Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Blir det någon skidåkning i vinter?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1316438" data-attributes="member: 144594"><p>Om Cervinia - ja det är kanske en fråga om "halvtomt" eller "halvfullt" glas. Som i alla stora system är det mindre effektivt att åka på kors och tvärs, och det kan vid första besöket ta ett tag att hitta bäst strategi för egen del. Vi testade fina Serfaus en dag förra vintern och där blir det en hel del rena transporter om man ska ta sig genom hela systemet och tillbaka. Men jag skulle ändå inte beskriva systemet som "gröna transportbackar".</p><p></p><p></p><p></p><p>En röd backe, en fem-minuters bred transportpist och två kabiner i sekvens till Plateau Rosa på 3480 m så når du pisten röd 46 - ovanifrån.</p><p> </p><p></p><p></p><p>Ja att ta sig från den delen av byn snett upp genom hela liftsystemet till 3480 meter tar litet längre tid. Snabbare vore att promenera 400 m ner till kabinen så blir det bara tre liftar så är du där.</p><p></p><p></p><p></p><p>Visst, de delarna ligger i en helt annan dal. Men klydd? Tre liftar att ta sig dit från Cervinia, och då får du översta delen av Ventina-backen på köpet på vägen dit. Som att ta sig rakt upp i en och samma dal i Hintertux (förutom till favoritpisterna dit det är fyra liftar).</p><p></p><p></p><p></p><p>Det är ett mycket stort system men trots det räcker det oftast med tre liftar att ta sig mellan de bästa backarna. Så du tänker att backarna vid Cretaz, Pancheron, Ventina och dalen mot Valtournenche är intressant skidåkning, och då har vi täckt in stora delar av systemet. Kanske storpotatens favoritpister i skogen till höger är litet speciella. Har ni förresten testat de röda backarna vid nya Goillet-liften?</p><p></p><p>Det finns ett platt område i mitten, som tar max 4-5 minuter att skida igenom om man måste. Kalla det tidskrävande om du vill. Ja, där håller många nybörjare till och jag tycker det är bra att de håller sig där. Precis som du beskriv tidigare blir därför de bättre pisterna runt om och högre upp i systemet ganska tomma.</p><p></p><p>Cervinia är inte allas favorit, inte heller min, men att den domineras av "gröna transportbackar" och att det sammantaget "diskvalificerar Cervinia som en skidort för skidåkare" tycker jag är direkt missvisande även om det är din åsikt. Dessutom i princip ski in/out (eller typ två minuters promenad) för nästan alla boenden.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1316438, member: 144594"] Om Cervinia - ja det är kanske en fråga om "halvtomt" eller "halvfullt" glas. Som i alla stora system är det mindre effektivt att åka på kors och tvärs, och det kan vid första besöket ta ett tag att hitta bäst strategi för egen del. Vi testade fina Serfaus en dag förra vintern och där blir det en hel del rena transporter om man ska ta sig genom hela systemet och tillbaka. Men jag skulle ändå inte beskriva systemet som "gröna transportbackar". En röd backe, en fem-minuters bred transportpist och två kabiner i sekvens till Plateau Rosa på 3480 m så når du pisten röd 46 - ovanifrån. Ja att ta sig från den delen av byn snett upp genom hela liftsystemet till 3480 meter tar litet längre tid. Snabbare vore att promenera 400 m ner till kabinen så blir det bara tre liftar så är du där. Visst, de delarna ligger i en helt annan dal. Men klydd? Tre liftar att ta sig dit från Cervinia, och då får du översta delen av Ventina-backen på köpet på vägen dit. Som att ta sig rakt upp i en och samma dal i Hintertux (förutom till favoritpisterna dit det är fyra liftar). Det är ett mycket stort system men trots det räcker det oftast med tre liftar att ta sig mellan de bästa backarna. Så du tänker att backarna vid Cretaz, Pancheron, Ventina och dalen mot Valtournenche är intressant skidåkning, och då har vi täckt in stora delar av systemet. Kanske storpotatens favoritpister i skogen till höger är litet speciella. Har ni förresten testat de röda backarna vid nya Goillet-liften? Det finns ett platt område i mitten, som tar max 4-5 minuter att skida igenom om man måste. Kalla det tidskrävande om du vill. Ja, där håller många nybörjare till och jag tycker det är bra att de håller sig där. Precis som du beskriv tidigare blir därför de bättre pisterna runt om och högre upp i systemet ganska tomma. Cervinia är inte allas favorit, inte heller min, men att den domineras av "gröna transportbackar" och att det sammantaget "diskvalificerar Cervinia som en skidort för skidåkare" tycker jag är direkt missvisande även om det är din åsikt. Dessutom i princip ski in/out (eller typ två minuters promenad) för nästan alla boenden. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Blir det någon skidåkning i vinter?
Tillbaka
Topp