Borde tåg till Åre stanna på fler ställen i området?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Nu brukar jag alltid åka bil till Åre, men många åker ju tåg så då slog det mig; hade det underlättat om tågen till Åre stannade på fler ställen i området?
Kanske först en station i höjd med Björnen, sen själva Åre, sen runt Tegefjäll och till slut en i Duved.
Eller iallafall Åre och Duved (där det ju finns stationer idag).

Sen hade man gärna sett att de drog järnvägen via flygplatsen och Frösön så att flygturister kunde ta tåget till Åre, men det är ett lite större projekt än att bygga några stationer.

Vad säger tågresenärer/boende i Björnen/Tege/Duved?

Det är nog ingen som vill gå upp från åresjön till björnen. Tågstoppen känns rimliga. Däremot hade det varit rimligt att nattåget mot Göteborg skulle vara framme i Gbg tidigt på morgonen istället för förmiddagen.

Ett stopp i Tege hade kanske inte varit fel. Men tveksamt hur många som skulle nyttja det.....
Man hade ju kunnat dra om spåret en bit närmare Tege med att det går under bebyggelsen mellan nuvarande spåret och Årevägen, sen komma upp vid Årevägen som i ett grävt dike. Där kan stationen vara; sen kan det återansluta med en tunnel under Årevägen.
Hade man dessutom däckat över delar av E14 över centrala Tege (minns jag fel att vägen redan går som i ett dike där?) så har man ett utmärkt område att bebygga för att finansiera det hela. Kan ju skapa en miniby från liften ner till stationen.
Typ något såhär :)

Tege.png

Hmm, friskt vågat men kostnaderna närmar sig nog ombyggnaden av Slussen i Sthlm... :-) Eller så drar man om linjen så att den kan ersätta peak2peak (eller kulle2kulle) Ullådalen-Duved.
I såna här diskussioner så kommer jag alltid att tänka på entreprenörerna Staffan och Bengt i husvagnen i snödrivan i Sällskapsresan 2... :-)

Allvarligt talat så är den lilla liften från Duved by upp till backarna nog den mest priseffektiva investering som setts i hela detta område på åratal. Fixa ersättare från Åre till tidigare tusenmetaren och kabinen, och förnya liftarna från Ullådalen till Tväråvalvet - varför inte en enda rejäl sittlift med kupoler på baksidan? Eller uppdelat på två?

Tillbaka
Topp