Boots till SP bindningar

CalBanan

Ny medlem
Lyckades förra säsongen köpa ett par nya Burton-boots till mina SP bindningar. Blev ingen bra match alls då strapsen för tårna inte passar alls. Någon som har koll på vilka boots som passar bra till SP bindningar?

Snowgod

Medlem
Borde det inte vara enklare att byta tåstrap? Många tillverkare har ju flera varianter, och även om inte SP har någon som passar bättre kan man ju säkert få dit en annan om man anstränger sig lite.
Om du har ett par boots som funkar bra är det väl synd att byta, det är ju boots som brukar vara svårast att köpa så man blir nöjd

CalBanan

Ny medlem
Jo, du har ju en poäng:). Nya bootsen är dock inte alls bra för mina fötter så kommer köpa nya till säsongen.

madness

Medlem
Hade själv ett par SP, kastade skiten efter en halv dag och köpte ett par mission bindningar.
Antingen satt de för hårt och tryckte på vristen eller så glappade booten ca 1 cm i hälen. Åker med ett par Ion. Skulle inte rekommendera dessa bindningar till någon, överhuvudtaget.

CalBanan

Ny medlem
Då tycker vi olika. Tyckte det satt helt ok med mina gamla boots och med tre barn med i backen är enkelt insteg lite prio.

madness

Medlem
SP är inte kompatibla med Burton, provat med olika boots och inget fungerar bra. Sen är det inte mycket snabbare än straps.
vill du ha smidiga bindningar så skulle jag kolla på step-ons. Dyra, men ska vara riktigt bra.

CalBanan

Ny medlem
SP är inte kompatibla med Burton, provat med olika boots och inget fungerar bra. Sen är det inte mycket snabbare än straps.
vill du ha smidiga bindningar så skulle jag kolla på step-ons. Dyra, men ska vara riktigt bra.
Hm, nja. Smaken är väl som baken och tyckte bindningarna funkade finfint med mina gamle Burton och hör gärna om någon som känner till boots som funkar bra.

unsuspected

Aktiv medlem
Först och främst mät dina fötter för korrekt boots storlek.
Allt annat är sekundärt.
Så här får du rätt storlek i boots
Detta ska enas göras barfota utan strumpor.
Mät i MM. Inget papper under.
Hälen tryckt mot väggen och gör en markering på golvet vid tippen av den tån som sticker ut längst. Mät sedan avståndet från väggen till markeringen. Upprepa för andra foten också.
MM = Mondopoint storlek.
För bredden, placera insidan av foten mot väggen och mät på fotens bredaste punkt. Upprepa för andra foten också.

Detta är det enklaste sättet att avgöra vilken storlek på boots är korrekt för dig.
Självklart finns det undantag så som knölar eller andra problemområden som behöver åtgärdas samt göra nya inlägg/sulor hos en bra bootfitter när ett par passande boots har inhandlats.

Du köper boots först som passar dina fötter och sen bindningar till dessa och sist bräda. Spelar ingen roll om du gillar dina bindningar om bootsen inte sitter bra.
Kanske Flow/Nidecker boots och bindningar blir bättre?

pfjb81

Ny medlem
Hej,
Har haft samma kravspec gällande kids och snabbhet i och ur. Körde då på Flow med Burton-boots vilket funkade OK. Dock alltid en balansgång mellan att glappa en aning eller att riskera punkttryck på foten...

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp