Bra, prisvärda googles till 13-åring

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 152328
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 152328

Guest
Hej.

Grabben stod och höll i ett par Oakley med ett stort leende på läpparna när han besökte en servicebutik i Österrike häromveckan. När han såg prislappen blev han chockad. Nu säljs det ju ut utrustning till höger och vänster. Jag förstår att passform och komfort varierar och att man måste prova sig fram. Men, finns det coola goggles som är lika bra som t.ex. Oakley prism som inte kostar tusenlappar? Det ska vara åt all-around-hållet, dvs funka i sol, mulet, kväll och snö. Kanske omöjligt? Givetvis ska dom vara coola och se hyfsat moderna ut.

Tack!

XXL säljer Smith googles från 600 till 1000kr för deras lite enklare till I/O. I/O levereras med två linser.

De har även stora Flight Decken för 1000kr, men medföljande lins är inte en allväders. Går ju att köpa tex den svarta linsen för 450kr på amazon inkl frakt och vissa webbutiker har reat ut Prizm för för 550-600kr om man är lite på hugget.

Att lägga 400kr på en everest google kan jag tycka är att kasta pengarna i sjön, speciellt den här tiden på säsongen. Går att göra fina kap på reorna. Så ha lite is i magen.

Att tänka på är att det är EXTREMT mycket marknadsföring för de dyrare gogglesen... visst, prism/chromapop eller så kanske ger liite bättre kontrast men så stor skillnad som de själva framställer det upplever i alla fall jag att det inte är, när det gäller andra linser så skiljer det ännu mindre, definitivt inte värt att köra dyrare goggles!
Jag har gått från oakley ayrbrake med dyra linser till ett par kinesiska på ebay för 350 kr inkl. 2 linser och kvalitén är i princip densamma men det är inget fancy märke på bandet.

Stadium har många prisvärda och bra modeller!

PatrickSthlm sa:
XXL säljer Smith googles från 600 till 1000kr för deras lite enklare till I/O. I/O levereras med två linser.

De har även stora Flight Decken för 1000kr, men medföljande lins är inte en allväders. Går ju att köpa tex den svarta linsen för 450kr på amazon inkl frakt och vissa webbutiker har reat ut Prizm för för 550-600kr om man är lite på hugget.

Att lägga 400kr på en everest google kan jag tycka är att kasta pengarna i sjön, speciellt den här tiden på säsongen. Går att göra fina kap på reorna. Så ha lite is i magen.
Och ... vad konkret är det för brister på de Everest Goggles jag länkade till förutom då det uppenbara, varumärket? Men det är kanske det som avses? ;-)

/MM

Man betalar mycket för lite extra. Alla vill inte det, en del är beredda att slanta för några procents bättre prestanda. Tror att föreslagna Everest kommer att göra jobbet alldeles utmärkt. Förutsatt att de faller unge herr'n som OP tänkt köpa till på läppen.

Mountain_Man sa:
[
Och ... vad konkret är det för brister på de Everest Goggles jag länkade till förutom då det uppenbara, varumärket? Men det är kanske det som avses? ;-)
/MM
Hej!

Talar av egen erfarenhet. Sitter själv på många produkter från Everest/Soc då man nu är lite äldre och visare och förstår att man inte alltid får mer för pengarna bara för att det är ett flashigt märke på grejerna.

Jag kommer även ihåg hur märkesmedveten man var när man var ung. Ur det perspektivet så tycker jag att trådskaparen skall ha lite is i magen och använda prisjakt för att söka efter bra erbjudande på framförallt Smith I/O eller I/OX. Går att hitta för under 1000kr om man har lite flyt. Köpte själv I/OX för 750kr inkl frakt från amazon. Även fast everest kommer funka mer eller mindre lika bra så kommer han bli gladare för ett par märkesgoogles. Och med all respekt för att ett par hundralappar har olika mkt värde beroende på i vilken ekonomisk sitaution.

Slår du till på Everest så missa inte deras 20% rabatt på vinterrean för medlemmar.

https://www.amazon.co.uk/gp/product...inkCode=xm2&camp=1634&creativeASIN=B00T3KKHSI

Här får du tex ett par oakley crowbar med PRIZM Sapphire för 60 pund plus frakt. Står rose i beskrivningen men de bekräftar flera gånger att det är sapphire. Inte nyaste bågen men helt ok och ett kap med den linsen tycker jag.

Mvh

Senast ändrad:
Jag skulle nog kollat att jag skrivit klart innan jag skickade... :-)
Det jag som saknades var: varför antyds det att marknadsföringen skulle vara något negativt?
Ny teknologi måste man ju upplysa kunderna om. Marknadsföring är väl ett lämpligt sätt.
Ju mer man investerar i utveckling ju viktigare blir det att berätta om det och i vanligt ordning så går utvecklingen i rask tempo. Man får vad man betalar för precis som i de flesta fall.

Jag kör ett par Everest, har tänkt byta upp mig till nåt nice med utbytbara linser sen. Men för mig var det lätt värt att köpa sålänge ändå eftersom de sitter superbra.

Mitt problem när jag letar goggles är nämligen passformen. Jag har ganska litet ansikte(tydligen) och många av de stora gogglesen funkar inte alls på mig. Det värsta verkar vara att förvånansvärt många av de klämmer ihop min näsa så att jag inte kan andas. ;p

Så jag skulle rekommendera att ni köper där ni kan prova om ni inte vet en exakt modell som funkar bra. :)

jet sa:
Jag skulle nog kollat att jag skrivit klart innan jag skickade... :-)
Det jag som saknades var: varför antyds det att marknadsföringen skulle vara något negativt?
Ny teknologi måste man ju upplysa kunderna om. Marknadsföring är väl ett lämpligt sätt.
Ju mer man investerar i utveckling ju viktigare blir det att berätta om det och i vanligt ordning så går utvecklingen i rask tempo. Man får vad man betalar för precis som i de flesta fall.
Njae ... i slutänden är det du som kund som betalar både tillverkning, utveckling och marknadsföring vilket innebär att om företaget sponsrar tex: Lindsey Vonn så blir sannolikt produkterna dyrare än om man inte gör det. Sedan beror ju slutpriset på en mängd olika faktorer där marginaler i mellanled kanske är det som påverkar mest ... Så specialtillverkar man en produkt för sin egen affärskedja och avstår från att sponsra stjärnor i världsklass finns ju en god möjlighet att pressa priset till kund utan att tumma på kvalitet.

/MM

Nu har amazon sänkt crowbar med prizm sapphire till 52 pund. Nästan så att man ska köpa ett par som "extra goggles" i väskan.

Tillbaka
Topp