Boosterstraps på K2 Pinnacle 110

SebGH

Medlem
Hej!

Köpte precis ett par boosterstraps till mina pjäxor, men stötte genast på problem när jag skulle montera dem. Enligt tillverkarens rekommendation ska strapen monteras mellan skalet och innerskon för att eliminera spelrummet mellan innerskon och smalbenet, men mitt skal är så pass högt att det inte går. Alternativen som jag ser det är

1. Karva bort lite plast som på bild 1 (det röda) på båda sidorna och leda in/ut strapen genom det.

2. Skära ner hela främre delen av skalet några centimeter.

3. Fästa strapen på insidan av skalet istället, men det känns inte som att den kommer kunna utnyttjas så som den ska då.

4. Fästa en platta bak på pjäxan och en på plösen som på bild 2 (hittade något som hette driver plate) så att strapen kommer upp ovanför skalet.

5. Montera den som en vanlig velcrostrap.

Någon som varit i samma situation? Hur gjorde ni då?

Men försvinner inte halva poängen med dem då? Vad som annars talar för det är ju att det ser flashigt ut och att risken att folk i liftkön missar att man minsann har boosterstraps minskar! Kanske borde köpa ett extra par och knyta runt varje arm också?

Cbez sa:
Men försvinner inte halva poängen med dem då?
det beror på...

Cbez sa:
1. Karva bort lite plast som på bild 1 (det röda) på båda sidorna och leda in/ut strapen genom det.
förändrar troligen flexen mer än boostern gör.

Cbez sa:
2. Skära ner hela främre delen av skalet några centimeter.
förändrar troligen flexen mer än boostern gör.

Cbez sa:
3. Fästa strapen på insidan av skalet istället, men det känns inte som att den kommer kunna utnyttjas så som den ska då.
brukar ge konstigt kläm på sidorna.
Cbez sa:
4. Fästa en platta bak på pjäxan och en på plösen som på bild 2 (hittade något som hette driver plate) så att strapen kommer upp ovanför skalet.
kommer troligen att göra att pjäxan känns styvare
Cbez sa:
5. Montera den som en vanlig velcrostrap.
enklast, används så även av wc-åkare och ett bra ställe att börja prova sig fram på.

Har du provåkt pjäxorna med booster på ena och vanlig strap på andra? Också ett bra ställe att börja på.

fwiw
-snö
/r

Cbez sa:
Men försvinner inte halva poängen med dem då? Vad som annars talar för det är ju att det ser flashigt ut och att risken att folk i liftkön missar att man minsann har boosterstraps minskar! Kanske borde köpa ett extra par och knyta runt varje arm också?
Jag är med
@Pillard till 100%. Funkar helt enkelt inte att sätta Boosterstrapen runt innerskon utan att modifiera den rejält vilket åtminstone inte jag skulle göra. Tycker det ser bra ut på din sista bild, skulle vara intressant att höra hur du upplever skillnaden.

/MM

Alltså...

Fattar inte riktigt frågan. I mina ögon finns bara ett sätt att montera Booster Strap på, nämligen enligt ditt alternativ 5 (byta originalstrappen mot Boostern).

Basta!

Boostern ska enligt mitt förmenande hålla samman paketet skal + innersko utan att glipor uppstår mellan underbenet och skon, men samtidigt kunna ge ett visst justerbart (progressivt?) flex.

Jag har båda mina par pjuck monterade enligt alt. 5 med mycket gott resultat!

/Ace DG

citat från tillverkarens sida nedan:

"Note: On boots with a high shell in front, the elastic portion will be behind the shell in front."

Sen gör ju alla som de vill efter hur det känns och passar.

/Leder

Nu har den här tråden käkat upp 2 av mina inlägg, skitsida.

Jag hade rekommenderat att du monterar ytterligare ett spänne på överlappet, pjäxan är ju bygd för att velcrobandet ska agera fjärde spänne och kommer således få ett väldigt konstigt flex med bara det ena(låga) spännet.

bootfitta sa:
Nu har den här tråden käkat upp 2 av mina inlägg, skitsida.

Jag hade rekommenderat att du monterar ytterligare ett spänne på överlappet, pjäxan är ju bygd för att velcrobandet ska agera fjärde spänne och kommer således få ett väldigt konstigt flex med bara det ena(låga) spännet.
Gäller detta om jag monterar boostern som ett vanligt velcroband, eller är det om jag skulle få för mig att börja modifiera pjäxan mer? För om jag monterar den som på sista bilden så kommer väl boostern (om jag inte gravt underskattat dess elasticitet) att agera som det där fjärde "spännet"?

GoranC sa:
Men varför har du tagit bort bandet som satt där ?
Menar du originalbandet? Det tog jag bort för att få plats med boostern! Att ha båda blir nog lite väl tjockt då de hamnar på samma höjd och det dödar väl boosterns funktion ganska effektivt vad jag förstår.

Hade väl vart lättare att montera spännanordningen för bandet från en 130 pjäxa i så fall
Det fungerar utomordentligt bra

/GC

GoranC sa:
Hade väl vart lättare att montera spännanordningen för bandet från en 130 pjäxa i så fall
Det fungerar utomordentligt bra

/GC
Antar att du menar Power Buckeln från Pinnacle 130? Det hade kanske varit något, men nu har jag mina boosters! Är 130-pjäxans band elastiskt förresten? Eller är det stumt som vanliga velcroband?

Det är stumt som ett vanligt velcroband, är ett vanligt, om än bredare och robustare, velcroband med bra möjlighet att dra åt ordentligt. Lite fundersam bara över dom klena skruvarnas, dom som håller fast det på baksidan, hållbarhet.
Jag har inte sett nån vits i att ha elasticitet i det, räcker gott med flexen i pjäxan. Viktigast för mig har varit att få ett skaft som inte glappar mot mina klena smalben, och det fixar dom bra.
Men jag förstår ändå inte riktigt vad boosterstrapen skall fixa som inte velcrobandet fixade på Pinnacle 110 pjäxan. Skaftet går ju väldigt mycket omlott och är liksom inte konstruerat för en booster som skall hålla in tungan rejält mot skenbenet och flexa vid belastning. En extra booster utöver ordinarie pjäxas konstruktion.

//GC

BoosterStrapBoot.jpg

Så ska den sitta, inte på överlappet som vanliga feta velcroband brukar sitta. Ibland kan man behöva såga i pjäxan för att den ska få plats, men det går oftast att pilla ner den iaf.

Ok, Pinnacle 110 har ju för tusan inget övre 4:e spänne, hade inte observerat det. Jag utgår utifrån mina egna referenser, har haft olika varianter av race-pjuck i många år nu.

Jag vill fortfarande hävda att det är kombinationen, "paketet" bestående av skal, inersko och Booster Strap som är grejen. Det man eftersträvar är bästa och mesta direkta kraftöverföring från underbenet till skon, till sulan, bindningen och till slut till skidan. Genom att ha ett tajt "paket" utan glipor kan förlusterna minimeras, samtidigt som elasticiteten i strappen viss mån blir "förlåtande" genom att just kunna ge efter något i extrema lägen.

Som ett exempel blev mina Nordica Dobermann 150 helt andra pjuck med Booster Strap. Den helt stumma original-strappen gjorde skon mycket oförlåtande och känslig för hur man tajtade i skaftet.

/Ace DG

Kombinationen Pinnacle och boosterstrap verkar fungera mindre bra då velcrobandet är det fjärde spännet, som Bootfitta skriver. Att då ta bort det och ersätta med en elastisk bootstrap verkar lite fel. Den skall ju vara en extra elastisk anordning över det övre spännet som trycker bak plösen och benet för att få en utökad och snabbare respons i pjäxan.
Nu tar du bort något styvt som pjäxan skall ha och ersätter det med elastisk snodd. Detta borde sänka pjäxans prestanda i stället.
Min slutsats är att bootstrap inte funkar särskilt bra på Pinnacle, som har ett högt skal runt om och "inbyggd" elastisk funktion i den förstärkta delen i plösen på innerskon. Så då är det väl bara ditt alternativ 4 som höjer prestandan i pjäxan, om det är det du är ute efter.

//GC

Montera den enligt tillverkarens rekommendation och sedan köp ett fjärde spänne och montera på överlappet. Allt annat blir nog mest skit.

Vill också förtydliga en sak, att huruvida överlappet är hårt stängt eller inte gör nästan ingen skillnad för "direktheten" av kraftöverföringen. Det viktiga är att strappen är fast ordentligt bak i pjäxan och att tungan på innerskon därmed ligger slickad mot benet. Överlappet justerar flexet i pjäxan mer än något annat. Testa själva genom att snöra innerskon och bara spänna boosterstrappen/velcron. Funkar skitbra om man vill pruttåka i sina, vanligtvis, snorstyva racepjäxor.

Hade du tänkt att köra boostern utanpå plasten så kan man lika gärna köpa svenskremmar och spara sig typ 800kr.

Hmmm...
Intressant!
Kollade just på båda mina par och konstaterar att jag lägger strappen på Dobermann innan för skalet och kombinerat på plös och skal på mina Technica.
Dags att labba lite på berget i morrn tror jag...
Man lär så länge man lever!
/A

Många olika bud nu, men vad
@bootfitta och
@GoranC säger låter klokt. Märkte igår att det går att pilla ner dem mellan tunga och skal om man är lite fiffig. Gav en helt annan respons vid flexning (utan skidor, i rumstemperatur så det säger väl inte så mycket egentligen). Ska helt enkelt experimentera lite när jag får skidor under fötterna och se vad jag föredrar. Tusen tack för alla svar! (Och skriv gärna mer om ni har fler tankar :))

@Cbez
Låter ju som det bästa alternativet är att "pilla ner dem" ... Lägg gärna upp en bild på hur det ser ut och skriv hur du upplever det på berget. Jag har ett par Pinnacle 130 och det skulle vara klart intressant att testa. Vilken modell av Boosterstrap har du?

/MM

@Mountain_Man

Såhär ser det ut nu! Fick helt enkelt dra den innanför skalet hela vägen och montera tillbaka originalbandet. Så nu klämmer den bara ihop innerskon medan originalbandet agerar fjärde spänne. Om det fungerar bra kanske jag byter originalbandet mot ett vanligt spänne senare i år. Funderar även på om det är bättre att ha den mellan kilen där bak och skon (som på bilden) eller mellan skalet och kilen. Återkommer så fort jag testat dem på snö (inget inplanerat förrän vecka 5 men förhoppningsvis kan jag ta en tur till Vallåsen om det blir lite kallare).

@Cbez
Jag tror du tappar en stor del av vitsen med Boosterstraps om du inte lägger den på utsidan av bakkappan. Som det ser ut nu ändrar du även vinkeln på skaftet ganska stort, men det går iofs. att komensera genom att höja upp "kilen" en bit. Googlar man på "Booster Strap" dyker det upp bilder på alla varianter av montering ... men utsidan på bakkappan och sedan runt innerskon tycks vara det korrekta! :-)

/MM

@Mountain_Man
Jo jag är medveten om det. Vinkeln ändras så klart lite, får se hur det känns helt enkelt. Det finns ju möjlighet att dra den utanpå bakkappan men passformen blir inte optimal pga att skalet är så j*vla högt... Fast man skulle ju kunna fila ner det några millimeter bara... Får se om jag vågar!

Mountain_Man sa:
@Cbez
Jag tror du tappar en stor del av vitsen med Boosterstraps om du inte lägger den på utsidan av bakkappan... S/MM
Jag måste hålla med MM här. Jag ser inte heller någon vits med ditt montage. Strappen måste under alla omständigheter vara fäst i bakkappan på skalet. Bakkappan på skalet utgör här den förankring som ska föra ner krafterna från underbenet till skon, bindningen och skidan.

Vad skulle hända om du gjorde en "fuling" och monterade strappen med lite uppåtvinkel i samma skruvar som originalremmen?

/A

P.S. ska göra lite praktiska prov i med mina straps i morrn...

Ni har nog rätt! Att montera den i originalhålen tror jag inte på, då måste jag modifiera pjäxan rejält för att få in boostern innanför, men jag funderar på att ta upp två nya hål så långt upp på kappan som möjligt och fästa den där samt fila ner en liten bit av skalet på ena sidan några millimeter (jag tror inte att det kommer påverka flexen nämnvärt). Skulle sitta som på bilden då och där strapen är lite knycklad tänkte jag fila lite lite.

Nu börjar det nog likna något skulle jag vilja säga, OBS är helt och hållet lekman på det här och jobbar inte som pjäxknycklare som många andra här på forat.

Har åkt en hel del i mina pinnacle 110:or och skillnaden mot mina för säsongen nya lange rs130 börjar bli ganska stor. Förutom att jag nog egentligen skulle gå ner ett helnummer (damn you butiker utan koll/mitt eget tidigare dåliga vetande) så skulle det va intressant att tesköra dom med booster då dom ibland kan kännas lite väl svampiga för full-on pist åkning med GS karaktär.

Det allra enklaste är väl ändå att byta hela pjäxan till en Pinnacle 130
Styvare, bra rem och garanterat bra resultat :)

//GC

@GoranC
Varför göra det enkelt? ;-)

Vitsen med Booster Strap är väl inte att få en hårdare pjäxa, utan en pjäxa med bättre respons och mer progressivt flex. Jag skulle gärna testa på mina 130 ...

@Cbez
Borde gå att montera på en "hake" på överkanten på bakkappan för att hindra att Booster Strapsen åker upp. Då blir det lätt att sätta på och ta av när man turar.

/MM

Tänkte bara uppdatera er om hur resultatet blev till slut!

Efter att ha snackat lite med Joen på Snö och Sjö i Limhamn bestämde jag mig för att skära i pjäxorna för att få plats med strapen. Skar/slipade med dremel några gånger tills jag hade nog djup och sedan gled strapen in utan några som helst problem och flexen i plasten kändes ingen skillnad på vid torrflexning. Problemet nu var att originalstrapen låg lite dumt över boostern, så jag bestämde mig för att montera ett extra spänne på pjäxan istället för den. Fick tag på ett set övre Pinnacle 110-spännen som är fetare i år än de jag har på mina fjolårspjäxor och satte det där mitt övre originalspänne satt och flyttade upporiginalspännet några centimeter. Boostern är inte riktigt fäst än, men kläms fast helt okej av skruvarna till gamla velcrostrapen.

Bilder för de intresserade!

Har åkt på dem fyra dagar nu och är helnöjd! "Tyvärr" har det inte blivit någon ren piståkning då det aldrig vill sluta snöa här i Österrike, men jag tycker mig ändå känna en rätt rejäl skillnad från förra året. Mina Opinion, som iofs aldrig varit svårhanterade, svarar nu på minsta tryckförändring i pjäxan och i landningar känns pjäxorna mycket följsammare utan att vara mjukare (kan iofs ha att göra med den ohemula mängden snö också...).

Kanske blir lite pist imorgon med mina PT så då återkommer jag.

Tillbaka
Topp