BootFit - lite för liten eller lite för stor?

zupermac

Aktiv medlem
Lite hjälp mottages tacksamt.

Jag har breda fötter.
Kommer troligen pensionera mina blå Lange (130) på hyllan. Min fot är 27.5 och dojjan är 27.5 och det har varit en del domningar i båda fötterna den första timmen (varje dag). När det börjar bli olidligt så öppnar jag upp allt och släpper på trycket, sedan går det bra att köra resten av dagen med en bra passform. Som farsa är det kul att visa vägen men den/de här första timmen/timmarna är olidliga och jag funderar på att köpa nya och har egentligen inget race-behov längre, även om det är kul att fortfarande kunna trycka på och åka snabbt (annars blir man ifrån-åkt). Grejen med de här blå är att de är både snygga och snabba. Det gör ont i fötterna när de domnar men när det har lagt sig så sitter de väldigt tajt. När jag kommer in från backen så är pjäxan avgjuten på benet och foten och det är kanske ett litet tecken på en alldeles för tajt fit?

Så jag har varit inne och testat https://www.blizzard-tecnica.com/us/en/mach1 i både 27.5 och 28.5 och i både MV och HV. En otrolig skillnad på att komma ner och ur pjäxan. Som natt och dag jämfört mot den trånga passagen i mina blå. 27.5. I Tecnica 27.5 är tajt och jag känner tån när jag står upp. När jag böjer knäleden så åker tårna tillbaka en smula och jag känner inte där fram. MEN efter ett tag så domnar foten och jag får ungefär samma känsla som i mina blå. Det här gäller både MV och HV men HV är lite bättre.

På storleken 28.5 så känns det såklart mycket skönare och det går ännu lättare att komma i och ur pjäxan. Jag snuddar tån där framme men när jag böjer knäleden så går de ifrån, såklart. HV har mycket större i volym och det känns verkligen. De är supersköna när jag står inne men frågan hur de kommer att kännas i backen efter några veckor?
MV är aningens tajtare och kanske känns bäst av alla ovanstående storlekar. Hur blir den med nya gjutna sulor, kommer det bli trängre då och jag borde egentligen gå på HV?

Lite summering.
Det går ju att försöka trycka ut mina blå (förmodligen billigast) för de är fortfarande hela och fina?
Det är otroligt mycket skönare att ha på sig ett par mjuka tofflor men frågan är hur mycket prestanda som försvinner?
27.5 känns aningens för små i volymen. Töjer sig linern?
28.5 känns aningens stora i kanske både längd men även i volym. Väldigt bekväma och inget klämmer. Kommer de bli för stora?

Jag är kluven och vet inte hur jag ska tänka. Dela gärna med er om era tankar.

Om det är bredden och inte längden som är problemet så skulle jag rekommendera att börja med att lästa ut dina blåa Lange som första steg om det fortfarande inte funkar så är ett besök till en bra boot fitter en bra start.

/C

Lite hjälp mottages tacksamt.

Jag har breda fötter.
Kommer troligen pensionera mina blå Lange (130) på hyllan. Min fot är 27.5 och dojjan är 27.5 och det har varit en del domningar i båda fötterna den första timmen (varje dag). När det börjar bli olidligt så öppnar jag upp allt och släpper på trycket, sedan går det bra att köra resten av dagen med en bra passform. Som farsa är det kul att visa vägen men den/de här första timmen/timmarna är olidliga och jag funderar på att köpa nya och har egentligen inget race-behov längre, även om det är kul att fortfarande kunna trycka på och åka snabbt (annars blir man ifrån-åkt). Grejen med de här blå är att de är både snygga och snabba. Det gör ont i fötterna när de domnar men när det har lagt sig så sitter de väldigt tajt. När jag kommer in från backen så är pjäxan avgjuten på benet och foten och det är kanske ett litet tecken på en alldeles för tajt fit?

Så jag har varit inne och testat https://www.blizzard-tecnica.com/us/en/mach1 i både 27.5 och 28.5 och i både MV och HV. En otrolig skillnad på att komma ner och ur pjäxan. Som natt och dag jämfört mot den trånga passagen i mina blå. 27.5. I Tecnica 27.5 är tajt och jag känner tån när jag står upp. När jag böjer knäleden så åker tårna tillbaka en smula och jag känner inte där fram. MEN efter ett tag så domnar foten och jag får ungefär samma känsla som i mina blå. Det här gäller både MV och HV men HV är lite bättre.

På storleken 28.5 så känns det såklart mycket skönare och det går ännu lättare att komma i och ur pjäxan. Jag snuddar tån där framme men när jag böjer knäleden så går de ifrån, såklart. HV har mycket större i volym och det känns verkligen. De är supersköna när jag står inne men frågan hur de kommer att kännas i backen efter några veckor?
MV är aningens tajtare och kanske känns bäst av alla ovanstående storlekar. Hur blir den med nya gjutna sulor, kommer det bli trängre då och jag borde egentligen gå på HV?

Lite summering.
Det går ju att försöka trycka ut mina blå (förmodligen billigast) för de är fortfarande hela och fina?
Det är otroligt mycket skönare att ha på sig ett par mjuka tofflor men frågan är hur mycket prestanda som försvinner?
27.5 känns aningens för små i volymen. Töjer sig linern?
28.5 känns aningens stora i kanske både längd men även i volym. Väldigt bekväma och inget klämmer. Kommer de bli för stora?

Jag är kluven och vet inte hur jag ska tänka. Dela gärna med er om era tankar.
Har du mätt fötterna, hur långa är de? Jag har också Tecnica och storlek 28,5, kan inte ha 27,5, Tror mina fötter är 28,5cm kan dubbelkolla. Har haft andra pjäxor i 28,5 som varit för små och det har inte varit skönt för stortån. Viktigast är att foten sitter fast ordentligt och inte rör sig.

Om det är bredden och inte längden som är problemet så skulle jag rekommendera att börja med att lästa ut dina blåa Lange som första steg om det fortfarande inte funkar så är ett besök till en bra boot fitter en bra start.

/C
Det är inte bara bredden som är problemet. Det är även svårt att komma i och ur dojjan. Kan hända att jag blivit sptekare i fotleden, det går men det är tajt.

Har du mätt fötterna, hur långa är de? Jag har också Tecnica och storlek 28,5, kan inte ha 27,5, Tror mina fötter är 28,5cm kan dubbelkolla. Har haft andra pjäxor i 28,5 som varit för små och det har inte varit skönt för stortån. Viktigast är att foten sitter fast ordentligt och inte rör sig.
Står i första inlägget. 27.5.

Jag har nästa alltid kört med långa fotbollsstrumpor i nylon men när jag tar mina gamla KASK strumpor känns det tajtare i de blå.

Ja, men vart hittar jag en som bryr sig och verkligen är intresserad?
Det beror väl mest på var du rör dig. Är du till Åre kan jag varmt rekommendera Åre Skidsport som både kunniga och tillmötesgående med de problem jag kommer med.

Normalt sett har jag 44-44,5 / 285mm och ca 102-103mm bredd på vanliga skor men har till i år med Åre Skidsports hjälp köpt mig ett par Techica Cochise 130 HV. Dock fick jag ej köpa 28,5 utan blev tvingad till ett par 27,5 vilket jag är grymt nöjd över med facit i hand.
När jag sätter på dem så kan jag precis känna tårna men direkt jag spänner pjäxan försvinner detta.

Även HV är en stor förbättring för MIN fot och jag har inte haft några problem så här i början av säsongen.

Som tidigare sagt så går det ju att göra rätt mycket med en bra boot-fitter. Dock brukar det ju vara en process där man faktiskt måste åka lite mellan gångarna vilket gör att det smidigaste är ju att använda en bott-fitter på den orten man åker mest.

Det borde ju vara 27,5 som är rätt för dig då och HV möjligen men jag skulle testat så många andra modeller som möjligt för att hitta den som sitter skönast från början

Senast ändrad:
Spänner du inte upp mellan varje åk?
Vissa dagar gör det ont redan innan jag kommit upp i första ankarliften. Och då har jag ju knappt satt på mig dem. 😄

Jag brukar spänna när jag kommer upp. Sedan öppnar jag när jag kommer ner igen. När det är som värst behöver jag ta ut fötterna och vila lite från trycket. När det är gjort en stund verkar det gå bättre och tillslut behöver jag inte öppna alls.

Är långa pjäxor ett verkligt problem?
Foten skall sitta fast och inte glida runt i pjäxan, där är väll alla överens.
Men det är väll längden på pjäxan som skall hindra att foten kan röra sig fram och tillbaka i pjäxan utan hur den sitter för övrigt???
Då bör inte inte längden vara ett något problem om det inte bildas ett JÄTTESTORT utrymme där framme så det faktiskt skulle bli kallt. Men inom rimliga gränder så ser jag bara en fördel. Det blir varare, Det blir mer utrymme för hela foten när man knäpper upp och foten slipper åka fram så tårna tar i.
Så tänker jag
Och så tänker jag nu när jag skall skaffa ett nytt par randopjäxor där det kommer bli mkt mer gå en åka.
Dom skall vara bekväma, tårna skall inte nudda framkanten när man sträcker ut foten framåt.
På den typen av åkning gör det inte något om kompisen sladdar in 5 sec före mig vid bilen efter ett åk på 30min när jag lagt 5 timmar på att inte åka

Oengagerat är mitt allmänna intryck. Lär handla mina nya pjäxor där ändå eftersom det bara finns dem som gör sprutskor i stan men mer ointresserad personal får man leta efter inom skidbranschen tyvärr.

Var mycket bättre förr där i min mening.
Ja, det är tyvärr min känsla också.

Fö. var jag i Sälen och gjorde mina sulor. De blev aldrig riktigt bra och när jag var i Vemdalen vid ett senare tillfälle så pratade jag med någon kunnig där och han utbrast, "ja, så där kan man ju också göra". Kommer tyvärr inte ihåg vad han hette men verkade duktig på sin sak. Sånt gillar jag, när de bryr sig om sitt jobb och vill allt för kunden. Men att gjuta en sula är en sak som egentligen inte behöver testas på samma sätt som en tryckt sko/skal. Då vill man ju ha nära till backen och ha möjligheten att kunna komma tillbaka som trycka mer, om det behövs.

Jag gillar mina blå och det är egentligen inget fel på dem, förutom att de är smala framtill och att foten domnar efter ett tag. Har även svårt att komma i och ur dojjan då det är trångt i insteget. Kan man göra något på egen hand (jag är händig i garaget)?

Jag gillar mina blå och det är egentligen inget fel på dem, förutom att de är smala framtill och att foten domnar efter ett tag. Har även svårt att komma i och ur dojjan då det är trångt i insteget. Kan man göra något på egen hand (jag är händig i garaget)?

Jag skulle killgissa på att det där hänger ihop. Främre delen av foten får inte plats att breda ut sig vilket gör att fotvalvet åker upp och venerna på ovansidan av foten stryps, foten domnar och blir kall. Smärta och elände. Hade liknande problem när jag körde hyrpjäxor och innan mina egna trycktes och frästes. Nu är de sköna hela dagen och spänner knappt ens upp dem över lunch. Det är helt fantastiskt vad några millimetrar på rätt ställe kan göra!

Känns korkat att fråga, men har du rätt teknik för att komma i pjäxorna? Den här videon lärde i alla fall mig ett par trick. Toppa med en boot bib så minskar friktionen mellan strumpa och innersko.

Mina fötter mäter 26.1/26.0 och jag har åkt många år på ett par Lange RS 130 25.5.

Hade samma problem som dig och tänkte många gånger att jag var dum som valde fel storlek. Jag köpte dessa på AG och fick åka in dit flertalet tillfällen för att justera. Vi ökade volymen i vristen och planade bootboarden men det domnade fortfarande. Visade sig i slutändan att genom att klippa bort en liten del av sömmen på precis vid plösens början (rakt ovanpå vristen) försvann alla domningar och jobbig smärta.

Jag kommer alltid välja att gå ner i storlek än upp. Sålänge inte stortån verkligen har det riktigt jobbigt och gör ont.

Så här går den artär (dorsalis pedis) som försörjer fotryggen med blod/syre - tror att det ofta är den som kan komma i kläm. Så helt logiskt att mycket små justeringar vid fotryggen kan göra stor nytta. Även om man inte har ont/domningar så kan det säkert också göra skillnad för hur mycket man fryser om tårna.

1702384395886.png

Jag skulle killgissa på att det där hänger ihop. Främre delen av foten får inte plats att breda ut sig vilket gör att fotvalvet åker upp och venerna på ovansidan av foten stryps, foten domnar och blir kall. Smärta och elände. Hade liknande problem när jag körde hyrpjäxor och innan mina egna trycktes och frästes. Nu är de sköna hela dagen och spänner knappt ens upp dem över lunch. Det är helt fantastiskt vad några millimetrar på rätt ställe kan göra!

Känns korkat att fråga, men har du rätt teknik för att komma i pjäxorna? Den här videon lärde i alla fall mig ett par trick. Toppa med en boot bib så minskar friktionen mellan strumpa och innersko.
Finns inga dumma frågor och det är alltid bra med tips. 👍🏼

Jo, jag har dragit på mig skorna några gånger tidigare och har hygglig koll på hur. Problemet uppstår i det trånga passagen i böjen. Har jag dojjan i värmeskåpet innan så går det hur lätt som helst. När jag ska ur så klämmer jag ofta vristen på samma stället. Gör på riktigt ont när plasten biter ihop.

Så här går den artär (dorsalis pedis) som försörjer fotryggen med blod/syre - tror att det ofta är den som kan komma i kläm. Så helt logiskt att mycket små justeringar vid fotryggen kan göra stor nytta. Även om man inte har ont/domningar så kan det säkert också göra skillnad för hur mycket man fryser om tårna.

Visa bilaga 28316
Känns spontant som att det handlar om Tibialis posterior för min del.

Jag rekommenderar Intuition liners om du vill ha sköna pjäxor. Eller liknade ”thermo formable liners” av skumplast med slutna celler, Palau t.ex. Det finns många tillverkare som påstår att deras liners går att värmeforma fast det egentligen inte är det (Tecnica Cochise t.ex. har nån fusk-variant som inte alls går att jämföra med Intuition). Det finns flera pjäxor som säljs med såna liners från början, t.ex. flera modeller av Dynafit och Scarpa men även K2 FL3X (tidigare sålda som FullTilt). Men det går att köpa löst. Obs att man (eller pjäxbutiken) helst ska ta ur linern och värma i varmluftsugn om det ska bli bra, att ställa i en kraftig pjäxtork som vissa butiker gör ger inte alls samma effekt. Och givetvis sätter du (butiken) lite padding på de ställen där du vet att det brukar trycka innan formning, för mig är det framför och mellan tårna för att få lite luft där, utsidan av fotbladet och eventuellt ena fotknölen.

Senast ändrad:
En lång radda svar hittills, men jag saknar det första steget i pjäxkollen...

Ut med innerskon och av med strumpan. Ner med den nakna foten i skalet och skjut fram tån tills det tar i där fram. Hur stort gap finns nu bakom hälen? Max två cm, helst runt 1,5 för en "lagom" tajt pass. Centrera foten i skalet, och rör lite i sidled, finns det plats åt alla håll eller trycker det redan nu? Då behövs antingen bredare läst eller jobba med tryckpunkterna.

Att tro att man ska kunna stoppa i foten i nya pjux i butik och kännas bekvämt samtidigt som man ska få en tajt passform är i min värd bara nys. Är de sköna i butik så är de förmodligen för stora, på minst en ledd.

Mina beniga fossingar är båda över 27,5 cm långa och ryms utan problen i 26,5 Lange skal. Några tryckningar här och där för knölar och ben, men ibland känns de t.o.m. för stora i vissa avseenden ... Jag tror inte dina blå Lange är för små, tvärtom..!

Edit to add: djävulskt viktigt i sammanhanget är att se till att hälen kommer helt bak och in i hälfickan. Gör de det så frigör det massor med volym för framfoten. Just Lange är väl inte heller kända för överdrivet rymliga hälfickor, så i det området skulle jag ägna extra uppmärksamhet...

Senast ändrad:
Har även svårt att komma i och ur dojjan då det är trångt i insteget. Kan man göra något på egen hand (jag är händig i garaget)?
För att råda bot på problemet att komma i/ur så rekommenderar jag att du istället snörar på dig innerskorna separat och därefter kliver in i skalet, denna metoden tycker jag är absolut det bästa sättet. Fungerar lika bra när pjäxan skall av. Brukar man för mycket våld för att komma i pjäxan så kan man i värsta fall skada/riva sönder innertyget (råkat ut för själv) beroende på hur linern är utformad. Har man dock moddat linern med extra utanpåliggande pads eller liknande så är såklart ovan metod kanske inte lika bra att använda :)

Jag rekommenderar Intuition liners om du vill ha sköna pjäxor. Eller liknade ”thermo formable liners” av skumplast med slutna celler, Palau t.ex. Det finns många tillverkare som påstår att deras liners går att värmeforma fast det egentligen inte är det (Tecnica Cochise t.ex. har nån fusk-variant som inte alls går att jämföra med Intuition). Det finns flera pjäxor som säljs med såna liners från början, t.ex. flera modeller av Dynafit och Scarpa men även K2 FL3X (tidigare sålda som FullTilt). Men det går att köpa löst. Obs att man (eller pjäxbutiken) helst ska ta ur linern och värma i varmluftsugn om det ska bli bra, att ställa i en kraftig pjäxtork som vissa butiker gör ger inte alls samma effekt. Och givetvis sätter du (butiken) lite padding på de ställen där du vet att det brukar trycka innan formning, för mig är det framför och mellan tårna för att få lite luft där, utsidan av fotbladet och eventuellt ena fotknölen.
Jag torrtestade allt ännu en gång.

När jag står i skalet utan linern (med tunn strumpa) så har jag lite att spela på i längd (ca 1 cm) men på bredden är det ganska tajt. Jag känner att bredden fram tar i på båda sidor. Inte hårt men stortåleden ligger emot med lite tryck och även lilltån. Jag känner även att foten ligger emot på mitten an hålfoten men det gör inte ont. Skalet är 27.5.

Sedan drog jag endast på mig innerskon och spontant känns de trånga framtill. Tårna kläms ihop och de tar i lite på längden. Såg nu att innerskon är 27-27.5 cm och min fot är 27.5.

När jag tar ur den gjutna sulan och ställer mig på den har jag kanske någon mm kvar på längden. På bredden hänger foten lite utanför.

När jag lägger i den gjutna sulan i skalet känns det lite bättre men foten tar fortfarande i på bredden framtill. Eftersom jag kommer upp lite med sulan tar inte foten i lika mycket på sidorna som utan.

För att råda bot på problemet att komma i/ur så rekommenderar jag att du istället snörar på dig innerskorna separat och därefter kliver in i skalet, denna metoden tycker jag är absolut det bästa sättet. Fungerar lika bra när pjäxan skall av. Brukar man för mycket våld för att komma i pjäxan så kan man i värsta fall skada/riva sönder innertyget (råkat ut för själv) beroende på hur linern är utformad. Har man dock moddat linern med extra utanpåliggande pads eller liknande så är såklart ovan metod kanske inte lika bra att använda :)
Jag har inte moddat något alls för utom att jag ställt in vinklarna rätt i skalet för lina underben och knäleden.

Jag torrtestade allt ännu en gång.

När jag står i skalet utan linern (med tunn strumpa) så har jag lite att spela på i längd (ca 1 cm) men på bredden är det ganska tajt. Jag känner att bredden fram tar i på båda sidor. Inte hårt men stortåleden ligger emot med lite tryck och även lilltån. Jag känner även att foten ligger emot på mitten an hålfoten men det gör inte ont. Skalet är 27.5.

Sedan drog jag endast på mig innerskon och spontant känns de trånga framtill. Tårna kläms ihop och de tar i lite på längden. Såg nu att innerskon är 27-27.5 cm och min fot är 27.5.

När jag tar ur den gjutna sulan och ställer mig på den har jag kanske någon mm kvar på längden. På bredden hänger foten lite utanför.

När jag lägger i den gjutna sulan i skalet känns det lite bättre men foten tar fortfarande i på bredden framtill. Eftersom jag kommer upp lite med sulan tar inte foten i lika mycket på sidorna som utan.
Det låter som om att du skulle behöva få dem tryckta på bredden på minst ett par ställen...

Jag har samma problem som du i början av dagen. Jag kör helt uppknäppta pjäxor i lift och knäpper upp helt så fort jag kommer ner. Efter en timme eller två brukar det räcka att knäppa upp de två nedersta. Under våren när det är varmare så behöver jag inte knäppa upp alls… Det är väl detta som är problemet. Jag tror att om du väljer 28.5 så kommer pjäxan packa ur och glappa efter någon säsong. Särskilt när det blir varmare på våren.
Om du har nära till Sthlm så finns det Garaget eller Länna Sport. Jag tycker garaget är grymma men det beror helt klart på när du kommer dit. Åker du dit nu är det väldigt mycket folk.

Jag har samma problem som du i början av dagen. Jag kör helt uppknäppta pjäxor i lift och knäpper upp helt så fort jag kommer ner. Efter en timme eller två brukar det räcka att knäppa upp de två nedersta. Under våren när det är varmare så behöver jag inte knäppa upp alls… Det är väl detta som är problemet. Jag tror att om du väljer 28.5 så kommer pjäxan packa ur och glappa efter någon säsong. Särskilt när det blir varmare på våren.
Om du har nära till Sthlm så finns det Garaget eller Länna Sport. Jag tycker garaget är grymma men det beror helt klart på när du kommer dit. Åker du dit nu är det väldigt mycket folk.
Ja, det är lite så jag känner också.

Längden är nog inget problem med när man kommer till affären så är det så de löser det. Tror också 28.5 kommer att bli för stort efter några veckor. HV blir nog inte heller bra efter ett tag. Speciellt inte om jag vill ha typ samma fit som jag har nu.

Vi pratade nu på morgon-fikat och min kollega nämnde Länna som ett alternativ. Vet dock inte hur de är med pjäxtryck?

Ja, det är lite så jag känner också.

Längden är nog inget problem med när man kommer till affären så är det så de löser det. Tror också 28.5 kommer att bli för stort efter några veckor. HV blir nog inte heller bra efter ett tag. Speciellt inte om jag vill ha typ samma fit som jag har nu.

Vi pratade nu på morgon-fikat och min kollega nämnde Länna som ett alternativ. Vet dock inte hur de är med pjäxtryck?
Jag har aldrig kört där men mina vänner som bor söder om stan köper alla sina grejer där och är väldigt nöjda. :)

Jag har aldrig kört där men mina vänner som bor söder om stan köper alla sina grejer där och är väldigt nöjda. :)
Ska se efter om de kan trycka också, eller om de bara säljer grejer. Annars får det bli garaget om jag ska göra det här i butik och hemmavid. Trycka dem är nog redan beslutat.

De andra (Tecnica) blir nog inget av med. Risken är för stor att de inte kommer att bli bra framöver.

Hittade den här som verkar intressant i sammanhanget. Golfbollar har jag iaf så det räcker (läs flera K). 🤣

"Fixa själv"
Inga problem att trycka själv om man är lite händig. Själv använder jag ett skruvmejselhandtag som jag kan klämma mot motstående sida i pjäxan. Bygger på med möbeltassar på den "kalla" ändan för att få lagomt tryck på arbetsstället. Primitivt men funkar helt ok...

Inga problem att trycka själv om man är lite händig. Själv använder jag ett skruvmejselhandtag som jag kan klämma mot motstående sida i pjäxan. Bygger på med möbeltassar på den "kalla" ändan för att få lagomt tryck på arbetsstället. Primitivt men funkar helt ok...
Ja, det känns som förhållandevis lätt. Jag har bra koll på verktygen i garaget och har en blå (fniss) Bosh värmepistol där jag kan ställa temp. Har ju ett helt gäng med junis-blå-Lange hemma och kan övningsköra på en av dem. Plasten är nog lite mjukare/tunnare men att övningsköra lite så ger det nog en bra känsla. Även om jag kommer att trycka för stortåleden och lilltån så tror jag inte det är där som domningsproblemet ligger. Trixet är väl att hitta just det och inte göra för mycket där. För jag vill inte tappa hälgreppet.

Börja med att visa foten för någon som kan det här med bootfit så kan dom antagligen peka på vilka modeller av pjäxor som passar bäst att utgå ifrån. Jag har kört technica, funkade hyfsat men ont i fötterna trots en justering. Dom byttes ut mot ett par lange i en storlek mindre som var fruktansvärda mot fötterna. Nu har jag ett par k2 som tyvärr börjar bli utslitna, dom har för mig fungerat direkt från hyllan utan modifieringar (jag knäpper upp nedre spännena mellan åken annars så kommer krampen).

Ska se efter om de kan trycka också, eller om de bara säljer grejer. Annars får det bli garaget om jag ska göra det här i butik och hemmavid. Trycka dem är nog redan beslutat.

De andra (Tecnica) blir nog inget av med. Risken är för stor att de inte kommer att bli bra framöver.
Fråga efter Ulrik, han verkade kunna sina pjäxfixar sist jag var på länna sport.

Tillbaka
Topp