Bo på skidort

RandoScando

Turtok
Bo på skidort
Kort och koncist - jag flyttar till en skidort, någon som har något tips för att inte bli hemmablind med allt vad lavin- och säkerhetstänk gäller?

Bo på skidort
Hör med dem som bor där (och har bott länge, inte bara något år eller säsongat några gånger), verkar vettiga, också åker utanför pisterna och ta med deras åsikter i bedömningen. Hur hade de gjort? Det finns alltid någon som jobbar som guide, pistör eller liknande. De känner terrängen och förutsättningarna. Min erfarenhet att en som nyinflyttad oftare gör mer optimistiska bedömningar än om du känner terrängen. Gå lavin- och säkerhetskurser på plats. Direkt. Och fråga om allt du undrar på kursen (förutsatt att den hålls av folk som känner området väl, då). Det underlättar hanteringen av känslan "wihiiii, nu bor jag i detta" som kanske inte är helt optimal för att göra bra lavin- och säkerhetsbedömningar.

På morgonen efter Dumpet (och inte bara då, men som exempel), ta ett steg tillbaka och fråga dig om du skulle åka med din polare just där du tänkt just den här dagen i rådande förhållanden. Det låter kanske lite borta, men det har fungerat för mig. Kolla väder- och lavinprognoser slaviskt. Jag är möjligen nojjig, men jag kollar minst ett par gånger om dagen för att vara på den säkra sidan.

Bo på skidort
Jag bor inte på en skidort i egentlig mening, men med 35 min till Engelberg och 60 min till Andermatt hade jag nog inte fått mer skiddagar oavsett med tanke på heltidsjobb. Tycker det finns två faktorer (jämför fram för allt med folk som kommer ner 3-7 dagar och vill hinna allt).
1. Tålamod. Du måste inte åka just det åket idag, du har hela vintern på dig.
2. (Som hjälper mycket med 1.): Lär dig njuta av bra åk för att de är bra åk även om du inte åker dem i ospårat puder.