Blir det någon skidåkning i vinter?

PisteCarver

Aktiv medlem
Som sagts ovan, Italien stängt till 6 april så i praktiken är säsongen slut.

I Italien krävs något kaffefilterliknande utomhus. Efterlevs sådär, hänger mest under hakan. I Schweiz bara i affärer, transporter och liftar.
Tack för snabbt svar!
Italien kört då, tyvärr.
Schweiz blir möjligt för oss svenskar om våra smittotal kommer ner under Schweiz plus 60/100.000 fall per 14 dagar.
Kaffefilter kan jag stå ut med i affärer och liftar.
Bra snö till Påsk i Schweiz - Saas Fee? eller finns det någon ort i Graubünden/Zentralschweiz som har bra snö i början på april?

FMP

Medlem
Tack för snabbt svar!
Italien kört då, tyvärr.
Schweiz blir möjligt för oss svenskar om våra smittotal kommer ner under Schweiz plus 60/100.000 fall per 14 dagar.
Kaffefilter kan jag stå ut med i affärer och liftar.
Bra snö till Påsk i Schweiz - Saas Fee? eller finns det någon ort i Graubünden/Zentralschweiz som har bra snö i början på april?

Engelberg skulle jag tro är ett annat stabilt alternativ. Snösäkert i april, ofta maj och ibland in i juni.

En annan bubblare kan vara Slovenien? Bra fallhöjd på vissa ställen men betydligt mindre system såklart. Systemen har öppnat igen men vet ej vad som gäller för inresa där, och kanske inte toppvalet för en veckas semester.

fredw

Aktiv medlem
Jag lyckas inte bekräfta att Italiens liftsystem inte kommer igång alls. Det senaste jag läst är att de (förhoppningsvis...) ska dra igång den 5 mars.
Var har ni hört/läst att det inte gäller längre? Att risken är att det blir ändring/uppskjutet igen är ju uppenbar, men är det verkligen bestämt så eller bara farhågor?

iallafall

Medlem
Jag lyckas inte bekräfta att Italiens liftsystem inte kommer igång alls. Det senaste jag läst är att de (förhoppningsvis...) ska dra igång den 5 mars.
Var har ni hört/läst att det inte gäller längre? Att risken är att det blir ändring/uppskjutet igen är ju uppenbar, men är det verkligen bestämt så eller bara farhågor?
sökord: impianti sciistici
exempel:
Förslaget ska undertecknas nu i början av veckan så det finns en minimal chans att något ändras.

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Som sägs ovan ingår i nytt direktivförslag att liftar inte skall öppna. Dessutom stiger smittotalen igen och allt fler regioner blir orange och i orange zoner har skidåkning aldrig varit aktuell. Lombardiet orange från idag måndag vilket främst innebär att man inte får lämna sin kommun.

Vi har gett upp hoppet om det i alla fall.

PisteCarver

Aktiv medlem
God kväll,
Då har jag följt rekommendationerna som jag fått av flera personer här på forumet och precis bokat hotell i Funäsdalen till Påsk.
Vågar inte längre hoppas på att Schweiz ska ta bort Sverige från "röda listan" de närmaste veckorna - vilket var sista hoppet nu när det är kört med Italien.
Hoppas att det stämmer som flera här har skrivit att det inte är så mycket "Skistar-massturism" och liftköer i Funäsdalen.
Om några fler trevliga personer här ifrån forumet också har tänkt tillbringa påskveckan där, så får ni gärna höra av er. :)
Mvh
@PisteCarver (även kallad "PC")

Samuraj

Ny medlem
God kväll,
Då har jag följt rekommendationerna som jag fått av flera personer här på forumet och precis bokat hotell i Funäsdalen till Påsk.
Vågar inte längre hoppas på att Schweiz ska ta bort Sverige från "röda listan" de närmaste veckorna - vilket var sista hoppet nu när det är kört med Italien.
Hoppas att det stämmer som flera här har skrivit att det inte är så mycket "Skistar-massturism" och liftköer i Funäsdalen.
Om några fler trevliga personer här ifrån forumet också har tänkt tillbringa påskveckan där, så får ni gärna höra av er. :)
Mvh
@PisteCarver (även kallad "PC")
Det låter (tyvärr) som ett klokt beslut!

Vi har också länge hoppats på framförallt Italien. Schweiz kurva över antalet konstaterade fall har sedan mitten av januari formen av en bättre utförsbacke, utan minsta tillstymmelse till platå eller slut. Själva har vi som bekant redan nått dalen och sitter än en gång i liften på väg upp:
https://www.covid19.admin.ch/en/international/case?geo=SE

Det blir nog till att styra om mot svenska fjällen även för vår del... 🤷‍♂️

PisteCarver

Aktiv medlem
Det låter (tyvärr) som ett klokt beslut!

Vi har också länge hoppats på framförallt Italien. Schweiz kurva över antalet konstaterade fall har sedan mitten av januari formen av en bättre utförsbacke, utan minsta tillstymmelse till platå eller slut. Själva har vi som bekant redan nått dalen och sitter än en gång i liften på väg upp:
https://www.covid19.admin.ch/en/international/case?geo=SE

Det blir nog till att styra om mot svenska fjällen även för vår del... 🤷‍♂️
Ja, de två kurvorna ser ju i alla fall inte ut att närma sig varandra de närmaste veckorna. Det knasiga med att de här Covid-testerna används för dessa beslut är ju att de inte tar hänsyn till hur många tester som utförs (eller andel positiva i förhållande till negativa svar t ex). Det blir som att jämföra äpplen med päron, ju färre tester som ett land gör desto "bättre" resultat får man. :rolleyes:

JAndersB

Aktiv medlem
Ganska komiskt. Schweiz, som vi ser under toppturen, öppnar upp mer och mer och liftarna rullar på såsom de gjort hela säsongen. Hotellen likaså. Här i Lombardiet och även generellt i Italien stängs det ner nu ända över påsk, trots stängda liftar hela säsongen...

Tyskland har helt stängd gräns mot Tyrolen, inte ens transit. Schweiz fritt in från Tyrolen.

Outgrundliga äro virusets och/eller politikernas ide'er. Dock måste jag säga att Danmark leder märklighetsligan skyhögt i mina ögon. Nu även testplikt för transit där, för att nämna bara ett exempel.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Tittade just på Ramundbergets live webcam, Stockholmssportlovsvecka och ändå inga liftköer! :)
Om man vill prova lite off-pist där, var ska man köra då?

PS. Även om jag som skåning är ”halvdansk”, så håller jag med @JAndersB om att danskarna är lite🙄

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Tittade just på Ramundbergets live webcam, Stockholmssportlovsvecka och ändå inga liftköer! :)
Om man vill prova lite off-pist där, var ska man köra då?
Osthang för brantare, Grytan för flackare. Osthang är innanför liftsystemet, Grytan precis utanför. Vesthang är kanske bäst för nybörjare i och för sig.

JAndersB

Aktiv medlem
Livigno fortsätter att leverera bra kallsnö trots 3 veckor och århundradets värmebölja i februari sedan senaste snöfall.

Husbilsparkeringen i slutet av den korta filmen ligger på 2200m höjd. Lift, pizzeria (€6,5), after ski 200m bort. 3 km till europas billigaste propangastankställe för vår 110L stora tank. 600W solpaneler i alpsolen ger ström och 50m bort rinner vattnet dygnet runt och man kan tömma tankar. Här kan man stå en stund och just nu helt ensamma, kommungränserna stängda.

Dock skall det ju börja dumpa nästa vecka så då får det bli Schweiz.

fredw

Aktiv medlem
Livigno fortsätter att leverera bra kallsnö trots 3 veckor och århundradets värmebölja i februari sedan senaste snöfall.

Husbilsparkeringen i slutet av den korta filmen ligger på 2200m höjd. Lift, pizzeria (€6,5), after ski 200m bort. 3 km till europas billigaste propangastankställe för vår 110L stora tank. 600W solpaneler i alpsolen ger ström och 50m bort rinner vattnet dygnet runt och man kan tömma tankar. Här kan man stå en stund och just nu helt ensamma, kommungränserna stängda.

Dock skall det ju börja dumpa nästa vecka så då får det bli Schweiz.

Så billig pizza i Italien kan aldrig vara lika god som svensk sladdrig slabb-kebab-pizza med pressad "skinka" för 129 kronor... Och här får man ju sockrad riven vitkål med vinäger på köpet! Försök få det i Livigno!! ;) :oops::LOL:
PS Vi är fortfarande INTE avundsjuka.

fredw

Aktiv medlem
Nu är det väl helt kört för Italien, åtminstone de stora systemen. Dolomiternas 1200 km pist kommer inte att öppna denna vinter, det är nu definitivt.

"The first Prime Ministerial Decree (DPCM) of the new Draghi government extends the closure of ski lifts and the prohibition of their use by amateur skiers until April 6th.

With the extension of the ban on skiing until after Easter, it is no longer possible to be able to plan the umpteenth opening and offer a quality service to all our guests. That’s why we can do nothing but announce that in the winter season 2020-21 the Dolomiti Superski ski destination will be closed to the public.

There is still a possibility, that single lift companies will open individually single lifts after the date provided for in the Decree, if the conditions are allowing it."

På Cervinias, Livignos och Via Latteas websidor ges fortfarande inget definitivt besked.

JAndersB

Aktiv medlem
Har varit i Livigno ett par ggr. Men blev varnad att inte åka offpist, pga höga böter. Har de ändrat detta?
Härliga filmer, fortsätt posta :)
Tack.
Det är länge sedan. Nu ok om man har lavinutrustning. Finns flera tavlor där man kan kolla om trancievern funkar. Men som vanligt massor av "turister" som åker ändå.

Nu i Schweiz. Nästan som att komma till Sverige +bergen då... . Inga masker utomhus, liftarna går, människor kommer från backen. Nice.

Inga konstigheter varken in i CHx2 eller in i och ut ur AT, virusvariantgelände Tirol.
IMG_20210308_161837.jpg

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Är ni i Samnaun igen?
Jo. Och kör puder hela tiden, trots att dumpen skall komma framåt helgen först. En hel del mer folk nu än i januari men ingen trängsel alls. Och så står vi och tittar ner på ett helt öde Ischgl ibland.

Stellplatzägaren tyckte Sverige var enda vettiga landet, med Schweiz som tvåa.

JAndersB

Aktiv medlem
Vi trodde vi skulle ha några halvsega dagar i solen innan nästa veckas dump men har kunnat köra bra puder hela tiden. I natt kom ytterligare 15cm.

I januari träffade vi en tysk från Berlin här. Han har varit här hela vintern och precis som vi ville han utnyttja detta unika "once in a life time" läge med ett folktomt alperna. Han åkte med oss idag och syns i videon.

Prognosen nu är 72 timmar med snöfall från söndagen med över 1 m på G. Därefter blue bird några dagar. Yes!

JAndersB

Aktiv medlem
Äntligen lite sikt, bara att bita ihop och hålla andan ibland. 3 tyskar från Berlin gjorde sällskap.

Man hade lavinbombat under den avstängda sittliften i mitten på filmen. Gällde att akta sig för de mer än meterdjupa kratrarna.

Och nu dasslockar det igen på kvällen.

PisteCarver

Aktiv medlem
Sista filmen. Nu slipper ni se mer puder och sol för i år, från mig i alla fall.
Tack för alla dessa härliga videos!
Ganska avis på er som har kunnat köra där nere den här "stängda" säsongen.;)
Själv får man nöja sig med en resa till fjällen, men det ska faktiskt bli roligt det också - en ny upplevelse eftersom jag aldrig åker dit annars.:)
God tur hem!

Senaste inläggen

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp