Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Blir det någon skidåkning i vinter?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1246220" data-attributes="member: 144594"><p>Ja där fick du ju själv med en del av de motargument som du nyss hävdade inte hade något värde. Mer finns - kostnaden för global, återkommande vaccination är enorm. Osäkerheten kring ev okända negativa långtidseffekter (fast det antydde du). Att ge tre doser inom ett år av ett sprillans nytt vaccin, rekordsnabbt framtaget enligt nya principer (där man efter övervägande har tummat på tidigare säkerhetsprinciper), mot ett virus (eller ens virustyp) som vi tidigare inte haft vaccin mot har definitivt inte testats/ utvärderats på många. Ännu… Risken att vaccinationen motverkar naturlig immunitet som ger bättre skydd - kanske just detta virus på sikt inte bäst bekämpas med vaccinframkallade antikroppar? Ingen vet ännu. Med mera.</p><p></p><p>Jo, det finns en hel del viktiga argument i den andra vågskålen, på minussidan.</p><p></p><p>Som sagt instämmer jag i att plus-sidan uppväger kostnader och nackdelar. Men det gäller på samhällsnivå. På individnivå kan balansen se annorlunda ut, olika för varje individ, och det är inte självklart att samhällsnyttan alltid ska trumfa högst. Fråga dem som avled efter biverkningar t ex (nej det går ju inte). Jag tror att de skulle instämma med mig i att det faktiskt finns en del högst påtagliga, icke-konspiratoriska minusposter att ta hänsyn till. </p><p></p><p>Eller våra ungdomar, där nyttan av vaccination på individnivå är betydligt lägre - de vaccinerar sig främst för vår skull (och de borde får mer credit för det). Samtidigt som alldeles för många äldre (ca 50% över 65 år men lägre i de norra regionerna) brukar strunta i influensavaccination trots betydande samhällsnytta. Men det kanske blir annat ljud i skällan från det hållet i framtiden.</p><p></p><p>Jag tror nog att även du och de flesta också resonerar så i detta fall men det finns en viktig skillnad mellan att avfärda argument som oskäliga per definition jämfört med att faktiskt väga in dem när man gör sin cost/benefit-analys.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1246220, member: 144594"] Ja där fick du ju själv med en del av de motargument som du nyss hävdade inte hade något värde. Mer finns - kostnaden för global, återkommande vaccination är enorm. Osäkerheten kring ev okända negativa långtidseffekter (fast det antydde du). Att ge tre doser inom ett år av ett sprillans nytt vaccin, rekordsnabbt framtaget enligt nya principer (där man efter övervägande har tummat på tidigare säkerhetsprinciper), mot ett virus (eller ens virustyp) som vi tidigare inte haft vaccin mot har definitivt inte testats/ utvärderats på många. Ännu… Risken att vaccinationen motverkar naturlig immunitet som ger bättre skydd - kanske just detta virus på sikt inte bäst bekämpas med vaccinframkallade antikroppar? Ingen vet ännu. Med mera. Jo, det finns en hel del viktiga argument i den andra vågskålen, på minussidan. Som sagt instämmer jag i att plus-sidan uppväger kostnader och nackdelar. Men det gäller på samhällsnivå. På individnivå kan balansen se annorlunda ut, olika för varje individ, och det är inte självklart att samhällsnyttan alltid ska trumfa högst. Fråga dem som avled efter biverkningar t ex (nej det går ju inte). Jag tror att de skulle instämma med mig i att det faktiskt finns en del högst påtagliga, icke-konspiratoriska minusposter att ta hänsyn till. Eller våra ungdomar, där nyttan av vaccination på individnivå är betydligt lägre - de vaccinerar sig främst för vår skull (och de borde får mer credit för det). Samtidigt som alldeles för många äldre (ca 50% över 65 år men lägre i de norra regionerna) brukar strunta i influensavaccination trots betydande samhällsnytta. Men det kanske blir annat ljud i skällan från det hållet i framtiden. Jag tror nog att även du och de flesta också resonerar så i detta fall men det finns en viktig skillnad mellan att avfärda argument som oskäliga per definition jämfört med att faktiskt väga in dem när man gör sin cost/benefit-analys. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Blir det någon skidåkning i vinter?
Tillbaka
Topp