Bra plats for skitouring april/maj?

flombex

Ny medlem
Vi är två danska killar som gärna vill ut på skitouring 4-6 dage med guide. Vi har båda åkt skidor i många år och är väl förtrogna med off pist. Vi tycker att Chamonix och Lyngen är två områden, som ser mycket bra ut. Men också Riksgränsen, Narvik m.m. är interessant. Skidåkningen skal självklart helst vara så bra som möjligt, tidspunkten är förmodligen april / maj?! Vilkan plats skulle ni välja?

Tack så mycket på förhand
Torben

Jag har inte varit i lyngen men norge generellt är fantastiskt fint att tura i. Dock är vädret jävligt instabilt. Dvs man får väl räkna med ett par halvdagar sol av 4-6 dagar. Det är grymt svårt att välja mellan dessa två.

I cham skulle jag tro att ni har lite bättre chans till förhållandevis soligt väder under denna period. Men ni har också garanterat mycket folk, men hyr ni en BRA guide kommer han visa er fantastiska saker.

I norge kommer ni få en större känsla av frihet eftersom ni knappt kommer träffa på några andra i berget. iallafall inte alls på samma sätt som i chamonix.

Svårt att säga som sagt =) Båda ställena är fantastiska, och ger stora upplevelser, men hade jag inte varit någon gång varken i norge eller cham hade jag valt att uppleva cham som ligger mig varmt om hjärtat.

Annars kanske ni ska spana på La Grave med guide om ni vill uppleva liknande åkning som chamonix fast med mycket mindre folk.

Mvh
Fredrik

Från Danmark (alla fall om ni bor nära Köpenhamn) är det både billigt och enkelt att ta sig till Chamonix. Flyg till Geneve och sedan 19 € taxitransfer. Lyngen både dyrare och krångligare. Vädret i Alperna är helt överlägset Norge, som FF skriver. Gränsen kan du glömma om du jämför med Chamonix. Fjällen för små i jämförelsen.

Visst är det mycket folk i Cham, men turar men med guide kommer det inte att bli trångt. Som FF skriver så är La Grave ett alternativ, men lite längre transfer. Finns även andra riktigt bra områden. Med bra guide så blir det en bra tur i Alperna.

En tur jag rekommenderar om ni inte är rädda för att gå är houte routen. Cham - Zermatt, grymt fint! Ex ucpa.se eller ucpa.fr har billiga alternativ. Om ni vill få en introduktion i turandet finns det även veckor där man håller till i Chamonixdalen och går dagsturer. Prisvärda som attan.

I Alperna är april ofta säkrare väder än maj, det senare kan det hunnit bli varmt och det bildas oväder i skillnaden mellan varm luft och kalla glaciärer.

Har sammanlagt varit flera månader på tur i Norge och runt 50 % brukar vara skitväder. Numera försöker jag hålla ett öppet datum och dra när väderleksprognosen verkar bra. Är less på att ligga inregnad i tält.

Om ni ändå väljer Norge skulle jag sikta lite söderut. Joutenheimen, Turtagrø är en bra utgångspunkt som går att köra bil till från Danmark. Sunnmörealperna en annan. Bodken Toppturer i Norge av Fri Flyt är en bra guide.

Välj Norge, i Alperna är vårsluschen livsfarlig om våren (dvs. stensprång etc.) i Norge lider man inte av detta stora problemet, som finns i alperna.
Mitt førslag är Sunnmörsalperna, inga transportsträckor, starta från bilen och gå rakt upp.
Om man åker till Norge, ta bilen: ladda bilen full med bensin innan Norska gränsen,fyll upp med pasta,bacon,kaffe,ketchup,snus,öl och snaps. så lider man inte så hårt av prisläget.
Störst chans för sol på Sunnmöre är April-Juni. Långa dagar - solen sticker fram vid 05 tiden i Maj og går och lägger sig i stort sett ikke.
Andra saker som gör Norge/Sunnmöre till en vinnare är; inte liftar på alla fjälltoppar, inget folk(kö) på väg upp/ner, generellt trevligt folk, ovanligt vacker natur. Framförallt; Helt oexploaterat som turistmål och Massor av snö.

Hurrungarna är ett bra val i denna tidperiod. Då är det snö direkt från bilen + riktigt brant alpin terräng. I Sunnmöre mfl är det vanligt med barmark den första biten uppåt och neråt, å inte sällan i jävlig och brant björkskog.

Men herregud va vackert de e i Sunnmöre, värt lite knotande i snårskog. Tejpa fast pannbens-knappen i bottenläge, så går det jättebra.

Helt klart Norge! Alperna har visserligen grymt fina turområden men det är också grymt mycket folk som man måste trängas med. Att vallas runt längs Haute Routen är en fin naturupplevelse men bjuder inte på särskilt mycket bra åkning.

Skulle rekommendera området Vesterålen som ligger på väg ut mot Lofoten, inte så mycket folk och väldigt fina toppturer direkt från vägen. Vet inte vilka guider som anordnar turer dit men det finns säkert nån svensk iaf.
Har ni lite koll på laviner etc skulle jag rekommendera att ni istället för att hyra guide stannar 2 veckor och på så sätt ha lite större chans att pricka in några dagar med fint väder. Go tur!

Turer som är värda ett besök i Sunnmøre:
-Skårasalen
-Grøtdalstind
-Randers Tipp topp
-Saudehornet
-Nordre sætretind
-Slogen
-Smørskredtind
-Sylvkallen
-Kolåstind
-Blåbreetind
-Hornindalsrokken

Mvh
Fredrik

Bockar och bugar.

Bäst skogsåkning då?
Har inte väldig koll på området ännu, kanske inte ens finns?

Blide sa:
Bockar och bugar.

Bäst skogsåkning då?
Har inte väldig koll på området ännu, kanske inte ens finns?
Om man säger det så; du kommer få nog av skogsåkningen efter ett par toppturer:-)

Haha på den nivån?
Känner redan nu att jag kommer att kunna motivera en lättare turrigg med svängradie under 40 meter efter den här resan...

Det e grymt schysst att knata upp till patschellhytta som är en hytta uppe på en högplatå vid foten av slogen och två andra berg. Där kan man sova och köpa mat billigt ur det välfyllda skafferiet och beta av de tre topparna som ligger ca 800m över hyttan. När vi var där i maj var vi det enda sällskapet där, så det kändes som att vi hade vår helt egen villa uppe på berget och lade förstaspår på alla topparna :)

Är det någon som har koll på det aktuella snöläget i Norge; Jotunheimen, Jostedalen, Sunnmöre?? Har hört att Jotunhemien haft en riktigt dålig vinter(?), vi åker nästa vecka och det är just Jotunheimen vi har siktet inställt på men det kanske inte är bästa alternativet..?

Var i Hurrungane förra helgen, (Turtagrö)
Ingen bra snövinter men inte katastrofalt dålig heller.
Vi hade nysnö och helt OK förhållanden.

/ F

Det är i mitten av Maj, är man i Sunnmöre - startar man från havsnivå på flera platser och därmed blir det en del haijk på barmark.
Men det ligger mycket snö från 300-400 möh, inga problem att gå toppture på Sunnmöre från D.D och 2-4 veckor framåt.
mvh
fredrik

Tack for alla gode råd. Jag har bokat en resa til Riksgränsen torsdag 20. maj - mandag 24. maj. Nu læser jeg så i danske tidninger om högsommartemperaturer och höga flöden och blir lite bekymrad. Vet någon om det går att åka på topptur alls?

mvh.
Torben

Tillbaka
Topp