Börja åka slalom efter långt uppehåll

hasse66

Ny medlem
Hej nu har jag kommit på att jag ska börja åka slalom igen!
Jag har haft ett vädigt långt uppehåll(23 år).
Skulle vilja ha lite tips va jag ska tänka på när
jag kommer till backen(Vemdalen).

Hasse

Haha, kul att höra nån som ska börja igen, speciellt efter 23 år :) börja med dem mindre backarna, helst lite större barnbackar och gå inte direkt upp till toppen utom om du tycker det känns okej. börja med att bara gå åt vänster, höger och sen stanna och sen bara bygg på det. Försök hålla skidorna parallella. hoppas det hjälper ;)

Svep i dig en jäger, hyr ett par feta skidor, svep en jäger till, ta liften upp till toppen, svep en jäger till och kör störtlopp ner för hela backen (eller så långt du kommer)! Alternativt leta reda på skylten som säger Park och kör där :)

Skämt och sido, boka tid på en skidskola så kommer du att ha en brant och skön inlärningskurva, du måste nämligen jobba bort lite konstigheter som vi fick lära oss back in da day. När det gäller valet av utr. förklara för uthyrningspersonalen att du inte åkt på ett tag så de kan plocka fram rätt prylar till dig. Om du mot förmodan har kvar utr. från den tiden så lämna den hemma!!!

Nej jag ska inte ta med min gamla utrustning!!!!
Men jag har kvar den(årsmodell cirka 1978).

Jag har köpt bättre begagnade Carvin-skidor(årsmodell 2004) och nya pjäxor
på sport-affär.

Hasse

Lämna in skizen så de är slipade och vallade enligt konstens alla regler... och ha kul!!!

Jag tror du måste specifisera din fråga betydligt om du vill ha ett vettigt svar! Är det åkteknik du undrar över heller något helt annat? Om det är tekniktips du behöver är en god idé att du beskriver vilka ambitioner du har, din utrustning och vilken nivå du var på för 23 år sedan.

/MM

Har du åkt mycket i de andra disciplinerna under åren? Vilken nivå har du legat på i exvis storslalom?
Det lär ju ta ett tag att vänja sig vid vikkäpparna och korta skidor med rejäl skärning, men har du ändå hållit igång antar jag?

MarkusO sa:
Har du åkt mycket i de andra disciplinerna under åren? Vilken nivå har du legat på i exvis storslalom?
Det lär ju ta ett tag att vänja sig vid vikkäpparna och korta skidor med rejäl skärning, men har du ändå hållit igång antar jag?
Hahaha, en till som märker ord. Så elak du är, Markus! ;-)

Vad har du för mål med din skidåkning. Snygga carvingsvängar i pisten eller hägrar offpisten. jag är själv en återfalls skidåkare som älskar offpisten.
Om du är som jag tycker jag att du skall sakffa en allmountainskida som funkar´i de flästa lägen. Själv är jag en gammal tävlingsåkare som fått en nytändning och åker på ett par Head Monster 77 och önskar att jag haft dessa när jag tävlade i storslalom. Men huvudsaken är att ha kul på laggen.
Eder
OldGen

Aha ... du är ute efter att ha kul i pisten. Tyvärr måste jag meddela att det inte är kul i pisten. Många tror att de har kul i pisten men de beror enbart på att de saknar perspektiv och inte ens har varit i närheten av sann glädje! Den glädje du finner i pisten är enbart en syntetisk kortvarig konsumtionslycka som du dyrt köper från ett vinstoptimerat bolag som enbart är intresserat av att tömma din plånbok!

Nej, lyft blicken bortom slalompistens hårda karga yta och påbörja ett äventyr som ger dig sann lycka. Den eufori som kan upplevas efter att med egen maskin nått bergets topp och därefter tyngdlöst förenats med naturen i en böljande linje utför sluttningen,det är sann glädje!

Och, om du trots allt tror att du kan finna glädje i pisten föreslår jag att du följer LoBoMans inledande goda råd...

;-) MM

Senast ändrad:
Följd LoBoMans tips: Boka en lektion och tala om vad du vill lära dig (jäkligt noga vid bokningen) så att läraren har rätt inställning. Boka gärna två. En i början av veckan och en "uppföljning" i mitten av veckan. Good Luck!

Nu har jag vart o åkt i Vemdalen!
Fy fan va kul men jobbigt!
Man är ju ingen värdsmästare precis men det
har man ju alldrig vart.
Ska sikta på nån skid-lektion!

Hasse

Senast ändrad:
Mountain Man, jag ska skriva ut ditt citat och hänga upp det på väggen :)

Senast ändrad:
Klart att du ska ta en eller två privat lektioner, då är du ingång snabbast!

Micke

Jag har inte följt alla råd men jag körde bara lätta pister!

Hasse

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp