Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Blir det någon skidåkning i vinter?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 1214174" data-attributes="member: 77701"><p>Ja, det får vi, och de spränger för laviner, om än inte i riktigt samma utsträckning som ett vanligt år. Här i Chamonix har de sprängt överallt nu på morgonen (de går ut med info om var och när via Facebook kvällen innan), och jag vet från kompisar som bor i 3 Vallées och Alpe d'Huez att det funkar likadant där.</p><p></p><p>På de flesta orter så finns några pistade upp/nedfarter för turande, men utöver det så räknas allt som offpist, så det gäller ju att ha koll på vad man gör, och ha i åtanke att ställen som pga avstånd inte åks så mycket i år plötsligt har en helt annan nivå av risk vad gäller flaklaviner, svaga lager etc.</p><p></p><p>När det var confinement i våras var skidåkning, cykling etc. helt förbjudet för att inte riskera att belasta sjukvården, och just nu går det bara att spekulera i vilka regler som skulle gälla om det blir total nedstängning igen. <strong>Personligen</strong> har jag dock svårt att tro att de skulle totalförbjuda skidåkning igen – att låta folk vistas i bergen under ansvarsfulla former är en av de få saker som gör att folk i den här delen av landet inte har tappat orken fullständigt på grund av all ovisshet ännu, och smittorisken när man umgås uppe på berget med några få vänner är ju i princip obefintlig. Men det är som sagt bara vad jag själv tror och tycker.</p><p></p><p>Kanske bör tillägga att jag med ovanstående hyfsat positiva syn på livet absolut inte vill uppmana/inspirera till att folk ska åka hit, tvärtom. Jag menar bara att livet här, just idag, är ganska bra utifrån rådande omständigheter.</p><p>Återstår att se hur förnöjd jag är nästa gång Macron har sagt nåt, ahem.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 1214174, member: 77701"] Ja, det får vi, och de spränger för laviner, om än inte i riktigt samma utsträckning som ett vanligt år. Här i Chamonix har de sprängt överallt nu på morgonen (de går ut med info om var och när via Facebook kvällen innan), och jag vet från kompisar som bor i 3 Vallées och Alpe d'Huez att det funkar likadant där. På de flesta orter så finns några pistade upp/nedfarter för turande, men utöver det så räknas allt som offpist, så det gäller ju att ha koll på vad man gör, och ha i åtanke att ställen som pga avstånd inte åks så mycket i år plötsligt har en helt annan nivå av risk vad gäller flaklaviner, svaga lager etc. När det var confinement i våras var skidåkning, cykling etc. helt förbjudet för att inte riskera att belasta sjukvården, och just nu går det bara att spekulera i vilka regler som skulle gälla om det blir total nedstängning igen. [B]Personligen[/B] har jag dock svårt att tro att de skulle totalförbjuda skidåkning igen – att låta folk vistas i bergen under ansvarsfulla former är en av de få saker som gör att folk i den här delen av landet inte har tappat orken fullständigt på grund av all ovisshet ännu, och smittorisken när man umgås uppe på berget med några få vänner är ju i princip obefintlig. Men det är som sagt bara vad jag själv tror och tycker. Kanske bör tillägga att jag med ovanstående hyfsat positiva syn på livet absolut inte vill uppmana/inspirera till att folk ska åka hit, tvärtom. Jag menar bara att livet här, just idag, är ganska bra utifrån rådande omständigheter. Återstår att se hur förnöjd jag är nästa gång Macron har sagt nåt, ahem. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Blir det någon skidåkning i vinter?
Tillbaka
Topp