Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Blir det någon skidåkning i vinter?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Heddious" data-source="post: 1220314" data-attributes="member: 77701"><p>Det kan ju bero på att utförsåkning – om man generaliserar väldigt grovt och utgår från den delen av vår skidåkande befolkning som inte har fjäll/berg i närområdet till vardags (och inte enbart håller sig i den lilla lokala slalombacken, om den råkar ha snö) – de facto <strong>är</strong> en sysselsättning som i huvudsak utövas av <em>relativt </em>välbeställda, och som (om vi återigen generaliserar väldigt grovt och för två sekunder bortser från turistnäring etc etc och bara tänker på grundkonceptet "åka upp och ner för ett berg för nöjes skull") på det stora hela <strong>är</strong> rätt onödig. Ungefär lika onödig som att springa efter en boll på en gräsmatta, bara med rätt mycket högre tröskel för att komma till den punkt där en så att säga kan börja springa.</p><p></p><p>Utan att gå in på huruvida fjällresor just i år bör vara eller icke vara så är det väl ingen hemlighet att skidåkning i de allra flesta fall är en dyr materialsport som är tämligen ouppnåelig för väldigt många människor, även i Sverige och liknande i-länder?</p><p></p><p>GP hade en debattartikel på lite detta tema idag (ber om ursäkt om det är betalvägg, jag är osäker, den var öppen när jag klickade): <a href="https://www.gp.se/debatt/arbetarklassens-barn-drabbas-v%C3%A4rst-av-medelklassens-fj%C3%A4llresor-1.41923060" target="_blank">Arbetarklassens barn drabbas värst av medelklassens fjällresor</a></p><p></p><p>Alltihopa är en jäkla gråzon och det är hopplöst att försöka säga vad som är mer rätt eller fel medan det pågår. Vilken risk är störst? Stoppa turismen och offra ekonomin i fjällen, eller låt folk resa men riskera större smittspridning i tätbefolkade delar av landet som redan är/har varit hårt utsatta? Gör Frankrike med sina stängda liftar mer rätt än Österrike som åtminstone til viss del låtit locals få åka lift? Eller är Schweiz det allvetande oraklet? Borde vi spärra av alla fotbolls- och basketplaner för att det ska vara moraliskt försvarbart att säga till de som har råd att de inte borde åka till fjällen?</p><p></p><p>Jag vet inte.</p><p></p><p>Men jag tycker att det finns moraliska aspekter i allt det här som är rätt intressanta att grubbla över. Vilket jag nu ska göra medan jag rullar 500-ish köttbullar. Hepp!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Heddious, post: 1220314, member: 77701"] Det kan ju bero på att utförsåkning – om man generaliserar väldigt grovt och utgår från den delen av vår skidåkande befolkning som inte har fjäll/berg i närområdet till vardags (och inte enbart håller sig i den lilla lokala slalombacken, om den råkar ha snö) – de facto [B]är[/B] en sysselsättning som i huvudsak utövas av [I]relativt [/I]välbeställda, och som (om vi återigen generaliserar väldigt grovt och för två sekunder bortser från turistnäring etc etc och bara tänker på grundkonceptet "åka upp och ner för ett berg för nöjes skull") på det stora hela [B]är[/B] rätt onödig. Ungefär lika onödig som att springa efter en boll på en gräsmatta, bara med rätt mycket högre tröskel för att komma till den punkt där en så att säga kan börja springa. Utan att gå in på huruvida fjällresor just i år bör vara eller icke vara så är det väl ingen hemlighet att skidåkning i de allra flesta fall är en dyr materialsport som är tämligen ouppnåelig för väldigt många människor, även i Sverige och liknande i-länder? GP hade en debattartikel på lite detta tema idag (ber om ursäkt om det är betalvägg, jag är osäker, den var öppen när jag klickade): [URL='https://www.gp.se/debatt/arbetarklassens-barn-drabbas-v%C3%A4rst-av-medelklassens-fj%C3%A4llresor-1.41923060']Arbetarklassens barn drabbas värst av medelklassens fjällresor[/URL] Alltihopa är en jäkla gråzon och det är hopplöst att försöka säga vad som är mer rätt eller fel medan det pågår. Vilken risk är störst? Stoppa turismen och offra ekonomin i fjällen, eller låt folk resa men riskera större smittspridning i tätbefolkade delar av landet som redan är/har varit hårt utsatta? Gör Frankrike med sina stängda liftar mer rätt än Österrike som åtminstone til viss del låtit locals få åka lift? Eller är Schweiz det allvetande oraklet? Borde vi spärra av alla fotbolls- och basketplaner för att det ska vara moraliskt försvarbart att säga till de som har råd att de inte borde åka till fjällen? Jag vet inte. Men jag tycker att det finns moraliska aspekter i allt det här som är rätt intressanta att grubbla över. Vilket jag nu ska göra medan jag rullar 500-ish köttbullar. Hepp! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Blir det någon skidåkning i vinter?
Tillbaka
Topp