Bra bootfitters i Sverige?

hallalay

Medlem
Hej!

Skulle behöva lite pjäxråd. Ska dra ner till Chamonix för en säsong snart och känner mig osäker på mina pjäxor. Köpte ett par här hemma förra året, fick dem bootfittade och allt, men när jag väl var i backen kändes de alldeles för stora och glappa en del. Behöver därför skaffa nya för denna säsong och vill nu att de ska sitta ordentligt!

Vet att det finns riktigt bra bootfitters i Cham, som Sanglard och Sole, men de är också mycket dyrare än här hemma, och jag är också lite rädd att de inte har min storlek när jag kommer ner.

Vet ni om det finns några riktigt BRA bootfitters här i Sverige som inte bara fixar pjäxor till en-vecko-åkaren, utan till mer avancerade åkare. Någon som tittar på varje knöl och åder, som viker foten hit och dit för att hitta den rätta pjäxan för bästa prestandan? Vart hittar jag dem isåfall? Eller tycker ni jag borde satsa på dem i cham trots allt?

Tacksam för svar!

Frågan har varit uppe många gånger så du kan hitta många bra svar, men jag ska ändå tipsa om Kaisers Skidbod i Sälen, vid Lindvallen.

Spontant tänker jag att det är bättre att fixa på plats så du har möjlighet att provåka och sen fixa utifrån behov efter du provat.
Alpint i Stockholm sysslade med sånt. Jag tycker dom var bra men jag har fötter som passar i allt så mitt tyckande är dåligt i detta fall.

Åre skidsport har hjälp mig med mina randopjux. Blev i alla fall bättre än innan för mig. De jobbar ju mot ett brett kundspektra, från 1 vecka om året åkare till locals med 100 skiddagar om året.

Nu vet jag inte hur mycket dyrare det är i Chamonix, men inom rimliga gränser är det värt en extra kostnad att ordna pjäxorna på plats, precis som @Christiam skriver ovan. Ofta behövs det fler justeringar när du åkt ett tag och innerskon har satt sig. Då brukar det ingå någon eller några ytterligare åtgärder i det ursprungliga priset, tills de sitter bra. Kolla för säkerhets skull upp den saken innan köpet.

Beroende på vart du bor i landet: joens, Skistore, alpingaraget, Åre skidsport. All personal i dessa butiker har givetvis inte samma kompetens och kommunikation om vad du vill ha, behöver och känner är extremt viktigt. Lika så att lita på bootfittern i fråga.

Var beredd på att det kan ta ett par vändor att få till en bra pjäxa och att nya pjäxor alltid kommer vara obekväma under en inåkningsperiod. Att provåka pjäxan lokalt några timmar, och därefter eventuellt någon åtgärd på pjäxan i samråd med din bootfitter, är ett vettigt recept för framgång.

Skulle fler justeringar behövas när du väl är på plats kan någon lokal bootfitter så klart lösa det. Att köpa pjäxor på plats är givetvis också ett rimligt alternativ, som flera andra redan påtalat.

Hej!

Skulle behöva lite pjäxråd. Ska dra ner till Chamonix för en säsong snart och känner mig osäker på mina pjäxor. Köpte ett par här hemma förra året, fick dem bootfittade och allt, men när jag väl var i backen kändes de alldeles för stora och glappa en del. Behöver därför skaffa nya för denna säsong och vill nu att de ska sitta ordentligt!

Vet att det finns riktigt bra bootfitters i Cham, som Sanglard och Sole, men de är också mycket dyrare än här hemma, och jag är också lite rädd att de inte har min storlek när jag kommer ner.

Vet ni om det finns några riktigt BRA bootfitters här i Sverige som inte bara fixar pjäxor till en-vecko-åkaren, utan till mer avancerade åkare. Någon som tittar på varje knöl och åder, som viker foten hit och dit för att hitta den rätta pjäxan för bästa prestandan? Vart hittar jag dem isåfall? Eller tycker ni jag borde satsa på dem i cham trots allt?

Tacksam för svar!

Tack för alla svar!
Jag gör som ni säger och väntar tills jag kommer ner, så vet jag att det blir bra och chans till små förändringar!:)

Kapar tråden lite nu, men är det någon som har besökt Jockes Alpin i Mjölby och kan recensera servicen där?
Eller finns det någon annan bra bootfitter i närheten av Norrköping?

Tillbaka
Topp