Blir det någon skidåkning i vinter?

fredw

Aktiv medlem
Fast i själva verket så betalar Stockholmarna bara tillbaka en liten liten del av det dom tagit från landsbygden.
Tagit? Är det bara i Stockholm man faktiskt betalar för sin elektricitet? Ser dessutom fram emot motsvarande resonemang när det gäller andra svenska energikällor och produktionsmedel.
Vattenkraften kräver inte mycket personal när den väl är utbyggd. Men det är kanske så en undersköterska från Stockholm ska tänka, att de utjämningspengar hon skickar till kommunerna utanför Stockholm (varav endast ett fåtal producerar någon nämnvärd vattenkraft själva) är en politiskt konstruerad del av kostnaden för vattenkraften. Då blir den ju faktiskt ganska dyr.
Jag är själv för glesbygdsstöd och omfördelning, tro det eller ej, men man ska ju kalla det för vad det är.

JakobJ

Aktiv medlem
Tagit? Är det bara i Stockholm man faktiskt betalar för sin elektricitet? Ser dessutom fram emot motsvarande resonemang när det gäller andra svenska energikällor och produktionsmedel.
Vattenkraften kräver inte mycket personal när den väl är utbyggd. Men det är kanske så en undersköterska från Stockholm ska tänka, att de utjämningspengar hon skickar till kommunerna utanför Stockholm (varav endast ett fåtal producerar någon nämnvärd vattenkraft själva) är en politiskt konstruerad del av kostnaden för vattenkraften. Då blir den ju faktiskt ganska dyr.
Jag är själv för glesbygdsstöd och omfördelning, tro det eller ej, men man ska ju kalla det för vad det är.
Ja dom flesta svenska energikällor kommer ju från Norrland eller Skåne och jag kommer inte på någonting av värde som kommer från Stockholm. Ändå ska många skogsbolag, elbolag och LRF ha huvudkontor i Stockholm med överbetalda chefer. Ta vattenfall som exempel, deras huvudkontor ligger i Stockholm och deras vd tjänar 15 miljoner per år. Så om man ska kalla de för vad det är så är de väl att man betalar tillbaka en liten tårtbit av den stora tårtan man roffat åt sig.
Ska tillägga att jag inte heller tycker det är undersköterskornas uppgift att betala till landsbygden om dom nu gör det. Men dom allra rikaste som många gånger fått sin rikedom av naturresurser från andra delar av landet bör betala.
Sorry att de blev politik igen.

Senast ändrad:

RichardH

Medlem
Ja dom flesta svenska energikällor kommer ju från Norrland eller Skåne och jag kommer inte på någonting av värde som kommer från Stockholm. Ändå ska många skogsbolag, elbolag och LRF ha huvudkontor i Stockholm med överbetalda chefer. Ta vattenfall som exempel, deras huvudkontor ligger i Stockholm och deras vd tjänar 15 miljoner per år. Så om man ska kalla de för vad det är så är de väl att man betalar tillbaka en liten tårtbit av den stora tårtan man roffat åt sig.
Nu är ju Vattenfall ägt av svenska staten, inte av Stockholm, och de betalar skatt precis som alla andra bolag, till staten, inte till Stockholm, samma gäller deras VD som betalar statlig skatt, endast skatten under 45 000 per månad som går till hans hemkommun. Om vi ska göra som du verkar föreslå att företag ska betala skatt lokalt kommer det bli ännu sämre för landsbygden och bättre för Stockholm, då Stockholm har väldigt många företag och är en av de rikaste regionerna i EU ( https://www.dn.se/ekonomi/stockholm-ar-sjatte-rikast-i-eu/ ). Det är väl dessutom ingen här från forumet som bor i Stockholm som sagt att glesbygdskommuner inte ska ha stöd? Så kanske kan släppa den diskussionen i den här tråden.

Var förövrigt en hel del tveksamheter kring fakta i humorklippet från svenska nyheter, man får komma ihåg att det är humor, kanske inte något att referera till i en debatt.

JakobJ

Aktiv medlem
Så du menar att om Norrland och Skåne skulle utropa sig självständigt så skulle Stockholm få de bättre och vi sämre? Jag är villig att testa. Jag betalar 35% i skatt medan man betalar under 30% men jag har inte fått nån guldbro eller flådigt sjukhus.

RichardH

Medlem
Så du menar att om Norrland och Skåne skulle utropa sig självständigt så skulle Stockholm få de bättre och vi sämre? Jag är villig att testa. Jag betalar 35% i skatt medan man betalar under 30% men jag har inte fått nån guldbro eller flådigt sjukhus.
Ja det är nog högst troligt. Nej vi har inte heller fått något sådant, det är Stockholms landsting/stad som betalar de två. Du betalar skatt till din kommun, inte till Stockholm, så det är väl helt i linje med vad du vill?

pd

Aktiv medlem
Du betalar skatt till din kommun, inte till Stockholm, så det är väl helt i linje med vad du vill?
Njae, alla betalar skatt till staten, t.ex. moms, och de som har en arbetsinkomst betalar skatt till kommunen, även på inkomster över 45000 kr. Sen har vi bolagens inkomstskatt, skatt på kapitalinkomster och en uppsjö av andra skatter som våra politiker hittat på som alla går till staten. Staten är dock inte Stockholm. Men stora delar av staten i form av myndigheter och departement är lokaliserad i Stockholm och det är kanske det största bidraget som någon svensk kommun får.

rodney_piston

Aktiv medlem
spännande resonemang:

Ska vi komma fram till en JA eller NEJ fråga?

Ska det bli ett förbud att spänna på sig skidor på ett eller annat sätt någonstans på planeten innan december 2021?
J/N

Eller kan det hända att det vore okej att friska människor som håller avstånd skulle kunna få nyttja snötäcket till att åka skidor eller bräda?

Vi borde snart ha väldigt många tillfrisknande covidsmittade. Ska hela säsongen ställas in?? Ja kanske?? Eller ska vi se till så det finns ett sätt för alla som inte har covid just exakt nu att leva som om vi var så friska som vi är???

De skidliftar som klarar sig utan turister är de skidliftar som inte stängde i förväg i April 2020.....

Folk som anser att man inom sin egen region kan tura och inte belasta fjällräddning eller sjukvård i sin egna region.......Ja det är det ju många som har trott, är du erfaren på riktigt så känner du ju några som trott samma men ändå hamnat i klistret.

Vill man ha sina regionala liftar öppna så vill man ha dit folk från andra regioner som vill åka i liftarna....

Undantagen är få

skidmannen

Aktiv medlem
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den ökade smittspridningen har återigen riktat lansen mot besöksnäringen, och om hårdare restriktioner införs kan säsongspremiären i fjällen vara hotad. På Skistar har man dock redan noterat en förändring i bokningsläget.

"Vi ser en förändring i bokningsläget under den senaste tiden jämfört med tidigare i höstas. Under jul och nyår är det ju ofta mycket folk i fjällen och vi kommer nog att få se en annorlunda jul i år, både vad gäller minskat antal besökare och anpassningar med tanke på coronaläget", skriver Skistars kommunikationschef Petra Hallebrant i en mejlkommentar till Nyhetsbyrån Direkt.

Bokningsläget i de svenska fjällen har under hösten varit högt när många siktat in sig på skidsemester i stället för solsemester. Men med ökat smittspridning har alltså intresset dalat något den senaste tiden och om det blir en nedstängning kan avbokningar och återbetalning av resor bli aktuella. Men det är svårt att förutspå vad konsekvenserna skulle bli för Skistars del, menar Petra Hallebrant.

"När det gäller avbräck i intäkter så är det inget vi vill spekulera i just nu utan något vi får återkomma med i kommande kvartalsrapporter", skriver Petra Hallebrant.

Beträffande gästernas rätt att få pengar tillbaka vid avbokning eller vid en eventuell nedstängning beror på förutsättningarna. Fattar myndigheterna ett tvingande beslut om stängning, uppstår force majeure och de gäster som bokat paketresa kommer att få tillbaka sina pengar.

"Utöver vad som gäller om vi blir tvingade att stänga har vi infört en ny försäkring som vi erbjuder, Boka tryggt, och då får man pengarna tillbaka om resan bokas av senast 21 dagar före ankomst. Dessutom har man alltid möjlighet att boka av liftkort, skidhyra och skidskola fram till ankomst", säger Petra Hallebrant. Av de som bokat hittills har majoriteten tagit det säkra före det osäkra och tecknat den nya "Boka Tryggt"-försäkringen.

Jul- och nyårshelgen är vanligen säsongspremiär i Sälen, medan Åre brukar starta liftarna redan till luciahelgen. Petra Hallebrant påpekar att Skistar har en dialog med såväl Folkhälsomyndigheten som vården på bolagets destinationer, och att de följer smittspridningen och kommer att anpassa sig efter myndigheternas rekommendationer och restriktioner.

"Vi har idag inga uppmaningar från smittskyddsläkarna i våra regioner Dalarna eller Jämtland Härjedalen och heller inte FHM om att stänga eller inte öppna våra destinationer", skriver Petra Hallebrant.

De nya restriktionerna som regeringen föreslog i måndags och som begränsar antalet personer till åtta på allmänna sammankomster och offentliga tillställningar väntas träda i kraft den 24 november. För skidanläggningarna är det framförallt restauranger och krogar som formellt skulle beröras av dessa som de är utformade i dag.

Budskapet från statsminister Stefan Löven var att beslutet kommer att omprövas kontinuerligt i nära dialog med Folkhälsomyndigheten och att utgångspunkten är att den föreslagna begräsningen inte ska gälla längre än fyra veckor. Men om situationen inte har förbättrats kommer restriktionerna att behöva förlängas över jul och nyår.

Sedan i måndags har Skistars aktie backat över 10 procent. På torsdagseftermiddagen handlades aktien på ungefär samma nivå som onsdagens stängning.

Adam Wahlfeldt +46 8 5191 7920, Nyhetsbyrån Direkt

rodney_piston

Aktiv medlem
Njae, alla betalar skatt till staten, t.ex. moms, och de som har en arbetsinkomst betalar skatt till kommunen, även på inkomster över 45000 kr. Sen har vi bolagens inkomstskatt, skatt på kapitalinkomster och en uppsjö av andra skatter som våra politiker hittat på som alla går till staten. Staten är dock inte Stockholm. Men stora delar av staten i form av myndigheter och departement är lokaliserad i Stockholm och det är kanske det största bidraget som någon svensk kommun får.
Jag går ju inte i brygga här men!! kommunal skatteutjämning har vi ju haft i måååååååååånga år https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utjämningssystemet

Och vi får ju hoppas att vi har det i många år till.... Jag betalar gärna några spänn per intjänad tusing för att glesbygden ska frodas... Men det finns ju de som vill lägga av med sånt.

simhall

Medlem
Men stora delar av staten i form av myndigheter och departement är lokaliserad i Stockholm och det är kanske det största bidraget som någon svensk kommun får.
I region Stockholm jobbar 6 % av arbetskraften inom offentlig förvaltning och försvar. I region Jämtland/Härjedalen jobbar 8,6 % av arbetskraften inom offentlig förvaltning och försvar.

Freddan79

Ny medlem
Man kan väl vara överens om att det är småföretagen som borde få räddningspaket och inte storbolag som har miljardkassor eller bankerna som redan är skyldig skattebetalarna 34 miljarder.
Tänker du på räddningspaket till bankerna under senaste finanskrisen så har tro det eller ej bankerna faktiskt betalat tillbaka med ränta, står på riksgäldens hemsida https://www.riksgalden.se/sv/press-...t-i-garantiprogrammet-for-banker-aterbetalt/#

Bgn

Medlem
Fler som är positiv till skidåkning i jul

Redaktionen

Aktiv medlem

Många svenska skidåkare är givet pandemin lite perplexa inför den stundande vintersäsongen. Idag gick Sveriges största skidortsägare Skistar ut med ett förtydligande pressmeddelande kring hur de har planerat inför vintern.

Läs hela artikeln:

KaitsuH

Aktiv medlem
Ska tillägga att jag inte heller tycker det är undersköterskornas uppgift att betala till landsbygden om dom nu gör det. Men dom allra rikaste som många gånger fått sin rikedom av naturresurser från andra delar av landet bör betala.
Gå till politik! Du tycks vara en så mycket klokare kille än många andra här.

Corin

Aktiv medlem
Gråkallen, med Trondheim i bakgrunden. Rök en stålkant men det var det värt 😅
Jag sket i att ta med någon skidutrustning till Trondheim den här gången, pga skulle ändå tillbaka till Sverige snart och prognoserna såg varma ut. Nu är allt jag skulle till Sverige för inställt och både Bymarka och Vassfjellet verkar ha varit fint igår. På det har jag aldrig fått vänta så här länge på skidpremiär i mitt medvetna liv. Fyfan. Men kul för dig!

• Gilla
Reactions: Ivo

Redaktionen

Aktiv medlem

Skistar och flera andra skidorter har den sista tiden sett allt fler avbokningar. Nu ändrar Skistar sina regler för öppet köp över jul och nyår, från 21 dagar före ankomst till 7 dagar före ankomst. 

Läs hela artikeln:

Jocke95

Medlem
Jag är pessimistisk till att det blir skidåkning. För det första: det finns det inga tecken på att smittan inte kommer fortsätta öka, och sätta ännu högre press på sjukvården framöver. För det andra: det som både FHM och lokala företrädare säger är att man bara ska göra det som är absolut nödvändigt; gå till mataffären och apoteket. Många följer inte det, men det är vad man säger på presskonferens efter presskonferens. Snart tror jag att man kommer behöva ta i med hårdhandskarna om man inte vill installera mobila bårhus som i andra EU-länder.

Argumentet att man inte blir smittad eller smittar andra om man beter sig rätt, dvs håller sig i sin egen stuga samt är försiktig i köer, är helt legitimt. Det finns däremot gott om tillfällen för smittspridning i en skidanläggning om man inte sköter sig, vilket alltför många trots allt inte gör.
Studera dagarna till ända, instängd på 15kvm studentrum börjar ta på psyket. Jag börjar fan bli galen :geek: :cry:

Säsong inom sverige ser sådär ut, man trivs ju på stora berg... Åre är svårt att få vettigt säsongboende pga hög efterfrågan. Riksgränsen / Björkliden öppnar ju först i slutet av februari.. Kittelfjäll kan gå, men 2 ankarliftar känns klent. Sälen? Ramundberget? Idre? Vemdalen? Nää, ska de va säsong så ska de va riktiga berg med topptursmöjligheter!

Men kanske är så att Norge är bästa alternativet då, 10 dagar karantän kan man ju leva med :) Narvik, Hemsedal, Gaustablikk, något annat intressant ställe? Låg norsk krona tack vare oljepriset ger det ju ekonomiskt försvarbart dessutom (y)

Anzom

Aktiv medlem

Appropå Gråkallen och Trondheim. Grannanläggningen Vassgfjellet har sålt slut på säsongskorten. Otroligt egentligen. Jag har inte åkt där på 7 år, är det samma anläggning? Verkar som man satsar på friåkning och plan om ny stolslift.

• Gilla
Reactions: Ivo

larchii

Aktiv medlem

Appropå Gråkallen och Trondheim. Grannanläggningen Vassgfjellet har sålt slut på säsongskorten. Otroligt egentligen. Jag har inte åkt där på 7 år, är det samma anläggning? Verkar som man satsar på friåkning och plan om ny stolslift.
Ja helt sjukt vad de gick åt, tror många här är inställda på att hålla sig "hemma" i år. Många som vanligtvis drar till Åre eller Oppdal på helgerna har nog varit stor bidragande faktor.

Men ja, Vassfjellet satsar, och på rätt grejer. En lokal idrottsförening tog över driften för några år sedan. Det har röjts i skogen för att öppna upp nya linjer och bibehålla befintliga (se och lär Skistar).

En annan schysst grej är att det är liftarna är öppna till 21 varje vardag (se och lär Skistar).

JakobJ

Aktiv medlem
Ja helt sjukt vad de gick åt, tror många här är inställda på att hålla sig "hemma" i år. Många som vanligtvis drar till Åre eller Oppdal på helgerna har nog varit stor bidragande faktor.

Men ja, Vassfjellet satsar, och på rätt grejer. En lokal idrottsförening tog över driften för några år sedan. Det har röjts i skogen för att öppna upp nya linjer och bibehålla befintliga (se och lär Skistar).

En annan schysst grej är att det är liftarna är öppna till 21 varje vardag (se och lär Skistar).
Låter som en kul grej att satsa på skogslinjer! Men om man ska ha öppet till 21 varje dag måste man ha ett system där folk inte kan ta sig till obelysta backar, dels om man kraschar och inte blir hittad och att man inte ska kunna ta sig dit pistmaskinerna pistar eller har pistat.

Wombat

Medlem
Låter som en kul grej att satsa på skogslinjer! Men om man ska ha öppet till 21 varje dag måste man ha ett system där folk inte kan ta sig till obelysta backar, dels om man kraschar och inte blir hittad och att man inte ska kunna ta sig dit pistmaskinerna pistar eller har pistat.
Man kan sätta upp staket så att det inte gå att åka till obelysta backar.

jaksu

Aktiv medlem
Tro mig de hjälper inte. Det är ungefär som i trafiken, 95% sköter sig men sen finns de en liten klick dickheads som inte bryr sig.
Dock i Stockholmsområdet är antalet dickheads i trafiken högre. 50 % skulle jag uppskatta. I cykeltrafiken kanske ännu högre. Very scientific estimates.

VickeLang

Aktiv medlem
Det handlar ju om eget ansvar. Är backen stängd är det en arbetsplats för pistmaskinen vilket betyder att det är förbjuden tillträde till dessa. Kraschar man, ja då får man skylla sig själv.

fredw

Aktiv medlem
Tro mig de hjälper inte. Det är ungefär som i trafiken, 95% sköter sig men sen finns de en liten klick dickheads som inte bryr sig.
Man kan ju tvinga folk att intyga att de inte är dickheads vid köp av liftkort. Ungefär som att man intygar att man inte har med sig handgranater när man checkar in på flyget.
Skämt åsido, om dessa dickheads och klantskallar ska begränsa öppettider för liftar så är det synd o skam. Borde gå att komma runt. Våra vägar är öppna dygnet runt utan att någon åker runt och letar efter folk som kört i diket.

JakobJ

Aktiv medlem
Det handlar ju om eget ansvar. Är backen stängd är det en arbetsplats för pistmaskinen vilket betyder att det är förbjuden tillträde till dessa. Kraschar man, ja då får man skylla sig själv.
Jo ja håller med men jag skulle inte vilja köra ihjäl någon som har tagit sig till fel backe, tror inte jag skulle resonera att dom får skylla sig själv när de väl händer utan då skulle man nog snarare behöva gå till en psykolog. Sen förstör man ju produkten för dom som kliver upp tidigt på morgon för att få manchestersvängar.

farsan56

Aktiv medlem
Tror fasiken att det blir vinter i år också! Hustrun kom hem för att jobba hemifrån, men jag lurade ut henne i skogen istället. Hon är väldigt lättlurad 😁
Äntligen lite riktig kallsnö. Kan vi bara lura den där jämra Coronan också så....
E5CEB094-122D-4671-9E94-7F453D488752.jpeg
9A9C1732-409C-4583-9FE5-7A06873A0E05.jpeg
5254C41C-4A52-466E-A42D-74CCB83E1D7E.png

AdamSeb

Ny medlem
Om man bortser från pandemin, vad tror folket om möjligheterna att kunna öppna upp backar inför jul i Jämtland/Härjedals området? Ser rätt tunnt ut om man kollar web cams..

VickeLang

Aktiv medlem
Om man bortser från pandemin, vad tror folket om möjligheterna att kunna öppna upp backar inför jul i Jämtland/Härjedals området? Ser rätt tunnt ut om man kollar web cams..
Snökanonerna går för fullt :) blir nog inga problem. Det är ju en månad kvar. Dom körde pistmaskin i sälen t.o.m här om dagen!
Förhoppningsvis kommer det mycket natursnö kommande månad också.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp