Bokat flyg till Innsbruck, var ska jag åka?

tallialli

Aktiv medlem
Hejsan hejsan!

Jag och en kompis har bokat en 9-dagar lång resa med utgångspunkt innsbruck. Vi har båda åkt hela våra liv och åker båda två någorlunda avancerat. Jag har tidigare varit i Chamnoix, Verbier och Val thorens, som jag tyckte hade åkning med bra lutning, men skulle nu vilja testa på Österriket. Just nu ser det ut som vi drar till st. anton, men min vän har redan varit där förut och vi undrar då om om det finns något tips på någon annan ort vi kan åka till.

Vi undviker helst att behöva åka jobbiga(långa) skidbuss-resor, men inte måste. Vi vill kunna hälla i oss en och annan på afterskin, men vi kommer ändå inte festa så att skidåkningen blir lidande. Jag skulle vilja testa på en annan typ av afterski än "veva med armen-afterskin" jag tidigare har provat på. Byn får gärna vara mysig och max höjden får heller inte vara så låg som 2000 m.ö.h.

Kanske mycket krav att tillfredställa, men det finns nog säkert någon som har något fint tips.

Tack på förhand/ Alfred

Hej

Ni har inom relativit kort avstånd en massa orter!
Om du kollar lite Österut har du Zillertal med Hochfügen / Mayrhofen / HinterTux
Västerut Österrikes bästa dalgångar - Stubital , Ötztal(Sölden) , Pitztal , Serfaus , paznauntal( Ischgl) Arlberg området.

Ni når alla med Tåg från Inssbruck

/ Steffe

Zillertal som ovan nämnt nås med tåg och du kan köpa ett liftkort som gäller i alla dalens anläggningar samt att du åker gratis tåg och buss i dalen med skidkläder. Så har ni nio dagar hinner ni åka runt lite och beroende på hur vädret är finns allt från glaciär på Hintertux till skogsåkning i (min personliga favorit) Hochfügen!

tallialli

Aktiv medlem
Jag kikade in Ischgl tidigare, men läste någonstans att snittåldern på afterskin är 30+. Jag är själv 22, så det var det som drog ner den ortens intresse.

Sölden verkar däremot intressant. Någon som vet hur afterskin är där?

Om man åker till Zillertal, vilken av byarna bor man i då om man vill ha lite partaj? Hur är afterskin? Hur lång tid tar dessa bussresor till respektive system?

Om du vill ha fest i Zillertal är det Mayrhofen som gäller! Finns ett bra utbud av både afterski och ett antal nattklubbar. Finns också ett ställe som Gasthof där många av säsongarna bor där du inte behöver oroa dig för en 30+ medelålder ;)

Ischgl har som du säger lite högre snittålder , men det är en Apres ski & Fest du aldrig kommer glömma , antagligen GALNAST i hela Alperna !

Sölden ligger i topp även när de gäller Apres Ski / Nattliv...har själv kommit hem efter Midnatt flera gånger med komplett skidutrustning vilket säger att du lär inte få tråkigt :)

Som ovan så ingår Buss mm när du köpt Liftkort i alla dalgångar #

Välj mellan Zillertal el Ötztal :)

beng122

Medlem
Jag skulle inte välja Sölden om jag var du! Här är alltid för mycket folk och ingen trevlig afterski enligt mig! Då gillar jag i och för sig inte att gå ut supermycket men Söldens nattliv är hemskt ärligt talat! Och byn är allt annat än mysig. Säger en som bor här, eller i alla fall i närheten :) I Zillertal har jag bara varit på våren och sommaren, men jag tycker det är skitmysigt där och man får ju dessutom så många fler skidorter på samma liftkort. Köper du liftkort i Sölden så är det ju bara Sölden, som alltid är smockat med folk. (ingen koll på hur trångt det är i backarna i Zillertal dock). Jag bor och jobbar i Ötztal men skulle nog åka till Zillertal som turist :) Dock har jag fått en bättre känsla av Sölden nu på hösten när det är folk som är mer genuint intresserade av skidåkning som är här (dvs alla träningsteams eller bara de som vill ut på snö så fort som möjligt), i vintras var det mest fulla gubbgäng här och det drog ner stämningen lite tycker jag =)

Bergkvistca

Medlem
Kan bara hålla med de beng122 skriver, bara varit i sölden en veckan visserligen men fick också de intrycket, stort, stökigt & mkt ryssar (diverse), däremot stubaital var grymt, sjukt mysigt, lättillgänglig offpist & lite folk!

D

Deleted member 152328

Guest
beng122 sa:
Jag skulle inte välja Sölden om jag var du! Här är alltid för mycket folk och ingen trevlig afterski enligt mig! Då gillar jag i och för sig inte att gå ut supermycket men Söldens nattliv är hemskt ärligt talat! Och byn är allt annat än mysig. Säger en som bor här, eller i alla fall i närheten :) I Zillertal har jag bara varit på våren och sommaren, men jag tycker det är skitmysigt där och man får ju dessutom så många fler skidorter på samma liftkort. Köper du liftkort i Sölden så är det ju bara Sölden, som alltid är smockat med folk. (ingen koll på hur trångt det är i backarna i Zillertal dock). Jag bor och jobbar i Ötztal men skulle nog åka till Zillertal som turist :) Dock har jag fått en bättre känsla av Sölden nu på hösten när det är folk som är mer genuint intresserade av skidåkning som är här (dvs alla träningsteams eller bara de som vill ut på snö så fort som möjligt), i vintras var det mest fulla gubbgäng här och det drog ner stämningen lite tycker jag =)
Jag har precis bokat en flerfamiljstur till Sölden. Visserligen 1 år framåt i tiden. Vi är fullständigt ointresserade av afterski. Jag har läst massor av goda omdömen som förordar Sölden. Det verkar vara väldigt fin skidåkning. Vi åker 30/12-6/1. Har vi valt värsta ryssmonsunen???
Mvh Martin.

Topp