Boots topptur

Hlfdn

Ny medlem
Boots topptur
Lange turer på truger (>5 timer) betyr fotsvette, og når fotsvette ikke kommer seg ut av innerstøvelen betyr det ofte gnagsnår og kalde føtter.. Mine 32 Lashed slipper ikke ut en dråpe svette og jeg sliter.

Noen som har erfaringer fra lengre turer (5-7 timer) som kan anbefale modeller som egner seg? Tenker på en solid støvel med god såle og fuktighetstransport, som ikke veier altfor mye.

For telemark og alpint er det flusst av fete innerstøvler, og det virker ikke som det er samme problem. Har sett Burton Driver X, men det må være flere å sammenligne mot?
 
Boots topptur
Ta en titt i någon snowboardbutik eller liknande och be personalen i butiken hjälpa dig.
Men vill du ha fina och torra boots får du nog betala en hel del.

Men jag kan rekomendera några bra märken.
32 är värda en titt
Burton har också fina boots

men!

köp inte Crazy Creek, jag har haft sådana boots och är inte nöjd med dem.
 
Boots topptur
SverigeTomten sa:
Ta en titt i någon snowboardbutik eller liknande och be personalen i butiken hjälpa dig.
Men vill du ha fina och torra boots får du nog betala en hel del.

Men jag kan rekomendera några bra märken.
32 är värda en titt
Burton har också fina boots

men!

köp inte Crazy Creek, jag har haft sådana boots och är inte nöjd med dem.
hehe takk for svar. finner svært lite god kunnskap i de butikkene som har utvalg.. pris er ok - det er mest interessant å se at det er svært lite av produkter i dette sjiktet!

32...naaah - en gang holder.
Burton...som sagt kikket på driver x men kan det være den eneste i sitt slag???
 
Boots topptur
Av dere 99 som nå har lest innlegget er eneste tipset å ikke kjøpe Crazy Creek??

Det var min oppfatning dette var et serøst forum.
 
Boots topptur
Jag har toppturat en hel del med mina Burton driver X. Jag är riktigt nöjd med dessa, främst av åkegenskaperna, men även komforten vid såväl åkning som traskandet uppför. Dock kan jag göra dig besviken och säga att dom blir ordentligt blöta efter några timmars turande då dom inte heller släpper ut en endaste droppe fukt som alstrats av fötterna. Dock så har jag inte haft några problem med skavsår då skorna sitter så bra på foten.
 
Boots topptur
Hlfdn sa:
Av dere 99 som nå har lest innlegget er eneste tipset å ikke kjøpe Crazy Creek??

Det var min oppfatning dette var et serøst forum.
Ledsen men detta är inget seriöst forum. Det är bara modetrådarna som får svar, testa och fråga vilket Sagaställ du ska välja så får du se.

Angående bootsen tror jag du får leta läääänge för att hitta en boot som släpper ut svett i större mån och hittar du en så är det troligen på bekostnad av åkegenskaper. Hur tar du dig uppåt? Snöskor, splitboard, approachskis? Jag skulle rekomendera att välja en trevlig känga eller något istället och sedan byta om väl uppe på toppen. Har du stora problem med skoskav så är första prioritet, byt strumpor till ett par torra vid tillfälle. Använd dubbla strumpor för att minimera friktionen mot huden. tejpa foten med elastoplast för att minska hudslitaget, för instruktion om tejpning, maila mig.
 
Senast ändrad:
Boots topptur
Jag har knatat en hel del i mina Burton Ion och är otroligt nöjd med dessa boots. Visst blir man svettig men bootsen är lätta samtidigt som de ger stöd när man väl ska ner igen.

Mitt tips är helt enkelt: skaffa ett par boots som sitter bra på foten och är lätta, sen tar du med en extra omgång strumpor och sockor att byta om till.
 
Boots topptur
Xavier sa:
Hlfdn sa:
Av dere 99 som nå har lest innlegget er eneste tipset å ikke kjøpe Crazy Creek??

Det var min oppfatning dette var et serøst forum.
Ledsen men detta är inget seriöst forum. Det är bara modetrådarna som får svar, testa och fråga vilket Sagaställ du ska välja så får du se.

Angående bootsen tror jag du får leta läääänge för att hitta en boot som släpper ut svett i större mån och hittar du en så är det troligen på bekostnad av åkegenskaper. Hur tar du dig uppåt? Snöskor, splitboard, approachskis? Jag skulle rekomendera att välja en trevlig känga eller något istället och sedan byta om väl uppe på toppen. Har du stora problem med skoskav så är första prioritet, byt strumpor till ett par torra vid tillfälle. Använd dubbla strumpor för att minimera friktionen mot huden. tejpa foten med elastoplast för att minska hudslitaget, för instruktion om tejpning, maila mig.
hehe bra innspill - godt poeng. Tar meg oppover på snøskor. Forslag om å bytte sokker og tape er det jeg gjør idag, men det er ikke alltid like kult å dra av seg en våt støvel når det med litt vind fort blir -20 effektive opp i fjellet.. Klarer meg fint hvis jeg taper før jeg går ut, men jeg bør kunne finne en bedre løsning?? Når det gjelder å bruke en annen känga å gå med er det også et veldig bra forslag som jeg har tenkt på, men problemet er som alltid at det blir mange KG å dra på som skal ned i sekken og være med ned også..

Ser imidlertid på disse:
Ride Riot: http://www.ridesnowboards.com/boots/boot.asp?ProductID=56

Salomon F24: http://www.salomonsnowboard.com/no/products/F24-2-418311.html

Erfaringer/tanker?
 
Boots topptur
Ledarn sa:
Jag har knatat en hel del i mina Burton Ion och är otroligt nöjd med dessa boots. Visst blir man svettig men bootsen är lätta samtidigt som de ger stöd när man väl ska ner igen.

Mitt tips är helt enkelt: skaffa ett par boots som sitter bra på foten och är lätta, sen tar du med en extra omgång strumpor och sockor att byta om till.
Takk for svar. Har kikket på Ion, men synes ikke de heller leverer helt. Helt sikkert bra støvler - men de løser jo ikke problemet.
 
Boots topptur
Ledarn sa:
Jag har knatat en hel del i mina Burton Ion och är otroligt nöjd med dessa boots. Visst blir man svettig men bootsen är lätta samtidigt som de ger stöd när man väl ska ner igen.

Mitt tips är helt enkelt: skaffa ett par boots som sitter bra på foten och är lätta, sen tar du med en extra omgång strumpor och sockor att byta om till.
Takk for svar. Har kikket på Ion, men synes ikke de heller leverer helt. Helt sikkert bra støvler - men de løser jo ikke problemet.
 
Boots topptur
Börja i andra änden (ta av mössan) då en sko av nödvändighet måste vara vattentät. Reglera din övriga klädsel efter kroppstemperatur. Ett annat tips är att skaffa riktigt dyra tunna ullsockar som luftar bra. I fråga om skomodell kolla Burtons Serow som är gjorda för toppturer bl annat.

Lycka till
 
Boots topptur
niklas_Gustavsson sa:
Börja i andra änden (ta av mössan) då en sko av nödvändighet måste vara vattentät. Reglera din övriga klädsel efter kroppstemperatur. Ett annat tips är att skaffa riktigt dyra tunna ullsockar som luftar bra. I fråga om skomodell kolla Burtons Serow som är gjorda för toppturer bl annat.

Lycka till
Takk så mye. I følge burton.com har serow "aegis" liner som er antibaktieriell mens SL-10 og Ion har "Outlast" som skal hindre overheating...

Poenget om å begynne i andre enden er bra - men det har jeg allerede god rutine på. Samme med ullsokker: bruker tynne merino sokker. Så det er fortsatt selve skoen det avhenger av. Men denne "Outlast" virker jo lovende. Erfaringer?
 
Boots topptur
Jag körde tidigare på Salomon F24, grym stabilitet och snabb stabil snörning. Men materialet i den fasta innerskon kolapsade för fort och öglorna på innerskon rasade. Åker man inte så mycket håller de säkert flera säsonger.

Outlast är i mitt tycke ett marknadsjippo. Den omedelbara känslan är svalka och teorin är att materialet ska jämna ut värme/kyla. Men tjockleken som används räcker bara för några sekunder..
Men det finns stövlar och kängor som använder Outlast, kanske det går söka info på andra typer av forum?
Lita inte bara på mitt tycke;-)

De som jag vet använder ett material som fungerar? är Head som har delar av innerskon i eVent.
Om de fungerar och hur skorna är i övrigt vet jag inte, men de försöker iaf.
http://www.ridehead.com/#boots/1253

Annars är kanske ett tips att testa med Vapor Barier Liner, eller plastpåse som vi säger på svenska.
Tunn merino närmast foten, sedan plastpåsen som skall få foten att sluta svettas när 100% luftfuktiget uppnås. Då ska ytterlagren där värmen finns hållas torra.
Har funkat bra för mig på veckoturer i fjällen.

Lycka till
 

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp