Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Blivit lurad eller ej? Pjäxköp. HJÄLP!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="havreboll" data-source="post: 1077385" data-attributes="member: 60010"><p>Skillnaden mellan Jester och Griffon är, om vi bortser från mer metall osv i jester, att den är gjord för en annan typ av åkning.</p><p></p><p>Den har högre elasticitet vilket medför att den kräver en längre förflyttning från centrum för att lösa ut vilket också gör att långsamma vridningar inte löser ut den lika lätt som ett hård kraftfullt fall. Om man åker långsammare så är den alltså inte ett lika lämpligt val. Förutom detta så har den en hårdare fjäder vilket innebär att den går att vrida upp längre för en tyngre eller aggressivare åkare. I ditt fall hade jag gått på Griffon då du väger så pass lite. Visst kan vissa anse att du borde köra på Jestern men min erfarenhet från Griffon och Duke (motsvarande jester men med gåläge) är att Griffon duger alldeles utmärkt även om man som jag väger kring 90 kg om vintern. Någon kommer säkert komma och ha en annan åsikt men det får stå för dom, det går att argumentera för att du borde köra Jester också. </p><p></p><p>Gällande monteringen så kan man generellt säga att desto längre fram desto livfullare blir skidan och desto längre bak desto mer riktningsstabil blir det. Sen är det så att om du kommer för långt fram får du en väldigt nervös skida som också kan ha tendenser att dyka i djupare snö. En skida monterad för långt bak gör däremot att skidan känns livlös och jobbig att åka men kan erbjuda mer flyt. </p><p></p><p>Jag anser att du måste ta och läsa recensioner på hur skidan uppför sig vid olika monteringar (alla bra sidor som recenserar skidor skriver ut monteringspunkten) och sedan jämföra vilken du tycker verkar vara den optimala för den skidan. T.ex så monterade jag mina Gotama +6 (om jag inte minns fel, kan diffa någon cm hit och dit) och skidan uppför sig enligt mig mycket bättre än på den tidigare standardmonteringen. Det här är dock väldigt subjektivt och inte alls skrivet i sten bara för att jag har tycker på ett visst sätt.</p><p></p><p> [USER=12152]@MnO[/USER] är det något du har att bidra med här?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="havreboll, post: 1077385, member: 60010"] Skillnaden mellan Jester och Griffon är, om vi bortser från mer metall osv i jester, att den är gjord för en annan typ av åkning. Den har högre elasticitet vilket medför att den kräver en längre förflyttning från centrum för att lösa ut vilket också gör att långsamma vridningar inte löser ut den lika lätt som ett hård kraftfullt fall. Om man åker långsammare så är den alltså inte ett lika lämpligt val. Förutom detta så har den en hårdare fjäder vilket innebär att den går att vrida upp längre för en tyngre eller aggressivare åkare. I ditt fall hade jag gått på Griffon då du väger så pass lite. Visst kan vissa anse att du borde köra på Jestern men min erfarenhet från Griffon och Duke (motsvarande jester men med gåläge) är att Griffon duger alldeles utmärkt även om man som jag väger kring 90 kg om vintern. Någon kommer säkert komma och ha en annan åsikt men det får stå för dom, det går att argumentera för att du borde köra Jester också. Gällande monteringen så kan man generellt säga att desto längre fram desto livfullare blir skidan och desto längre bak desto mer riktningsstabil blir det. Sen är det så att om du kommer för långt fram får du en väldigt nervös skida som också kan ha tendenser att dyka i djupare snö. En skida monterad för långt bak gör däremot att skidan känns livlös och jobbig att åka men kan erbjuda mer flyt. Jag anser att du måste ta och läsa recensioner på hur skidan uppför sig vid olika monteringar (alla bra sidor som recenserar skidor skriver ut monteringspunkten) och sedan jämföra vilken du tycker verkar vara den optimala för den skidan. T.ex så monterade jag mina Gotama +6 (om jag inte minns fel, kan diffa någon cm hit och dit) och skidan uppför sig enligt mig mycket bättre än på den tidigare standardmonteringen. Det här är dock väldigt subjektivt och inte alls skrivet i sten bara för att jag har tycker på ett visst sätt. [USER=12152]@MnO[/USER] är det något du har att bidra med här? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Blivit lurad eller ej? Pjäxköp. HJÄLP!
Tillbaka
Topp