Tuffa Viktor
Medlem
Den totala guiden till skidåkning i svenska och norska fjällen
Mina 41 vintrar i fjällmiljö har lett mig till ALLA skidorter i Sverige och Norge. Bydalen och Tänndalen är undantagna. Om jag ska följa mina råd så kommer jag heller aldrig att nå dit. Jag får tacka mina föräldrar som inte slog till på en fjällstuga i Sälenstugan 1976. Då hade man ju blivit stationär i Gustavsbacken. När man hyr så finns ju chansen att hitta en ny ort varje vinter.
Hur ska man då maximera sin skidsemester?
Hur ska man då maximera sin skidsemester?
- Undvik Skistar. That goes without saying I det här forumet. Hata monopol.
- Åk till Norge istället för Sverige. Du får dubbla fallhöjden för kortare köravstånd. Jag förstår att det finns andra värden som afterski och upplevelsebad. Men då handlar det inte längre om skidåkning.
- Följer du steg 1 och 2 kommer du att hamna i antingen Norefjell eller Hafjell/Kvitfjell. Dessa både är inte på något sätt kompletta skidorter men de ger enligt mig mest för pengar och insats.
- Undvik vecka 8 och 9 då dessa veckor är "vinterferie" i Norge. Exempelvis har Oslo vecka 8. Till skillnad mot Sverige så finns det ingen geografisk ordning i Norge. De olika fylkerna verkar bestämma lite random när de ska ha lov? Så läs på.
- Planera in din resa när barnen har studiedagar i skolan. Exempelvis har Göteborg två studiedagar vecka 10. Du får då chans att åka när det inte är knök som på sportlov och påsk.
- Det här är viktigast, vänta med att boka ditt boende till en eller två dagar före din avresa. Om du avvaktar så kan du a) invänta en tillförlitlig väderprognos. Du kan avstå att åka om det väntas storm eller 25 minus. b) du kan pruta på boendet hos privata värdar. De har ju redan intecknat att det inte blir någon uthyrning den aktuella veckan och de sitter där med sunk cost. Om du kommer med en eller två dagar kvar och vill boka så har du ett bra förhandlingsläge. Du ger marginalpengar in på kontot för den som äger boendet. Privata värdar hittar du med fördel på finn.no. Taktiken fungerar så klart inte på större förmedlare då de går efter sina prislistor.
- Ta med rätt typ av liftkort, dvs antingen Skidata (Kläppen, Norefjell mfl) eller Teamaxess (Skistar, Hafjell/Kvitfjell mfl). Annars så får du pynta 75 kr per plastkort. Måste vara århundradets scam, korten kostar väl 4,95 att köpa in?
Senast ändrad: