Börja åka

En_Gurka

Ny medlem
Börja åka
Hejsvejs!

Jag har alltid velat lära mig att åka snowboard.
Förra vintern köpte jag en beggad för att en gång för alla lära mig att åka.
Blev inte så mycket av det förutom att jag åkte i en pulkabacke några gånger.

Har aldrig åkt i en riktig skidbacke förut och jag kan inte direkt bromsa så det känns lite farligt för mig, och dem runt omkring mig, att börja åka där...

Kan jag få några tips på saker jag ska tänka på samt vart det kan vara bra att börja åka och lära sig grunderna (och när man är redo att åka i en riktig skidbacke!) så vore jag väldigt tacksam! :)

Börja åka
Mitt tips är att åka med någon som redan kan åka, eller ta en snowboardlektion med en instruktör. Sedan tror jag att det skulle underlätta att börja i en flackt preparerad backe, gärna där det inte finns så många barn som kommer ivägen som du kan riskera att krocka med.

Många gånger har jag sett nybörjare i Åre där jag jobbat börjat tragla på egen hand samtidigt som snowboardskolan börjat, och skillnaden i utvecklingskurvan mellan de som gick i snowboardskola och de som försökte på egen hand var enorm.

Senast ändrad:
Börja åka
Jag mötte en kille från Azorerna i en liten fransk skidort för några år sedan. Han hade aldrig stått på en snowboard tidigare men kompenserade för det genom att säsongsarbeta och åka all ledig tid. Han är fortfarande kvar och numera en duktig åkare.

Börja åka
Mitt tips är att böja öva själv på att lära sig svänga och bromsa. Finns nog en hel del videor på youtube som förklarar hur man lär sig på ett bra och effektivt sätt.
Efter du har lärt dig det ta en privatlektion i närmaste skidort och finslipa på tekniken. Privatlektionem hjälpe mig enormt mycket i de tidiga åren så snöplankan.

Lycka till med åkandet och kom ihåg öva, öva, öva!!!

Börja åka
Mitt tips är att böja öva själv på att lära sig svänga och bromsa. Finns nog en hel del videor på youtube som förklarar hur man lär sig på ett bra och effektivt sätt.
Efter du har lärt dig det ta en privatlektion i närmaste skidort och finslipa på tekniken. Privatlektionem hjälpe mig enormt mycket i de tidiga åren så snöplankan.

Lycka till med åkandet och kom ihåg öva, öva, öva!!!

Börja åka
Fast du behöver egentligen bara ett tips, luta dig framåt (dvs mer vikt på främre foten). Alla nybörjare på snowboard gör fel på den punkten eftersom de blir rädda och då automatiskt lutar sig bakåt.

Börja åka
Så jag borde öva på att bromsa och ta lektioner.

Har letat efter lektioner men har inte hittat några, bara skidlektioner. Har dock inte kollat i Åre eller Sälen eller någon av dem "stora" ställena, utan bara på backar här runt omkring.

Mullsjö Alpin är den närmaste stora backen, någon som vet om dem har snowboardlektioner? :-)

Börja åka
De flesta skidbackarna har någon instruktör men alla skidinstruktörer vid skistars anläggningar har utbildning ifrån SALO enligt deras hemsidan. så i Åre och Sälen ska det allt finnas några kompetenta personer som kan lära dig att bräda.

Börja åka
Om du frågar här på forumet kanske det finns snowboardinstruktörer som inte säsonger längre och bor i tex Jönköping, bjud på liftkort och lunch så kanske någon glad ställer upp för en dag :)

Börja åka
la_grave sa:
Fast du behöver egentligen bara ett tips, luta dig framåt (dvs mer vikt på främre foten). Alla nybörjare på snowboard gör fel på den punkten eftersom de blir rädda och då automatiskt lutar sig bakåt.
Törs man erkänna att la_grave har rätt?

Snödjup

Tillbaka
Topp