Bra ort för att säsonga i franska alperna tack...

Christie

Ny medlem
Hej alla skibums, jag skulle vilja säsonga i franska alperna efter nyår. Jag har aldrig säsongat förut och har lite svårt att bestämma mig för vilken ort jag vill åka till. Först och främst skulle jag vilja ha tips på vilken ort som skulle kunna passa en förstagångs skibum. Skidåkningen och en charmig atmosfär är viktigast för mig, men det får gärna finnas relativt bra nattliv också.

Gärna tips också på hur man lättast skaffar jobb där nere. Pluggar franska just nu och det vore ju kul att få användning för det. Alla tips är hjärtligt välkomna!

Kristina

Förstår hur du känner, hade samma tankar förra året inför min första säsong.. men det känns egentligen som att alla orter passar för att göra sin första säsong i.. det beror ju bara helt på vad man själv tycker om.. och lättast att skaffa jobb o boende i, skulle det funnits nåt sätt att veta det på skulle alla stormat dit o så skulle de blitt fullt =) .. så det är bara att välja sin ort man tycker verkar passa ens intresse bäst (fest, park, puder, pist, klättring mm).. Tumregeln är väl i så fall att större ort = fler jobb o boende vilket gör att chansen att du får ett är större.. men o andra sidan är det mer folk också..

Själv tycker jag Tignes är riktigt nice, lagom stort, inte alls mycket skandinaver, litet nog för att va mysigt men stort nog för att ha allt man behöver (affärer, klubbar, massor me barer etc..)
Har en plats i boende över om du är intresserad, kolla min tråd https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=30764 för mer info..

avoriaz, har inte varit där men ska dit snart. det är nog bra, i alla fall för jibbing.

Oj, glömde ju nämna åkningen..
Rekomenderar, precis som matterohmee, Tignes för skidåkningen också såklart (Espace Killy är skidsystemet med Tignes o Valdisere ihop, finns massa bra offpist, bra parker o oräknebart antal väl skötta pister...)

Avoriaz skulle jag nogi nte rekommendera om jag vill ha nån typ av festande. Har inte varit där på ett tag iofs, men jag var där mycket med familjen när jag var liten. Skidåkningen ska va bra (var inte så avancerad när jag var liten) men festande, knappt. Chamonix var jag i förra året, det är bra skidåkning, mkt off-pist och fest varje kväll om man vill men ´väldigt mycket svenskar.

hej hej! Jag och två tjéjer till ska ner till Val d'isère. tyckte att den byn hade precis dt du skriver om. en mysig härlig alpby med bra skidåkning och nattliv.
vi har en ev. två platser kvar.
Är du intresserad?, hör av dig!

kram

Tillbaka
Topp