Vallning, nybörjarfrågor

IvanK

Medlem
Vallning, nybörjarfrågor
Här kommer lite nybörjarfrågor från en som precis började med vallning.

Jag har vallat våra skidor för första gången denna vecka och skicklade två par i dag. Ett par är mina helt nya pistskidor (Racetiger) och på dem kunde jag se en grov struktur efter sicklingen och borstningen. Vilket var förväntat. Men på min frus skidor (5 år gammla K2 Luv 76) när jag skrapade blev skrapad valla också delvis svart och det fanns inte mycket struktur så jag fick panik om jag kanske sicklat bort belagsstruktur. Är det verkligen möjligt att sickla bort beläggningen med en plast sickel eller är struktur finare på hennes skidor och lite sliten efter 5 säsonger? Kan det vara bara skit som kom svart med vallan?

Nästa fråga gäller borstar (igen). Hur gör ni rent era borstar? Jag borstade mest med en tegelborste och det fans mycket valla kvar efteråt. Hur tar man bort den eller skiter man bara och kör med den så?

Och sist, för är med mr. Grippy. Hur gör ni rent den från all valla som blir kvar på den?

Tack för alla svar.

Vallning, nybörjarfrågor
Det svarta du fick med är inte belag. Det är skit som sitter i belaget. Bra att valla in och varmsickla tills dess vallan är ren, då är också belaget rent.

Vallning, nybörjarfrågor
Om du får mycket valla i borstarna så har du sicklat för dåligt. Har tyvärr inget magiskt trick för att göra rent utan brukar bara skrapa av mot en sickel.
Angående varmsickla skulle jag inte ge mig på det som nybörjare, iaf inte på dina racetiger. Kör du för varmt så sabbar du strukturen. Som så mycket annat inom vallning så finns det experter som anser att varmsickling är bra och andra som hävdar motsatsen

Vallning, nybörjarfrågor
Du behöver inte vara orolig för att ta belag med en plastsickel, om du inte våldför dig på belaget på något kreativt sätt. Det svarta är smuts.
Att struktur "försvunnit" efter fem år är inte ovanligt. Dags för att lägga ny. Tips med plastsicklarna är att ha ett sandpapper uppspänt på arbetsbänken och dra sickeln mot det så att den är "skarp", blir stor skillnad i hur bra den tar när du skrapar av valla.

Vallning, nybörjarfrågor
Tips med plastsicklarna är att ha ett sandpapper uppspänt på arbetsbänken och dra sickeln mot det så att den är "skarp", blir stor skillnad i hur bra den tar när du skrapar av valla.
Ja, jag sett det någonstans. Har sett också att man kanske ska ha någonting som är 90 grader så att det blir rätt. Å andra sidan, sickel är helt ny så har lite tid innan det behövs :)

Vallning, nybörjarfrågor
Du behöver inte vara orolig för att ta belag med en plastsickel, om du inte våldför dig på belaget på något kreativt sätt. Det svarta är smuts.
Att struktur "försvunnit" efter fem år är inte ovanligt. Dags för att lägga ny. Tips med plastsicklarna är att ha ett sandpapper uppspänt på arbetsbänken och dra sickeln mot det så att den är "skarp", blir stor skillnad i hur bra den tar när du skrapar av valla.
Har du testat de sickelvässare som finns att köpa? Jag tyckte det var väl mycket pengar och klämde fast en pansarfil mellan två brädstumpar, så att jag får 90 grader. Funkar hyffsat, men filen blir rätt så snabbt igensatt och behöver rensas.

Vallning, nybörjarfrågor
Jag har kört på frihand, men man kan säkert dra fast en regel eller bräda för att få "exakt" 90 grader. Och sickeln blir slö direkt, efter att du sicklat en skida. Den behöver skärpas flera gånger per sickling för "max prestanda".
Har inte testat sickelvässare, sandpapper funkar utmärkt!

Vallning, nybörjarfrågor
Jag har kört på frihand, men man kan säkert dra fast en regel eller bräda för att få "exakt" 90 grader. Och sickeln blir slö direkt, efter att du sicklat en skida. Den behöver skärpas flera gånger per sickling för "max prestanda".
Har inte testat sickelvässare, sandpapper funkar utmärkt!
Ska sickla ikväll igen så ska testa med sandpapper

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp