Bra just nu

martin_skiman

Ny medlem
Bra just nu
Hej, undrar vad det finns för fina kameror på marknaden nu? Vilka är det som är bra, är det någon son nyligen köpt kamera så ange gärna vilken ni har införskaffat!

Tack/Martin

Bra just nu
Nu är väl jag lite färgad eftersom jag arbetat professionellt med foto och det svar jag ger kanske inte passar just din plånbok.....men det beror ju på vad du tänkt dig....om du skall fota mycket action i utemiljö eller dylikt, om det skall vara analogt eller digitalt osv.

HAr du tänkt dig skaffa en kamera som håller för den krävande miljön som skidåkning innebär samt som ger bilder av hög kvalité så föreslår jag en analog systemkamera då de digitala som pallar för "äventyrsmiljöer" fortfarande är åt helvete för dyra.
Den digitala bilden är bra men det är bara ett fåtal kameror i toppklassen som är jämförbara rent bildkvalitémässigt med analoga Diabilder, dessa kameror finns endast som nya och kostar ca 80.000 för enbart huset (Canon D1s)

Jag tycker att du skall satsa på en begagnad analog Canon EOS 1 eller en begagnad Nikon F4, dessa kan fås för förhållandevis skapliga summor, du kan nog köpa en EOS 1:a i bra skick för ca 8-10.000 inkl optik och batteripack...då får du en riktig maskin som kalara ca 6 bilder/sek och är damm och vattenskyddad och anpassad för hårda miljöer, jag har själv denna kamera och den är guld, Feix St Clair använder även denna modell.
Du behöver även 2 objektiv, 1 zoom på ca 35-100 mm samt en på 100-300 mm, detta för att kunna fota på lite avstånd i pisterna.

Sök på nätet på begagnade kameror eller köp tidningen FOTO, dom brukar ha en hel del schyssta annonser på begagnat.

Tillbaka
Topp