Borste till vallning

IvanK

Medlem
Borste till vallning
Jag tänkte börja valla mina skidor själv så jag åkte till XXL och köpte Mr. Grippy, Swix Ekonomi vallajärn, Swix valla (gul och blå) och en sickel. Jag tänkte köpa en mindre nylonborste men säljaren sa att man borde satsa på en stål- och en nylonborste och rekommenderade dessa två

Jag är säker att de är bra men de är rätt dyra. Vad finns för alternativ? Är förbered att lägga några hundra spänn men inte tusen på borstar.

IvanK

Medlem
Borste till vallning
Ja, det finns massor. Men frågan var mest vilken typ ska man köpa? Behövs stål borste eller en hård och en fin nylon borste? Eller någon annan?

fredw

Aktiv medlem
Borste till vallning
Du kan få många olika svar. Vilket antagligen beror på att det inte spelar så stor roll, eller att ingen egentligen vet (vilket antagligen beror på att det inte gör märkbar skillnad för de flesta).
Så köp något billigt så blir det bra!

fredw

Aktiv medlem
Borste till vallning
Låter bra! Det finns oerhört erfarna åkare här på Freeride som knappt vallar alls. Jag vallar så länge som det är roligt, sen får det vara nog.

Borste till vallning
Hm, det där med stålborste låter intressant! Har hittills hankat mig fram med en nylon och en kombinerad mässing/nylon. Tänker att stål kan bli väldigt aggressivt mot belaget..?

RWD

Aktiv medlem
Borste till vallning
Du behöver ingen stålborste, sliter bara på belag och struktur.
Nylonborste räcker (vilken billig som helst) Men egentligen bara för grundvallan så du får ner glidvallan i strukturen. När du lågt på glidvallan vill man ju som fritidsåkare mest ha den som skydd så brukar inte borsta så mycket på den. Om det är varmt kan du borsta för att få fram strukturen så att skidan inte suger fast i de blöta snön.

farsan56

Aktiv medlem
Borste till vallning
Hej!
Lägg märke till att det står polering på borstarna, för en hobbyåkare alpint är detta alldeles för fina verktyg. De här borstarna är för slutjobb på längdskidor.
Att ta fram strukturen i belaget efter sickling kräver hårdare borst, typ tagel/hästhår.
Jag tycker säljaren i sak hade rätt, men en stålborste till någon som inte har erfarenhet av vallning. Det kan bli fel.
Den används innan nya vallan läggs på för att rensa och öppna upp belaget.
Efter kommer den bara att ta med sig vallan ur belaget.
Jag stålborstar längdskidor enl. samma princip men här gäller det att inte gå för långt.
Det finns ju massor av info att hämta på nätet här.
Jag har vallat/slipat skidor i ca: 45 år nu så jag hoppas att jag har snappat upp lite bra saker.
Nuförtiden har jag gångavstånd till en World Cup-vallare/slip (Håkan på Verkstan) en outtömlig källa till tips och trix gällande valla/slip.
Jag har ingen vinning av det här men om ni är i Åre passa på att gå in på Verkstan och tjöta lite med en av Sveriges kunnigaste och trevligaste skidpreppare.
Lyck till med glidet.
Farsan/Åre

IvanK

Medlem
Borste till vallning
Hej!
Lägg märke till att det står polering på borstarna, för en hobbyåkare alpint är detta alldeles för fina verktyg. De här borstarna är för slutjobb på längdskidor.
Att ta fram strukturen i belaget efter sickling kräver hårdare borst, typ tagel/hästhår.
Jag tycker säljaren i sak hade rätt, men en stålborste till någon som inte har erfarenhet av vallning. Det kan bli fel.
Den används innan nya vallan läggs på för att rensa och öppna upp belaget.
Efter kommer den bara att ta med sig vallan ur belaget.
Jag stålborstar längdskidor enl. samma princip men här gäller det att inte gå för långt.
Det finns ju massor av info att hämta på nätet här.
Jag har vallat/slipat skidor i ca: 45 år nu så jag hoppas att jag har snappat upp lite bra saker.
Nuförtiden har jag gångavstånd till en World Cup-vallare/slip (Håkan på Verkstan) en outtömlig källa till tips och trix gällande valla/slip.
Jag har ingen vinning av det här men om ni är i Åre passa på att gå in på Verkstan och tjöta lite med en av Sveriges kunnigaste och trevligaste skidpreppare.
Lyck till med glidet.
Farsan/Åre
Så du tycker att jag ska köpa bara en tagelborste och köra bara med den efter sickling?

Borste till vallning
Jag tycker att "Farsan" är rätt ute här. För egen del använder jag oftast bara tagel/hästhår till alpinskidorna och nöjer mig med det. Har även en nylonborste, men den är märkt "Racing" eller nåt sånt, känns lite overkill för mina alpinskidor. Längdskidorna kan dock få någon omgång med nylonborsten emellanåt.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Borste till vallning
Har du redan dragit iväg din första beställning så kör på den. Kommer funka bra att borsta ur med den hårda borsten. Sickla ordentligt först bara.

RWD

Aktiv medlem
Borste till vallning
Jag har en sån nylonborste, funkar perfekt för att borsta ur vallan ur strukturen.
EDIT: Min nylonborste är nog inte "superfin" förresten. Men ser liknande den i länken- känns inte jätte mjuk heller.
Jag har även en kombinerad mässing/nylon men använder den nästan aldrig.
Använder mest nylonborste och fiberduk/typ scotch brite, för att få bort så mycket av grundvallan från ytan/strukturen innan jag lägger på glidvallan som sagt.
Stålborste är ju som @farsan56 säger för att öppna upp belaget för att grundvallan ska tränga in bättre. Men jag undviker den då jag tycker det sliter onödigt på belagsstrukturen. (Kanske skulle använda den på äldre skidor med redan dålig struktur) Strukturen är viktigare för glidet än vallan, speciellt när det är varmt.
Vallan har jag mest för att skydda från smuts. Kall/hård valla håller längst.

Senast ändrad:

IvanK

Medlem
Borste till vallning
Å andra sidan ska jag till butiken att hämta grejer så är det kanske bäst att byta den fina nylonborsten mot tegel för de kostar samma. Då får hag tegel och hård nylon borste till 250kr vilket är ändå rätt billigt jämfört med Swix stålborste.

Bayd99

Ny medlem
Borste till vallning
Grejen med att borsta skidan är att få bort ALL valla som man nyss lagt på, vallan binder sig ändå med belaget. Jag använder alltid stålborste innan och efter sickling. om man endast använder nylon kan du stå ock borsta i 15 min utan att få bort all valla.

farsan56

Aktiv medlem
Borste till vallning
Många borstar blir det, man samlar ju på sig över tid. Ändå har jag sålt av ett gäng här på K/S. En som INTE kommer att säljas är guldägget i vallaboxen.
Red Creek rotoborste fin mässing.
En sån kärlek :love: gör man inte slut med i första taget.

Uttrycket: att vara på glid, gäller som tur är inte i skidsamanhang. Snarare tvärtom.
Bra glid är skönt ;) (förlåt kunde inte låta bli, det är Fredag). Jag borde veta bättre vid min ålder🙏

Gissa vem som längtar till nästa Fredag, här ska vallas och slipas.

Borste till vallning
Många borstar blir det, man samlar ju på sig över tid. Ändå har jag sålt av ett gäng här på K/S. En som INTE kommer att säljas är guldägget i vallaboxen.
Red Creek rotoborste fin mässing.
En sån kärlek :love: gör man inte slut med i första taget.

Uttrycket: att vara på glid, gäller som tur är inte i skidsamanhang. Snarare tvärtom.
Bra glid är skönt ;) (förlåt kunde inte låta bli, det är Fredag). Jag borde veta bättre vid min ålder🙏

Gissa vem som längtar till nästa Fredag, här ska vallas och slipas.
I vilket steg använder du mässingsborsten som du beskriver?

Senast ändrad:

farsan56

Aktiv medlem
Borste till vallning
Har man väl börjat med rullborstar... Har stål, tagel, nylon och fiberduk. Belaget ser ut som ett balsalsgolv.
Om det är nödvändigt? Inte alls.
Om det är kul att ödsla bort två timmar i garaget med att valla? Ja.
Va, har du ingen roto i kork.
Jag tror jag ska lägga ner min, blir inte riktigt klok på den rackaren.
Men den är ju till för att polera upp högflourvallor (längd).
Fick med den på köpet av andra rullar.
Den kan nog någon långloppsvallare ha bättre nytta av.

farsan56

Aktiv medlem
Borste till vallning
I vilket steg använder du mässingsborsten som du beskriver?
Istället för handhållen stålborste innan, men även som ett första steg efter sickling. Innan dom mjukare polerborstarna.
Den är så go att jobba med då den tar lagom, roto-stål har jag inte den är för aggressiv enligt mitt tycke.

Det låter kanske som att jag inte gör annat än står i vallaboden och nördar.😉
Men så är det inte, jag panikvallar ibland. På med valla, en snabb sickling och iväg.
Men när tid finns är det kul att se hur bra det går att få det. Speciellt på pistskidor, när man får till den där sammetslena men sylvassa kanten då är det gött.

Borste till vallning
Istället för handhållen stålborste innan, men även som ett första steg efter sickling. Innan dom mjukare polerborstarna.
Den är så go att jobba med då den tar lagom, roto-stål har jag inte den är för aggressiv enligt mitt tycke.

Det låter kanske som att jag inte gör annat än står i vallaboden och nördar.😉
Men så är det inte, jag panikvallar ibland. På med valla, en snabb sickling och iväg.
Men när tid finns är det kul att se hur bra det går att få det. Speciellt på pistskidor, när man får till den där sammetslena men sylvassa kanten då är det gött.
Jag anskaffade rotoborstar i fjol och gillar dem mycket. Dessvärre har jag bara en tagel- och en nylonborste. Stod och sneglade på en stålborste igår, men avstod pga priset, 1.300:-. Egentligen skulle jag hellre köpa mässing, men det fanns tyvärr inte i den aktuella butiken.

fredw

Aktiv medlem
Borste till vallning
Så antingen behöver man knappt valla alls, eller så kan man ge sig in i en mystisk värld där man tillbringar kvällarna med att bearbeta sina stackars belag med diverse rotoborstar, kuzminsicklar och rillers, och därefter valla av exakt färgnyans som nästa dag avlägsnas noggrant långt ner i belagets samtliga porer? Och sedan börjar man om igen?

farsan56

Aktiv medlem
Borste till vallning
Så antingen behöver man knappt valla alls, eller så kan man ge sig in i en mystisk värld där man tillbringar kvällarna med att bearbeta sina stackars belag med diverse rotoborstar, kuzminsicklar och rillers, och därefter valla av exakt färgnyans som nästa dag avlägsnas noggrant långt ner i belagets samtliga porer? Och sedan börjar man om igen?
Och inget däremellan?
Valla och kuzmin går inte ihop, antingen eller!
Rilla före vallning😩 Alla ni hobbyåkare som rillar slalomskidor, räck upp handen.

Borste till vallning
Ja, är det inte fantastiskt? Inte nog med att man så här års får åka på skidorna under ffa dagtid. Dessutom får man spendera ytterligare tid med dem kvällstid i vallaboden.

Kaskar

Aktiv medlem
Borste till vallning
Va, har du ingen roto i kork.
Jag tror jag ska lägga ner min, blir inte riktigt klok på den rackaren.
Men den är ju till för att polera upp högflourvallor (längd).
Fick med den på köpet av andra rullar.
Den kan nog någon långloppsvallare ha bättre nytta av.
Nä det blev ingen sån.
Lite OT men jag försökte valla på flourvalla men hade inte läst på ordenligt hur man skulle göra och det slutade med en stor blobba med smält belag...
Så flourvalla la jag av med samma dag som jag började. Så viktigt är inte glidet

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp