Borrade skidor

DGustafsson

Ny medlem
Borrade skidor
Som rubriken lyder, borrade skidor?

Har en liten fråga angående detta.

Vad skulle ni skidvetare säga angående borrade skidor, hur många gånger tål en skida att bli borrad för bindningar innan den är kasserad?

Som jag tänker så borde det bli som så att desto fler gånger man borrar en skida, desto instabilare blir den för var gång, större risk att knäckas och dyl.

Men sen har jag inte riktigt samma kunskap som andra här på forumet, så vore kul att få svar på tal!

Borrade skidor
för optimal prestanda skulle jag inte plugga mer än två uppsättningar gamla hål, alltså mer än tre olika bindningar. Vid den gränsen börjar troligen också gamla pluggningar bli i vägen för de nya hålen.
Men rent åkningsmässigt utanför världselit kan du säkert gå upp till fem par bindningar men varför skulle man, de går ju att justera!?

Borrade skidor
Mina skidor är om borrade tre gånger. Den första om borrningen var nästan vid samma hål som tidigare och hade inte plats just där så, flyttade bak bindningen en aning.

Men får se nu hur länge dom håller...

Borrade skidor
Mina nuvarande är borrade tre gånger. En gång för alpint och två gånger för telis. Hade även ett par som var borrade 4 gånger med lite väl tajt men det funkade. Så länge man håller runt centimetern ifrån ska det inte vara några problem.

Tillbaka
Topp