Koppelman
Aktiv medlem
Börja plugga - var och til VADDÅ?
Mycket större chans var väl att ta i men faktum är att akademiska jobb tenderar att påverkas mindre av konjunkturen, spetskompetensen behövs överallt och det är faktiskt brist på ingenjörer i Sverige, fåtal utbildningar som är fulla, möjligen i början men en stor del hoppar ofta av.simon_t sa:Varför skulle du säga att man har MYCKET större chans att få jobb som högskole- eller civilingenjör efter examen jämfört med en KY-utbildning som i princip GARANTERAR jobb efter. Bland annat eftersom 1/3 är arbetsplatsförlagd, jämfört med många, mycket mer teoretiska ubildningar.. Sen att du säkerligen kommer att ha bättre lön efter att ha pluggat 3-5år, istället för 2 år säger ju sig självt.. Men som trådskaparen skrev var han ju inte sugen på 3-5år och jag förstår honom verkligen!xzimmit sa:Skulle nog säga att man har mycket större chans att få arbete som högskole- eller civilingenjör efter man tagit en examen jämfört med t.ex. en KY-utbildning, dessutom kommer man också tjäna bättre och har bättre möjligheter att jobba utomlands som till exempel i Schweiz eller Norge.
Tror Luleå är den bästa orten att plugga på om man vill kombinera det med skidåkning och samtidigt få en bra utbildning med goda jobbmöjligheter i jämförelse med exempelvis Östersund.
Jag förstår inte riktigt hur det kan vara relevant om utbildningen är mer praktisk eller teoretisk för arbetsmöjligheterna då en utbildning är utformad efter vad som efterfrågas på marknaden och den kompetens som behövs. Speciellt då en KY- och ingenjörsutbildning är två olika former av utbildningar och därför inte konkurrerar med varandra på arbetsmarknaden.
För övrigt så tycker jag att man skall studera det man tycker är intressant och inte gå efter lön och längd på utbildning då det lätt kan bli fel om man gör det.