Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Blir det någon skidåkning i vinter?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1246927" data-attributes="member: 144594"><p><strong>Edit: Jag hade fel. AWD (4x4, 4WD etc) hjälper inte om man har sommardäck. Men om man har vinterdäck så behövs ej kedjor enligt lag. </strong></p><p></p><p>1. <s>Nej</s>. Ja, eller vinterdäck. Vilket är vettigt eftersom AWD inte ger någon extra bromseffekt mm jämf med 2WD etc.</p><p></p><p>Men faktum är att det vid tvåhjulsdrift inte behövs kedjor om du har vinterdäck dvs däck som är märkta med M+S (i Sverige kallat kontinentala vinterdäck eller SUV-däck). Inkl förstås vanliga svenska dubbfria vinterdäck (oftast märkta med symbolen nedan, och jag tror obligatoriska i Tyskland på vintern?). De räknas som snökedjor i dessa sammanhang (och räcker i 99 % av fallen om du kör som en normal svensk dvs du har vana av att köra i snö och halka). Problemet är att italienska hyrbilar sällan/aldrig har såna däck.</p><p></p><p>2. Ja du... Här och där. Hela Val d'Aosta och stora delar av Sydtyrolen 15/10-15/4. Och i övrigt på så många platser och vägar (särskilt autostrade och begrsvägar) att det nog alltid kommer att behövas (i bagaget alltså...) vid alpnära körning i Italien. Vi ska köra genom fem regioner på nio dagar så det lär behövas...</p><p></p><p>3. Kedjor går att köpa till pris som ofta understiger tillägget vid bilhyra vid större bensinstationer vid autostradorna. Jag tror jag satsar på det, om de inte ger mig ett bra pris vid hyrbilsdisken (vilket de nog inte kommer att göra).</p><p></p><p>[ATTACH=full]14302[/ATTACH]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1246927, member: 144594"] [B]Edit: Jag hade fel. AWD (4x4, 4WD etc) hjälper inte om man har sommardäck. Men om man har vinterdäck så behövs ej kedjor enligt lag. [/B] 1. [S]Nej[/S]. Ja, eller vinterdäck. Vilket är vettigt eftersom AWD inte ger någon extra bromseffekt mm jämf med 2WD etc. Men faktum är att det vid tvåhjulsdrift inte behövs kedjor om du har vinterdäck dvs däck som är märkta med M+S (i Sverige kallat kontinentala vinterdäck eller SUV-däck). Inkl förstås vanliga svenska dubbfria vinterdäck (oftast märkta med symbolen nedan, och jag tror obligatoriska i Tyskland på vintern?). De räknas som snökedjor i dessa sammanhang (och räcker i 99 % av fallen om du kör som en normal svensk dvs du har vana av att köra i snö och halka). Problemet är att italienska hyrbilar sällan/aldrig har såna däck. 2. Ja du... Här och där. Hela Val d'Aosta och stora delar av Sydtyrolen 15/10-15/4. Och i övrigt på så många platser och vägar (särskilt autostrade och begrsvägar) att det nog alltid kommer att behövas (i bagaget alltså...) vid alpnära körning i Italien. Vi ska köra genom fem regioner på nio dagar så det lär behövas... 3. Kedjor går att köpa till pris som ofta understiger tillägget vid bilhyra vid större bensinstationer vid autostradorna. Jag tror jag satsar på det, om de inte ger mig ett bra pris vid hyrbilsdisken (vilket de nog inte kommer att göra). [ATTACH type="full" alt="1639572844806.png"]14302[/ATTACH] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Blir det någon skidåkning i vinter?
Tillbaka
Topp