Blir det någon skidåkning i vinter?

Heddious

Aktiv medlem
Det kan ju bero på att utförsåkning – om man generaliserar väldigt grovt och utgår från den delen av vår skidåkande befolkning som inte har fjäll/berg i närområdet till vardags (och inte enbart håller sig i den lilla lokala slalombacken, om den råkar ha snö) – de facto är en sysselsättning som i huvudsak utövas av relativt välbeställda, och som (om vi återigen generaliserar väldigt grovt och för två sekunder bortser från turistnäring etc etc och bara tänker på grundkonceptet "åka upp och ner för ett berg för nöjes skull") på det stora hela är rätt onödig. Ungefär lika onödig som att springa efter en boll på en gräsmatta, bara med rätt mycket högre tröskel för att komma till den punkt där en så att säga kan börja springa.

Utan att gå in på huruvida fjällresor just i år bör vara eller icke vara så är det väl ingen hemlighet att skidåkning i de allra flesta fall är en dyr materialsport som är tämligen ouppnåelig för väldigt många människor, även i Sverige och liknande i-länder?

GP hade en debattartikel på lite detta tema idag (ber om ursäkt om det är betalvägg, jag är osäker, den var öppen när jag klickade): Arbetarklassens barn drabbas värst av medelklassens fjällresor

Alltihopa är en jäkla gråzon och det är hopplöst att försöka säga vad som är mer rätt eller fel medan det pågår. Vilken risk är störst? Stoppa turismen och offra ekonomin i fjällen, eller låt folk resa men riskera större smittspridning i tätbefolkade delar av landet som redan är/har varit hårt utsatta? Gör Frankrike med sina stängda liftar mer rätt än Österrike som åtminstone til viss del låtit locals få åka lift? Eller är Schweiz det allvetande oraklet? Borde vi spärra av alla fotbolls- och basketplaner för att det ska vara moraliskt försvarbart att säga till de som har råd att de inte borde åka till fjällen?

Jag vet inte.

Men jag tycker att det finns moraliska aspekter i allt det här som är rätt intressanta att grubbla över. Vilket jag nu ska göra medan jag rullar 500-ish köttbullar. Hepp!

JAndersB

Aktiv medlem
Det kan ju bero på att utförsåkning – om man generaliserar väldigt grovt och utgår från den delen av vår skidåkande befolkning som inte har fjäll/berg i närområdet till vardags (och inte enbart håller sig i den lilla lokala slalombacken, om den råkar ha snö) – de facto är en sysselsättning som i huvudsak utövas av relativt välbeställda, och som (om vi återigen generaliserar väldigt grovt och för två sekunder bortser från turistnäring etc etc och bara tänker på grundkonceptet "åka upp och ner för ett berg för nöjes skull") på det stora hela är rätt onödig. Ungefär lika onödig som att springa efter en boll på en gräsmatta, bara med rätt mycket högre tröskel för att komma till den punkt där en så att säga kan börja springa.

Utan att gå in på huruvida fjällresor just i år bör vara eller icke vara så är det väl ingen hemlighet att skidåkning i de allra flesta fall är en dyr materialsport som är tämligen ouppnåelig för väldigt många människor, även i Sverige och liknande i-länder?

GP hade en debattartikel på lite detta tema idag (ber om ursäkt om det är betalvägg, jag är osäker, den var öppen när jag klickade): Arbetarklassens barn drabbas värst av medelklassens fjällresor

Alltihopa är en jäkla gråzon och det är hopplöst att försöka säga vad som är mer rätt eller fel medan det pågår. Vilken risk är störst? Stoppa turismen och offra ekonomin i fjällen, eller låt folk resa men riskera större smittspridning i tätbefolkade delar av landet som redan är/har varit hårt utsatta? Gör Frankrike med sina stängda liftar mer rätt än Österrike som åtminstone til viss del låtit locals få åka lift? Eller är Schweiz det allvetande oraklet? Borde vi spärra av alla fotbolls- och basketplaner för att det ska vara moraliskt försvarbart att säga till de som har råd att de inte borde åka till fjällen?

Jag vet inte.

Men jag tycker att det finns moraliska aspekter i allt det här som är rätt intressanta att grubbla över. Vilket jag nu ska göra medan jag rullar 500-ish köttbullar. Hepp!
Nu finns det ju risk att vi drar iväg tråden i en oändlig coronadebatt igen och det skulle vi ju inte, eller?

Dock: Gick shoppingstråket i Livigno i helgen. Knökat med helglediga Milanobor i affärer, restauranger och på gatan. Mellan gränderna såg man solen lysa på tomma pister och berg med metervis med snö. Man tar sig för pannan.

Och som vanligt är det alltid farligare på andra sidan en landsgräns. Stockholm - Åre ok, men inte Åre- Trondheim, Malmö - Göteborg ok men inte Malmö - Köpenhamn och ännu mer absurt, inte tvärtom heller.

fredw

Aktiv medlem
OK. Men varken arbetarklassens barn eller stugsittande journalister med dåligt samvete för att de aldrig motionerar får det väl knappast sämre av att de som är aktiva och/eller har råd åker bort från smitthärdarna i storstan (arbetsplatser, kollektivtrafik, shoppingcentrum etc etc) och sprider ut sig i friska luften i fjäll och alper.

Det handlar mer om moralism än om moral, och detta extrema fokus på vinterturismen handlar inte särskilt mycket om smittspridning heller. De främsta smittoriskerna med turismen finns på perronger, i tågvagnar och i långfärdsbussar men det blir inte lika fina förstasidesbilder som dem på bortskämda rikemansbarn från Göteborg som håller mindre än 2 meters distans i liftkön.

Samma gäller rubrikerna om dessa Skistaranställda som "festat" - två (2) incidenter under säsongen som båda nått förstasidorna. Visst, dumt gjort, inte minst PR-mässigt och taktiskt. Men hur många journalister ger sig in i någon av de 10000-tals vanliga förortslägenheter där folk sitter varje helg och festar tillsammans?

Edit: Läser nu debattartikeln i GP, skriven av en känd miljöpartist som ju har sin agenda. Som sagt, pandemi handlar det inte främst om, utan klass- och miljöpolitik. Vilket är ok att debattera och tycka olika om, men artikeln förstärker bara intrycket att det mediala fokuset på fjällresor inte främst handlar om smittskydd.

Senast ändrad:

jaksu

Aktiv medlem
OK. Men varken arbetarklassens barn eller stugsittande journalister med dåligt samvete för att de aldrig motionerar får det väl knappast sämre av att de som är aktiva och/eller har råd åker bort från smitthärdarna i storstan (arbetsplatser, kollektivtrafik, shoppingcentrum etc etc) och sprider ut sig i friska luften i fjäll och alper.

Vilken spännande generalisering igen.

Debattör = En lat softpotatis som knappt orkar trampa sin lådcykel till närmaste Systemet och handla sin dagliga dos lådvin
Skidåkare = En hurtig friluftsmänniska som njuter av den friska fjälluften och köar ansvarsfullt med nummerlapp i handen utanför ICA i Sveg

"(y)"

zingo11

Aktiv medlem
Men jag tycker att det finns moraliska aspekter i allt det här som är rätt intressanta att grubbla över.
Har yrat runt i Funäsfjällen nu i en månad, får nog säga att folk inte har tagit semester från pandemin.Andra veckan på sportlovet och hitintills tycker jag att det har skötts exemplariskt,naturligtvis finns det stolpskott överallt men en uppsträckning och information så löser det sig.Mest retsamt är att det f.n i mej snöat max par cm:censored:
Känns som politikerna är ute efter uppmärksamheten?

fredw

Aktiv medlem
Vilken spännande generalisering igen.

Debattör = En lat softpotatis som knappt orkar trampa sin lådcykel till närmaste Systemet och handla sin dagliga dos lådvin
Skidåkare = En hurtig friluftsmänniska som njuter av den friska fjälluften och köar ansvarsfullt med nummerlapp i handen utanför ICA i Sveg

"(y)"

Visst, jag raljerade, liksom du nu gör, vilket jag självklart tolkar som raljerande/ironiserande och inte som seriöst menade åsikter.

Men jag hade också seriösa argument, som du valde att varken citera eller bemöta/diskutera.
Varför tror du att det är så extremt medialt och politiskt fokus på just skidturismen i pandemins namn? Tror du att det främst har med smittspridning att göra? Eller kan det vara så att andra bakomliggande agendor poppar upp? Moderator, säg till om vi ska lägga ner...

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Moderator, säg till om vi ska lägga ner...
Så länge ni håller er relativt snälla mot varandra och gör någon slags ansats till sakliga argument så är i alla fall jag nöjd. Men jag håller lite koll och har ena fingret på raderings-knappen.

(Och om någon annan tycker att det ballar ur finns anmälningsknappen som är helt anonym - var inte rädd att använda den.)

fati

Aktiv medlem
" som en följd av resandet till fjällorterna har nu högstadiet och gymnasieskolorna i Göteborg övergått till distansundervisning "

Det där reagera jag lite på (dabettartikel i GP. Det är väl ändå ingen som vet detta och kan säger så? Tydligen var det 70 smitade turister i Sälen och 40 i Åre? Knappast att det är nledning? Kanske så att lov överhuvudtaget öker smittspridning? De flesta sitter ju inte hemma om de har ledigt.

fredw

Aktiv medlem
" som en följd av resandet till fjällorterna har nu högstadiet och gymnasieskolorna i Göteborg övergått till distansundervisning "

Det där reagera jag lite på (dabettartikel i GP. Det är väl ändå ingen som vet detta och kan säger så? Tydligen var det 70 smitade turister i Sälen och 40 i Åre? Knappast att det är nledning? Kanske så att lov överhuvudtaget öker smittspridning? De flesta sitter ju inte hemma om de har ledigt.
Instämmer. Skolorna i Gbg har dock infört tillfällig distansundervisning efter sportlovet, med hänvisning till bl a fjällresandet samt ökning av den brasilianska virusvarianten.

Att resande ökar smittorisken generellt, det är klart. Men det gäller nästan all aktivitet som sker utanför hemmet. Och att en del testar positivt på skidorter där de just då befinner sig är ju i sig inte indikation på ökad smittspridning. De flesta av dessa hade väl testat positivt hemma i stan också (om där funnits lika god tillgång till snabbtest). Frågan är ju istället om dessa sprider smitta mer än om de istället hade stannat hemma på spårvagnar, skolor, affärer och arbetsplatser.

Om smittan i storstäderna ökar efter sportloven, vilket inte är otroligt, vad kommer då få skulden i media? Skidturismen till fjällen? Eller att alla lediga barn drog runt i stora grupper i Nordstans galleria och sedan gick hem till varandras familjer och tittade på TV eller spelade playstation i små instängda rum i timtal?

StefanAaroe

Aktiv medlem
Instämmer. Skolorna i Gbg har dock infört tillfällig distansundervisning efter sportlovet, med hänvisning till bl a fjällresandet samt ökning av den brasilianska virusvarianten.

Att resande ökar smittorisken generellt, det är klart. Men det gäller nästan all aktivitet som sker utanför hemmet. Och att en del testar positivt på skidorter där de just då befinner sig är ju i sig inte indikation på ökad smittspridning. De flesta av dessa hade väl testat positivt hemma i stan också (om där funnits lika god tillgång till snabbtest). Frågan är ju istället om dessa sprider smitta mer än om de istället hade stannat hemma på spårvagnar, skolor, affärer och arbetsplatser.

Om smittan i storstäderna ökar efter sportloven, vilket inte är otroligt, vad kommer då få skulden i media? Skidturismen till fjällen? Eller att alla lediga barn drog runt i stora grupper i Nordstans galleria och sedan gick hem till varandras familjer och tittade på TV eller spelade playstation i små instängda rum i timtal?
En sak är konstig dock. Om man kollar på kurvorna som ligger FHMs hemsida. Så har alla kurvor droppat som en sten efter det vårdslösa resandet under jul och nyår. Är inte det lite skumt?

MKOL

Aktiv medlem

Jag vet inte.

Håller med om att det i allra högsta grad är både klokt och nödvändigt att tänka brett. Däremot sällar jag mig till fredw's skara och menar att man måste skilja på sak och politik. Inte minst med tanke på vem som ligger bakom debattartikeln som fick oss in på detta sidospår. Men visst är det så att Alpinsport är en slags klassmarkör och just p.g.a. det så är det klart att det är en tacksam symbol att använda för "kamraterna" till vänster.

Detta är rejält OT och jag lovar att mitt latenta högerspöke somnar om snart :cool: men till saken hör att jag bor i ett av områden på BRÅ's topplista över socialt utsatta områden och i det område som i perioder förra året hade den högsta procentuella andelen smittade i Sthlm. Mitt område utmärker sig även i negativ bemärkelse när det kommer till medelinkomst, arbetslöshet etc.

Granne med mitt område ligger ett av landets största köpcentrum i direkt anslutning till ett av landets likaledes största och mest dynamiska företagsområden vilket gör kontrasterna jag upplevt dagligdags (sedan flera år tillbaka) extrema. Man kan om man driver en politisk agenda skuldbelägga och peka finger åt "överklasshobbbys" och dess utövare men detta är både ohederligt och osakligt.

När spridningen var som värst i mitt område var förklaringarna till detta från officiellt håll att det framförallt berodde på trångboddhet, språksvårigheter etc. Just trångboddhet inser nog alla normalbegåvade knappast är en rimlig förklaring då rekommendationerna kring "sjukdom i hemmet" är en av dom rekommendationer som ändå varit hyffsat konsekvent sedan utbrottet. Och språksvårigheter är också en direkt påhittad anledning då jag nästan från start regelbundet fick skriftlig information från både staden och hyresvärden på minst 20 språk, direkt i brevlådan. Dessutom vet jag då jag är lite aktiv i div. lokala samverkansgrupper att dom olika officiella och inofficiella "etniska" föreningarna och grupperingarna arbetade stenhårt tillsammans med myndigheter etc. för att få ut informationen. Den lokala mosken gjorde t.ex. ett hästjobb. Så officiella förklaringar att information inte fanns tillgänglig, inte nådde ut etc. är inget annat än desinformation, politisk propaganda och lögner som sannolikt delvis beror på en ängslig politisk korrekthet.

Tillbaka till köpcentrumet och extrema kontraster så nästan direkt när pandemin drog in över landet så förvandlades köpcentrumet till en spökstad på dagtid och kvällar. Men det dröjde kanske bara 6-7 veckor innan besökarna på kvällar och helger var tillbaka. Dessa besökare utgörs till 95% av mina grannar. Dessa besökare fortsatte sitta i knät på varandra på caféer, ofta i grupper om 10+ pers, fortsatte stå och hosta i nacken på folk etc. Kort och gott ........ dom fortsatte "trängas i centrum" som vanligt.

Så vad vill jag egentligen ha sagt förutom att orsaken till dom höga smittotalen i området primärt berodde på att folk sket i att bete sig? Att lika intressant och sunt som det är att diskutera orsak, verkan och ....... lika osakligt och ohederligt är det med politiskt motiverat fingerpekande. Fråga er istället vad syftet med fingerpekande nästan alltid är!

Nu lovar jag somna om, kamrater! 😊

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Tillbaka till ämnet. Stighudstillskärning på 2200m höjd. Passo Eira. Imorgon blir det snowboarding igen i alperna. Spännande att se vad som händer 6 mars i Italien. Schweiz på andra sidan berget rullar på dock, utan mätbar smittspridning, säger dom. Lättnader på G verkar det som också, kanske.
IMG_20210224_173158.jpg

PisteCarver

Aktiv medlem
Transit genom Tyskland är tillåtet för dem som kommer från ett land/område klassat som "Corona Risikogebiet" (där finns bl a Sverige), varken Covid-test, registrering eller karantän krävs.
För "Hochinzidenz-Gebiet" resp. "Virusvarianten-Gebiet" gäller hårdare regler.

Är transit för oss OK också genom Schweiz och Vorarlberg (Österrike)?
Tirol är nu "Virusvarianten-Gebiet" och är också spärrat för transit.

Jag vill ju som sagt till Italien om ca en månad och en transit genom Vorarlberg/Schweiz skulle funka bra om det är tillåtet.

fredw

Aktiv medlem
Jag önskar dig lycka till, längtar dit själv. Du vet att italienska myndigheterna senast förlängde nedstängningen med bara ca 12 timmars varsel?
PS tror din italienska Spotifylista behöver uppdateras. Det finns fin italiensk ny musik som inte låter som Lars Lönndahl. Gäller dig också, JAndersB! 😂

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag önskar dig lycka till, längtar dit själv. Du vet att italienska myndigheterna senast förlängde nedstängningen med bara ca 12 timmars varsel?
PS tror din italienska Spotifylista behöver uppdateras. Det finns fin italiensk ny musik som inte låter som Lars Lönndahl. Gäller dig också, JAndersB! 😂
Ja, de får ju ha öppnat först innan man ger sig i väg. Det är påsken som gäller för oss, så det blir i slutet på mars.
Just nu väldigt glad att jag passade på att åka till Stubai den sista oktoberveckan. Direkt därefter stängde de ner hotell och restauranger.

JAndersB

Aktiv medlem
Italienska klassiker är ju halva nöjet 😀

JAndersB

Aktiv medlem
Nu börjar skidorterna slå knut på sig för att kringgå förbuden. Vi är nu inbokade med snowcat upp till Carosello3000 i Livigno, med 1000 fallhöjdsmeter med säsongsorört puder, kl.10.00 på lördag. Dealen är snowcat upp och lunchmeny på Carosello3000, för €70. Men tror vi hoppar maten
🙂
Redan nu körs folk upp med skoter i Livigno.

Courchevel har börjat med taxi upp till pister.

Med tanke på sportlovsdebatten i Sverige och idiotiska beslut runt om i Europa känns det gott att ha fått till en vettig säsong. Dagens topptur, med fin kallsnö. Och lite modernare italiensk musik :)

kappakomplett

Aktiv medlem

Jag vet inte.

Satt och tänkte lite på det här med, som du skriver: skidåkning är "en dyr materialsport som är tämligen ouppnåelig för väldigt många människor, även i Sverige och liknande i-länder?".

Man kan ju inte förneka att det blir dyrt för en familj med barn (som inte kan betala för sig själva) vare sig i Åre eller St Anton.

Men för en 20-åring som åker till säg Val Thorens med UCPA, där utrustning ingår etc.
så är det något som väldigt många kan göra.

Det går att spara ihop till med lite extrajobb. Man ser ju "på stan" många som går runt med dunjackor som kostar mer en än vecka i Val Thorens, och det är inte överklassens barn alla gånger heller.

Men visst, det finns säkert mer att säga om detta, tänkte bara tillbaka på hur det var när jag själv var ung och obemedlad.

fredw

Aktiv medlem
Intressant men det är väl ett annat ämne, detta om vem som har råd med skidåkning. Det är ju intressant att diskutera om fjällturismen sprider smitta eller inte, men klassperspektivet är ett obetydligt sidospår när det gäller pandemin.
Däremot förklarar klassperspektivet (tycker jag) hos en del skribenter och debattörer varför det är sådant enormt fokus på skidturismens ev roll i smittspridningen i media.

Så här ser Covid19-smittoläget ut totalt i Jämtland/Härjedalen idag, uppdelat på kommuner, per invånare:

Skärmklipp2.JPG

Jaha? Varför sticker inte Åre och Härjedalen ut, om skidturismen genererar lokal smitta av betydelse? Var uppehåller sig skidturisterna mest? Inte i Bräcke och Östersund tror jag. Skicka journalisterna och klassdebattörerna dit istället.

iallafall

Medlem
Skipass kostar ju vad det kostar men i övrigt behöver det inte bli dyrare än en vanlig charterresa.
Man behöver inte ha ny dyr utrustning. Man behöver inte äta och dricka dyrt. Man behöver inte bo dyrt.
Men folk som inte åker skidor ser ju bara 'influencers' foton på instagram och tror att utförsåkning=lyx.

Väldigt tyst en vecka ifrån om eventuell öppning i italien den 5 mars. Det sas efter förra gången att besked inte skulle komma i sista sekund men man tycker ju att en vecka innan är alldeles för sent det också. Känslan är att man inte öppnar då 'experter' från italienska FHM uttalat sig emot en öppning. Samtidigt har det skrivits en del om hur skidåkning är öppet i Schweiz utan att smittspridning ökat.

Idag ska man presentera ett nytt dekret så kanske får vi veta. Förbudet för italienare att resa utanför sin region (om man inte har eget officiellt boende) kommer att fortsätta till den 27 mars så bara det kommer att göra att många inte kan åka till alperna.

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Skipass kostar ju vad det kostar men i övrigt behöver det inte bli dyrare än en vanlig charterresa.
Man behöver inte ha ny dyr utrustning. Man behöver inte äta och dricka dyrt. Man behöver inte bo dyrt.
Men folk som inte åker skidor ser ju bara 'influencers' foton på instagram och tror att utförsåkning=lyx.

Väldigt tyst en vecka ifrån om eventuell öppning i italien den 5 mars. Det sas efter förra gången att besked inte skulle komma i sista sekund men man tycker ju att en vecka innan är alldeles för sent det också. Känslan är att man inte öppnar då 'experter' från italienska FHM uttalat sig emot en öppning. Samtidigt har det skrivits en del om hur skidåkning är öppet i Schweiz utan att smittspridning ökat.

Idag ska man presentera ett nytt dekret så kanske får vi veta. Förbudet för italienare att resa utanför sin region (om man inte har eget officiellt boende) kommer att fortsätta till den 27 mars så bara det kommer att göra att många inte kan åka till alperna.
Tror Lombardiet blir orange från måndag så bara det borde sätta stopp. Är man redan här påverkar det i övrigt inte så mycket.

Vi planerar för Samnaun, CH från mitten av nästa vecka. Vädret blir lite sämre då, värmen tar på snökvaliteten så toppturandet svårare och det finns ju en gräns för hur mycket man kan sänka BMI.

MKOL

Aktiv medlem
Satt och tänkte lite på det här med, som du skriver: skidåkning är "en dyr materialsport som är tämligen ouppnåelig för väldigt många människor, även i Sverige och liknande i-länder?".

Man kan ju inte förneka att det blir dyrt för en familj med barn (som inte kan betala för sig själva) vare sig i Åre eller St Anton.

Men för en 20-åring som åker till säg Val Thorens med UCPA, där utrustning ingår etc.

Det går att spara ihop till med lite extrajobb. Man ser ju "på stan" många som går runt med dunjackor som kostar mer en än vecka i Val Thorens, och det är inte överklassens barn alla gånger heller.

Men visst, det finns säkert mer att säga om detta, tänkte bara tillbaka på hur det var när jag själv var ung och obemedlad.

Jag skulle ju somna om men .... :cool:

Även om jag absolut tycker att det är både osakligt och ohederligt att göra smittspridningen till en klassfråga så vill jag bara påpeka att ni är aningens naiva i er bedömning av vad folk kan tänkas ha råd med. Något som inte är helt ovanligt bland den välmående medelklassen 😱

Apropå aktuell debattartikel så blir det ju mer jag tänker på det bara tydligare och tydligare att den inte var tänkt som ett seriöst inlägg i debatten utan ska primärt ses som ren provokation och uppmärksamhetssökande. Detta framförallt baserat på alla sakfel.

FMP

Medlem
https://www.gp.se/nyheter/sverige/i...re-ökar-smittspridningen-i-fjällen-1.42060285

Här konstateras att fjällresorna visserligen bidrar till viss ökning av smittspridningen, men nästintill enbart inom en sluten krets. Exempelvis att två familjer bokat stuga tillsammans och när en person väl blir sjuk på plats isolerar den sig i boendet och därmed nästan oundvikligen smittar de andra i familjen/familjerna. Smittspridningen lokalt verkar inte påverkas av den ökade turistmängden under sportlovet.

pd

Aktiv medlem
Även om jag absolut tycker att det är både osakligt och ohederligt att göra smittspridningen till en klassfråga så vill jag bara påpeka att ni är aningens naiva i er bedömning av vad folk kan tänkas ha råd med. Något som inte är helt ovanligt bland den välmående medelklassen 😱

Sen handlar det kanske inte så mycket om vad plånboken tillåter. Visst, det är asdyrt att dra iväg en barnfamilj fullt uppkittad med utrustning av årets modell till Åre eller Sälen under vecka 9. Men kan man välja någon annan vecka, ett mindre överbefolkat berg och nöja sig med begagnad utrustning så har de flesta med ett jobb råd med alpin skidåkning någon vecka om året. Ett betydligt större hinder för många tror jag är att de inte ser skidåkning, segling, golf och andra så kallade "rikemanssporter" som ett socialt sammanhang där de skulle kunna passa in. I synnerhet som många veckovisa utövare, influencers, debattörer och journalister även gör sitt bästa för att bevara den bilden.

MKOL

Aktiv medlem
Sen handlar det kanske inte så mycket om vad plånboken tillåter. Visst, det är asdyrt att dra iväg en barnfamilj fullt uppkittad med utrustning av årets modell till Åre eller Sälen under vecka 9. Men kan man välja någon annan vecka, ett mindre överbefolkat berg och nöja sig med begagnad utrustning så har de flesta med ett jobb råd med alpin skidåkning någon vecka om året. Ett betydligt större hinder för många tror jag är att de inte ser skidåkning, segling, golf och andra så kallade "rikemanssporter" som ett socialt sammanhang där de skulle kunna passa in. I synnerhet som många veckovisa utövare, influencers, debattörer och journalister även gör sitt bästa för att bevara den bilden.

Sant, jag tillhör på sätt och vis den skaran då jag alltid har tyckt att segling verkar så mysigt men samtidigt har jag fått bilden av att seglarvärlden är så jävla snobbig och uppnäst så att jag trots att jag har råd aldrig känt mig bekväm att ens närma mig den aktiviteten eller världen.

Men jag häpnar fortfarande en aning över naiviteten bland vissa av oss här (och i andra kanaler) som jag kallt förutsätter tillhör dom socioekonomiskt privilegierades skara. T.ex. är argument som att om man klär sig i en märkesjacka så har man nog råd med dyrare hobbys mer än lovligt ogenomtänkta.

Men nu ska jag försöka att fokusera på den annalkande fredagsspånken och inte att vara så lättprovocerad, gå OT rakt i fällan som kamrat Södersten så listigt gillrade med den s.k. debatttartikeln.

JAndersB

Aktiv medlem
Nån som hört ngt om Italien idag?
Ser mörkt ut. Snackas allt mer om lock down och orange zoner, t. o. m. över påsk.

Riccardi, rådgivare till hälsoministern, påstår att Schweiz öppna liftar spred brittiska mutationen i Europa och förordar total lock down av Italien, enligt tidningen Il Giorno. Man upphör aldrig att förvånas över denna hysteri.

Edit: Tydligen var det denna Riccardi som 14 övertalade hälsoministern att inte tillåta öppning. Skidåkning var inte förenligt med en massa coviddöda. Tydligen är dock shopping och restaurangbesök det.

Senast ändrad:

Heddious

Aktiv medlem

Du har en poäng med UCPA, men min självupplevda erfarenhet av vilka som kommer ner med UCPA- och studentresebussarna i januari är att ja, det är dels unga människor med tajt budget, och dels något äldre (25-40+) entusiaster, men en försvinnande liten del av dessa är vuxna nybörjare, åtminstone om vi enbart kollar bland skandinaverna. De allra flesta nordbor som åker på skidresor (eller för all del säsong, som ju också sett till dagskostnad är ett rätt billigt sätt att få åkt mycket lagg) är själva uppväxta med årliga sportlovsresor, så de har som fått det med sig från barnsben. Det är lite som en friluftsversion av att födas till ett visst kulturellt kapital, om ni förstår hur jag menar?

Ursäkta för sidospår, ännu en gång. Jag skulle gärna se en separat tråd om skidåkningens utmaningar vad gäller mångfald, tillgänglighet, kostnader och så vidare, och jag startar gärna en om intresse finns.

För att dra tillbaka on topic: från franska alperna intet nytt. Vi är mitt i en brutal värmebölja som verkar fortsätta åtminstone en vecka till, och jag åker mer skateboard än skidor. Planerar en temporär flykt till en vän som är bosatt på högre höjd. Finns fortfarande inga preliminärdatum för lättnader av restriktioner och det går som ni säkert vet åt helt fel håll i åtskilliga departement (dock inte här, just nu). Sportlovsfirarna lallar fortsatt runt på gågatorna i centrala Chamonix med sina vin chaud-muggar, munskydd under hakan och alldeles för varma kläder. Hoppas de får värmeslag hela bunten.

Sarastro

Medlem
Ursäkta för sidospår, ännu en gång. Jag skulle gärna se en separat tråd om skidåkningens utmaningar vad gäller mångfald, tillgänglighet, kostnader och så vidare, och jag startar gärna en om intresse finns.

Låter som att det skulle kunna utvecklas till en intressant tråd.

PisteCarver

Aktiv medlem
Har någon hört om det har kommit något nytt beslut från Italien angående vad som händer efter den 5 mars?

Schweiz kör ju sina skidorter för fullt och hotellen är öppna och serverar mat till sina gäster.
Nu en fråga gällande både Italien och Schweiz:
Är det krav på att bära munskydd överallt utomhus också?
Är man bara befriad från detta på sitt eget hotellrum?

Schweiz "lock-down" regler skulle gälla t o m februari - någon ny info?

JAndersB

Aktiv medlem
Har någon hört om det har kommit något nytt beslut från Italien angående vad som händer efter den 5 mars?

Schweiz kör ju sina skidorter för fullt och hotellen är öppna och serverar mat till sina gäster.
Nu en fråga gällande både Italien och Schweiz:
Är det krav på att bära munskydd överallt utomhus också?
Är man bara befriad från detta på sitt eget hotellrum?
Som sagts ovan, Italien stängt till 6 april så i praktiken är säsongen slut.

I Italien krävs något kaffefilterliknande utomhus. Efterlevs sådär, hänger mest under hakan. I Schweiz bara i affärer, transporter och liftar.

JAndersB

Aktiv medlem
Lombardiet blir orange i morgon, så då slipper vi helginvasionerna från Milano. Denna sista helg i frihet har de festat loss.

Vi åker till Samnaun på onsdag, skall börja dumpa nästa vecka.

Så här roade vi oss igår och idag:

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp