Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Borste till vallning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="farsan56" data-source="post: 1245044" data-attributes="member: 145369"><p>Hej!</p><p>Lägg märke till att det står polering på borstarna, för en hobbyåkare alpint är detta alldeles för fina verktyg. De här borstarna är för slutjobb på längdskidor.</p><p>Att ta fram strukturen i belaget efter sickling kräver hårdare borst, typ tagel/hästhår.</p><p>Jag tycker säljaren i sak hade rätt, men en stålborste till någon som inte har erfarenhet av vallning. Det kan bli fel.</p><p>Den används innan nya vallan läggs på för att rensa och öppna upp belaget.</p><p>Efter kommer den bara att ta med sig vallan ur belaget.</p><p>Jag stålborstar längdskidor enl. samma princip men här gäller det att inte gå för långt.</p><p>Det finns ju massor av info att hämta på nätet här. </p><p>Jag har vallat/slipat skidor i ca: 45 år nu så jag hoppas att jag har snappat upp lite bra saker.</p><p>Nuförtiden har jag gångavstånd till en World Cup-vallare/slip (Håkan på Verkstan) en outtömlig källa till tips och trix gällande valla/slip.</p><p>Jag har ingen vinning av det här men om ni är i Åre passa på att gå in på Verkstan och tjöta lite med en av Sveriges kunnigaste och trevligaste skidpreppare.</p><p>Lyck till med glidet.</p><p>Farsan/Åre</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="farsan56, post: 1245044, member: 145369"] Hej! Lägg märke till att det står polering på borstarna, för en hobbyåkare alpint är detta alldeles för fina verktyg. De här borstarna är för slutjobb på längdskidor. Att ta fram strukturen i belaget efter sickling kräver hårdare borst, typ tagel/hästhår. Jag tycker säljaren i sak hade rätt, men en stålborste till någon som inte har erfarenhet av vallning. Det kan bli fel. Den används innan nya vallan läggs på för att rensa och öppna upp belaget. Efter kommer den bara att ta med sig vallan ur belaget. Jag stålborstar längdskidor enl. samma princip men här gäller det att inte gå för långt. Det finns ju massor av info att hämta på nätet här. Jag har vallat/slipat skidor i ca: 45 år nu så jag hoppas att jag har snappat upp lite bra saker. Nuförtiden har jag gångavstånd till en World Cup-vallare/slip (Håkan på Verkstan) en outtömlig källa till tips och trix gällande valla/slip. Jag har ingen vinning av det här men om ni är i Åre passa på att gå in på Verkstan och tjöta lite med en av Sveriges kunnigaste och trevligaste skidpreppare. Lyck till med glidet. Farsan/Åre [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Borste till vallning
Tillbaka
Topp