bra digital-videokamera under 3500

Bogey

Ny medlem
Som rubriken säger... finns det några bra kameror under 3500kr?
Är fattig student nämligen och nuvarande savings ligger på ~2500 som borde kunna ökas till 3500kr efter nästa csn (får leva fattigt i november).

Var på onoff idag och kollade lite men deras personal var till föga nytta, ska ner på stan imorrn och kolla om jag hittar någon ordentlig butik där. Efter att ha läst runt lite verkar det som att det som spelar störst roll är den digitala bildstabilisatorn och sony verkar ligga bäst till men finns det några specifika modeller ni kan rekommendera?
Ännu bättre om ni har filmklipp som ni kan visa!

Tack på förhand!
/Pär

Senast ändrad:
För ungefär ett år sedan köpte jag min Panasonic för 2500. Den kan inte kosta många slantar nu inte. Den har fungerat fullt dugligt dvs inte haft så stora problem med skakningar ellerandra bekymmer. Den fuckade sig lite i januari när jag varit ute när snökanonerna var igång men det fixade sig med ett rengöringsband. Jag har iallafall varit mkt nöjd med denna kamera.

Sådär efter dagens bravader har jag hittat en kandidat till mitt inköp:
Sony DCR-HC45
Någon som har erfarenhet av denna?

tror det är bättre om du ändrar rubriken till: bra filmkamera under 3500 för det är det du är ute efter väl?

kolla runt lite på www.cyberphoto.se, om du hittar nån modell i en trevlig prisklass så går du in på www.pricerunner.se och kollar var den finns billigast ;)

Lånar tråden.
Jag har också videokamera problem.
Jag har sänkt min budget till ungefär 2000-3500kr
Undrar då vilken kamera jag ska ha, Den ska vara bra att filma i skidbacken och crossbanan också, men den måste vara bra att använda i skidbacken.
Har kollat på Panasonic NV-GS80:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=5989773
Men somsagt den måste funka i bra i backen.
Nån som vet nått om GS80 lr har nån nått annat förslag?

jag antar att det är en videokamera du ska ha och inte en filmkamera?
Jag hade sparat lite längre och köpt en panasonic nv-gs500 iallafall..

Robint sa:
jag antar att det är en videokamera du ska ha och inte en filmkamera?
Jag hade sparat lite längre och köpt en panasonic nv-gs500 iallafall..
Ok men det tar ett tag och spara till 500 för mig ;P
Men har ja skrivit Filmkamera nånstans i mitt inlägg?

Jag har än så länge bara spelat in men det var en enl. mig bra bildstabilisator i sonyn.

Håller på att installera om hela min dator så jag har inte hunnit kolla kvaliteten i datorn än. Jag kan direkt säga att jag kommer inhandla ett vidvinkel alt fisheye-objektiv till min kamera, då filmning av rails i trångt utrymme var tämligen klurigt... man får stå rätt långt från railen för att få med hela, jag vill komma närmare men jag tror att vidvinkel är lösningen på mitt problem.

Som sagt... jag håller på att ominstallera allt för tillfället men jag hoppas att jag kan knåpa ihop ett filmklipp tills imorrnkväll.

Bogey sa:
Jag har än så länge bara spelat in men det var en enl. mig bra bildstabilisator i sonyn.

Håller på att installera om hela min dator så jag har inte hunnit kolla kvaliteten i datorn än. Jag kan direkt säga att jag kommer inhandla ett vidvinkel alt fisheye-objektiv till min kamera, då filmning av rails i trångt utrymme var tämligen klurigt... man får stå rätt långt från railen för att få med hela, jag vill komma närmare men jag tror att vidvinkel är lösningen på mitt problem.

Som sagt... jag håller på att ominstallera allt för tillfället men jag hoppas att jag kan knåpa ihop ett filmklipp tills imorrnkväll.
okeej det skulle va bra om du kan tala om den är bra eller så..

Kameran var mycket lättmanuvrerad, man kan ställa in menyer själv efter behov. Man kan filma både lite mer avancerat och leka med vitbalans, focus, exponering, olika effekter... men man kan även bara ställa in den simpelt och filma.
Filma i äkta 16:9 är heller inte fel :)
Av vad jag kan se på kameradisplayen så blev ljus och ljud över förväntan men detta är något som syns bättre och mer exakt när jag fått in klippet i datorn.

Det jag filmade var några som railade under ett plåt-valv-tak vid en skola i luleå.

Som sagt... jag är nöjd över första inspelningen men man vet ju inte definitivt förrns man har kört in det i datorn :)

Återkommer snarast

Hoppas du kan fixa upp filmen så fort som möjligt
Vill se hur bilden är och så vidare.
Den är ju bra för min plånbok iallafall :D

Senast ändrad:
Lägger upp imorrn... megaupload tills vidare... finns det något bättre?
(tänkte att jag lägger upp i helkvalitet aå ni får se) blir ca 60mb för 1min.

Tycker det såg riktigt bra ut för att vara i den prisklassen
Men som du säger så får man hoppas på att den funkar i backen ^^
Ska nog införskaffa en sån me :D

Såg nu att den inte var i 16:9 utan att premiere hade gjort om den till 4:3. Det kan ju göra bilden lite skum...

Såg ut och göra ont ut.
Men asså ja tycker att det hacka lite mer på den där versionen, kanske för att det är premiere pro lr nått men men såg lika bra ut enligt mig.

Tillbaka
Topp