Böja skistoppers?

Stoppsladd

Ny medlem
Böja skistoppers?
Enkel fråga. Jag har ett par 92mm breda lagg. Har hittat ett par Look Px 12 Ti Lifter billigt. Det är ju dock inte wide. Är det lönt att böja till 80mm skistoppern som sitter på? Ett par breda stoppers kostar 440:- och behöver jag köpa sådana är det knappt lönt att köpa annat än wide modellen av PX 12 från början. Om det är lönt att prova att böja själv; hur bör jag göra? Jag har kollat runt en del i forumet men det jag hittat på Look verkar bara gälla Pivot modellerna.

Böja skistoppers?
tjenna!
lånar tråden ist. för o göra en ny..:

det är så att jag har införskaffat ett par lagg med 110mm midja och nu har jag även köpt en bindning (Rossignol 140 titanium) som tidigare har suttit på ett par Scratch FS WRS. Om jag inte missminner mig så är dessa skidor bara 84mm i midjan, så skistoppen lär ju inte vara så breda..
Min fundering är om det går att böja ut dessa stoppers så pass mkt så dom passar skapligt på mina som är 110mm i midjan, vad tror ni?

Böja skistoppers?
Kör hårt och bocka på, om ni drar av någon stopper så förlorar ni ju inget annat än en oanvändbar stopper.

Ta loss stoppern från bindningen, sätt den sedan i ett skruvstäd, ta en hammare, eller annan valfri leksak att slå med, och banka båda ändarna till de är "raka" (man får ta i lite grann, det märker ni och det gör inget om de inte blir helt 100 raka med hammaren, bara sätt dem i skruvstädet över det öjämna området och dra åt tills de är raka).

Sätt sedan stoppern över skidan och markera vart ni vill ha den nya böjen. Fäst stoppern i skruvstädet så att markeringen ligger jäms med kanten, banka på tills den är lagom böjd. OBS! Var noga med att stoppern får rätt vinkel i förhållande till skidan, mao så som den ser ut från början, lite lätt bakåtvinklad och att det inte blir för mycket böj.

Lycka till boyos :)

Böja skistoppers?
Jarles metod är den "ordentliga", dock är Axial-bromsarna så pass mjuka att man kan böja nästintill hur som helst... Avkapad stav eller rör är en klassiker, men jag har böjt stukad stopper med vanlig tång, man får hålla emot lite mer bara.

Böja skistoppers?
okej, låter bra!
men ni tror inte att stoppern riskerar att bli för kort och tappa lite av sin funktion när den väl är färdigböjd? det är ju ändå rätt stor skillnad på 85mm och 110mm..? :S

Senast ändrad:
Böja skistoppers?
ett alternativ som kan bli riktigt snyggt också e ju att kapa o svetsa på en bit rundstål i varje ände, funkar skitbra, gjort de själv på ett par gamla marker m51..... krävs ju visserligen att man har tillgång till svets o kan använda den me :/

Böja skistoppers?
simon_t sa:
okej, låter bra!
men ni tror inte att stoppern riskerar att bli för kort och tappa lite av sin funktion när den väl är färdigböjd? det är ju ändå rätt stor skillnad på 85mm och 110mm..? :S
Längden gör ju inte så jättemycket av jobbet, snarare fjädern som pressar ner och bromsar mot snön. Den enda funktion som blir sämre och som du kommer märka av är att det kanske blir svårare att få skidorna att sitta ihop när du bär dem eller liknande... I puder funkar ju alla skistoppers hyffsat dåligt så där blir det ingen större skillnad.

Böja skistoppers?
mm.. ska nog ta och mäta lite och se hur det kommer att bli. men det känns ju i alla fall betydligt mer värt att böja originalen än att köpa nya för 400+ kr? om det ändå funkar skapligt menar jag, spelar det ju mindre roll..

Böja skistoppers?
förresten, ingen som har testat att värma upp stoppern innan man böjer den, med värmepistol el. liknande? borde väl bli lättare att få till det precis som man vill ha det och resultatet även bättre?

Tillbaka
Topp