Bo på skidort

RandoScando

Turtok
Bo på skidort
Kort och koncist - jag flyttar till en skidort, någon som har något tips för att inte bli hemmablind med allt vad lavin- och säkerhetstänk gäller?

Bo på skidort
Hör med dem som bor där (och har bott länge, inte bara något år eller säsongat några gånger), verkar vettiga, också åker utanför pisterna och ta med deras åsikter i bedömningen. Hur hade de gjort? Det finns alltid någon som jobbar som guide, pistör eller liknande. De känner terrängen och förutsättningarna. Min erfarenhet att en som nyinflyttad oftare gör mer optimistiska bedömningar än om du känner terrängen. Gå lavin- och säkerhetskurser på plats. Direkt. Och fråga om allt du undrar på kursen (förutsatt att den hålls av folk som känner området väl, då). Det underlättar hanteringen av känslan "wihiiii, nu bor jag i detta" som kanske inte är helt optimal för att göra bra lavin- och säkerhetsbedömningar.

På morgonen efter Dumpet (och inte bara då, men som exempel), ta ett steg tillbaka och fråga dig om du skulle åka med din polare just där du tänkt just den här dagen i rådande förhållanden. Det låter kanske lite borta, men det har fungerat för mig. Kolla väder- och lavinprognoser slaviskt. Jag är möjligen nojjig, men jag kollar minst ett par gånger om dagen för att vara på den säkra sidan.

Bo på skidort
Jag bor inte på en skidort i egentlig mening, men med 35 min till Engelberg och 60 min till Andermatt hade jag nog inte fått mer skiddagar oavsett med tanke på heltidsjobb. Tycker det finns två faktorer (jämför fram för allt med folk som kommer ner 3-7 dagar och vill hinna allt).
1. Tålamod. Du måste inte åka just det åket idag, du har hela vintern på dig.
2. (Som hjälper mycket med 1.): Lär dig njuta av bra åk för att de är bra åk även om du inte åker dem i ospårat puder.
Sen har du ju fördelen om du bor på en ort att du ofta ser hur det är just där, var bildas vinddrivor/vindpackat, var går det laviner ofta/sällan/aldrig, har allmänt bra anledning att köpa en bra karta där du kan kolla lutningar osv innan du står mitt i ett åk, osv.

Bo på skidort

@Mizze
@Kalle_Luzern Bra tips, men jag upplever att de är mer riktade mot det mer kortsiktiga? Den biten tror jag att jag har hyfsad koll på, det är nog ungefär som när jag gjort säsong tänker jag (och det ligger också i linje med de tipsen ni gett ovan). Kanske också görs ännu lite lugnare för mig eftersom jag rehabbar ett kortsband den här säsongen och förmodligen inte får åka skidor den här säsongen.

Jag tänkte mer på det långsiktiga perspektivet, knep för att inte bli hemmablind à "jag har ju alltid åkt här" eller "det här är ju min baksida" typ. Finns det något bra tips för att rannsaka sitt egna beteende när det kommer till att bli hemmatrygg efter att ha bott 5 år (eller mer) på samma ort?

Bo på skidort

@Vattendroppe Såg i annan tråd att du flyttar till Nordnorge, och jag har noll koll på hur väderrapporter och -prognoser samt lavininformation osv ser ut där. Här nere i Schweiz funkar det rätt bra att följa väder och vind live med väderstationsdata lätt tillgängligt, inklusive senaste dygnens historia. Dessutom två uppdateringar om dagen för lavinprognoserna under huvuddelen av vintern. Följer man med där och kopplar det till observationer man gör när man är på berget tycker jag (iaf hittills) att jag väljer mina åk beroende på dagssituationen och inte på "gammal vana".
Farligast är nog när man hamnar i större grupp och kanske dras med på åk man hade stått över eller väntat med annars.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp