Börja trycka pjäxor själv, var kan man köpa verktyg?

Grillo

Medlem
Tja!
En lite udda fråga kanske.
Jobbade några år hos en butik som hade bootfitting som liten extra service och fick på så sätt lära mig grunderna i att pressa skal, jag övade på ett antal av mina egna gamla pjäxor och fann det väldigt intressant.

Nu började jag fundera på att investera i verktyg för att pressa själv, men jag hittar ingenstans man kan köpa den typen av utrustning.

Den som vet eller har förslag får gärna höra av sig.

Shine on!!!

Jag skulle vilka bumpa denna tråden.

Har ett par pjäxor som jag bråkat med lite fram och tillbaka. Nu sitter de sjukt bra, så när som på en knöl precis där lilltån fäster i foten. Skulle gissa på att det är typ en millimeter som behöver tryckas ut eller slipas bort.

Som göteborgare har man ju några butiker att välja mellan, men de gånger jag varit i dessa tycker jag att servicen varierat mellan väldigt bra och hjälpsamt och hej-varsågod-tack-nästa.

Så, hur svårt kan det vara? Jag har dessutom fördelen av att jag känner exakt hur och var det klämmer.

Är det nån som gjort pjäxmek hemma? Vad är lättast, slipa eller trycka? Lägst fucka upp risk? Övriga tankar?

Köp hydraliska riktverktyg för utpressning av bucklor mm(finns på jula, biltema mm) och sen hackar du till träbitar som är utformade efter specifikt tryck som du vill få bort.
Ha lite press på det o sen värm försiktigt med en värme pistol. Ta inte för mycket bara för det är 100gånger svårare o få ihop en pjäxa som blivit förstor än en som är förliten. vips så har du världens bästa pjäxor=)

Senast ändrad:
Tja!

Gör verktygen själv. Köp en enklaste "Portopowern" du kan hitta. Brukar kosta från några hundringar till några tusenlappar och gör sen precis som ovanstående sa. Gör formarna själv av trä. Jag har använt allt från träformar, halva bandybollar, golfbollar och puckar till de verktyg tillverkarna tillhandahåller. Allt funkar! Om slangen är för kort så går du till närmsta slangshop och ber dem byta till en längre. Nån meter vill du iaf ha. Du kan också tänkas behöva göra några förlängare beroende på vart du vill trycka.

När du värmer, tänk på att värma så lokalt som möjligt och att olika plaster har olika "temperaturruta" du vill uppnå för att deformationen ska bli bestående. Du kan tänka som när du steker något. Du vill inte steka på 500grader för då bränner du ytan och innandömet är fortfarande kallt. Det gäller att värma i perioder så du undviker att förstöra ytan men låter värmen stråla igenom plasten helt. För att göra det bra tar det ett litet tag. Skynda långsamt! En grov riktlinje är att om insidan är så varm så du inte gärna vill hålla fingrarna där, utan handskar, några längre stunder så är du hemma ;)

Nyloner är känsligare än TPU tex. En grov tumregel är att om du värmer rätt och formar så du mäter tex 10mm förändring så kommer slutmåttet att bli ung 25% mindre när pressverktygen är borta och avkylningen klar.

Slipa bort material är också bra. TPU är bäst att slipa men PE och Nyloner "smetar ut" sej beroende på materialegenskaperna. Jag slipar oftast på skarpare beniga knölar ex. på hälbenets utsida och liknande.

Och koka INTE pjäxor för att forma. Då utsätter man materialet/plasten för något som kallas hydrolys och det innebär i all enkelhet att man ändrar på plastmolekylernas vikt och gör dem mindre hållbara och i många fall blir pjäxan mjukare.

Kör hårt :)
/Mattis

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Ser ju ut att vara mycket lämpligare!
Får kika om man kan hitta. Inte för att det är ekonomiskt försvarbart, men... :D

niillle sa:
Ser ju ut att vara mycket lämpligare!
Får kika om man kan hitta. Inte för att det är ekonomiskt försvarbart, men... :D
Det är alltid kul att greja själv. Trots att jag har tagit en paus från bootfittingjobbet så har jag en liten verkstad hemma. Kan inte låta bli :) Dessutom är det kul att hjälpa andra med pjuxen!

Senast ändrad:
Hoppas det är ok att fråga lite i denna tråd?!?
Hur trycker man bäst ut fotknölen vid aluminiumgångjärns bulten?
Pjäxmakarna har tryckt och fräst en del.
Mina fotknölar är ganska spetsiga och det blir aldrig tillräckligt bra.

PeterH sa:
Hoppas det är ok att fråga lite i denna tråd?!?
Hur trycker man bäst ut fotknölen vid aluminiumgångjärns bulten?
Pjäxmakarna har tryckt och fräst en del.
Mina fotknölar är ganska spetsiga och det blir aldrig tillräckligt bra.
Aha jag förstår. Det finns lite olika sätt att göra det på beroende på pjäxmodell och på hur problemet ser ut när man kikar på foten. Iaf jag vill gärna se helheten innan jag kan ge mer detaljerade tips eller förslag på lösningar.

Generellt sett gäller ju att man värmer på rätt sätt plus att man har rätt verktyg för ändamålet så att säga.

Lägg in en bild på knölen och på hur det ser ut i pjäxan vetja om du har lust.

Ber om ursäkt om det blir lite av en trådkapning eller så kanske det kanske ses som ett exempel på hur verktygen används :)

Tackar för erbjudandet.
Skall se om det går att ta lite bra bilder.

Lite bakgrundsfakta:
Salomon racedoja med 130 flex, köpt på erkänd pjägbutik i Stockholm 2014.
Tryckt och fräst ca tre gånger i butiken.
Sitter ganska ok men jag får fortfarande ont i de flesta fotknölarna.
Pjäxdoktorn sa att mina fotknölar inte är onormalt stora men ovanligt spetsiga.

Har i stort sett alltid haft problem med fotknölarna.
De sitter oftast nära aluminiumbulten så det brukar inte alltid bli tillräckligt utpressade.

Har åkt på dem i ca 40 dagar nu

Har problem att få fäste in i svängarna.
Åkte fyra dagar i helgen som var och tränaren tyckte jag skulle testa att tejpa insidan av bindningarna.
Med sex lager silvertejp blev åkningen betydligt bättre.
Skall testa lite mer men funderar på att fräsa pjäxorna (för plattor) sneda.

Läste en artikel på nätet nyligen som är intressant om hur kroppens geometri påverkar hur pjäxan bör se ut.

http://www.southernski.com/balance-in-skiing-is-critical.html

Fore/aft Balance in Snow Skiing
Finding the “SWEET SPOT” over your ski center

Written by Mike Tambling and Bob Barnes

Being off balance to the rear can occur in many skiers, caused by several different possibilities, the boot board angle relative to the skier’s ability to flex at the ankle, the forward lean angle relative to the skier’s calf circumference or and by delta angle in the binding interface especially when involved with shorter sole boots.

The skier’s leg shape or the boot set up or a combination of all of these can cause the problem.

In this article we will deal with the often over looked effects caused by larger calf muscles.

In order to have a base dimension to start from we have settled on measuring the circumference of the skiers leg as it exits the top of the boot liner and then comparing the torso position as you increase the skiers leg dimension

Most current model boots have a 14 degree forward lean (Entry level designs often have greater forward lean angle) with no way to move the cuff rearward, consigning skiers with more than 14” in circumference calf muscles to ski the rear of the ski, out of balance. If you combine a larger calf with a longer Tibia the problem can become even more severe.

A 13” to 14”circumference calf muscle will position the skier with his center of mass (COM) over the center of the ski in many of the current crop of boots available on the market today

Fore/Aft balance will be affected by each increase in calf circumference at the top of the boots cuff. Circumference, divided by Pi (3.14) indicates that for each increase of one inch in circumference, the Tibia and by extension the Knee position will be pushed forward by about a third of an inch.

13.0 inches divided by 3.14 = 4.14 inches

14.0 inches divided by 3.14 = 4.45 inches

Subtract = .32 of an inch difference (about a third of an inch)

As the knee is pushed forward the skier will be forced to sit back a little in order to bring his center of mass over the center of the ski. This will cause overuse of the quadriceps muscles and premature overall fatigue. This ”torso to far behind the knee” (sitting back) position will cause G-loads to sink the skier’s body downward in each turn. In most cases this will cause the tail of the uphill ski to hookup on it’s uphill edge at the end of each turn, the skier will have to step his uphill ski at the end of each turn, this gets hairy as the terrain gets steeper.

An easy test to check a skier’s position is to have the them push down and forward on the tongue of the boot then slowly move the knee to a more upright position until the heel starts to bear a little more weight, at that position the calf muscle should not be pushing on the back of the cuff. (You should be able to load the heel somewhat without pushing the back of the boot). As calf circumference increases, it is necessary to bend the upper shell of the boot cuff rearward to allow the skier to attain the correct position.

Check out our "Dual Cuff Stretcher" from our Southern Ski Tools section

By the way if you have a calf muscle smaller than 12.5 inches in a 14-degree boot you may have very similar problems as the above described skier. Because the up hill leg will be in too upright a position at the end of each turn (standing on your heel), this person would only require the addition of the proper thickness spoiler between their shell and liner to get their torso into a balanced position. ______________________________________________________________________

I recently located this blog response made by Bob Barnes on the Barking Bear Forum, in it he comments about the things that will affect fore/aft balance

http://forums.epicski.com/showthread.php?t=68624

I have copied it here because he expresses his thoughts so clearly and they agree with the emphasis of our article. He is absolutely right about the many variables involved in fore/aft balance. We have made “leg and calf shape”, “bold” because it is the anatomical variable we are working with, brought into the equation by the skier and not a part of his gear.

“Forward lean--which is influenced by boot cuff alignment, boot design and fit, footbed design, internal ramp angle and heel lifts, external ramp angle (boot sole angle), delta angle (the effect of bindings), leg and calf shape, and ankle range of motion--affects ankle and foot function, fore-aft balance, range of flexion-extension, and the ability to tip and steer skis. While there is some room for personal preference, optimizing fore-aft boot setup is absolutely critical if you want to perform your best.

And there is no substitute here for a top-tier bootfitter who can decipher all the variables I mentioned above and come up with the best individual solution specifically for you. Unfortunately, very few skiers will probably want to invest the time and money required for a truly customized setup with a skilled bootfitter. But without it, your skiing will at best be marked by compensation for sub-optimal setup, which willl handicap your movements and limit your performance.

That said, you can exert forward leverage on your skis (if you need to--another discussion!) with even a poor fore-aft setup. It's not whether you can do it--it's how awkwardly and inefficiently you have to move to compensate for your setup. Perhaps the biggest effect is your ability to balance fore-aft through only a limited range of flexion-extension (short-tall). I've posted this diagram before, but here's a simplified look at this effect:

?

The first column shows a skier with A1) optimal setup, B1) boots too upright, and C1) too much forward lean. All three skiers are balanced over the middle of their feet (note the dotted line through their center of mass), but skiers B1 and C1 must adopt less-than-functional stances to compensate for their boot setup. The second and third columns show how skier B cannot flex deeply without falling over backward (B3), while skier C cannot extend fully without falling foward (C2). Only skier A can flex and extend through his full range without losing balance.

Of course, none of this matters much if your boots don't fit snugly, or if they are very soft. But stiff, snug, high-performance boots are worse than useless if they are not set up properly.

But again, this illustration shows only one aspect of fore-aft alignment. Boots must also adapt and compensate for optimal foot and ankle function. Many skiers lack sufficient range of ankle flexion ("dorsiflexion") to even fit into a boot with a lot of forward lean, and attempting to do so can cause excessive pronation (collapsing arch), which affects edging movements and knee function, not to mention pain and foot problems.

I'm not trying to scare anyone away from this topic. But I'd love to convince everyone to find a good bootfitter. Your skiing will thank you!"

Happy skiing

PeterH det är jättebra att du tar upp det där med positionen eftersom det är så himla viktigt. Det är egentligen ganska enkelt för en bootfitter att kolla av så du inte står helt galet i butiken och justera till grejjerna just för dej så att det ser så bra ut som möjligt när du lämnar butiken. Sedan måste man komma ihåg att det som ser bra ut i butiken inte nödvändigtvis känns bra när du åker. Det handlar om att ha en dialog med varandra och göra en grundinställning och sedan testkör man - återkommer med feedback - och finlirar. En känsla är sjukt svår att mäta upp med laserpass eller linjal ;)

Alla är ju olika uppbyggda med olika långa lemmar etc etc. så det är knasigt att tänka att alla ska åka på samma inställningar. Det finns en del rätt basic grejjer man måste ta hänsyn till för att allt ska bli så bra som möjligt. Det är samma för tävlingsåkare som vanliga åkare.

Det som också krävs för att förstå hur man ska jobba med pjäxor på ett bra sätt är att man förstår hela kedjan av skidåkning och att jobbet med pjäxor handlar mycket om att anpassa utrustningen för dig när du i din typ av åkning ska vara i god dynamisk balans största delen av tiden. Inte bara hur det ser ut när man står inne i butiken. Sen är det lämpligt att man är rätt skillad på hantveket man ska utföra också.

En viktig pryl innan du börjar slipa vinklar är att se till att allt det pratas om i det engelska stycket ovan är på plats och kollat innan. Det finns även några till parametrar man bör kolla som inte tas upp i det där du länkade.

Vad är du för typ av åkare? Rejsar du?

Det här med fästet är inte så lätt för mej iaf att ge ett vettigt svar på utan att ha träffat dej i verkligheten och kollat av alla parametrar med all utrustning, skidor och pjux inklusive helst sett dej åka. Ofta drar man till med att man måste ha mer aggressiva skidor och tejpar upp på insidan som du gjort eller ställer ut skaftet. Det blir skillnad på hur tidigt du får skidan på kant, det blir det men det är faktiskt inte säkert att det egentligen löser grundproblemet. I vissa fall förvärrar du alltihopa.

Om du inte vill skicka bilder eller så här så dra ett pm om du vill resonera vidare privat.

Tack Mattias

Tack för brinnande intresse!!
Har skickat ett mail då det knappast passar in på forumet.
Men om det blir bra material till en artikel kanske det kan bli en ny tråd när det är klart....

Inspirerad av tråden prövade jag att försöka trycka ut för en knöl på ett par gamla pjäxor. Använde en skruv med helt rund skalle som jag spände fast med en skiftnyckel.
Det gick förvånansvärt lätt. Värmde lite försiktigt i omgångar med varmluftspistol och liksom bände med skiftnyckeln. Efter typ 5 värmecykler så hade fått ut pjäxan några millimeter, dock så fick jag ut lite väl stort område jämfört med vad jag tänkt. Men tror att med lite mer koncentrerad uppvärmning så blir det bättre, i värsta fall får man padda innerskon lite.

Tillbaka
Topp