Blir det någon skidåkning i vinter?

Rampet

Medlem
I Sälen erbjuder Skistar utkörning av hyrd utrustning till stugan, superbra servce även om det förstås finns risk att man behöver gå till thyrningen och byta storlek. Undrar just varför bara i Sälen? Tycker alla skidorter borde börja med det överallt! Och så hoppas vi på längre öppettider i liftarna! Sen det här att man inte ska få fälla ner huven sittliften även om man bar aåker med sin egen familj... det begriper jag inte. Håller tummarna för en bra vinter! Broarna, stänga? Hur ska det gå till????
De kommer ändå ha ett slags kölappsystem för att komma in till skiduthyrningen. Så man får vänta utomhus vad jag förstått.
Det verkar som Skistar har jobbat mkt med Coronaanpassning.

Faktum är att du träffar ju knappt någon annan på skidorten eller behöva vara så mkt inomhus förutom egna stugan.

belsam

Medlem
Blir kul och se hur man löser mataffärerna. Jag tror inte att många kommer ha med sig en veckas mat upp. Hörde någonstans att bokningarna till svenska fjällen slagit rekord i år. Små orter med bara en mataffär på några tusen turister..

TopiNieminen

Aktiv medlem
Blir kul och se hur man löser mataffärerna. Jag tror inte att många kommer ha med sig en veckas mat upp. Hörde någonstans att bokningarna till svenska fjällen slagit rekord i år. Små orter med bara en mataffär på några tusen turister..
Det borde väl gå att beställa mat till stugan då?

pd

Aktiv medlem
Undra vad det här kommer att innebära.
Tegnell: Nya riktlinjer för julresor att vänta – för att skydda regioner
Inför julen kommer Folkhälsomyndigheten att utforma reseråd med avsikt att skydda regioner som Jämtland, Gotland och Dalarna.
– Vi ska ta ett samlat grepp på resandet, men det kommer att vara speciellt riktat mot de regioner som har väldigt mycket besök och relativt liten egen befolkning, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
Källa: D.N.

KarinLager

Aktiv medlem
Hm, hoppas det kommer klara besked med minst 21 dagars marginal då msn hinner avboka..... annars börjar man ju misstänka en konspiration...

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem

Bilagor

• 6C118DDE-B746-497C-8581-41FCCA864288.jpeg
    6C118DDE-B746-497C-8581-41FCCA864288.jpeg
    188.7 KB · Besök: 321

jet

Aktiv medlem
Yes, det är ett råd. Som syftar till att folk ska följa det.
Dessutom så drivs inte en skidanläggningar av lokala förmågor utan av säsongare från hela Sverige. Hur framstår man som företag om man låter den massförflyttningen av ungdomar från hela Sverige ske?
En skidanläggning är också ganska sårbar ur driftsynpunkt, det krävs inte många sjuka på nyckelpositioner som pistörer och liftreparatörer för att verksamheten helt enkelt inte ska gå att hålla igång.

jaksu

Aktiv medlem
Jo men alltså mindre virus på dina fingrar, som du sedan öppnar en dörr med, och därmed smittar någon annan. Typ om någon är smittad på en buss, står och hostar i sitt munskydd, pillar på det (oj vad det kliar i näsan så förb@nn@t!) och sedan trycker på knappen för nästa hållplats... som du sedan trycker på...

Inte blir man smittad om man har virus på fingrarna. Tvätta/sprita händerna innan du gräver näsan igen.

VickeLang

Aktiv medlem
Dessutom så drivs inte en skidanläggningar av lokala förmågor utan av säsongare från hela Sverige. Hur framstår man som företag om man låter den massförflyttningen av ungdomar från hela Sverige ske?
Att säsongarna flyttar till fjällen en gång i november och sen hem i april är då ett mycket mindre problem än att gästerna byts ut 2 gånger i veckan.

jet

Aktiv medlem
Att säsongarna flyttar till fjällen en gång i november och sen hem i april är då ett mycket mindre problem än att gästerna byts ut 2 gånger i veckan.
Givetvis. I detta fallet är det väl migrationen nu i början av säsongen jag tänkte på när myndigheterna just avrått från att åka till eller från t.ex Dalarna. Precis samtidigt som majoriteten av säsongspersonalen brukar anlända.

Rampet

Medlem
Det borde komma information rätt snart om hur man får resa till jul och nyår. I samband med det är det ju även en hel del som reser till fjällen. Och media skriver om att man kan förvänta sig mer avstängningar. Med respekt för denna pandemisituation så är det oerhört tråkigt om vinterturismen drabbas. Det är ju trots allt en utomhusaktivitet och skidorterna har arbetat fram rigorösa regler om allt.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Det borde komma information rätt snart om hur man får resa till jul och nyår. I samband med det är det ju även en hel del som reser till fjällen. Och media skriver om att man kan förvänta sig mer avstängningar. Med respekt för denna pandemisituation så är det oerhört tråkigt om vinterturismen drabbas. Det är ju trots allt en utomhusaktivitet och skidorterna har arbetat fram rigorösa regler om allt.
Ja men bara för att de har regler så smittar det fortfarande och det är ju bevisat att det smittar mera i kallt väder oxå.

Rampet

Medlem
Ja men bara för att de har regler så smittar det fortfarande och det är ju bevisat att det smittar mera i kallt väder oxå.
Absolut. Smittan försvinner inte bara så där. Det gör det ju inte någonstans. Alltså så bör vi fråga oss om en stängning ger ett sådant resultat som vi önskar/hoppas, att vi kan acceptera de konsekvenser för vinterturismen som det medför?

steglund

Aktiv medlem
Det är rätt komiskt att det bara är FHM och sverige som inte har bevisat det. Dessutom tycker jag inte det ska behövas världens bevisunderlag för självklara saker. Munskydd filtrerar inte bort viruset och skyddar inte bäraren av munskydd, fungerar ej som gasmask. Men bär man på viruset utan att veta om det, fastnar de mesta av dopparna (som smittar) i munnskyddet och därav skyddar det andra. Ganska logistikt att de således skyddar, men till vilken grad är svårare att fastställa.

Dessutom pillar man sig inte runt munnen och näsan omedvetet när det sitter ett munskydd över.
Så självklart tycker jag inte att det är. I vardagligt användande blir sammanhanget väldigt mycket mer komplicerat än att virusen stoppas av munskyddet och stannar där. Munskyddet i sig kommer att bli en veritabel smitthärd, med mycket högre koncentrationer av virus än en fri mun och näsa. Varje gång det hanteras, riskerar höga doser virus att spridas vidare till omgivningen. Och munskydden hanteras på alla möjliga sätt, om vi tar en titt i omgivningen. De åker upp och ner, stoppas ner i fickan och återanvänds sedan igen, sitter ibland bara över munnen och inte näsan osv osv. I slutändan kan munskyddet göra lika stor skada som nytta. Men jag vet inget säkert. Om det kommer entydiga bevis som säger att munskydd stoppar smittspridningen i vardagen, är jag beredd att ändra mig. Nuvarande undersökningar spretar väldigt mycket, om vi läser informationen från flera olika källor.

Ivo del Brallo

Aktiv medlem
Nejnejnej, åk inte till Jämtland! Det är helt värdelöst, sura Jämtar, snobbiga 08:or, alltid pissväder, för lite snö, bra före=bristande skare och allmän misär hela tiden. Dom andra länen runt omkring har mycket bättre åkning.🤪
HAHA!
det där gäller bara i din lilla Åre-bubbla (och numer även Storulvån?).
Åk ut i det "riktiga" Jämtland så slipper du både 08:or, snöbrist och isiga pister ;)

KaitsuH

Aktiv medlem
Så självklart tycker jag inte att det är. I vardagligt användande blir sammanhanget väldigt mycket mer komplicerat än att virusen stoppas av munskyddet och stannar där. Munskyddet i sig kommer att bli en veritabel smitthärd, med mycket högre koncentrationer av virus än en fri mun och näsa. Varje gång det hanteras, riskerar höga doser virus att spridas vidare till omgivningen. Och munskydden hanteras på alla möjliga sätt, om vi tar en titt i omgivningen. De åker upp och ner, stoppas ner i fickan och återanvänds sedan igen, sitter ibland bara över munnen och inte näsan osv osv. I slutändan kan munskyddet göra lika stor skada som nytta. Men jag vet inget säkert. Om det kommer entydiga bevis som säger att munskydd stoppar smittspridningen i vardagen, är jag beredd att ändra mig. Nuvarande undersökningar spretar väldigt mycket, om vi läser informationen från flera olika källor.
FFP2 och FFP3 mundskydden kostar inte alls mycket, och de skyddar också bäraren.

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Hej alla.
Alltså Norge förbjöd ju även turande förra säsongen eftersom man inte ska belasta sjukvården vid eventuell skada. Någon som har koll på hur det ser ut med det nu i Norge och i alperna?
Någon som är där?
Det här är direkt felaktigt. Det var aldrig förbud mot att gå på tur. Det frånråddes att dra ut på tur under en kort period.

Christiam

Aktiv medlem
Nej det har jag absolut inte. Räcker det inte att jag hörde det nere på byn?
Det ligger ingen sanning alls i det, snarare en orealistisk våt dröm att få fjällen för sig själv. Tråkigt dock för företagarna.
Stänga broarna är till och med för tokigt för Trump.

VickeLang

Aktiv medlem
Det ligger ingen sanning alls i det, snarare en orealistisk våt dröm att få fjällen för sig själv. Tråkigt dock för företagarna.
Jag hörde ryktet att en hel ingenjör-bataljon har börjat mobiliserar och är på väg att spränga alla broar och sätta upp vägspärrar på alla vägar som leder till fjällen!

SirTM

Aktiv medlem

Nej det räcker inte. Jag tycker inte vi borde framställa orealistiska våta drömmar som sanningar.

larchii

Aktiv medlem
Helt fritt att gå på tur, men alla hytter i Norge var mycket riktigt helt avstängda.

Så länge man inte äger hytte i samma kommun som man vanligtvis bor i. Vilket blev löjligt för de som bor i Lillehammer och har hytte vid Sjusjøen (några km från Lillehammer), men Sjusjøen ligger i Ringsaker kommun, vilket blir ironiskt då det är mycket närmare till Lillehammer än Ringsaker om man behöver sjukvård. Så Johaug och sambo bröt väl hyttefördbudet på detta sätt.

Vi får hoppas att det inte blir såna här konstiga regler i Sverige i vinter.

skidmannen

Aktiv medlem
Snarare är väl råden just nu tvärt om, Dalmasar får inte åka till sina egna anläggningar, däremot får alla andra åka dit.

"För alla som vistas i Dalarnas-, Värmlands- och Västmanlands län gäller även att:
Avstå från att göra onödiga resor. Resor inom eller mellan regioner kan bidra till att öka smittspridningen eftersom man ofta träffar nya personer, vilket leder till att nya smittkedjor startas. Man bör därför, så långt som möjligt, avstå från sådana resor. Detta råd är inte tänkt att hindra människor från att exempelvis ta sig till arbete, studier/sysselsättning eller den vård som kräver att man är på plats."

Källa på det https://www.folkhalsomyndigheten.se...as--gotlands--varmlands-och-vastmanlands-lan/

RandoScando

Turtok
Forumvärd
Så länge man inte äger hytte i samma kommun som man vanligtvis bor i. Vilket blev löjligt för de som bor i Lillehammer och har hytte vid Sjusjøen (några km från Lillehammer), men Sjusjøen ligger i Ringsaker kommun, vilket blir ironiskt då det är mycket närmare till Lillehammer än Ringsaker om man behöver sjukvård. Så Johaug och sambo bröt väl hyttefördbudet på detta sätt.

Vi får hoppas att det inte blir såna här konstiga regler i Sverige i vinter.
... Underförstått att jag menade DNT-hytter och andra hytter som är öppna för allmänheten ;)

Christiam

Aktiv medlem
Snarare är väl råden just nu tvärt om, Dalmasar får inte åka till sina egna anläggningar, däremot får alla andra åka dit.

"För alla som vistas i Dalarnas-, Värmlands- och Västmanlands län gäller även att:
Avstå från att göra onödiga resor. Resor inom eller mellan regioner kan bidra till att öka smittspridningen eftersom man ofta träffar nya personer, vilket leder till att nya smittkedjor startas. Man bör därför, så långt som möjligt, avstå från sådana resor. Detta råd är inte tänkt att hindra människor från att exempelvis ta sig till arbete, studier/sysselsättning eller den vård som kräver att man är på plats."

Källa på det https://www.folkhalsomyndigheten.se...as--gotlands--varmlands-och-vastmanlands-lan/
För alla som vistas i Dalarna.
Gäller alltså de som åker hit också och inte bara de som bor här. Om någon åker från Stockholm till Sälen så är ju det en lika onödig resa som en resa från Falun till Idre.

skidmannen

Aktiv medlem
För alla som vistas i Dalarna.
Gäller alltså de som åker hit också och inte bara de som bor här. Om någon åker från Stockholm till Sälen så är ju det en lika onödig resa som en resa från Falun till Idre.
Ok, så kan man tolka det, men tveksamt om odödliga Q7-ägare tolkar det så. Hur som helst är det alltså OK att åka Stockholm-Ramundberget men inte Falun-Bjursås.

Skräckscenario:
Jag tror att folk kommer skita i detta, fylla anläggningarna och så blir det stängt för samtliga. Och stänger dom stora anläggningar kommer skidsugna att åka från Mälardalen till kommunala pluttbackar som Granberget och Källviksbacken och så stänger dom också. Att göra som i vissa andra länder och låta folk hålla sig i sina regionen kommer inte att hända och kommer att ignoreras om man försöker genom "råd". Rätt många göteborgare på DH premiären i Järvsö i våras när man bara skulle resa 2 timmar från hemmet, fast dom kanske har snabba bilar?

skidmannen

Aktiv medlem
Man följer folkhälsomyndighetens rekommendationer, inte svårare en så.
Jo, men det har man ju redan provat, det fungerade inte. Kommer skidsugna Allan Ballan från Mälardalen låta bli att köra sin BMW till Seeelen bara för att folkhälsomyndigheten rekommenderar det? Ungefär lika stor chans som att han kör 70 för att det står så på skylten. Och om Allan åker, ska Häftige Hasse sitta hemma och glo på TV?
Enda sättet att ha öppet är att anläggningarna själva begränsar det roliga, dvs inga restauranger och gondolliftar osv, ungefär som dom verkar ha tänkt. Vad FHM "rekommenderar" struntar väldigt många i och om några gör det hänger fler på istället för att sitta hemma och vara avundsjuka.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp