Böcker om laviner

Jstmartin

Ny medlem
Böcker om laviner
Hej!
Nån som kan tipsa om bra böcker som tar upp ämnet lavinkunskap?
Helst på svenska men utrikiska går också bra.

Böcker om laviner
Boken Laviner av fjällsäkerhetsrådet är mycket bra.
Mitt exemplar är köpt på Bokus, men den verkar inte finnas där nu.
Jag rekommenderar boken skarpt.

// Kricke

Senast ändrad:
Böcker om laviner
Christoffer_Nordin sa:
Avalanche Safety "for Skiers, Climbers & Snowboarders" av Tony Daffern
Jag tyckte inte den var bra... boken handlar alldeles för mycket om detaljer som snökristallernas form etc. Vill man ha en mycket vetenskaplig bok så är "Avalanche Safety" jätte bra. Jag har blivit rekommenderad, och har beställt, boken "Snow Sense". -Den ska enligt uppgift vara mer lättsmält.

Böcker om laviner
Christian, "The Avalanche Handbook", är det något du själv har i bokhyllan/sängbordet? Priset på den är ju knappast något man spottar åt, $15 plus ~$4frakt... Det är ju under 150:-!!! Om den är det minsta läsvärd då beställer jag en ikväll eller imorgon!

Böcker om laviner
Staying alive in avalanche terrain av Bruce Tremper är den bästa jag läst. Modern, välskriven och informativ.

Senast ändrad:
Böcker om laviner
" Avalanche Handbook " är det stora referensverket i lavinvärlden, den 10e upplagan släpptes under hösten.
Hårdast granskad och mest använd av lavinhandböckerna.
Om du är vetgirig och nördig - då är den bra.

Bruce Trempers bok är mer lättsmält och mångordig, och bra också.

Laviner - en handbok är slut på förlaget, vad jag hört, så tyvärr finns ingen bok på svenska.
Däremot en ny bok skriven av en svensk - Jimmy Odéns Free Skiing, som förstås inte bara handlar om laviner.

Snowsense är inte alls dum för att vara så tunn ( och gammal vid det här laget.)

Sen finns boken Skredfare på norska också. ( Markus Landrö) Bra

Böcker om laviner
Jag beställde Avalanche Handbook efter lite funderande, och den bör nog dyka upp nån gång nästa vecka... Riktigt lässugen!

Böcker om laviner
Laviner - en handbok, är lättare att läsa än Avalanche handbook.
Så långt är jag med.

Att se filmen passion of the christ är också betydligt lättsammare än att plöja Bibeln, en fredagkväll som denna.
Men är filmen bättre än boken? Försök övertyga Ulf Ekman om det ;-)

Böcker om laviner
Jag vet att Vesslan själv inte tycker att boken är nördig men för att "botenanna"-generationen inte ska lägga ifrån sig boken direkt tror jag det var bra att flagga upp den på det viset.

Men visst har du rätt!

Edit: oopps, ett "inte" saknades.

Senast ändrad:
Böcker om laviner
Byråkraten läser mina innersta tankar...

Ville bara säga vill man få en genomgång av vad vi vet om laviner idag - läs Avalanche handbook.
Men vissa kanske vill veta att det dröjer till sida 171 innan de får tips om hur man själv undviker laviner. Målgruppen är inte den stora massan, i så fall måste vi skicka Mcclung och Shearer på en skrivarkurs.

Andra böcker är mer skrivna ur ett underhållande perspektiv. (ex Tremper)
För vissa passar det bättre, för vissa passar det bäst att läsa på svenska.
( se alla kommentarer om Laviner - en handbok)

Självklart rekomenderar jag alla att läsa A H, liksom jag själv nån dag borde ta mig igenom bibeln.

För övrigt så missade jag lavinskäggstråden men har hört rykten om att byråkraten börjat odla.

ps. Är det fortfarande laddat vilka skidor man vill åka på?

Böcker om laviner
Jag hittar inte "Boken Laviner av fjällsäkerhetsrådet" på något bokförlag på internet. Vet någon var man kan få tag i den?

Hur står den sig mot "Avalanche Handbook" som bok? Jag läser engelska lika fort som svenska så språket spelar ingen roll för mig. Tillför den något utöver Avalanche handbook? Bör jag köpa båda eller räcker en?

Böcker om laviner
Kommer ut en ny upplaga av norska "Skredfare", som ær den norska motsvarigheten till laviner. Snæppet bættre enligt mig. Kan va vært att ta en kik på.
Kolla: bokkilden.no eller libris.no

Annars ær væl "The avalanche handbook" lavinernas bibel. Allt står væl i den, så tror isf att det ær den som tillfør "Laviner" något.

Kolla på http://www.sunalp.no/print.asp?w=3374282&x=2275 dær det står om lite olika lavinbøcker.

Böcker om laviner
Fjällsäkerhetrådets bok kommer inte att tryckas igen och håller på att ta slut. Kolla med Naturvårdsverket om de har några kvar, annars vet jag att SLAO sitter på ett gäng, tror dock att de är tänkta som kurslitteratur men de kan säkert avvara något ex.

Böcker om laviner
Som jag har förstått det är "Avalanche Handbook" den bästa boken. Saknas det några avsnitt i den som kan vara bra att komplettera med andra böcker? "Laviner" verkar bara vara kortare och mer lättförstålig, men finns det någon bok som fungerar som komplement?

Eller räcker helt enkelt "Avalanche Handbook"?

Senast ändrad:
Böcker om laviner
Det kanske inte är den första boken som jag skulle rekommendera, den är lite väl djuplodande och omfattande. Dock ska den ingå i ditt bibliotek förr eller senare då den som sagt är bibeln i branschen.

Backcountry Avalanche Awareness och Snowsence är bättre ingångsböcker till ämnet. Sen finns det fler bra tips i tråden om böcker med lite andra vinklar.

Böcker om laviner
Nu va det længe sedan jag læste i Avalanche Handbook sist, men det benæms ju ofta som referensbok och innehåller i pincip allt du behøver veta om laviner.

Men tænk på att en bok endast ska vara som ett komplement till en bra kurs! Utan nån pratisk kunskap eller førståelse av det du læser kommer du inte læra dig nått av som står ændå! Før det ær inte lætt att ta till sig allt som står om att græva snøprofiler och titta på snøkristaller, omvandlingsprocesser m.m. om man inte varit ute och grævt och sett tillsammans med en som kan berætta om skillander i lager m.m.

Kolla http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0898868092 før Avalanche Handbook...

EDIT: i øvrig håller jag med centralbyrakraten om att det inte ær føstahandsvalet om tanken ær att du ska læra dig och inte førdjupa dig...

Senast ändrad:
Böcker om laviner
Jag är inte oinsatt, kanske borde skrivit något om det. Har gått en lavinkurs med så väl teori som praktik så jag skippar gärna de lite lättare böckerna.

Är Backcountry Avalanche Awareness och Snowsence bara bättre ingångsböcker eller har de några aspekter som Avalanche Handbook saknar?

Böcker om laviner
Du kan anvænda Avalanche Handbook som uppslagsverk...allt står i den!
Olika bøcker har ofta olika scheman man kan følja før att bedømma fara, men grunderna hur allt funkar ær det samma.

Free Skiing ær væl bra och det står mkt. Men skaffa inte den om du vill læra dig om laviner bara. Då hade jag hellre satsat på Avalanche Handbook och sen skaffat BACKCOUNTRY SKIING: Skills for Ski Touring and Ski Mountaineering nær den kommer som nyutgivelse i november. Så vida du inte vill ha många bøcker i bokhyllan! :)

Snödjup

Tillbaka
Topp