Blir det någon skidåkning i vinter?

Bgn

Aktiv medlem

Redaktionen

Aktiv medlem

Från och med den 14 december ska samma råd från Folkhälsomyndigheten gälla över hela landet. Dessa ska göra det enkelt inför jul och nyår. Något reseförbud nationellt är inte aktuellt enligt statsepidemiolog Anders Tegnell.

Läs hela artikeln:

MKOL

Aktiv medlem
Älskar att FHM säger att toppen är i mitten av December. Hur många rätt har de haft hittills? :)
Alltså nja va? Visst har FHM haft många fel i sina prognoser/bedömningar etc. men mig veterligen har dom att aldrig uttryckt sig så säkert som du och många andra vill göra gällande. Självklart med reservation för att du sannolikt skämtar :cool: I all covid-information jag tagit del av direkt från källan, i detta fall FHM i form av intervjuer/presskonferenser etc. så tycker jag att det varit tydligt att det är uppskattningar, prognoser, bedömningar etc. Som i det du kommenterar, dom säger inte att toppen är i mitten av december utan att dom tror på en topp i december. Precis som det ska vara, om FHM hade haft rätt i allt hade jag blivit riktigt nervös och kanske anslutit mig till skaran av foliehattar som tror på ett planerat och planterat virus.

Som sagt, FHM's information har på intet sätt varit felfri och ingen ska vara immun mot kritik. Men i mina ögon är det just utvecklingen mot att nästan alla och envar verkar tro att dom är smittskyddsexperter som är det riktigt farliga. När folk (i allmänhet, inte specifikt riktat mot dig Hasse_Lindborg) utan någon kunskap (eller ens sunt förnuft) läser allt dom kommer över, inte ens kan förstå vad som faktiskt sägs eller skrivs, tolkar tidiga rapporter från ytliga undersökningar beställda av media som vetenskapliga studier och trumpetar övertygande ut det till alla och envar. Detta kan i.o.f.s. delvis bero på att våra grundlagar och vår tradition har gjort att FHM och staten hittills mest kunnat utfärda rekommendationer och inte restriktioner.

Poängen är att vi vet inte hur länge pandemin kommer pågå, vi kan inte veta. Vi kan därför heller inte börja peka finger eller slå oss för bröstet och tycka att vår strategi varit så mycket bättre. Eller tvärtom för den delen. Sannolikt kommer det dröja flera år innan man kan göra något slags säkert bokslut och avgöra vilka som hade och gjorde "rätt" respektive fel. Det är en av anledningarna att jag blir så förbannat provocerad av en av forumets alla smittskyddsexperter KaitsuH som dessutom beter sig som en obstinat tonåring. Och alla dessa smittskydds och covid-experter man stöter på i vardagen också förstås.

Om det är något pandemin har gjort väldigt tydligt för mig är det att källkritik borde bli betydligt viktigare att debattera och att folks uppmärksamhetsbehov är många många gånger större än vad jag trodde.

Nu har undertecknad fått utlopp för sitt uppdämda uppmärksamhetsbehov för flera veckor 😇 och ska stämpla ut för dagen och gå på spånken istället! Skål!

VickeLang

Aktiv medlem
"Nu har vi bestämt att endast 8 personer får samlas.... eller, det är landstingen som bestämmer det, men vi rekommenderar de att bestämma det!... och det gäller bara begravningar och demonstrationer i stort sett... eller vänta vi gör undantag till... öööö... 20 personer på begravning!.. restauranger och biografer och butiker och privata event får det vara 50!... men vi rekommenderar max 8!"

På den nivån är ju FHM och regeringens beslut... Jag personligen hade önskat att de varit lite mer rak på sak med bestämda och genomtänkta beslut. Det blir ju bara en soppa av det hela just nu...

Nåväl, det vi vet är att vi ska hålla avstånd, och förhoppningsvis når vi väll toppen strax och att vaccinet börjar rullar ut, så vi får lite härlig vår-skidåkning utan allt för hårda restriktioner! :) ser fram emot en bira på uteserveringen i april!

JakobJ

Aktiv medlem
MKOL, du tycker inte att du kastar sten i glashus? Vad jag vet har inte KaitsuH dissat nån specifik person men det är andra gången jag läser att du går till personangrepp.
Självklart håller inte alla med varann och antagligen finns det ingen här på forumet som besitter samma kunskaper som FHM men man måste ju få skriva vad man tycker och tror utan att bli attackerad, sen får man ju räkna med att mötas av en debatt.

Kungpulan

Medlem
MKOL, du tycker inte att du kastar sten i glashus? Vad jag vet har inte KaitsuH dissat nån specifik person men det är andra gången jag läser att du går till personangrepp.
Självklart håller inte alla med varann och antagligen finns det ingen här på forumet som besitter samma kunskaper som FHM men man måste ju få skriva vad man tycker och tror utan att bli attackerad, sen får man ju räkna med att mötas av en debatt.
Lite låg ribba för personangrepp va? Snarare en beskrivning av hur han uppfattar tonen och argumentationstekniken. Några sidor längre bak i tråden fick Kaitsuh ett av sina meddelande redigerat av mods pga påhopp 😀

Tillbaka till sakfrågan, det känns som att det kommer bli skidåkning ändå. Kommer personligen avvakta med att boka till efter jul och nyår för att se om smittan ökar lavinartat pga julfirande osv. Sen skulle jag överväga om det skulle komma faktiska bevis för att skidåkning inom landets gränser driver på smittan. Först då skulle jag kanske ge upp hoppet.

JakobJ

Aktiv medlem
Lite låg ribba för personangrepp va? Snarare en beskrivning av hur han uppfattar tonen och argumentationstekniken. Några sidor längre bak i tråden fick Kaitsuh ett av sina meddelande redigerat av mods pga påhopp 😀

Tillbaka till sakfrågan, det känns som att det kommer bli skidåkning ändå. Kommer personligen avvakta med att boka till efter jul och nyår för att se om smittan ökar lavinartat pga julfirande osv. Sen skulle jag överväga om det skulle komma faktiska bevis för att skidåkning inom landets gränser driver på smittan. Först då skulle jag kanske ge upp hoppet.
Aa de kan man ju tycka om man själv inte blir påhoppad. Ah okej de visste ja inte!
Mjo är nog bra att åka på lågsäsong om man kan, i Vemdalen har vi haft för milt väder fram tills nu så kan bli trångt i backarna om de blir fullbokat. Känns som det är mer allt runt omkring som kan driva på smittspridningen, på matbutiken osv. Själv har jag börjat fylla frysen och ska försöka bunkra så jag kan undvika ica i 2 veckor.

MKOL

Aktiv medlem
Nä, det tycker jag faktiskt inte. Mitt första inlägg var en reaktion på att KaitsuH som inte hade varit aktiv i denna tråd på ett tag inte ens dröjde en timme att svara drygt med en one liner på ett inlägg som var ett uppenbart skämt. Då får man liksom känslan av att hen bara suttit och väntat på en chans att få såga Sveriges strategi, igen!

Då beskrev jag hen "Jag har inget problem med olika åsikter men ditt sätt är riktigt jävla unket! Fan du verkar ju vettig i övrigt, fattar ingenting."

Det andra inlägget var både ett sätt att utveckla mitt resonemang varför jag blev så uppenbart provocerad och att få skriva av mig lite :giggle:

I det inlägget beskrev jag KaitsuH med "en av forumets alla smittskyddsexperter KaitsuH som dessutom beter sig som en obstinat tonåring".

Tjatig och långrandig möjligen :cool: men personangrepp har jag väldigt svårt att hitta i mina inlägg. Och har man så hög svansföring själv så får man tåla betydligt värre!

Jag brukar gilla vad KaitsuH skriver men som sagt. Nu släpper jag mitt fokus på KaitsuH och kryper tillbaka till mitt surgubbshägn ;)

Senast ändrad:

MKOL

Aktiv medlem
Aa de kan man ju tycka om man själv inte blir påhoppad. Ah okej de visste ja inte!
Mjo är nog bra att åka på lågsäsong om man kan, i Vemdalen har vi haft för milt väder fram tills nu så kan bli trångt i backarna om de blir fullbokat. Känns som det är mer allt runt omkring som kan driva på smittspridningen, på matbutiken osv. Själv har jag börjat fylla frysen och ska försöka bunkra så jag kan undvika ica i 2 veckor.
Nu ska farbror försöka vara lite on topic :giggle:

Alltså, egentligen skulle jag åkt till Cervinia för tredje året i rad om två veckor. Baserat på samma period föregående två år så gissar jag att smittorisken under deras försäsong (ett normalt år) om man beter sig förståndigt är lägre än på en genomsnittlig svensk ICA. Denna säsong tror jag dock att det är stor risk att även lågsäsong här hemma kan bli rätt packat med folk, dels för att det finns ett uppdämt sug och dels för att det nog är fler än vi som tänker att lågsäsong är säkrare.

JakobJ

Aktiv medlem
Nu ska farbror försöka vara lite on topic :giggle:

Alltså, egentligen skulle jag åkt till Cervinia för tredje året i rad om två veckor. Baserat på samma period föregående två år så gissar jag att smittorisken under deras försäsong (ett normalt år) om man beter sig förståndigt är lägre än på en genomsnittlig svensk ICA. Denna säsong tror jag dock att det är stor risk att även lågsäsong här hemma kan bli rätt packat med folk, dels för att det finns ett uppdämt sug och dels för att det nog är fler än vi som tänker att lågsäsong är säkrare.
Haha jag svävar också lätt iväg utanför topic. Aa jag tror också de kan bli mer på lågsäsong än vanligtvis men fortfarande inte lika mycket som på jullov, sportlov och påsklov. Så om man är fast boende tror jag ändå på att handla och åka i systemen på lågsäsong så får man gå på tur istället när de är som mest packat.

Kungpulan

Medlem
Likväl som att det finns ett uppdämt sug så finns det säkert en hel del som kommer hålla sig hemma av olika skäl. Min fruga ser ju helst att jag inte åker alls (inga konkreta riskgrupper i vår omgivning) för "man vet aldrig".

Tror lågsäsong kommer förbli lågsäsong, kanske kan besökarantalet under några enstaka dagar/veckor vara lite mer än vanligt. Man får inte glömma att mångas ekonomi har tagit en rejäl smäll också med vabb, arbetslöshet, sjukskrivningar etc. Bara killgissningar som vanligt 😀

pd

Aktiv medlem
Denna säsong tror jag dock att det är stor risk att även lågsäsong här hemma kan bli rätt packat med folk, dels för att det finns ett uppdämt sug och dels för att det nog är fler än vi som tänker att lågsäsong är säkrare.
Kollade just på lediga boenden och det verkar som att lågsäsong will be lågsäsong så länge folk har jobb att sköta och ungar som går i skolan. Sen skulle det vara om vi andra tar några fler veckor än vanligt. Och det är ju ingen dum idé.

skidmannen

Aktiv medlem
En viss samordning mellan alpländerna i denna fråga verkar ju iofs vettig, men antagligen orealistisk.
Alpländerna förutom Schweiz verkar i alla fall överens om att Schweiz gör fel:

Alpländerna förutom Schweiz verkar i alla fall överens om att Schweiz gör fel:
Intressant med Schweiz. Har man någon statistik därifrån? Är sjukhusen överfulla på skidorterna? Har smittspridningen ökat markant? Eller är det för tidigt för vettiga siffror?

KaitsuH

Aktiv medlem
Intressant med Schweiz. Har man någon statistik därifrån? Är sjukhusen överfulla på skidorterna? Har smittspridningen ökat markant? Eller är det för tidigt för vettiga siffror?
Från kompisar i Schweitz: Fruktansvärt nära Geneve, horrible! Sjukhusen är fulla, de flyger patienter med helikoptrar därifrån till Bern och Zurich. "Att this time, do not come here please!"

Från kompisar i Schweitz: Fruktansvärt nära Geneve, horrible! Sjukhusen är fulla, de flyger patienter med helikoptrar därifrån till Bern och Zurich. "Att this time, do not come here please!"
Ok. Skulle gärna ha mer officiell statistisk än dina kompisar tyvärr. Har också kompisar i Genève. De har en helt annan version. 😉

KaitsuH

Aktiv medlem
Nä, det tycker jag faktiskt inte. Mitt första inlägg var en reaktion på att KaitsuH som inte hade varit aktiv i denna tråd på ett tag inte ens dröjde en timme att svara drygt med en one liner på ett inlägg som var ett uppenbart skämt. Då får man liksom känslan av att hen bara suttit och väntat på en chans att få såga Sveriges strategi, igen!

Då beskrev jag hen "Jag har inget problem med olika åsikter men ditt sätt är riktigt jävla unket! Fan du verkar ju vettig i övrigt, fattar ingenting."

Det andra inlägget var både ett sätt att utveckla mitt resonemang varför jag blev så uppenbart provocerad och att få skriva av mig lite :giggle:

I det inlägget beskrev jag KaitsuH med "en av forumets alla smittskyddsexperter KaitsuH som dessutom beter sig som en obstinat tonåring".

Tjatig och långrandig möjligen :cool: men personangrepp har jag väldigt svårt att hitta i mina inlägg. Och har man så hög svansföring själv så får man tåla betydligt värre!

Jag brukar gilla vad KaitsuH skriver men som sagt. Nu släpper jag mitt fokus på KaitsuH och kryper tillbaka till mitt surgubbshägn ;)
Det här är ok? Men inte mina svar? Nu måste jag säga bara, ni har ett stort problem där i Sverige. Problemet heter intoleransen. Jag har blivit avslutad ganska rejält väl här av några skribenter. Det gör ingenting. men det som jag inte alls tycker om ,är att moderatorerna är också med i den här skiten. Det här börjar vara liksom nån Nord-Korea.

Kunde ni bara säga, vad har ni emot mig? Jag har berättat om t. ex. Corona, liksom alla andra i hela Europa tänker på. det tycks vara allt för mycket. Jag är så fan dumt, att jag inte har nästan inga egna tänker om Covid, jag bara säger, vad jag har läst om Europeiska tidningar.

En sak, varför läser ni inte utländska tidningar?

Senast ändrad:

skidmannen

Aktiv medlem
Ok. Skulle gärna ha mer officiell statistisk än dina kompisar tyvärr. Har också kompisar i Genève. De har en helt annan version. 😉
Precis som du skriver beror det nog på vem man frågar. IT konsult som jobbar hemma eller sjuksyrra på Ecmo-avdelnig. Eller för den delen sjukhusdirektör som vill ha in pengar. Men det lilla man läst i tidningar verkar ju peka mot att just Geneve haft det lite tungt.

Precis som du skriver beror det nog på vem man frågar. IT konsult som jobbar hemma eller sjuksyrra på Ecmo-avdelnig. Eller för den delen sjukhusdirektör som vill ha in pengar. Men det lilla man läst i tidningar verkar ju peka mot att just Geneve haft det lite tungt.

Tack! Problemet är väl att om man tittar på den officiella statistiken på Google. Så det det ut som att antalet fall går ner. Precis som i t.ex Österrike. Därför vore det intressant att om just skidåkningen har någon effekt på själva smittspridningen. Det är väl fortfarande det som vi debatterar här iaf. 😊
557DF20D-51F7-4123-A774-8DC0B9E6AF73.png

JanN

Medlem
Västra Schweiz har haft semi-lockdown sedan 1månad med stängda butiker, restauranger, sport förbjudet etc. och siffrorna har lyckligtvis kommit ner (konstigt vore det annars...). Det var rätt tufft för några veckor sedan: Geneve hade mest fall per 100,000 i Europa, och de andra kantonerna kom strax efter. Stämmer att sjukhus är/har varit fulla och patienter flygits till Zurich, Bern etc.

Varit mycket diskussion om skidåkning i media under de senaste dagarna. Skidorter, lokala politiker hävdar bestämt att de kommer att hålla öppet under julen, medan media och politiker från t.ex Geneve (ingen skidturism här) är kritiska. Svårt veta hur det kommer att gå... Skulle tippa att ifall Österrike håller öppet, så kommer även Schweiz att göra så. Annars stängs det nog. Skulle rekommendera att vänta med att köpa flygbiljetter....

Hälsningar från Geneve!

termons

Aktiv medlem
Hittade statistik som kanske kan få dina vänner och se ljusare på tillvaron för tillfället. Hoppas det hjälper.

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem

Schweizarna diskuterar en lösning där 2/3 av den normala mängden över jul/nyår ska få lösa liftkort. Stormöte på måndag med fler länders politiker inblandade. Italien hotar med att sätta upp Österrike och Schweiz på karantänslistan.

Tänk vad en afterski i Ischgl kan skapa för reaktioner 8 månader senare för skidåkning. Känslopolitik.

Kungpulan

Medlem

Schweizarna diskuterar en lösning där 2/3 av den normala mängden över jul/nyår ska få lösa liftkort. Stormöte på måndag med fler länders politiker inblandade. Italien hotar med att sätta upp Österrike och Schweiz på karantänslistan.

Tänk vad en afterski i Ischgl kan skapa för reaktioner 8 månader senare för skidåkning. Känslopolitik.
Är osäker men just ischgl fick väl skit för att de medvetet mörkade att de hade smittspridning?

Men är lite inne på samma spår, sån hysteri kring skidåkning pga spridningen på afterskin i våras. Afterskin behöver skidturister, men skidturister behöver inte afterskin för att kunna avnjuta lite skidåkning.

fredw

Aktiv medlem
Är osäker men just ischgl fick väl skit för att de medvetet mörkade att de hade smittspridning?

Men är lite inne på samma spår, sån hysteri kring skidåkning pga spridningen på afterskin i våras. Afterskin behöver skidturister, men skidturister behöver inte afterskin för att kunna avnjuta lite skidåkning.
Ja de var så sena med informationen om smittoläget i Österrike att även en skeptiker som jag nu funderar på v@ff@n de sysslade med. Jag var i Arlberg 7-14 mars. Se mitt eget screenshot om officiellt smittoläge måndagen den 9/3. ”9 smittade i Tirol och 2 i Vorarlberg”. Jag använde bilden för att lugna min mamma som hörde ngt annat på TV...
För sanningen var ju en annan och verkligheten hann ikapp myndigheterna. Ett par dagar senare utrymdes St Anton inom några timmar, och lördagen den 14/3 stängde hela Österrike sina system för säsongen.

För egen del tycker jag det verkar orättvist att jaga syndabockar. Ingen visste riktigt då och det gick mycket fort. Bättre att utreda och försöka lära av misstagen. Men även det är svårt, åsikterna går ännu isär ännu om/hur reserestriktioner hjälper.

The effect of travel restrictions on the spread of the latest coronavirus is still not understood. “Anyone who is truthful is going to tell you it’s a big fat ‘We don’t know,’” said Prof. Keiji Fukuda, a former senior World Health Organization official who teaches at the University of Hong Kong.

6942A8E0-53FE-4056-9324-AD9D391CDADC.jpeg
6942A8E0-53FE-4056-9324-AD9D391CDADC.jpeg

Senast ändrad:

MrRedster

Medlem
Som jag förstått de ska skalet ha öppet nästa helg och eventuellt Klövsjö. Björnrike satsar på att få till lite mer mängd först.
Och av det jag hört kommer ingenting öppnas de närmsta veckorna, och oklart huruvida det kommer att vara öppet över jul och nyår.

JakobJ

Aktiv medlem
Och av det jag hört kommer ingenting öppnas de närmsta veckorna, och oklart huruvida det kommer att vara öppet över jul och nyår.
Aa allt är ju oklart beroende på vad de blir för rekomendationer men de senaste jag hörde nu va att Björnrike ska öppna vissa backar 14e dec å då är vi troligen sist i Vemdalen destinationen.

Edit:Tydligen ska ingen här öppna innan 14e

Senast ändrad:
Det här har kanske redan avhandlats men det kommer rapporter hela tiden på att det är fullbokat i fjällen. Så är det inte utan det som rapporteras är bokingsbara breddar o förhållandet av dessa mot tidigare år.
Det är ett stort antal breddar som ej. går på uthyrning eller som ägs av Norrmän främst men även Finländare och med tanke på att gränsen är stängd så förblir dom tomma. Det finns också breddar som ägs av äldre som med tanken på läget inte heller avser att åka till fjällen.

Det kommer bli mycket folk i fjällen i vinter men fullt nej.

mgbgt66

Aktiv medlem
Det här har kanske redan avhandlats men det kommer rapporter hela tiden på att det är fullbokat i fjällen. Så är det inte utan det som rapporteras är bokingsbara breddar o förhållandet av dessa mot tidigare år.
Det är ett stort antal breddar som ej. går på uthyrning eller som ägs av Norrmän främst men även Finländare och med tanke på att gränsen är stängd så förblir dom tomma. Det finns också breddar som ägs av äldre som med tanken på läget inte heller avser att åka till fjällen.

Det kommer bli mycket folk i fjällen i vinter men fullt nej.
Min uppfattning är att många tex stugägare vill sprida ryktet om att det är fullbokat för att snacka upp priserna. Lite som i somras när "alla skulle köpa båt"...

Bokningsläget känns märkligt idag. Känns ganska onödigt att boka boende i tex Norge när man inte ens vet om man får åka in i landet. Det får bli spontana resor om/när skidorterna öppnar (och snön kommer)! :)

• Gilla
Reactions: Ivo

RWD

Aktiv medlem
Min uppfattning är att många tex stugägare vill sprida ryktet om att det är fullbokat för att snacka upp priserna. Lite som i somras när "alla skulle köpa båt"...

Bokningsläget känns märkligt idag. Känns ganska onödigt att boka boende i tex Norge när man inte ens vet om man får åka in i landet. Det får bli spontana resor om/när skidorterna öppnar (och snön kommer)! :)
Finns ungefär dubbelt så mycket boende (c:a 330) ledigt i julveckan i Åre, Vemdalen och Sälen jämfört med 150-160 nyårsveckan och vecka 1 (på Skistars hemsida) så verkar som det varit en del avbokningar

Senast ändrad:
Finns ungefär dubbelt så mycket boende (c:a 330) ledigt i julveckan i Åre, Vemdalen och Sälen jämfört med 150-160 nyårsveckan och vecka 1 (på Skistars hemsida) så verkar som det varit en del avbokningar
Det är helt rimligt och att jämföra dess två helt olika veckor säger inget om bokningsläget. Utan dessa ska endast mätas mot tidgare år ex v.52 2019 vs v.52 2020.
Det alltid lite folk på julveckan då folk sitter fast i sina traditioner hemma. På nyår ska alla till fjälls kan ju bli en skillnad 2020 då ingen alkohol får serveras efter 22.00 på krogen. Dra till Åre o festa på nyår håller ju inte.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp