Blir det någon skidåkning i vinter?

fredw

Aktiv medlem
Ja det blir ett sluttande plan. Ska samma principer tillämpas på andra teoretiska hälsorisker man kan utsätta andra för? Hur farligt är det att åka skidor bakfull eller full? Alkotest på morgonen före varje skiddag?

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Oavsett om man är för eller emot vaccinering så tål det verkligen att tas på allvar vad som händer med sammanhållningen i demokratiskt samhälle om man delar upp befolkningen i ett lag som har kvar sina rättigheter och ett lag som blir fråntaget många av dem.
Och för att undvika spekulationer om var jag själv står när det gäller vaccinering, så tog jag min andra Pfizer-spruta för mer än en månad sedan.

Men det som pågår i t ex Frankrike, först utegångsförbud och nu får inte ovaccinerade lov att gå på café, gå på restaurang, resa med buss, tåg eller flyg, gå till en simhall eller ett gym etc etc....
Vad kommer att bli konsekvensen av ett så diktatoriskt och diskriminerande styre?
Tack och lov har vi hanterat detta på ett helt annat sett i Sverige.
Alla har rätt att få vaccinet i Europa. Väljer man aktivt bort det försvinner vissa friheter, även om de flesta återfås genom att testa sig ofta, även i Frankrike tror jag. Helt rimligt för mig.

Tycker för många som inte väljer att vaccinera sig talar mycket om sina rättigheter, de borde tänka lite på sina skyldigheter om de vill vara del av ett fungerande samhälle.
Efter en vinter med mask i liften ser jag gärna smartare alternativ till smittsäkerhet, vaccinering känns som det smartaste.

Senast ändrad:

pd

Aktiv medlem
Man skall inte heller glömma bort att det finns ett värde i att inte alla gör på samma sätt. Anta att det finns en aldrig så liten chans att något av de mer populära vaccinen börjar ge biverkningar efter ett gäng år, kanske biverkningar som till och med förs över till nästa generation. Då är det inte så dumt för mänskligheten som helhet att det fanns några idioter som inte gjorde som oss andra och duktigt sprang iväg för att få två sprutor fortast möjligt. Världshistorien är full av idioter som förde världen framåt genom att göra fel på sin tid.

PisteCarver

Aktiv medlem
Det är lätt att tycka att det är "rätt" att ta ifrån andra människor deras rättigheter så länge man själv har samma uppfattning som de styrande. Men har man väl börjat styra in på den vägen, så kan det plötsligt hända att man själv en dag i en annan fråga står på motsatta sidan.
Ni som tycker att det är "rätt" att ovaccinerade inte ska få åka allmänna kommunikationsmedel, gå på bio, restaurang etc, vad är nästa steg?
Ska de förbjudas att gå till sitt arbete också?
Och hur länge ska det vara så? För alltid?

Vad kan man förvänta sig att den befolkningsgruppen på 30-40% av befolkningen (något mindre i vissa länder, större i andra), på sikt då hittar på?

Inga tecken ännu på att vi i Sverige ska gå den vägen, och det ska vi vara glada för.

fredw

Aktiv medlem
Det är också viktigt att fundera på var vi hamnar om vi tillämpar liknande kraftfulla restriktioner och ekonomiska uppoffringar på de många minst lika stora, och minst lika påverkbara hälsoproblem som finns. Och fundera på varför vi inte har gjort det.

KaitsuH

Aktiv medlem
Jag tycker inte alls, att jag får inte köra bil efter en stark öl i Sverige, men annanstans i Europa är det helt ok. Men jag respekterar regeln och inte dricker öl, om jag skall köra bil i Sverige. Så enkelt är det.
P.S. Jag tycker, att rökning borde helt förbjudas!

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Det är också viktigt att fundera på var vi hamnar om vi tillämpar liknande kraftfulla restriktioner och ekonomiska uppoffringar på de många minst lika stora, och minst lika påverkbara hälsoproblem som finns. Och fundera på varför vi inte har gjort det.
Instämmer till 100%.
Rökning, alkohol, övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar bara för att nämna några.

fredw

Aktiv medlem
Jag tycker inte alls, att jag får inte köra bil efter en stark öl i Sverige, men annanstans i Europa är det helt ok. Men jag respekterar regeln och inte dricker öl, om jag skall köra bil i Sverige. Så enkelt är det.
P.S. Jag tycker, att rökning borde helt förbjudas!

Intressant jämförelse. Alkoholens skadeverkningar för allmänheten (dvs även för dem som inte dricker alkohol) går ju oerhört långt utöver det som har med bilkörning att göra. Alkohol, både bruk och missbruk, förklarar en stor del av våldsbrottslighet/drunkningsolyckor/bränder, arbetsplatsolyckor, dyra sjukskrivningar och sjukhusvård, för tidig död mm mm. Men alkohol vill du inte totalförbjuda antar jag? Och inte införa totalnykterhetspass för arbetsplatser och sportaktiviteter i sällskap mm? Inte jag heller.

Det som hänt med Covid är att en helt ny sjukdom plötsligt tagit sig in i vardagen, hos vanliga friska människor (och politiker...) som inte har särskilt gott grepp om hur mycket annan sjukdom och död som faktiskt förekommer hela tiden, och då har mycket ställts på ända. Det saknas proportioner. Därmed inte sagt att jag är kritisk till alla åtgärder som vidtagits.

fredw

Aktiv medlem
Om vi ska få stopp på den här pandemin så är det vaccinationer som gäller, så enkelt är det.
Genomgången infektion verkar ge långvarigt hyggligt skydd och vi behöver inte, och kommer inte att nå 100% vaccinationsgrad. Frågan handlar mycket om hur vi handskas med den verkligheten. Och hur vi handskas med andra hälsoproblem nu och i framtiden. Om man högprioriterar ett så blir de andra hälsoproblemen lidande. Kan vara ok, men det ska vara genomtänkt och medvetet.

PisteCarver

Aktiv medlem
Om vi ska få stopp på den här pandemin så är det vaccinationer som gäller, så enkelt är det.
Pandemin kommer att ta slut med eller utan vacciner, så har det varit i alla tider med pandemier. Självklart går det fortare med hjälp av vacciner, det är heller inget nytt.
Men det hade varit intressant att få reda på vad du egentligen menar, vilket pris är det som ska betalas för att tvinga alla att vaccinera sig?

För några dagar sedan skrev Johan Hakelius en tänkvärd artikel i Expressen, som handlar om just det som vi diskuterar nu.

KaitsuH

Aktiv medlem
Intressant jämförelse. Alkoholens skadeverkningar för allmänheten (dvs även för dem som inte dricker alkohol) går ju oerhört långt utöver det som har med bilkörning att göra. Alkohol, både bruk och missbruk, förklarar en stor del av våldsbrottslighet/drunkningsolyckor/bränder, arbetsplatsolyckor, dyra sjukskrivningar och sjukhusvård, för tidig död mm mm. Men alkohol vill du inte totalförbjuda antar jag? Och inte införa totalnykterhetspass för arbetsplatser och sportaktiviteter i sällskap mm? Inte jag heller.

Det som hänt med Covid är att en helt ny sjukdom plötsligt tagit sig in i vardagen, hos vanliga friska människor (och politiker...) som inte har särskilt gott grepp om hur mycket annan sjukdom och död som faktiskt förekommer hela tiden, och då har mycket ställts på ända. Det saknas proportioner. Därmed inte sagt att jag är kritisk till alla åtgärder som vidtagits.
Jag måste säga nu: jag gillar Italien. Där är det inte bara så, att man får dricka i berg restauranger. Där är det så, att man måste supa! "Supning obligatoriskt!" Bilden är tagen i Gressoney.
thumbnail_IMG_0269.jpg

Dafe

Ny medlem
Jag tycker att följande borde vara uppfyllt för att få köpa liftkort:
Dubbel coronavaccination, icke rökare, BMI Max 30, bevis på inköp av max 5 år gammal hjälm (som aldrig kraschats) med MIPS, bindningarna inställda och stålkanterna slipade av EU-auktoriserad skidverkstad, minst 5 års erfarenhet av skidåkning (Vallåsen, Hammarbybacken och 79 andra listade skidorter räknas inte), filmbevis på förmåga till carvingsvängar i minst 50 km/h i svart backe, intyg på straffrihet i de länder man besökt de senaste 10 åren (dubbla kopior stämplade av lokala åklagarmyndigheten och översatta av auktoriserade tolkar), och skepparexamen. Efter två negativa covidtest kan man möjligen få dispens från skepparexamen.
Skönt där att man kunde slippa skepparexamen annars hade de skitit sig. :)

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Tittade på graferna för Israel: de ligger ju 6 mån före oss i vaccinationstakt. Där stiger både smitta och dödsfall mot vinterns höga nivåer. Liknande utveckling i England.

Jag hoppas på att åka till alperna i vinter men vågar absolut inte boka i förväg - risken är stor för nya lockdowns i vinter. Gäller avbeställningsskyddet..?

fredw

Aktiv medlem
Börjar också tveka för första gången på länge, just med tanke på det som händer i Israel mm. De har 80% vaccinationsnivå men får ändå en ny våg (mest bland lågvaccinerad ungdom men ändå...). Dvs jag är inte särskilt orolig för min hälsa eller att jag ska bidra till smittspridning etc, men risken är ju att myndigheterna nånstans får panik och stänger ner. Igen.

Inte kul att bli sittande utomlands och inte få åka hem (kan hända om du blir sjuk där och ska med ett flyg tillbaka).

Litet lättare om du kör bil ner och blir sjuk där. Ingen kommer nog att hindra dig från att köra hem, och man kan ju köra över Jylland, Stora/Lilla-Bältbroarna och Öresundsbron utan att smitta någon på vägen. Färjor får man ju undvika då.

Här i Sverige är det väldigt få dubbelvaccinerade som blir sjuka, men en del av oss blir ändå smittade utan att känna av det och kan i viss mån bidra till smittspridning ovetandes. Vi hade ett sånt fall på jobbet nyss.

Sammanfattningsvis skulle jag i nuläget endast boka sådana resor/boenden som har fullständigt fri avbokning långt fram i tiden (sådant finns). För egen del. Och billiga flyg som man har råd att utebli från. Sådana finns också.

JAndersB

Aktiv medlem
Tittade på graferna för Israel: de ligger ju 6 mån före oss i vaccinationstakt. Där stiger både smitta och dödsfall mot vinterns höga nivåer. Liknande utveckling i England.

Jag hoppas på att åka till alperna i vinter men vågar absolut inte boka i förväg - risken är stor för nya lockdowns i vinter. Gäller avbeställningsskyddet..?
Enligt gällande kunskap är ju vaccinet verksamt även mot Delta-varianten. Gäller ju också att se helheten: Vilken nivå kommer man ifrån, antal nya smittade, andel som blir sjuka, andel som behöver IVA, överdödlighet eller ej osv. Så bara folk får a ur v och vaccinerar sig så är jag försiktigt optimistisk. Kan man dessutom hålla stängt ytterligare 1 år? Men visst, med tanke på alla andra märkliga beslut så är ju inget omöjligt idag.

Senast ändrad:

PisteCarver

Aktiv medlem
Börjar också tveka för första gången på länge, just med tanke på det som händer i Israel mm. De har 80% vaccinationsnivå men får ändå en ny våg (mest bland lågvaccinerad ungdom men ändå...). Dvs jag är inte särskilt orolig för min hälsa eller att jag ska bidra till smittspridning etc, men risken är ju att myndigheterna nånstans får panik och stänger ner. Igen.

Inte kul att bli sittande utomlands och inte få åka hem (kan hända om du blir sjuk där och ska med ett flyg tillbaka).

Litet lättare om du kör bil ner och blir sjuk där. Ingen kommer nog att hindra dig från att köra hem, och man kan ju köra över Jylland, Stora/Lilla-Bältbroarna och Öresundsbron utan att smitta någon på vägen. Färjor får man ju undvika då.

Här i Sverige är det väldigt få dubbelvaccinerade som blir sjuka, men en del av oss blir ändå smittade utan att känna av det och kan i viss mån bidra till smittspridning ovetandes. Vi hade ett sånt fall på jobbet nyss.

Sammanfattningsvis skulle jag i nuläget endast boka sådana resor/boenden som har fullständigt fri avbokning långt fram i tiden (sådant finns). För egen del. Och billiga flyg som man har råd att utebli från. Sådana finns också.
Sorry, men när det gäller Israel har du faktiskt fel @fredw . Nedan dagsfärsk statistik.
I övrigt tror jag att ni är för pessimistiska, i Tyskland pratar man just nu om att sluta tillmäta smittotalen någon betydelse, och i stället gå över till att mäta antal sjukhusinlagda, eftersom väldigt få numera blir allvarligt sjuka jämfört med tidigare.
Äntligen någon som tänker klart, det handlar ju om att kontrollera något som kan bli samhällsfarligt, inte att till vilket pris och samhällskostnader som helst (som New Zealand) undvika att en enda person blir smittad.
Jag väntar dock ännu med att boka, men tror att minst risk för eventuella nya återinförda restriktioner finns i Österrike, och störst risk i Frankrike och Italien.
1629987563619.png

Tälja

Medlem
Jag bor sedan 5 år i Tirolen/Mayrhofen
Det blir säkert skidåkning för turister här denna säsong.Men här är man betydligt strängare inga sk rekomendationer utan lag
Och böter om man inte följer det.Som det ser ut kommer det att krävas fullvaccinering
Från 12 år, nu gäller 3 G(Geimpft,Genesen,Getestet)går nog ned på 1GBra så då alla har möjlighet att vaccinera sej gratis, bara välja!Vaccinera dej eller bli hemma!!

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Läste förra veckan att Österrike tänker gå över från 3-G till 1-G strategi för många områden där certifikatplikt gäller. (I tysktalande områden står 3-G för getestet, genesen eller geimpft, dvs, testad, tillfrisknad eller vaccinerad. Vid 1-G godtages endast vaccinering.) Frågan är vad de gör i skidområden om antalet inlagda på sjukhus stiger, vill de då börja kolla certifikat, eller återinför de maskplikt i tex gondoler och köer inomhus?

Schweiz är steget efter igen, men läget på sjukhusen har fått regeringen att prata om att följa grannländerna och utvidga certifikatplikten till tex restauranter, gym osv. Så länge vaccinationsgraden är så låg som den tyvärr är lär maskplikten i kollektivtrafik (inkl. liftar) inte lyftas i brådrasket här. Från 1:a oktober kommer test för certifikat inte vara gratis längre, se om det får fler att rulla upp ärmen. Slag på plånboken brukar ju vara bästa medlet för att få folk att ändra beteende. :LOL:

fredw

Aktiv medlem
Min siffra för Israel avsåg vuxen befolkning, sorry. Men de har klart högre vaccinationsgrad än Sverige. Och trots att 90% av Israeler över 60 år är fullvaccinerade så stiger nu både smitta och dödstal, en tydlig ny våg. Tillräckligt oroväckande för att tänka att även denna försäsong kan innehålla negativa överraskningar.

1629992225003.jpeg

1629992242812.jpeg

PisteCarver

Aktiv medlem
Min siffra för Israel avsåg vuxen befolkning, sorry. Men de har klart högre vaccinationsgrad än Sverige. Och trots att 90% av Israeler över 60 år är fullvaccinerade så stiger nu både smitta och dödstal, en tydlig ny våg. Tillräckligt oroväckande för att tänka att även denna försäsong kan innehålla negativa överraskningar.

Visa bilaga 11392
Visa bilaga 11393
Nej, Sverige har faktiskt något högre på första dos, och snart ikapp och förbi på andra dos.

fredw

Aktiv medlem
Jag räknar inte in gissningar angående framtiden som om de vore fakta. Nu är andelen tvådosvaccinerade ca 10 procentenheter högre i Israel än i Sverige. För de med enkel dos är vi på ungefär samma nivå. Sammantaget en högre vaccinationsgrad där. Och deras dödstal i Covid stiger igen påtagligt. Det gör mig orolig.

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag räknar inte in gissningar angående framtiden som om de vore fakta. Nu är andelen tvådosvaccinerade ca 10 procentenheter högre i Israel än i Sverige. För de med enkel dos är vi på ungefär samma nivå. Sammantaget en högre vaccinationsgrad där. Och deras dödstal i Covid stiger igen påtagligt. Det gör mig orolig.
Kurvorna för alla länder består av data från miljoner människor och de ändrar inte plötsligt riktning utan följer sin ”parabel”. Jag skulle t ex kunna betta 100% på att Sverige i slutändan kommer att ha en högre vaccinationsgrad än t ex Schweiz. Men strunt samma vem som får rätt eller fel, det blir som det blir, och jag lämnar den här diskussionen nu (det blir för ”negativt” för mig).

För att få lite ”positivism” tillbaka i den här tråden, så har jag bestämt mig för att göra ett reportage om skidorter med försäsongsåkning.
Det blir med en beskrivning av alla de glaciär skidområden som jag har besökt, och jag kommer att komplettera det med aktuella webcam bilder.
Kommer om några veckor!

fredw

Aktiv medlem
Ser mycket fram emot din guide och uppskattar optimismen!
Min poäng att det ju inte längre är så stor risk för oss hälsomässigt som individer om vi är fullvaccinerade. Viktigare är att försöka förutspå hur andras agerande (myndigheter, resebolag etc), rationella eller ej, kommer att inverka på vårt resande.

Anzom

Aktiv medlem
Som jag ser det finns det två negativa alternativ kopplat till corona.

1. Att alla inte vaccinerat sig och därmed sätter länder upp krav på restriktioner både för inhemska och utländska medborgare.

2. Att mutation sker där vaccin inte har täckning.

KaitsuH

Aktiv medlem

Skida45

Medlem

Visa bilaga 11392
Visa bilaga 11393
Vi skippar skidåkningen i Israel tycker jag. Vi åker nån annanstans :)

Anzom

Aktiv medlem
Tycker mig ana en viss pessimism här i tråden. Visst kommer det att gå att åka skidor om än med lite strängare restriktioner än vad vi har varit vana vi. Vi har bokat 4 veckor i Italien :)
Den här vintern kan gå åt alla håll. Personligen skulle jag bara boka Sverige på förhand och ev boka i alperna högst nån vecka innan.

I västa fall finns ju de danska alperna. Köpenhamns egna skidbacke nu när restriktionerna tas bort 10e sep :)

PisteCarver

Aktiv medlem
Skulle du rekommendera någon att åka dit vecka 38? Det är en kompis som undrar... :rolleyes: ;)
Beror på vad man har för förväntningar, dvs hur många nerfarter och liftar man vill ha och åka på. Vecka 38 är samma liftar och nerfarter i drift som på sommarskidåkningen.
Om man har möjlighet så vänta ett par veckor, i börjar av oktober sparkar man igång Kaserer-liftarna och då nästan dubbleras den tillgängliga skidåkningen. Nerfart röd 11 är min favorit carving backe nr 1, bred, öppen, välpreppad (som så ofta i Hintertux) lagom lutning och 500 fhm i ett svep.
I mitten på september planerar även Stubai att öppna, men så tidigt på säsongen tror jag mer på Hintertux.
Ett annat alternativ är Pitztal Gletscher som drar igång den 25 sep. Från Hinterer Brunnenkogel på 3440 m har man grymt bra nerfarter med 750 fhm i ett svep.
Lite fråga också vad man är ute efter, vill man ha lite Tiroler atmosfär är det Neustift, Mayrhofen och Lanersbach som gäller, Pitztal är ganska ”öde”.
Den här sommaren har varit ”kall” och ”snäll” mot glaciärerna i Österrike med regelbundna mindre snöfall som hållit dem vita och solvärmereflekterande. Normalt blir de ”nakna” från mitten på juli och då suger den grå issörjan till sig solvärmen och ökar avsmältningen.
Glaciärerna i Italien och Frankrike har haft det ”svettigare”, nedan en dagsaktuell webcam bild från Grande Motte, Tignes. Trots högre höjd är den i klart sämre skick än Hintertux.
Jag hade väntat med att boka till precis innan avresa, följ snöläget och hur många liftar/nedfarter som är öppna. Det finns vid den tiden lediga hotellrum, även om mitten på september fortfarande även är attraktivt för vandrare.
Nu blev det lite förinformation till mitt kommande reportage, men det bjuder jag på. :)
1630075307568.png

Tälja

Medlem
På högre höjder börjar vintern redan att knacka på dörren.
Hintertux kommer att få ca 50 cm snö den kommande veckan!❄️⛷️:)
Visa bilaga 11429
Jag vet bor 25 min därifrån!Men glaciären har tagit stryk i sommar!Då vi slutade säsongen 14/5 var det 4,5 meter snö där, men förhoppningsvis blir det en kanonsäsong!Vi får mindre varmt kommande vecka!1/10 drar bi igång!!⛷⛷⛷

PisteCarver

Aktiv medlem
Jag vet bor 25 min därifrån!Men glaciären har tagit stryk i sommar!Då vi slutade säsongen 14/5 var det 4,5 meter snö där, men förhoppningsvis blir det en kanonsäsong!Vi får mindre varmt kommande vecka!1/10 drar bi igång!!⛷⛷⛷
Ja, den krymper ju varje år tyvärr pga av de stigande temperaturerna. För varje år ser man mer och mer klippa komma fram. Men det har ju ändå varit en kallare sommar än normalt, med lite snö då och då, och inte någon ihållande värmebölja som 2018 och 2019.
Så här ser Tuxer Gletscher ofta ut i augusti (aug 2018 nedan), och det har inte alls varit fallet den här sommaren.
1630081683067.png

Senast ändrad:

KaitsuH

Aktiv medlem
Skulle du rekommendera någon att åka dit vecka 38? Det är en kompis som undrar... :rolleyes: ;)
Veckan 38 är ganska tidigt. Det kan vara ok, men troligen inte. Jag har varit där tiotals gånger på veckan 43. Då är det ännu si och så. Kan vara ok, även mycket bra, men kan ännu vara blå is bara.

Tälja

Medlem
Veckan 38 är ganska tidigt. Det kan vara ok, men troligen inte. Jag har varit där tiotals gånger på veckan 43. Då är det ännu si och så. Kan vara ok, även mycket bra, men kan ännu vara blå is bara.
Just nu så har vi bara 10 grader i byn( Mayrhofen) och det snöar på glaciären -4 igår. Så backarna högst upp funka det är mycket träningsgrupper här nu.Gå bara in på Bergwetter Tirol så får man bra koll. Bättre komma innan novemberloven då är det en massa tyskar holländare osv här och som regel första åken för dom så man får se upp!!⛷⛷⛷⛷

Tälja

Medlem
Numera åker vi aldrig på sommaren.
7,5 månader räcker har man dessutom Tirolsnowcard så kan man åka på 92 skidorter( hela Tirol och Osttirol)
Stubai ska man nog vänta med till oktober
Annars kan man bli besviken och åka på en helpreppning av skidorna!!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp