Blivit lurad eller ej? Pjäxköp. HJÄLP!

IPJT

Medlem
Tjaaa!
Har storinvesterat i ny skidutrustning inför säsongen! Skulle behöva hjälp av er experter! Tack på förhand.
Detta är förutsättningarna:
Har åkt skidor sen jag va 1.5 år gammal. Tävlat alpint tills att jag va 14 år gammal och anser mig vara väldigt duktig på å åka. Jag har däremot haft två säsonger utan skidåkning :(:(:/:o och har således inte köpt ny utrustning på väldigt länge och har typ glömt hur det ska kännas, hur man mäter, vad man ska titta efter.... Ja ny fattar. Har således behövt lita på internet och säljarna i butik. Därför valde jag Hanson i Åre vid köp av pjäxor då jag vet att de är väldigt kunniga.

Nu till frågan!
Vill ju ha ett par hårda pjäxor med typ 110-130 i flex. Gick in på Hanson i Åre å förklarade förutsättningarna för en säljare som var supertrevlig och verkade väldigt duktig. Han tyckte jag skulle ha ett par hårda pjäxor typ 130 och plockade fram en massa modeller som jag började testa.
Hittar tillslut ett par pjäxor som sitter som ett smäck på mina fötter. Han säger att dem e grymma för mig å jag litar på det. Vi börjar "gjuta" ett par sulor för mina fötter å han monterar på boosterstraps på pjäxorna. Då jag betalat ser jag vid närmre titt att det står 90 på pjäxorna å frågar då om det innebär att de e 90 i flex. Han säger att det e skitkonstigt att dem skrivit det å att de i själva verket är typ 130... Jag har lite bråttom så drar därifrån å hoppas han har rätt.
Googlat runt lite å överallt står det att de e 90 i flex å passar för medelgoda åkare....
Säljaren sa också att det va fjolårets modell å att jag därför får 30% rabatt. Vid googling uppfattar jag att de e 2014 års modell (3 år gamla).....
Hur hade ni hanterat situationen? Köpt grisen i säcken eller gjort en bra affär?
Här e länk till pjäxorna: https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/2014/scott/g2-fr-90.html

Kanske inte har ngn betydelse men kommer åka på ett par Black Crows Corvus med Marker Jester. Vill inte att pjäxorna ska bli "begränsande faktorn".

Uppskattar all hjälp och åsikter!

Senast ändrad:
Hmm,,, hur mkt väger du?
Det hela låter mkt märkligt,,,,
Oavsett så verkar kombon med dina skidor och en sådan mjuk pjäxa inte synka,,,,skulle jag säga...
I dina begrepp med en offpist skida skulle jag ligga mellan 110-120...
Att gå på 130 (lite beroende av modell etc,,,) men jag menar en styv j....a pjäxa är inte att föredra i offpist anser jag,,, om du skall ha långa trevliga dagar som kan hantera allt från puder, till slagit och uppkört.
Att ligga på uppkörd offpist som slår som attans är INGEN höjdare alls ,,, det nöter skenben,,,

Oavsett hade jag gått tillbaka till dom och förklarat vad du upptäckt eller tänker och sedan låta dom svara på dina påståenden.
Först därefter (beroende på vad dom svarar) kontakta ALN och driva processen där.
Det du beskriver kan direkt hänvisar till bristfällig information enligt rådande konsumentköplag. ...

streimert sa:
Hmm,,, hur mkt väger du?
Det hela låter mkt märkligt,,,,
Oavsett så verkar kombon med dina skidor och en sådan mjuk pjäxa inte synka,,,,skulle jag säga...
I dina begrepp med en offpist skida skulle jag ligga mellan 110-120...
Att gå på 130 (lite beroende av modell etc,,,) men jag menar en styv j....a pjäxa är inte att föredra i offpist anser jag,,, om du skall ha långa trevliga dagar som kan hantera allt från puder, till slagit och uppkört.
Att ligga på uppkörd offpist som slår som attans är INGEN höjdare alls ,,, det nöter skenben,,,

Oavsett hade jag gått tillbaka till dom och förklarat vad du upptäckt eller tänker och sedan låta dom svara på dina påståenden.
Först därefter (beroende på vad dom svarar) kontakta ALN och driva processen där.
Det du beskriver kan direkt hänvisar till bristfällig information enligt rådande konsumentköplag. ...
Tack för ditt svar! Hade hoppats på att du skulle svara att scott typ mäter flex på annat vis så pjäxan är hårdare än andra 90pjäxor... Men ibland är verkligenheten bitter...
Vill ju precis som du skrev ha ett par pjäxor som samspelar med skidorna. Corvus e ju en skida som gillar köras snabbt å hårt. Precis som jag vill ha det. Jobbiga e att jag kom hem till Stockholm idag,men skulle det bli aktuellt får väl dem betala returfrakt.
Några andra som har tankar kring pjäxorna eller köpet?

Då kommer vi till 2 följdfrågor.
1. Om det slutar med att jag returnerar pjäxorna, måste jag då även returnera sulorna? Eller kan jag med 100% sannolikhet använda dem i pjäxorna jag köper istället.
2. Skidorna ligger hos sportconrad som väntar med att skicka skidorna tills jag meddelat pjäxlängd så de vet hur de ska montera bindningar (griffon eller jester).
Vågar jag ange längden på pjäxorna jag köpt nu och hoppas på att det e exakt samma storlek på de jag köper istället? Kanske kan man justera längden på bindningarna så pass mkt så att de passar typ alla pjäxor i intervallet 25,5-27 typ. Eller?

Tack !!!

Jag tycker det låter konstigt att någon skulle säga 130 och sedan leverera 90, ingenting man direkt tar miste på (inte ens en kund helt utan koll missar detta).

Jag tycker det låter som ett missförstånd, har du pratat med butiken?

I vilket fall så är det en väldigt bra pjäxa, och om ni har prövat er fram till den så känns det väl ändå som ett rimligt alternativ för dig.

För det första är justeringen på Jester +/- 12,5mm från utgångsläget om jag kommer ihåg det rätt. Jag får lämna en anings reservation på det, men det är minst +/- 10mm i alla fall. Översatt till pjäxors storlekar innebär det att du helt säkert kan kliva upp eller ner en skalstorlek, och i vissa, men långt från alla modeller två storlekar. Dessutom är Jester steglös i justeringen. Har du prickat skapligt rätt i storlek på pjäxan riskerar du med andra ord endast att hamna lite bakom eller framför vald monteringspunkt med (sullängd 1 - sullängd 2)/2 mm. Monteringen är ditt minsta problem...

Pjäxvalet däremot tycker jag är underligt. Scottpjäxan är förvisso en pjäxa som riktar sig till avancerade åkare, men då är det uttryckligen åkare som vill gå ifrån hårdare modeller och få mer dynamisk känsla genom ett mjukare flex. Det tycker jag personligen är skönt när man åker i Gustavflack terräng på riktigt små och kraftigt skurna pistskidor, men det är definitivt inget för mig när jag ska driva större skidor, som typ Corvus eller om det ska åkas i större/brantare pist. Jag åker själv på 130-flex i form av Lange RS130. Det är i hårdaste laget vid några enstaka tillfällen möjligen när det är riktigt kallt ute, men oftast är det precis lagom tycker jag. Jag har även testat samma modell i 140 flex och det tyckte jag var för hårt. 120-130 fungerar bra för mig i de flesta modeller och märken. 110 är nästan alltid för mjukt, speciellt i plusgrader, med några få undantag. 100 har för mig varit mer eller mindre oåkbart de gånger jag har testat, om man med åka menar att driva på som vanligt med större skidor. Pistlagg går helt ok dock, så länge det inte är för varmt. 90 har jag aldrig testat, men jag kan inte tänka mig annat än att det är en RIKTIG chansning för dina Corvus.

Som sagt är dock Scott en pjäxa som är konstruerad för avancerade åkare trots 90-flexet så det KAN mycket väl fungera alldeles utmärkt. Men inte desto mindre borde den säljas till någon som aktivt gör valet att kliva från standardmallarna i flexval, tex en äldre, men duktig åkare som behöver mer absorbering i slag och liknande. Försäljaren borde åtminstone utan den minsta otydlighet förklarat att du väljer en pjäxa med ovanligt mjukt flex för målgruppen och du borde själv aktivt ha accepterat förslaget. Att du upptäcker detta på hemmaplan efter avslutad affär tolkar jag det som att det inte var solklart i butiken.

Pris spelar ingen roll. När man handlar skidor, stavar, jacka, handskar, rygga och you bara name it i skidutrustningsväg, exklusive pjäxor kollar man på pris. När man handlar pjäxor letar man efter livets mening och blandar det med ohanterbar vånda. Det kan inte, och ska inte, prissättas.

MnO sa:
För det första är justeringen på Jester +/- 12,5mm från utgångsläget om jag kommer ihåg det rätt. Jag får lämna en anings reservation på det, men det är minst +/- 10mm i alla fall. Översatt till pjäxors storlekar innebär det att du helt säkert kan kliva upp eller ner en skalstorlek, och i vissa, men långt från alla modeller två storlekar. Dessutom är Jester steglös i justeringen. Har du prickat skapligt rätt i storlek på pjäxan riskerar du med andra ord endast att hamna lite bakom eller framför vald monteringspunkt med (sullängd 1 - sullängd 2)/2 mm. Monteringen är ditt minsta problem...

Pjäxvalet däremot tycker jag är underligt. Scottpjäxan är förvisso en pjäxa som riktar sig till avancerade åkare, men då är det uttryckligen åkare som vill gå ifrån hårdare modeller och få mer dynamisk känsla genom ett mjukare flex. Det tycker jag personligen är skönt när man åker i Gustavflack terräng på riktigt små och kraftigt skurna pistskidor, men det är definitivt inget för mig när jag ska driva större skidor, som typ Corvus eller om det ska åkas i större/brantare pist. Jag åker själv på 130-flex i form av Lange RS130. Det är i hårdaste laget vid några enstaka tillfällen möjligen när det är riktigt kallt ute, men oftast är det precis lagom tycker jag. Jag har även testat samma modell i 140 flex och det tyckte jag var för hårt. 120-130 fungerar bra för mig i de flesta modeller och märken. 110 är nästan alltid för mjukt, speciellt i plusgrader, med några få undantag. 100 har för mig varit mer eller mindre oåkbart de gånger jag har testat, om man med åka menar att driva på som vanligt med större skidor. Pistlagg går helt ok dock, så länge det inte är för varmt. 90 har jag aldrig testat, men jag kan inte tänka mig annat än att det är en RIKTIG chansning för dina Corvus.

Som sagt är dock Scott en pjäxa som är konstruerad för avancerade åkare trots 90-flexet så det KAN mycket väl fungera alldeles utmärkt. Men inte desto mindre borde den säljas till någon som aktivt gör valet att kliva från standardmallarna i flexval, tex en äldre, men duktig åkare som behöver mer absorbering i slag och liknande. Försäljaren borde åtminstone utan den minsta otydlighet förklarat att du väljer en pjäxa med ovanligt mjukt flex för målgruppen och du borde själv aktivt ha accepterat förslaget. Att du upptäcker detta på hemmaplan efter avslutad affär tolkar jag det som att det inte var solklart i butiken.

Pris spelar ingen roll. När man handlar skidor, stavar, jacka, handskar, rygga och you bara name it i skidutrustningsväg, exklusive pjäxor kollar man på pris. När man handlar pjäxor letar man efter livets mening och blandar det med ohanterbar vånda. Det kan inte, och ska inte, prissättas.
Tack för era utförliga svar!
Han i butiken sa som sagt att pjäxan inte "har" 90 i flex utan var betydligt hårdare (runt 130 typ). Kan ju tycka att jag borde ifrågasatt detta med tanke på att det står 90 på pjäxan men litar fullständigt på personalen på Hanssons. Blev dock tveksam då jag kommer hem och det står på nätet att det är en mjuk pjäxa. Förväntade mig att jag skulle hitta information om att Scott mäter flex på annat vis (alltså i enlighet med säljaren), och att pjäxorna således är hårda!

Jag hör av mig till Hanson och vidarebefodrar denna tråd så får vi se vad dem har att säga om saken.

Senast ändrad:
Hej, 90 i flex låter alldeles för mjukt för dig. Dock så går det inte att jämföra flex mellan olika märken då alla verkar mäta på sitt eget sätt.
Jag har som du tävlat som ung fram till C:a 17 års ålder men det var väldigt länge sedan.
Har åkt mest pist och några år telemark efter det men de senaste åren har jag åkt en del utanför pisten och har nu ett par 110mm breda skidor.
Köpte nya pjäxor till förra säsongen och ville inte ha allt för hårda denna gång då jag har haft 120-130 i flex innan. Provade tre olika pjäxor i 110 flex. Den mjukaste var en Lange och den hårdaste var Tecnica. Lange var aldeles för mjuk så provade en i 130 vilken kändes bättre. Slutade dock med att jag valde Tecnica i 110 som ändå var lite hårdare,
Så man måste jämför olika pjäxor för att känna vilket flex de har och som du tror passar dig bäst.
Tänk också på att det är varmare i skidbutiken än i backen vilket påverkar flexen.
Gå till någon butik i Sthlm och prova lite olika pjäxor med olika flex så du får en uppfattning.

Men jag är mycket tveksam att 90 skulle funka för dig om du nu vill ha hårda pjäxor.

RWD sa:
Hej, 90 i flex låter alldeles för mjukt för dig. Dock så går det inte att jämföra flex mellan olika märken då alla verkar mäta på sitt eget sätt.
Jag har som du tävlat som ung fram till C:a 17 års ålder men det var väldigt länge sedan.
Har åkt mest pist och några år telemark efter det men de senaste åren har jag åkt en del utanför pisten och har nu ett par 110mm breda skidor.
Köpte nya pjäxor till förra säsongen och ville inte ha allt för hårda denna gång då jag har haft 120-130 i flex innan. Provade tre olika pjäxor i 110 flex. Den mjukaste var en Lange och den hårdaste var Tecnica. Lange var aldeles för mjuk så provade en i 130 vilken kändes bättre. Slutade dock med att jag valde Tecnica i 110 som ändå var lite hårdare,
Så man måste jämför olika pjäxor för att känna vilket flex de har och som du tror passar dig bäst.
Tänk också på att det är varmare i skidbutiken än i backen vilket påverkar flexen.
Gå till någon butik i Sthlm och prova lite olika pjäxor med olika flex så du får en uppfattning.

Men jag är mycket tveksam att 90 skulle funka för dig om du nu vill ha hårda pjäxor.
Pratade med Erik (som jag köpte pjäxorna av) på Hanson. Han lät säker på sin sak när han förklarade att pjäxorna inte är 90 i flex i tex Langes eller Tecnicas mått mätt utan snarare runt 115.
Är väl ingen här på forumet som förkastat att så skulle kunna vara fallet. Han sa också att om jag mot förmodan känner att pjäxorna är för mjuka kan de sätta dit en till nit som gör pjäxorna styvare.
Tycker ni att jag är riktigt dum om jag accepterar detta eller ska jag köpa det och hoppas på det bästa?
Tack!

Hur känns dom tycker du själv?
Gå till Alpingsraget och prova olika pjäxor med olika flex så du får en uppfattning om vad som känns hårt och mjukt. Sen får du hem och känna på dina egna.
Jag känner direkt om jag tycker en pjäxa är för hård eller för mjuk.

Erik har rätt i sak, Flextalet är inte en absolut skala, utan sätts godtyckligt av tillverkaren. DVS det sitter en gubbe, känner på pjäxan, stoppar upp fingret i luften och utbrister, "denna har flex 115". Därav kan en pjäxa i 90-flex vara styvare än en pjäxa med 120-flex. Men som RWD skriver, testa och känn. F.Ö är det enligt mig en dumheter att köpa pjäxor någon annanstans än hos skidsport & Crille.

Tack för alla synpunkter å tips!
Jag kör på pjäxorna och ser vad jag tycker. Att testa sig fram är väl ända sättet att lära sig!
Passar på när jag ändå raddat upp förutsättningarna här på forumet!
Jester eller Griffon. Jester blir typ 1000 kr dyrare.
Var ska bindningen monteras på skidan (Black Crows Corvus)? Låter SC göra detta.
Hälsningar Ian

havreboll sa:
IPJT sa:
Var ska bindningen monteras på skidan (Black Crows Corvus)? Låter SC göra detta.
Hälsningar Ian
Vikt, längd och åkstil så ska du få tips! :)
Ty för tips!
75 kg, 184 lång. Är ingen som "slapp"-åker utan gillar att köra hårt och åka fort (detta som kallas att charga??? haha). Har som sagt tävlat alpint upp till 14 års ålder. E nu 22. Gillar således att piska pist men även att åka utanför. Slänger väl en och annan backflip å 540 typ heheh. Så vill väl sätta bindningen så "allround" som möjligt. Är det ngt som ska uppoffras är det isåfall park-egenskaperna!

Denna film förklarar allt om flex. Dom sista 20 sej på filmen styvar han upp flexen med en skruv. Det är så man gör på raceboots. Först en skruv och räcker inte det så kör man två.

Jag tycker boosterstrap gör att pjäxor känns hårdare också. Även linern gör skillnad. Jag väger som dig (men är kortare) och åker roxa x-ride. Det står flex 80 på pappret men den känns som en fulltilt 8 som brukar anges som motsvarande ~90-100 i flex.

Jag har inga problem alls att driva mina renegade i hastigheter långt över vad som är bekvämt. Skulle tro att det kommer fungera hur bra som helst om den sitter bra på foten. Det är rätt mycket vanesak med flex också...

IPJT sa:
havreboll sa:
IPJT sa:
Hälsningar Ian
Vikt, längd och åkstil så ska du få tips! :)
Ty för tips!
75 kg, 184 lång. Är ingen som "slapp"-åker utan gillar att köra hårt och åka fort (detta som kallas att charga??? haha). Har som sagt tävlat alpint upp till 14 års ålder. E nu 22. Gillar således att piska pist men även att åka utanför. Slänger väl en och annan backflip å 540 typ heheh. Så vill väl sätta bindningen så "allround" som möjligt. Är det ngt som ska uppoffras är det isåfall park-egenskaperna!
Skillnaden mellan Jester och Griffon är, om vi bortser från mer metall osv i jester, att den är gjord för en annan typ av åkning.

Den har högre elasticitet vilket medför att den kräver en längre förflyttning från centrum för att lösa ut vilket också gör att långsamma vridningar inte löser ut den lika lätt som ett hård kraftfullt fall. Om man åker långsammare så är den alltså inte ett lika lämpligt val. Förutom detta så har den en hårdare fjäder vilket innebär att den går att vrida upp längre för en tyngre eller aggressivare åkare. I ditt fall hade jag gått på Griffon då du väger så pass lite. Visst kan vissa anse att du borde köra på Jestern men min erfarenhet från Griffon och Duke (motsvarande jester men med gåläge) är att Griffon duger alldeles utmärkt även om man som jag väger kring 90 kg om vintern. Någon kommer säkert komma och ha en annan åsikt men det får stå för dom, det går att argumentera för att du borde köra Jester också.

Gällande monteringen så kan man generellt säga att desto längre fram desto livfullare blir skidan och desto längre bak desto mer riktningsstabil blir det. Sen är det så att om du kommer för långt fram får du en väldigt nervös skida som också kan ha tendenser att dyka i djupare snö. En skida monterad för långt bak gör däremot att skidan känns livlös och jobbig att åka men kan erbjuda mer flyt.

Jag anser att du måste ta och läsa recensioner på hur skidan uppför sig vid olika monteringar (alla bra sidor som recenserar skidor skriver ut monteringspunkten) och sedan jämföra vilken du tycker verkar vara den optimala för den skidan. T.ex så monterade jag mina Gotama +6 (om jag inte minns fel, kan diffa någon cm hit och dit) och skidan uppför sig enligt mig mycket bättre än på den tidigare standardmonteringen. Det här är dock väldigt subjektivt och inte alls skrivet i sten bara för att jag har tycker på ett visst sätt.

@MnO är det något du har att bidra med här?

havreboll sa:
Den har högre elasticitet vilket medför att den kräver en längre förflyttning från centrum för att lösa ut vilket också gör att långsamma vridningar inte löser ut den lika lätt som ett hård kraftfullt fall.
Stopp och belägg, stämmer det här verkligen? Jag har ingen expert på marker på något sätt, men det låter tillverkningsmässigt märkligt att de skulle välja att göra något annat med konstruktionen än att byta mellan metall- och kompositdelar för de olika bindningarna. Jag försökte söka lite på egen hand och hittade inga belägg för att det skulle finnas någon skillnad i elasticitet (eller andra konstruktionsmässiga skillnader) mellan jester och griffon, det enda jag får fram är just mer metall i jester och styvare fjäder.

Om det är en skillnad i elasticitet är det ju en rätt stor skillnad på bindningarna som jag totalt har missat!

Vattendroppe sa:
havreboll sa:
Den har högre elasticitet vilket medför att den kräver en längre förflyttning från centrum för att lösa ut vilket också gör att långsamma vridningar inte löser ut den lika lätt som ett hård kraftfullt fall.
Stopp och belägg, stämmer det här verkligen? Jag har ingen expert på marker på något sätt, men det låter tillverkningsmässigt märkligt att de skulle välja att göra något annat med konstruktionen än att byta mellan metall- och kompositdelar för de olika bindningarna. Jag försökte söka lite på egen hand och hittade inga belägg för att det skulle finnas någon skillnad i elasticitet (eller andra konstruktionsmässiga skillnader) mellan jester och griffon, det enda jag får fram är just mer metall i jester och styvare fjäder.

Om det är en skillnad i elasticitet är det ju en rätt stor skillnad på bindningarna som jag totalt har missat!
Frågan är vart jag fick den informationen från som jag just sket ut. Det verkar nu när jag också kollat lite att det inte skiljer sig mellan Jester och Griffon på den punkten. Däremot verkar det som att dom har skippad den glidbara plattan i tådelen på Jester Pro vilket bör öka friktion och i praktiken hålla kvar åkaren längre vid samma DIN i förhållande till Jester/Griffon?

havreboll sa:
Frågan är vart jag fick den informationen från som jag just sket ut. Det verkar nu när jag också kollat lite att det inte skiljer sig mellan Jester och Griffon på den punkten. Däremot verkar det som att dom har skippad den glidbara plattan i tådelen på Jester Pro vilket bör öka friktion och i praktiken hålla kvar åkaren längre vid samma DIN i förhållande till Jester/Griffon?
Om du använder en gummisula så ja, vid plastsula lär skillnaden vara enormt lite, och eventuellt till och enklare att glida ur med plastsula i jester pro än i vanliga jester/griffon! Därom tvista de lärde, men i själva verket är nog fråga högst hypotetisk och i praktiken är eventuella skillnader förmodligen långt mycket mindre än vad andra yttre faktorer kan påverka, som isbildning eller temperatur.

Skillnaden i elastisitet är ju pga att du har en kraftigare fjäder, även vid samma DIN-värde, som då har större möjlighet att dra bindningen tillbaka till rätt läge.

LawndartGustav sa:
Skillnaden i elastisitet är ju pga att du har en kraftigare fjäder, även vid samma DIN-värde, som då har större möjlighet att dra bindningen tillbaka till rätt läge.
Källa på det? Läns som att tråden mer eldar på vandringssägner än ger killen relevanta råd.

LawndartGustav sa:
Elasticitet avser, så vitt jag vet, bara hur pass långt bindningen måste öppna innan den släpper, kraftigare fjäder påverkar alltså inte elasticiteten. Huruvida en kraftigare fjäder har större återhållningskraft vid samma DIN eller ej har jag för lite kunskap om bindningskonstruktion för att kunna uttala mig om, men återigen har jag väldigt svårt att se hur det skulle fungera konstruktionsmässigt...

Jag vet men en kraftigare fjäder har större kraft längre från utgångspunkten än en svagare fjäder vid samma kraft. Därför tappar man skidor oftare av t.ex. slag om de är väldigt högt upp i DIN-skalan jämfört med i mitten. Jag utgår mest från personlig erfarenhet men tycker det stämmer ungefär till 100% ;)

Senast ändrad:
LawndartGustav sa:
Jag vet men en kraftigare fjäder har större kraft längre från utgångspunkten än en svagare fjäder vid samma kraft. Därför tappar man skidor oftare av t.ex. slag om de är väldigt högt upp i DIN-skalan jämfört med i mitten. Jag utgår mest från personlig erfarenhet men tycker det stämmer ungefär till 100% ;)
Jag återkommer ev ikväll med ett längre och riktigt jävla nördigt inlägg om bindningsfunktion som jag förstått det. Jag tror du har helt fel nämligen!

Edit: kanske blir ett pm eller en egen tråd istället så vi inte piratar den här tråden totalt...

Edit2: det finns ingen som har en gammal bindning liggandes som skulle gå att dissekera för att lära sig något?

Senast ändrad:
Vattendroppe sa:
Jag återkommer ev ikväll med ett längre och riktigt jävla nördigt inlägg om bindningsfunktion som jag förstått det. Jag tror du har helt fel nämligen!
Hehe!
Det kanske jag har men så fungerar mina bindningar i verkligheten. Jag trodde det var därför vissa rekommenderar att man ska försöka lägga sig i mitten på DIN-skalan. Jag kör 10 fram 12 bak, alltså blir 16 bindningar bra för mig, finns spelrum åt båda håll.

LawndartGustav sa:
Vattendroppe sa:
Hehe!
Det kanske jag har men så fungerar mina bindningar i verkligheten. Jag trodde det var därför vissa rekommenderar att man ska försöka lägga sig i mitten på DIN-skalan. Jag kör 10 fram 12 bak, alltså blir 16 bindningar bra för mig, finns spelrum åt båda håll.
Har fått svar på frågorna jag ställde, så kapa tråden ni :)
Vad väger du?

Eftersom bindningen löser ut bak om jag har under 12 är det ett måste för mig när man gillar att hoppa klippor =)
Hade kanske kunnat köra 9 fram men vågar knappt prova. Så ja, trial and error. Tror det var Seth Morrisson som sa att han börjar säsongen på 10 och skruvar upp bindningarna allt eftersom han kommit igång + att man märker när det är för lågt via krasher =) är dock inte ett jättekul sätt att upptäcka att man har bindningarna för lågt men kan ju blir farligt om man skruvar upp för mkt beroende på teknik och skills.

Om jag returnerar pjäxorna. Hur stor är sannolikheten att jag kan använda samma sula (som de gjorde för min fot) i min nya pjäxa? Vill ju inte behöva slänga den

Stor. Den kan vara lätt anpassad till/för din pjäxa men det brukar inte vara något problem att slipa till den eller så för att passa en ny pjäxa. Antagligen behöver du inte göra nånting utan bara lägga i den. Det är om den slutar passa din fot/hur du står som en ny behöver göras.

Hej på er! Vill följa upp med att berätta att Hansons skött situationen på ett förstaklassigt vis!

Jag var uppe i Åre över jul och invigde pjäxorna som jag ursprungligen köpt. Körde på dem i 3 dagar och upplevde dem som alldeles för mjuka. Gick in på Hansons i hopp om att de kunde dra i en till "bult" i pjäxan i syfte att göra den styvare.
Personalen på Hansons kom fram till att det inte skulle vara tillräckligt och bytte därför in pjäxorna mot ett par hårdare sproilans nya pjäxor.

Alltså! Väldigt snyggt skött av Hansons! Mycket kul att se att man får det där lilla extra (läs stora) när man väljer att pröjsa lite till och handla lokalt istället för att beställa hem från tex SportConrad!

Hälsningar
Mycket nöjd kund!

Tillbaka
Topp