Nu finns det ju risk att vi drar iväg tråden i en oändlig coronadebatt igen och det skulle vi ju inte, eller?Det kan ju bero på att utförsåkning – om man generaliserar väldigt grovt och utgår från den delen av vår skidåkande befolkning som inte har fjäll/berg i närområdet till vardags (och inte enbart håller sig i den lilla lokala slalombacken, om den råkar ha snö) – de facto är en sysselsättning som i huvudsak utövas av relativt välbeställda, och som (om vi återigen generaliserar väldigt grovt och för två sekunder bortser från turistnäring etc etc och bara tänker på grundkonceptet "åka upp och ner för ett berg för nöjes skull") på det stora hela är rätt onödig. Ungefär lika onödig som att springa efter en boll på en gräsmatta, bara med rätt mycket högre tröskel för att komma till den punkt där en så att säga kan börja springa.
Utan att gå in på huruvida fjällresor just i år bör vara eller icke vara så är det väl ingen hemlighet att skidåkning i de allra flesta fall är en dyr materialsport som är tämligen ouppnåelig för väldigt många människor, även i Sverige och liknande i-länder?
GP hade en debattartikel på lite detta tema idag (ber om ursäkt om det är betalvägg, jag är osäker, den var öppen när jag klickade): Arbetarklassens barn drabbas värst av medelklassens fjällresor
Alltihopa är en jäkla gråzon och det är hopplöst att försöka säga vad som är mer rätt eller fel medan det pågår. Vilken risk är störst? Stoppa turismen och offra ekonomin i fjällen, eller låt folk resa men riskera större smittspridning i tätbefolkade delar av landet som redan är/har varit hårt utsatta? Gör Frankrike med sina stängda liftar mer rätt än Österrike som åtminstone til viss del låtit locals få åka lift? Eller är Schweiz det allvetande oraklet? Borde vi spärra av alla fotbolls- och basketplaner för att det ska vara moraliskt försvarbart att säga till de som har råd att de inte borde åka till fjällen?
Jag vet inte.
Men jag tycker att det finns moraliska aspekter i allt det här som är rätt intressanta att grubbla över. Vilket jag nu ska göra medan jag rullar 500-ish köttbullar. Hepp!
OK. Men varken arbetarklassens barn eller stugsittande journalister med dåligt samvete för att de aldrig motionerar får det väl knappast sämre av att de som är aktiva och/eller har råd åker bort från smitthärdarna i storstan (arbetsplatser, kollektivtrafik, shoppingcentrum etc etc) och sprider ut sig i friska luften i fjäll och alper.
Har yrat runt i Funäsfjällen nu i en månad, får nog säga att folk inte har tagit semester från pandemin.Andra veckan på sportlovet och hitintills tycker jag att det har skötts exemplariskt,naturligtvis finns det stolpskott överallt men en uppsträckning och information så löser det sig.Mest retsamt är att det f.n i mej snöat max par cmMen jag tycker att det finns moraliska aspekter i allt det här som är rätt intressanta att grubbla över.
Vilken spännande generalisering igen.
Debattör = En lat softpotatis som knappt orkar trampa sin lådcykel till närmaste Systemet och handla sin dagliga dos lådvin
Skidåkare = En hurtig friluftsmänniska som njuter av den friska fjälluften och köar ansvarsfullt med nummerlapp i handen utanför ICA i Sveg
""
Så länge ni håller er relativt snälla mot varandra och gör någon slags ansats till sakliga argument så är i alla fall jag nöjd. Men jag håller lite koll och har ena fingret på raderings-knappen.Moderator, säg till om vi ska lägga ner...
Instämmer. Skolorna i Gbg har dock infört tillfällig distansundervisning efter sportlovet, med hänvisning till bl a fjällresandet samt ökning av den brasilianska virusvarianten." som en följd av resandet till fjällorterna har nu högstadiet och gymnasieskolorna i Göteborg övergått till distansundervisning "
Det där reagera jag lite på (dabettartikel i GP. Det är väl ändå ingen som vet detta och kan säger så? Tydligen var det 70 smitade turister i Sälen och 40 i Åre? Knappast att det är nledning? Kanske så att lov överhuvudtaget öker smittspridning? De flesta sitter ju inte hemma om de har ledigt.
En sak är konstig dock. Om man kollar på kurvorna som ligger FHMs hemsida. Så har alla kurvor droppat som en sten efter det vårdslösa resandet under jul och nyår. Är inte det lite skumt?Instämmer. Skolorna i Gbg har dock infört tillfällig distansundervisning efter sportlovet, med hänvisning till bl a fjällresandet samt ökning av den brasilianska virusvarianten.
Att resande ökar smittorisken generellt, det är klart. Men det gäller nästan all aktivitet som sker utanför hemmet. Och att en del testar positivt på skidorter där de just då befinner sig är ju i sig inte indikation på ökad smittspridning. De flesta av dessa hade väl testat positivt hemma i stan också (om där funnits lika god tillgång till snabbtest). Frågan är ju istället om dessa sprider smitta mer än om de istället hade stannat hemma på spårvagnar, skolor, affärer och arbetsplatser.
Om smittan i storstäderna ökar efter sportloven, vilket inte är otroligt, vad kommer då få skulden i media? Skidturismen till fjällen? Eller att alla lediga barn drog runt i stora grupper i Nordstans galleria och sedan gick hem till varandras familjer och tittade på TV eller spelade playstation i små instängda rum i timtal?
Det kan ju bero på att utförsåkning – om man generaliserar väldigt grovt och utgår från den delen av vår skidåkande befolkning som inte har fjäll/berg i närområdet till vardags (och inte enbart håller sig i den lilla lokala slalombacken, om den råkar ha snö) – de facto är en sysselsättning som i huvudsak utövas av relativt välbeställda, och som (om vi återigen generaliserar väldigt grovt och för två sekunder bortser från turistnäring etc etc och bara tänker på grundkonceptet "åka upp och ner för ett berg för nöjes skull") på det stora hela är rätt onödig. Ungefär lika onödig som att springa efter en boll på en gräsmatta, bara med rätt mycket högre tröskel för att komma till den punkt där en så att säga kan börja springa.
Utan att gå in på huruvida fjällresor just i år bör vara eller icke vara så är det väl ingen hemlighet att skidåkning i de allra flesta fall är en dyr materialsport som är tämligen ouppnåelig för väldigt många människor, även i Sverige och liknande i-länder?
GP hade en debattartikel på lite detta tema idag (ber om ursäkt om det är betalvägg, jag är osäker, den var öppen när jag klickade): Arbetarklassens barn drabbas värst av medelklassens fjällresor
Alltihopa är en jäkla gråzon och det är hopplöst att försöka säga vad som är mer rätt eller fel medan det pågår. Vilken risk är störst? Stoppa turismen och offra ekonomin i fjällen, eller låt folk resa men riskera större smittspridning i tätbefolkade delar av landet som redan är/har varit hårt utsatta? Gör Frankrike med sina stängda liftar mer rätt än Österrike som åtminstone til viss del låtit locals få åka lift? Eller är Schweiz det allvetande oraklet? Borde vi spärra av alla fotbolls- och basketplaner för att det ska vara moraliskt försvarbart att säga till de som har råd att de inte borde åka till fjällen?
Jag vet inte.
Men jag tycker att det finns moraliska aspekter i allt det här som är rätt intressanta att grubbla över. Vilket jag nu ska göra medan jag rullar 500-ish köttbullar. Hepp!
Tack för info!Transit ok hela vägen vad jag kan se - just nu...
Ja, de får ju ha öppnat först innan man ger sig i väg. Det är påsken som gäller för oss, så det blir i slutet på mars.Jag önskar dig lycka till, längtar dit själv. Du vet att italienska myndigheterna senast förlängde nedstängningen med bara ca 12 timmars varsel?
PS tror din italienska Spotifylista behöver uppdateras. Det finns fin italiensk ny musik som inte låter som Lars Lönndahl. Gäller dig också, JAndersB!![]()
Italienska klassiker är ju halva nöjetJag önskar dig lycka till, längtar dit själv. Du vet att italienska myndigheterna senast förlängde nedstängningen med bara ca 12 timmars varsel?
PS tror din italienska Spotifylista behöver uppdateras. Det finns fin italiensk ny musik som inte låter som Lars Lönndahl. Gäller dig också, JAndersB!![]()
Italienska klassiker är ju halva nöjet![]()
Det kan ju bero på att utförsåkning – om man generaliserar väldigt grovt och utgår från den delen av vår skidåkande befolkning som inte har fjäll/berg i närområdet till vardags (och inte enbart håller sig i den lilla lokala slalombacken, om den råkar ha snö) – de facto är en sysselsättning som i huvudsak utövas av relativt välbeställda, och som (om vi återigen generaliserar väldigt grovt och för två sekunder bortser från turistnäring etc etc och bara tänker på grundkonceptet "åka upp och ner för ett berg för nöjes skull") på det stora hela är rätt onödig. Ungefär lika onödig som att springa efter en boll på en gräsmatta, bara med rätt mycket högre tröskel för att komma till den punkt där en så att säga kan börja springa.
Jag vet inte.
Tror Lombardiet blir orange från måndag så bara det borde sätta stopp. Är man redan här påverkar det i övrigt inte så mycket.Skipass kostar ju vad det kostar men i övrigt behöver det inte bli dyrare än en vanlig charterresa.
Man behöver inte ha ny dyr utrustning. Man behöver inte äta och dricka dyrt. Man behöver inte bo dyrt.
Men folk som inte åker skidor ser ju bara 'influencers' foton på instagram och tror att utförsåkning=lyx.
Väldigt tyst en vecka ifrån om eventuell öppning i italien den 5 mars. Det sas efter förra gången att besked inte skulle komma i sista sekund men man tycker ju att en vecka innan är alldeles för sent det också. Känslan är att man inte öppnar då 'experter' från italienska FHM uttalat sig emot en öppning. Samtidigt har det skrivits en del om hur skidåkning är öppet i Schweiz utan att smittspridning ökat.
Idag ska man presentera ett nytt dekret så kanske får vi veta. Förbudet för italienare att resa utanför sin region (om man inte har eget officiellt boende) kommer att fortsätta till den 27 mars så bara det kommer att göra att många inte kan åka till alperna.
Satt och tänkte lite på det här med, som du skriver: skidåkning är "en dyr materialsport som är tämligen ouppnåelig för väldigt många människor, även i Sverige och liknande i-länder?".
Man kan ju inte förneka att det blir dyrt för en familj med barn (som inte kan betala för sig själva) vare sig i Åre eller St Anton.
Men för en 20-åring som åker till säg Val Thorens med UCPA, där utrustning ingår etc.
så är det något som väldigt många kan göra.
Det går att spara ihop till med lite extrajobb. Man ser ju "på stan" många som går runt med dunjackor som kostar mer en än vecka i Val Thorens, och det är inte överklassens barn alla gånger heller.
Men visst, det finns säkert mer att säga om detta, tänkte bara tillbaka på hur det var när jag själv var ung och obemedlad.
Skipass kostar ju vad det kostar men i övrigt behöver det inte bli dyrare än en vanlig charterresa.
Man behöver inte ha ny dyr utrustning. Man behöver inte äta och dricka dyrt. Man behöver inte bo dyrt.
Men folk som inte åker skidor ser ju bara 'influencers' foton på instagram och tror att utförsåkning=lyx.
Även om jag absolut tycker att det är både osakligt och ohederligt att göra smittspridningen till en klassfråga så vill jag bara påpeka att ni är aningens naiva i er bedömning av vad folk kan tänkas ha råd med. Något som inte är helt ovanligt bland den välmående medelklassen![]()
Sen handlar det kanske inte så mycket om vad plånboken tillåter. Visst, det är asdyrt att dra iväg en barnfamilj fullt uppkittad med utrustning av årets modell till Åre eller Sälen under vecka 9. Men kan man välja någon annan vecka, ett mindre överbefolkat berg och nöja sig med begagnad utrustning så har de flesta med ett jobb råd med alpin skidåkning någon vecka om året. Ett betydligt större hinder för många tror jag är att de inte ser skidåkning, segling, golf och andra så kallade "rikemanssporter" som ett socialt sammanhang där de skulle kunna passa in. I synnerhet som många veckovisa utövare, influencers, debattörer och journalister även gör sitt bästa för att bevara den bilden.
Ser mörkt ut. Snackas allt mer om lock down och orange zoner, t. o. m. över påsk.Nån som hört ngt om Italien idag?
Bekräftat stängt över påsk (till 6 april). Är väl bara Cervinia och Val Senales etc (dom som brukar ha öppet till 1 maj) som man kan hoppas på nu.Nån som hört ngt om Italien idag?
Satt och tänkte lite på det här med, som du skriver: skidåkning är "en dyr materialsport som är tämligen ouppnåelig för väldigt många människor, även i Sverige och liknande i-länder?".
Man kan ju inte förneka att det blir dyrt för en familj med barn (som inte kan betala för sig själva) vare sig i Åre eller St Anton.
Men för en 20-åring som åker till säg Val Thorens med UCPA, där utrustning ingår etc.
så är det något som väldigt många kan göra.
Det går att spara ihop till med lite extrajobb. Man ser ju "på stan" många som går runt med dunjackor som kostar mer en än vecka i Val Thorens, och det är inte överklassens barn alla gånger heller.
Men visst, det finns säkert mer att säga om detta, tänkte bara tillbaka på hur det var när jag själv var ung och obemedlad.
Ursäkta för sidospår, ännu en gång. Jag skulle gärna se en separat tråd om skidåkningens utmaningar vad gäller mångfald, tillgänglighet, kostnader och så vidare, och jag startar gärna en om intresse finns.
Som sagts ovan, Italien stängt till 6 april så i praktiken är säsongen slut.Har någon hört om det har kommit något nytt beslut från Italien angående vad som händer efter den 5 mars?
Schweiz kör ju sina skidorter för fullt och hotellen är öppna och serverar mat till sina gäster.
Nu en fråga gällande både Italien och Schweiz:
Är det krav på att bära munskydd överallt utomhus också?
Är man bara befriad från detta på sitt eget hotellrum?