Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Blivit lurad eller ej? Pjäxköp. HJÄLP!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1077285" data-attributes="member: 12152"><p>För det första är justeringen på Jester +/- 12,5mm från utgångsläget om jag kommer ihåg det rätt. Jag får lämna en anings reservation på det, men det är minst +/- 10mm i alla fall. Översatt till pjäxors storlekar innebär det att du helt säkert kan kliva upp eller ner en skalstorlek, och i vissa, men långt från alla modeller två storlekar. Dessutom är Jester steglös i justeringen. Har du prickat skapligt rätt i storlek på pjäxan riskerar du med andra ord endast att hamna lite bakom eller framför vald monteringspunkt med (sullängd 1 - sullängd 2)/2 mm. Monteringen är ditt minsta problem...</p><p></p><p>Pjäxvalet däremot tycker jag är underligt. Scottpjäxan är förvisso en pjäxa som riktar sig till avancerade åkare, men då är det uttryckligen åkare som vill gå ifrån hårdare modeller och få mer dynamisk känsla genom ett mjukare flex. Det tycker jag personligen är skönt när man åker i Gustavflack terräng på riktigt små och kraftigt skurna pistskidor, men det är definitivt inget för mig när jag ska driva större skidor, som typ Corvus eller om det ska åkas i större/brantare pist. Jag åker själv på 130-flex i form av Lange RS130. Det är i hårdaste laget vid några enstaka tillfällen möjligen när det är riktigt kallt ute, men oftast är det precis lagom tycker jag. Jag har även testat samma modell i 140 flex och det tyckte jag var för hårt. 120-130 fungerar bra för mig i de flesta modeller och märken. 110 är nästan alltid för mjukt, speciellt i plusgrader, med några få undantag. 100 har för mig varit mer eller mindre oåkbart de gånger jag har testat, om man med åka menar att driva på som vanligt med större skidor. Pistlagg går helt ok dock, så länge det inte är för varmt. 90 har jag aldrig testat, men jag kan inte tänka mig annat än att det är en RIKTIG chansning för dina Corvus. </p><p></p><p>Som sagt är dock Scott en pjäxa som är konstruerad för avancerade åkare trots 90-flexet så det KAN mycket väl fungera alldeles utmärkt. Men inte desto mindre borde den säljas till någon som aktivt gör valet att kliva från standardmallarna i flexval, tex en äldre, men duktig åkare som behöver mer absorbering i slag och liknande. Försäljaren borde åtminstone utan den minsta otydlighet förklarat att du väljer en pjäxa med ovanligt mjukt flex för målgruppen och du borde själv aktivt ha accepterat förslaget. Att du upptäcker detta på hemmaplan efter avslutad affär tolkar jag det som att det inte var solklart i butiken. </p><p></p><p>Pris spelar ingen roll. När man handlar skidor, stavar, jacka, handskar, rygga och you bara name it i skidutrustningsväg, exklusive pjäxor kollar man på pris. När man handlar pjäxor letar man efter livets mening och blandar det med ohanterbar vånda. Det kan inte, och ska inte, prissättas.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1077285, member: 12152"] För det första är justeringen på Jester +/- 12,5mm från utgångsläget om jag kommer ihåg det rätt. Jag får lämna en anings reservation på det, men det är minst +/- 10mm i alla fall. Översatt till pjäxors storlekar innebär det att du helt säkert kan kliva upp eller ner en skalstorlek, och i vissa, men långt från alla modeller två storlekar. Dessutom är Jester steglös i justeringen. Har du prickat skapligt rätt i storlek på pjäxan riskerar du med andra ord endast att hamna lite bakom eller framför vald monteringspunkt med (sullängd 1 - sullängd 2)/2 mm. Monteringen är ditt minsta problem... Pjäxvalet däremot tycker jag är underligt. Scottpjäxan är förvisso en pjäxa som riktar sig till avancerade åkare, men då är det uttryckligen åkare som vill gå ifrån hårdare modeller och få mer dynamisk känsla genom ett mjukare flex. Det tycker jag personligen är skönt när man åker i Gustavflack terräng på riktigt små och kraftigt skurna pistskidor, men det är definitivt inget för mig när jag ska driva större skidor, som typ Corvus eller om det ska åkas i större/brantare pist. Jag åker själv på 130-flex i form av Lange RS130. Det är i hårdaste laget vid några enstaka tillfällen möjligen när det är riktigt kallt ute, men oftast är det precis lagom tycker jag. Jag har även testat samma modell i 140 flex och det tyckte jag var för hårt. 120-130 fungerar bra för mig i de flesta modeller och märken. 110 är nästan alltid för mjukt, speciellt i plusgrader, med några få undantag. 100 har för mig varit mer eller mindre oåkbart de gånger jag har testat, om man med åka menar att driva på som vanligt med större skidor. Pistlagg går helt ok dock, så länge det inte är för varmt. 90 har jag aldrig testat, men jag kan inte tänka mig annat än att det är en RIKTIG chansning för dina Corvus. Som sagt är dock Scott en pjäxa som är konstruerad för avancerade åkare trots 90-flexet så det KAN mycket väl fungera alldeles utmärkt. Men inte desto mindre borde den säljas till någon som aktivt gör valet att kliva från standardmallarna i flexval, tex en äldre, men duktig åkare som behöver mer absorbering i slag och liknande. Försäljaren borde åtminstone utan den minsta otydlighet förklarat att du väljer en pjäxa med ovanligt mjukt flex för målgruppen och du borde själv aktivt ha accepterat förslaget. Att du upptäcker detta på hemmaplan efter avslutad affär tolkar jag det som att det inte var solklart i butiken. Pris spelar ingen roll. När man handlar skidor, stavar, jacka, handskar, rygga och you bara name it i skidutrustningsväg, exklusive pjäxor kollar man på pris. När man handlar pjäxor letar man efter livets mening och blandar det med ohanterbar vånda. Det kan inte, och ska inte, prissättas. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Blivit lurad eller ej? Pjäxköp. HJÄLP!
Tillbaka
Topp