Boka Alpresa genom resebolag?

Anton-95

Ny medlem
Att åka till Alperna och åka skidor har alltid vart en dröm som känts rätt långt bort från att bli verklighet, har haft uppfattning om att alpresor kostar en förmögenhet.
Genom en reklam på Facebook så hittade jag ett bolag som anordnar ett komplett paket och efter mer googlande så hittade jag fler bolag av samma typ, den jag fick upp ögonen för var alpresor.se och för runt 10k kan man åka till Italien cervinia och flyg och hotell ingår samt liftkort, allt detta låter för bra för att vara sant.
Nån som har nån erfarenhet av såna här paket resor och vilka mer utgifter det kan bli och finns det nån hållhake .
Förstår självklart klart att mat och festande kommer kommer kosta en del.

larchii

Ny medlem
Tjena! Har åkt med Alpresor ett par gånger, väldigt trevligt resebolag att resa med om man vill åt charter-känslan där man slipper tänka så mycket själv. Däremot har dom två olika paket, Alp Inclusive där flyg,hotell,liftkort och halvpension(frukost å middag) ingår. Och ett Grundpris-paket där inte liftkortet ingår. Enda "hållhaken" är att inte transfer ingår i något av paketen, så räkna med 500kr för det. Frakt av skidor är också ca 500kr om du ska ha med egna.

De har egna hotell i bland annat Cervinia så de kan säkert hålla ganska bra priser där, samt att de brukar ha bra priser om man bokar tidigt. Edit: Och håller du dig ifrån de populäraste veckorna så har du garanterat bättre pris också. 10k alltså inte orimligt.

Trevlig resa.

Senast ändrad:

Anton-95

Ny medlem
Ah ok, tar gärna emot tips på andra ställen att åka, cervinia verkar vara rätt snälla backar och åka över till zermatt verkar vara lite av ett lotteri.

Senast ändrad:

Persson222

Ny medlem
Har åkt några år med alpresor, och är riktigt nöjd med deras service. Alltid bra hotell, trevlig personal och inte minst all gemenskap man får. Jag tycker dom gör ett bra jobb, och alpresan blir mycket roligare då dom brukar rekommendera alla bra idyller som man annars missar (eller hittar sista dagen). Typ bästa åken, mat, afterski osv!
Har varit i Österrike: Saalbach, Bad Gastein, zell am se (Toppen ställen alla tre) och var nu i vintras i Sauze d'oulx i Italien och vart faktiskt lite besviken! Så lär nog bli Österrike i vinter igen, med STS alpresor! :)

Senast ändrad:

R1

Ny medlem
Åkte tlil Cervinia med Alpresor för ett par år sedan.
-Suverän och bekväm service på alla sätt och vis. Men du väljer såklart själv vilka aktiviteter du vill delta i och när du vill klara dig själv.
-Relativt dyrt, tror vi betalade 13500:- inklusive transfer & skidfrakt vecka 11, och boendet var av tämligen enkel standard. 10 000 låter nästan för bra för att vara sant.

Lotteri? Zermatt? Allt som står på Internet är inte sant. Zermatt, Cervinia och Valtournenche är en superschysst kombination!

LuddeD

Ny medlem
Hej!

Jag åkte i mars 2019 till Cervinia med Slopetrotter.

Då ingick flyg, transfer, boende, liftkort för 9000 SEK. Väldigt prisvärt.

Eftersom jag reste med barn, så valde jag ett hotell som låg precis vid Cretazliften dock var det en lägenhet istället för hotell (så ingen frukost el dyl). Men det fungerade toppen.

Håller inte riktigt med om att det är ett lotteri med Zermatt. Det skall mycket till för att det numera skall vara stängt mellan systemen, visst händer det ibland, men lättare att ta sig över när man inte behöver förlita sig på ankarliften. Från Zermatt tillbaka till Cervinia kan du ta den nya kabinliften upp till Klein Matterhorn och sedan glida över till Cervinia (pist 7 alterantivt glida ned till Theodulpass).

Slopetrotter, som ingår i samma bolag som Nortlander, var riktigt bra. Trevliga guider och vettiga aktiviteter. Åkte deras pistvisningar. Delade upp oss efter hur bra åkare vi var, och bara 4 pers per guide. Körde även deras pistvisning i Zermatt.

Slopetrotter och Nortlander är lite budgetalternativ jämfört med STS Alpresor, men tycker det räcker gott med vad de erbjuder. Pensionärer som gärna blir helservade av sina resebolag, kanske tycker det är värt med STS. Personligen vill jag inte betala mer för fler jippon. Jag använder bolagen mest för att lösa allt praktiskt så smidigt som möjligt.

Jag har åkt skidor i VT, St Anton, Ischgl, Saalbach tidigare och är lite kluven inför Cervinia. Boende precis vid liften var kanon. Det är väldigt bra pistat, backarna håller fint, liftsystemet hade inga större flaskhalsar, maten i backen är bra osv.

MEN

Jag föredrar nog ändå Österrike, det blir lite enformigt med endast högalpin åkning som det var i Cervinia. Jag gillar när det blandas med högalpin och skogsåkning. Även pris för mat/dryck är nog nära dubbelt så högt i Cervinia om jag jämför med Saalbach som jag besökte 2018.. Eftersom jag har barn med mig, så blir matkostnaden väldigt hög.

Kaffepaus

Ny medlem
Kasta ett öga på ucpa, tror det kan vara väldigt bra alternativ för ens första (eller 100:e alpresa).

Pillard

Aktiv medlem
Det behöver inte alls vara så dyrt att åka till alperna. Man brukar kunna flyga tur och retur för ca 2000:-, köpa liftkort för 2000:-, boende varierar ju förstås stort men går att hitta för kanske 3-4000:- Boende beror förstås på hur många ni åker och huruvida ni kan dela

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp