Blir det någon skidåkning i vinter?

Anzom

Aktiv medlem
Den här säsongen kommer det finnas möjlighet att åka på några av Skandinaviens bästa skidanläggningar. På samma liftkort (tänk Ikonpass) 🏆

mitt tips: boka inget innan det blir officiellt.
Kom ihåg var du hörde det först 😉
Svårt att avgöra humor eller inte digitalt.. Kanske är lite smått skeptisk när det gäller våra stora avstånd. Men för en månadspendlande skidintresserad från sydsverige är det ju pang :)

skidmannen

Aktiv medlem
En grupp som inte får åka till Norge just nu är barn från Sveriges smitthärdar (Sthlm, GBG, Malmö m.fl). Kravet på två doser alternativt hemmahörande i ett län som har färre smittade gäller även barn, som just nu inte får något vaccin.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Klart att det blir alpvinter!⛷️:)

Många smittade ja, men väldigt få som blir så sjuka att de behöver sjukhusvård. Det är en stor skillnad mot tidigare, det är just nu mer ett psykologiskt/politiskt problem än vad det är samhällsfara (läs: min personliga uppfattning).

Vad är "räcker" och vem kan svara på det? Antagligen ingen.
Jag har ingen som helst oro för detta, anser att resan ner och åkningen i bergen i så fall utgör större risker.

Jag vill detta året också till Italien, men jag låter som jag nämnt tidigare här på forumet, den aktuella situationen (läs: eventuella restriktioner) avgöra.
Skulle jag åka just nu är valet lätt - Österrike. Det enda alplandet där man kan semestra och bete sig i stort sett som här hemma i Sverige. De andra länderna har fortfarande restriktioner med mask, munskydd, FFP2 etc ☹️.
Avvakta och följ utvecklingen i de olika länderna.

Italien har ju inget bra "track-record" från förra vintern, öppna upp skidområdena för att sedan stänga ner dagen efter. Politikerna gjorde turistbranschen rejält förbannad.

Jag väljer att se framtiden an med en positiv utveckling.🙂
Annat ljud från de som jobbar med detta… Eller man skall komma ihåg det fortfarande smittar och man kan bli allvarligt sjuk fast man är vaccinerad..

Bilagor

• E7BAA115-4283-4C6C-8EEC-061BAC53FDE8.jpeg
    E7BAA115-4283-4C6C-8EEC-061BAC53FDE8.jpeg
    175.9 KB · Besök: 82

KaitsuH

Aktiv medlem
Annat ljud från de som jobbar med detta… Eller man skall komma ihåg det fortfarande smittar och man kan bli allvarligt sjuk fast man är vaccinerad..
Det är mycket möjligt, att allt går åt helvete. Men, nu har dom (?!) beslöt att öppna gränserna, och allt. Två vacciner, och då är det bara "god resa"! Jag skall få min andra vaccin i morgon, frun på nästa vecka.
Här i skolorna (började i måndags) bär alla (i gymnasiet tror jag över 99%) ansiktsmasker, men annars går allt som före hela covid.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Risken är väl att det dröjer ett bra tag innan Norge välkomnar. Kan nog vara Europas svåraste land att komma in i :)

Rent generellt i Alperna kanske fullvaccinerad håller som mått ett tag, sen kommer krav på tredje dos. Eller som innan, snabbtest innan inresa och karantän 😥
Norrmännen är helt galna. Jag var nere vid medelhavet nu och pratade med några norskor; de måste uppvisa coronatest för att få komma hem och måste ändå sitta i karantän i tre dagar.
Så räkna inte med någon enkel inresa där.

PisteCarver

Aktiv medlem
Ja, allt kan hända.
Man kan bli överkörd i morgon, hamna i en lavin nästa offpist åk, flygplanet man klev på kan störta.... etc.
Vill du se allt från den negativa sidan eller se helheten?

Mindre än en person dör av Corona per dag i Sverige, samtidigt som det varje dag året runt dör 200-300 personer av cancer i vårt land.
Dags för lite proportioner eller?

Senast ändrad:

JAndersB

Aktiv medlem
Verkar inte hjälpa; Island och Israel har några av världens högsta andel vaccineringar och där ökar fallen.
Folk får nog lära sig leva med detta.
Vi får nog titta på helheten. Dels om man ännu nått så hög vaccineringsgrad i alla åldersgrupper, dels vad det innebär att bli smittad. Hur många på IVA och dör, som är vaccinerade? Som tidigare sagts, mycket politik igen.

Leva med detta? Menar du att alla skall vaccineras och sedan skall vi fortsätta med restriktioner i evig tid och lägga ner turismbranschen för 0% överdödlighet. Tror inte jag sker.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Vi får nog titta på helheten. Dels om man ännu nått så hög vaccineringsgrad i alla åldersgrupper, dels vad det innebär att bli smittad. Hur många på IVA och dör, som är vaccinerade? Som tidigare sagts, mycket politik igen.

Leva med detta? Menar du att alla skall vaccineras och sedan skall vi fortsätta med restriktioner i evig tid och lägga ner turismbranschen för 0% överdödlighet. Tror inte jag sker.
Ptjaa, i Sverige har vi ju 0 dödsfall och kanske 15-20 st på IVA. De andra borde (för en gångs skull) lära sig av oss.

"Detta" = Corona, inte nedstängningar.

Bgn

Aktiv medlem
Norrmännen är helt galna. Jag var nere vid medelhavet nu och pratade med några norskor; de måste uppvisa coronatest för att få komma hem och måste ändå sitta i karantän i tre dagar.
Så räkna inte med någon enkel inresa där.
Är du fullvacinerad och har Corona bevis är det bara att komma till Norge. Ingen karantän eller krångel, dock kan det ibland va långa köer på gränsen för komma förbi. Är man inte fullvacinerad är det mer krångel.

För mycke politik och lite logik i Norge när det gäller corona, så galna jo kan hända.

iallafall

Medlem
Har svårt att tro att det skulle hållas stängt igen. Frågan är mer vilka restriktioner som kommer att gälla.
https://www.neveitalia.it/ski/cervi...icipo-e-annuncia-l-apertura-per-il-16-ottobre
Cervinia öppnar för vintern 16 oktober och har haft öppet för skidåkning högst upp hela sommaren. Restriktioner är endast 3.626 skipass, lägre kapacitet och munskydd i kabinen.
https://www.cervinia.it/en/acquista-e-prenota-skipass
Dom säljer skipass ända fram till 19 september.
https://cervinia.panomax.com/plateau-rosa

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Är du fullvacinerad och har Corona bevis är det bara att komma till Norge. Ingen karantän eller krångel, dock kan det ibland va långa köer på gränsen för komma förbi. Är man inte fullvacinerad är det mer krångel.

För mycke politik och lite logik i Norge när det gäller corona, så galna jo kan hända.
För de som inte tagit den experimentiella medicinen så är det svårare. Tom om man är medborgare.
Ja hade logik gällt så hade man åtminstone inkluderat folk med naturliga antikroppar i den första kategorin, men så är inte fallet.

Har svårt att tro att det skulle hållas stängt igen. Frågan är mer vilka restriktioner som kommer att gälla.
https://www.neveitalia.it/ski/cervi...icipo-e-annuncia-l-apertura-per-il-16-ottobre
Cervinia öppnar för vintern 16 oktober och har haft öppet för skidåkning högst upp hela sommaren. Restriktioner är endast 3.626 skipass, lägre kapacitet och munskydd i kabinen.
https://www.cervinia.it/en/acquista-e-prenota-skipass
Dom säljer skipass ända fram till 19 september.
https://cervinia.panomax.com/plateau-rosa
HEJSAN;
det är ingen dum ide,jag bor i Tirolen, Mayrhofen.En del menar att man inte ska får köpa liftkort om man inte har sk Impfpass.

PisteCarver

Aktiv medlem
HEJSAN;
det är ingen dum ide,jag bor i Tirolen, Mayrhofen.En del menar att man inte ska får köpa liftkort om man inte har sk Impfpass.
Tack och lov så bedriver inte den svenska regeringen "Corona-Apartheid" mot oss medborgare. Hoppas verkligen inte att det inträffar i Österrike, det börjar tyvärr redan förekomma i flera andra länder.

KaitsuH

Aktiv medlem
"Corona-Apartheid"! Jag inte ens visste, att du är en så rolig kille!

P.S. Tog min andra vaccin på torsdags kväll. Jag var ganska sjuk igår, värme, värken och allt. Kunde inte paddla i dag, då det var bara flugfiske. Men, efter två vacciner tycks Europa vara öppen. Vi skall på höstlovet till Slovenien. Forspaddling och flugfiske där.

fredw

Aktiv medlem
Jag tycker att följande borde vara uppfyllt för att få köpa liftkort:
Dubbel coronavaccination, icke rökare, BMI Max 30, bevis på inköp av max 5 år gammal hjälm (som aldrig kraschats) med MIPS, bindningarna inställda och stålkanterna slipade av EU-auktoriserad skidverkstad, minst 5 års erfarenhet av skidåkning (Vallåsen, Hammarbybacken och 79 andra listade skidorter räknas inte), filmbevis på förmåga till carvingsvängar i minst 50 km/h i svart backe, intyg på straffrihet i de länder man besökt de senaste 10 åren (dubbla kopior stämplade av lokala åklagarmyndigheten och översatta av auktoriserade tolkar), och skepparexamen. Efter två negativa covidtest kan man möjligen få dispens från skepparexamen.

Senast ändrad:

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Dubbel coronavaccination, icke rökare, BMI Max 30, bevis på inköp av max 5 år gammal hjälm (som aldrig kraschats) med MIPS, bindningarna inställda och stålkanterna slipade av EU-auktoriserad skidverkstad, minst 5 års erfarenhet av skidåkning (Vallåsen, Hammarbybacken och 79 andra listade skidorter räknas inte), filmbevis på förmåga till carvingsvängar i minst 50 km/h i svart backe, intyg på straffrihet i de länder man besökt de senaste 10 åren (dubbla kopior stämplade av lokala åklagarmyndigheten och översatta av auktoriserade tolkar), och skepparintyg. Efter två negativa covidtest kan man möjligen få dispens från skepparintyget.
Jaaa, endast då kan vi leva igen!

(Alla som ifrågasätter fredws lista är antivaxxfoliehattnazistgalningar och ska buras in)

PisteCarver

Aktiv medlem
Dubbel coronavaccination, icke rökare, BMI Max 30, bevis på inköp av max 5 år gammal hjälm (som aldrig kraschats) med MIPS, bindningarna inställda och stålkanterna slipade av EU-auktoriserad skidverkstad, minst 5 års erfarenhet av skidåkning (Vallåsen, Hammarbybacken och 79 andra listade skidorter räknas inte), filmbevis på förmåga till carvingsvängar i minst 50 km/h i svart backe, intyg på straffrihet i de länder man besökt de senaste 10 åren (dubbla kopior stämplade av lokala åklagarmyndigheten och översatta av auktoriserade tolkar), och skepparintyg. Efter två negativa covidtest kan man möjligen få dispens från skepparintyget.
Det låter som att liftbolagens kundunderlag kommer att sjunka.
Ska dessa regler gälla för topp-turare också?

mgbgt66

Aktiv medlem
Dubbel coronavaccination, icke rökare, BMI Max 30, bevis på inköp av max 5 år gammal hjälm (som aldrig kraschats) med MIPS, bindningarna inställda och stålkanterna slipade av EU-auktoriserad skidverkstad, minst 5 års erfarenhet av skidåkning (Vallåsen, Hammarbybacken och 79 andra listade skidorter räknas inte), filmbevis på förmåga till carvingsvängar i minst 50 km/h i svart backe, intyg på straffrihet i de länder man besökt de senaste 10 åren (dubbla kopior stämplade av lokala åklagarmyndigheten och översatta av auktoriserade tolkar), och skepparexamen. Efter två negativa covidtest kan man möjligen få dispens från skepparexamen.
Bra idé men skippa carvingkravet. Trött på Carvingtöntarna. Lika irriterande som cykelgängen på landsvägarna.

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag undrar. Sittkissakravet är helt ok här, hjälmtvång går absolut väl an. Men, om nån önskar, att människorna inte sprider covid överallt som galna, det går absolut inte an. Då börjar man tala om corona apartheid!

För min del, det är helt och hållet det samma, om någonn åker brant utan hjälm, pissar så att står bara med en fot, röker crack eller talar olämpliga saker. Men det går inte an, om nån är så självisk, att tänker, att hen har rätten att sprida en sjukdom, som dödar människor.

Christiam

Aktiv medlem
Bra idé men skippa carvingkravet. Trött på Carvingtöntarna. Lika irriterande som cykelgängen på landsvägarna.
Jädrans vad du måste ogilla mig : )

Angående skidåkning i vinter så lär alla svenska orter vara öppna och välkomna gäster så passa på att upptäcka all underbar åkning vi har här hemma.
Som en känd person en gång sa… vad är det för fel på svenska fjällen? ; )

PisteCarver

Aktiv medlem
Jädrans vad du måste ogilla mig : )

Angående skidåkning i vinter så lär alla svenska orter vara öppna och välkomna gäster så passa på att upptäcka all underbar åkning vi har här hemma.
Som en känd person en gång sa… vad är det för fel på svenska fjällen? ; )
Det är inget fel på svenska fjällen, men Alperna har otroligt mycket mer att erbjuda, och det är en helt annan atmosfär och stämning, så är det bara.
Förutom att gå på tur i orörd natur förstås, där är fjällen är fantastiskt.
Spelar inget roll vad man tycker, det viktiga är ju att varje individ kan välja vad man föredrar! :) ;)

Christiam

Aktiv medlem
Det är inget fel på svenska fjällen, men Alperna har otroligt mycket mer att erbjuda, och det är en helt annan atmosfär och stämning, så är det bara.
Förutom att gå på tur i orörd natur förstås, där är fjällen är fantastiskt.
Spelar inget roll vad man tycker, det viktiga är ju att varje individ kan välja vad man föredrar! :) ;)
Har faktiskt börjat kolla på en resa till Italien med frun. Bra åkning och bra mat/vin, det är svårslaget det.
Jobbigt bara när en är lite flygrädd : )

fredw

Aktiv medlem
Finns en del bra priser just nu men kolla noga avbokningsreglerna förstås. I princip går det inte att hänvisa till oväntade nya restriktioner om man ev vill få pengar tillbaka.

Christiam

Aktiv medlem
Finns en del bra priser just nu men kolla noga avbokningsreglerna förstås. I princip går det inte att hänvisa till oväntade nya restriktioner om man ev vill få pengar tillbaka.
Absolut, bokar vi så har vi sagt att vi får vara beredda på att förlora allt om det vill sig illa.

KaitsuH

Aktiv medlem
Är det absolut förbjudet att ta två vacciner där i Sverige, eller vad är det för problemet? Efter 2 vacciner får man resa fritt överallt i EU och Norge, vet inte om Schweiz.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Är det absolut förbjudet att ta två vacciner där i Sverige, eller vad är det för problemet? Efter 2 vacciner får man resa fritt överallt i EU och Norge, vet inte om Schweiz.

Alla yngre har inte hunnit/fått ta två sprutor ännu. Om man aktivt tackar nej så får man förstås räkna med problem när det gäller resande.

Men de som av medicinska skäl inte kan/bör ta två doser Covid-vaccin, ska de bannlysas från tidigare allmänt tillgängliga platser? Tål att diskuteras.

PisteCarver

Aktiv medlem
Absolut, bokar vi så har vi sagt att vi får vara beredda på att förlora allt om det vill sig illa.
Välj nu en skidort med massor av charm och atmosfär så att du får uppleva den riktiga alpkänslan, dvs håll dig borta från charmlösa "betongskidorter" som Tignes och Val Thorens.
Väljer du Italien så kan säkert @fredw ge dig många bra tips. Om du har en fet plånbok och väljer Schweiz så fråga @Kalle_Luzern (Schweiz är fantastiskt om man har råd!). Vill du uppleva en charmig genuin skidort i Frankrike så kan säker @Hawk100 ge dig bra vägledning.
Och skulle du fundera på Österrike så står jag gärna till tjänst!:)

EDIT: Glömde att nämna @Ivo del Brallo , han har nog också många bra insidertips på genuina och charmiga italienska skidorter! ;)

Senast ändrad:

Christiam

Aktiv medlem
Välj nu en skidort med massor av charm och atmosfär så att du får uppleva den riktiga alpkänslan, dvs håll dig borta från charmlösa "betongskidorter" som Tignes och Val Thorens.
Väljer du Italien så kan säkert @fredw ge dig många bra tips. Om du har en fet plånbok och väljer Schweiz så fråga @Kalle_Luzern (Schweiz är fantastiskt om man har råd!). Vill du uppleva en charmig genuin skidort i Frankrike så kan säker @Hawk100 ge dig bra vägledning.
Och skulle du fundera på Österrike så står jag gärna till tjänst!:)
Stort tack!
Frun har väl runt 20 besök i alperna och hon står för de ekonomiska krafterna här hemma så hon får ta rodret.
Behövs det så hojtar jag absolut till åt rätt håll.

PisteCarver

Aktiv medlem
Men de som av medicinska skäl inte kan/bör ta två doser Covid-vaccin, ska de bannlysas från tidigare allmänt tillgängliga platser? Tål att diskuteras.
Oavsett om man är för eller emot vaccinering så tål det verkligen att tas på allvar vad som händer med sammanhållningen i demokratiskt samhälle om man delar upp befolkningen i ett lag som har kvar sina rättigheter och ett lag som blir fråntaget många av dem.
Och för att undvika spekulationer om var jag själv står när det gäller vaccinering, så tog jag min andra Pfizer-spruta för mer än en månad sedan.

Men det som pågår i t ex Frankrike, först utegångsförbud och nu får inte ovaccinerade lov att gå på café, gå på restaurang, resa med buss, tåg eller flyg, gå till en simhall eller ett gym etc etc....
Vad kommer att bli konsekvensen av ett så diktatoriskt och diskriminerande styre?
Tack och lov har vi hanterat detta på ett helt annat sett i Sverige.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp