Boende i Hippach/Mayrhofen

erik142

Ny medlem
Tänkte oss att dra mot Mayrhofen nästa vinter, och har förstått att man i Hippach kan hitta fördelaktigare boende än i Mayrhofen. Förbindelserna till pisten torde vara bra (skibus)?

Har nån erfarenheter av boende i Hippach?

Hur är utbudet av restauranger och butiker (livsmedel) där?
Vi är ett medelålders par, så söker inte världens hålligång, utan ett trevligt skidande, lungt boende och god mat.

Tar gärna emot synpunkter och tips av er som besökt Hippach och Mayrhofen tidigare. Även rekommendationer gällande boende annanstans än i Hippach emottages.

Hippach fungerar bra att bo i men jag skulle rekommendera bil främst för att det blir ett heldagsprojekt att storhandla utan, då man får förlita sig på skidbussar/tåg. Ska man spendera hela säsongen där är bil definitivt något man vill ha om man bor i Hippach åtminstone, planerar man att bara vara där en kortare period hade jag satsat på att bo i Mayrhofen. Finns en liten livsmedelsbutik i Hippach som är ganska dyr men fungerar för panikinköp men de större är en bit bort, framförallt i Mayrhofen. Finns en åt andra hållet mot Zell am Ziller också, men den är i princip hopplös att ta sig till utan bil. Restauranger finns det lite blandat av med någon pizzeria och andra restauranger med österrikisk mat etc. Bank, post osv finns också i Hippach.

Nu bodde vi en bit upp på Schwendberg som ligger ovanför Hippach så det hade gjort det här med att handla ännu jobbigare utan bil. Bor man i Hippach fungerar det kanske lite bättre åtminstone.

Till backen tar man sig enkelt med skidbussen som går igenom Hippach relativt regelbundet.

Hmm..
Kanske en liten precisering då jag förmodligen uttryckte mig otydligt. Avsikten är alltså att bara vara en vecka i Mayrhofen (eller Hippach) eller t.om någon annan ort.
Fastnade bara av någon orsak för Mayrhofen, och förstod att Hippach skulle kunna vara ett trevligt alternativ att bo.

Om ni ska dit en vecka och är ute efter bra piståkning så skulle jag säga att borde sattsa på att bo bortåt Kaltenbach. Bäst pister, dock är ju den största byn Mayrhofen, men sämre åkning. Så ifall ni inte bryr er om själva byn så kanske det är skönare att bo nära bra pister. Sen går ju Zillertalbahn till alla andra system i dalen, så inga problem att ta sig till runt.

Tillbaka
Topp