

fredw

Aktiv medlem
Denna underbara video inspirerade mig att bestämma mig för att det för första gången på många år blir skidåkning i "Bella Italia" igen. Jag SKA till Livigno till Påsk och liftarna SKA öppna igen.
Jag blev faktiskt så inspirerad så att jag i kväll ordnade en "lill-lördag" med frun och serverade en tallrik med prosciutto, bresaola, parma reggiano, pesto och ciabatta, som sköljdes ner med en flaska Pinot Nero! 🍲🍷😋
Glöm inte att efter Corona kommer solsken och snö! 😊
Hade du allt det där hemma? Eller blev det en snabb bunkringsrunda till italienaren utanför Lomma? 😄
PS Kanske Livigno är för snällt för en erfaren PC? Har iofs aldrig varit där. Och ingen vet ännu om de verkligen öppnar den 5 mars. Annars hade jag gärna hakat på...

JAndersB

Aktiv medlem
Hade du allt det där hemma? Eller blev det en snabb bunkringsrunda till italienaren utanför Lomma? 😄
PS Kanske Livigno är för snällt för en erfaren PC? Har iofs aldrig varit där. Och ingen vet ännu om de verkligen öppnar den 5 mars. Annars hade jag gärna hakat på...
Pistcarving heaven. Kilometerbreda nedfarter med bra snö och ok lutning. Off pisten inte som Chamonix men samtidigt föredrar vi att kunna åka långa bc åk, lätt tillgängliga, veckor efter snöfall, i stället för sönderkuperade berg i Österrike, vilka åks upp på en förmiddag.

Ett Myrkdalen på steroider. Inte heller här har vi nästan någonsin kört på en sten.

PisteCarver

Aktiv medlem
Pistcarving heaven. Kilometerbreda nedfarter med bra snö och ok lutning. Off pisten inte som Chamonix men samtidigt föredrar vi att kunna åka långa bc åk, lätt tillgängliga, veckor efter snöfall, i stället för sönderkuperade berg i Österrike, vilka åks upp på en förmiddag.

Ett Myrkdalen på steroider. Inte heller här har vi nästan någonsin kört på en sten.
Huvudsakligen röda nerfarter vad jag kan se. På bilder ser det underbart ut (och gott om moderna liftar).
Sluttningarna ser ut att ligga i riktning ost-nordost resp. väst-nordväst, så det borde ju funka till Påsk.
För omväxling kan man ju också göra dagsutflykter till Piz Lagalp eller Piz Corvatsch.
Ser mysigt ut i byn också, och prisvärda hotell med halvpension.

Jag hade egentligen riktat in mig på Obergurgl/Hochgurgl, men i "bästa Skistar-anda" har man detta året höjt liftkortpriserna med 30%! Det gamla priset kan man fortfarande få om man köper liftkorten online minst två veckor innan och utan återbetalningsrätt.(n)
Nu är ju tyskarna ett folk som förstår att använda sin konsumentmakt (till skillnad från svenskar), och på forumet på Bergfex har man gått "bärsärk" mot liftbolaget och svurit att aldrig återvända till orten.(y)
Kommer inte jag heller att göra, utan hoppas att nu kunna uppleva något nytt i Livigno. Tänk vad ett inlägg här på forumet kan göra för att man ska få upp ögonen för något annat! :)

mgbgt66

Aktiv medlem
Lite offtopic men jag kommer ihåg att Transworld Snowboarding (back in the days) listade Livigno som ett av de bästa snowboardställena i hela världen!

JAndersB

Aktiv medlem
Gammal alpin tävlingsåkare som man är, med högsta alpina tränarutbildningen man kan nå i Sverige 😀

Senast ändrad:

wertigo

Aktiv medlem

Underbar film! Så fina vyer. Ibland glömmer man varför man gillar bergen så mycket! Keep up the good spirit!

PisteCarver

Aktiv medlem
Tyskt skidforum, det vill man läsa! Inte hört om Bergfex-forum, kan man få be om länk?
Eller österrikiskt, jag vet inte.
Det är så mycket mer än ett forum, det är en hel databas av info om alla skidorter i Alperna, väderprognoser, hotell etc.
Finns som appar att ladda ner i mobilen osv.
Skriv bara bergfex.at eller sök i appstore på bergfex.
En mobil utan bergfex apparna är bara en halv mobil! ;)

Eller österrikiskt, jag vet inte.
Det är så mycket mer än ett forum, det är en hel databas av info om alla skidorter i Alperna, väderprognoser, hotell etc.
Finns som appar att ladda ner i mobilen osv.
Skriv bara bergfex.at eller sök i appstore på bergfex.
En mobil utan bergfex apparna är bara en halv mobil! ;)
Där ser man. Vädersektionen på Bergfex har varit oumbärlig vid mina månader i Österrike, nu blir det till att utforska resten! Tackar.

Senast ändrad:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp