Böja Dukebromsar

David-p

Ny medlem
Böja Dukebromsar
Hallå!

Har köpt ett par Bent Chetler med Dukebindningar. Jobbigt nog så är skidorna för feta för skidbromsarna. Måste helt enkelt böja bromsarna så att dom inte fastnar i skidorna när man klickar i pjäxan men är rädd att man kan vara för klumpig och pajja något.
Någon som lyckats lösa samma problem och har några tips?

Tack för svar!

Böja Dukebromsar
Ta med dig stopperserna å åk till en närliggande skidbutik (typ alpingaraget om du bor i stholm) de fixar det snabbt. Ska faktiskt göra det samma i slutet av veckan.
Ha de gött

Böja Dukebromsar
keith sa:
Ta med dig stopperserna å åk till en närliggande skidbutik (typ alpingaraget om du bor i stholm) de fixar det snabbt. Ska faktiskt göra det samma i slutet av veckan.
Ha de gött
Det är inte så jävla superpoppis om man köpt de från, låt säga, sport-conrad..

Böja Dukebromsar
somebody sa:
Fast det går ju att byta skistopper till ett par 132mm breda.
Tror inte han är så dum och inte vet det, utan nu när han gjort sitt köp och har ett par 110, som är bara liiite för smala, undrar han snällt om de går att böja utan att ha sönder dom.

Böja Dukebromsar
Jag tog en fast nyckel ( järnrör går säkert lika bra) och använde som hävarm. Sedan är det bara å dra i små hårda rörelser uppåt tills den e tillräckligt böjd. Det är så de brukar göra på sportbutikerna har jag hört. Funkar iaf utmärkt för mig på mina gamla Duke å på mina nya F12:or

Senast ändrad:
Böja Dukebromsar
Frågan är ju då om man måste skruva av och sätta i ett skruvstäd, eller om det räcker att trycka ned stoppersen i skidläge och böja - som vissa andra bindningar?

Böja Dukebromsar
Jag böjde mina Duke-stoppers direkt på skidan med itryckt pjäxa. Är man en hårding går det att göra med bara händerna, annars tar man ett tunt järnrör, eller en avsågad stav som hävstång. Det är ingen garanti för att det inte går sönder, men jag har testat på två par Dukes utan problem. Plus en hel dröse Salomonbindningar genom åren (där man iofs enkelt kan ta ur armarna och sätta i skruvstäd om man vill göra större förändringar). För mig har det aldrig hänt något.

Böja Dukebromsar
Jag kör f.ö. 110mm-stoppersen på ett par Fatypus I-rock som är 126mm i midjan utan några som helst problem efter böjning.

Böja Dukebromsar
MnO sa:
Jag böjde mina Duke-stoppers direkt på skidan med itryckt pjäxa. Är man en hårding går det att göra med bara händerna, annars tar man ett tunt järnrör, eller en avsågad stav som hävstång. Det är ingen garanti för att det inte går sönder, men jag har testat på två par Dukes utan problem. Plus en hel dröse Salomonbindningar genom åren (där man iofs enkelt kan ta ur armarna och sätta i skruvstäd om man vill göra större förändringar). För mig har det aldrig hänt något.
Tack för hjälpen! jag provar det

Böja Dukebromsar
Dukestopperne er enkle å demontere, anbefaler det hvis du har tilgang til en skikkelig tvinge. (Svensk oversetting?) Ellers kjører du med MnO sin anbefaling. Har selv bøyd 110mm til 136mm, trenger bare utvide de litt, så går det bra, slipper å rette ut og lage ny bøy.

Böja Dukebromsar
Kan det vara mojligt att boja 110 stoppers tillrackligt for ett par dps 138? Hur mycket inte rekomenderat ar det att kora utan stoppers? Har ju knappast tankt branna pist med dem.

Böja Dukebromsar
Skiersdown sa:
Kan det vara mojligt att boja 110 stoppers tillrackligt for ett par dps 138? Hur mycket inte rekomenderat ar det att kora utan stoppers? Har ju knappast tankt branna pist med dem.
Det går säkert men inget som jag skulle göra. Köp i 132 mm i stället.

Är förbjudet på en hel del ställen att köra utan säkerhets utrustning på skidan. (stoppers eller fångrem)

Böja Dukebromsar
Skiersdown sa:
Svimen sa:
Har selv bøyd 110mm til 136mm, trenger bare utvide de litt, så går det bra, slipper å rette ut og lage ny bøy.
Det har med høyden på Duken å gjøre. Superenkelt, funker, holder til og med skiene sammen når de skal bæres. (Sånn passe bra.)

Man kan jo fint bøye racingstoppere til å passe på nesten hva som helst. Ingen problemer med lengde.

Tillbaka
Topp