Bra processor för HD?

Bra processor för HD?
Definiera "bra processor" ?
Det fanns kameror med HD format innan dualcore tekniken kom. (Således också datorer som kunde hantera det..)

Bra processor för HD?
Och sen kom AVCHD som i stort sett alla kameror utan band i konsumentklassen spelar in på i dagsläget. Spelar den in i 1920x1080 så är minimum rekommenderade processorn QuadCore, för att redigera det i Realtid alltså, så att du kan spela upp allt i vegas utan några hack. Men det går att redigera även på en P4:a tex, men då flyter det inte för 5 öre i redigeringen heller.

Bra processor för HD?
Vad för dator är det för dator som har det? Som man kan köpa från typ, pc-city, elgiganten elr nåt sånt. Inget man plockar ihop själv

Bra processor för HD?
fenox92 sa:
Vad för dator är det för dator som har det? Som man kan köpa från typ, pc-city, elgiganten elr nåt sånt. Inget man plockar ihop själv
Ja är du sugen på att lägga lite pengar så ska du ha en dator med en intel i7 processor. Det är intels vassaste och den vassaste på marknaden idag. Det är en quad core med en klockning på allt från 2,6 ghz till 3,2 ghz per kärna.
Dock kräver den ddr3 minnen vilket gör att du behöver moderkort som stödjer det och helt plötsligt så blev datorn 3-4000 kr dyrare;)

Jag ska köpa en amd phenom II vilket är amds motsvarighet till intels i7.
Fast den är tusenlappen billigare men då tyvärr inte lika effektiv.
Den kör även med ddr2 eller ddr3. Ddr2 är ju inte lika snabba men billigare än ddr3 minnen så jag tycker det känns mer värt i dags läget.

speciellt eftersom jag är fattig student.

Vet dock inte vilka som säljer färdiga datorer med i7 processor.
Men kolla runt lite. Troligen blir det riktigt dyrt att köpa en i7 dator från typ hp, dell eller något sånt märke... Bygga själv är klart billigast så kolla om du har någon polare som kan lite och som kan hjälpa dig att snickra ihop den och kolla så alla delar passar...

Mvh / Philip

Bra processor för HD?
Boodil sa:
Ta en titt på apples nya imac vettja, den finns med quadcore processor !
Också en stor penga fråga kolla imac quad mot om du bygger en i7:)
Var inne och tittade nu på och såg att imacen har en i5a som är en sämre version av i7an. Då får du ge 19000kr för datorn.
Visst mac annses av många vara bättre än pc.
Men en jag känner köpte hem en pc där han gav runt 20000kr och då tog han hem den med specifikationerna

Intel i7 3.0ghz
12gb ddr3 ram
4X 1tb sata2 diskar tror dom låg på 7200rpm.
Nvidia geforce 9800gt
1000w nätagg
Och ett Gigabyte GA-EX58-UD5, X58 moderkort med stöd för tripple sli.

Så man får en rätt fet dator för samma pengar.
Värt att tänka på;)

Senast ändrad:
Bra processor för HD?
Jag kör på Intel Core i7 processor, 6 gb ram, 64 bitas operativsystem och riktigt stora hårdiskar. Det fungerar bra för mig iallafall!

Bra processor för HD?
"Var inne och tittade nu på och såg att imacen har en i5a som är en sämre version av i7an"

För 2160kr extra får du en "2.8GHz Quad-Core Intel Core i7"

Bra processor för HD?
FilleJ sa:
Boodil sa:
Var inne och tittade nu på och såg att imacen har en i5a som är en sämre version av i7an. Då får du ge 19000kr för datorn.
Men en jag känner köpte hem en pc där han gav runt 20000kr och då tog han hem den med specifikationerna

Intel i7 3.0ghz
12gb ddr3 ram
Nvidia geforce 9800gt
1000w nätagg

Värt att tänka på;)
tycker det verkar hyffsat kasst att lägga 20k och ta det grafikkortet faktiskt.
vad det gäller i5 så är den inte mkt sämre än i5, den presterar t,om bättre vid flertalet tillfällen och i vissa spel för att inte tala om att den kostar mindre, helt klart mer prisvärd tycker jag iaf.

vet inte riktigt när det kommer till hdformat osv, men frågan är ju vad din budget är osv, jag hade satsat på sdd ett fett grafikkort(t,ex nya 5870) i5/i7 beroende på budget.
du kan ju mörsa mer ram med i7 om du planerar att ha riktigt grova grejjer körandes dvs :)

Bra processor för HD?
kalasalfons sa:
FilleJ sa:
Boodil sa:

Intel i7 3.0ghz
12gb ddr3 ram
Nvidia geforce 9800gt
1000w nätagg

Värt att tänka på;)
tycker det verkar hyffsat kasst att lägga 20k och ta det grafikkortet faktiskt.
vad det gäller i5 så är den inte mkt sämre än i5, den presterar t,om bättre vid flertalet tillfällen och i vissa spel för att inte tala om att den kostar mindre, helt klart mer prisvärd tycker jag iaf.

vet inte riktigt när det kommer till hdformat osv, men frågan är ju vad din budget är osv, jag hade satsat på sdd ett fett grafikkort(t,ex nya 5870) i5/i7 beroende på budget.
du kan ju mörsa mer ram med i7 om du planerar att ha riktigt grova grejjer körandes dvs :)
Men datorn är ju ingen speldator den är till för att redigera film med och då är det ju helt onödigt att lägga ner pengarna på grafikkortet.
Eller när började vi prata om spel? i7an är idag den bästa processorn för film och det är ju det vi pratar om. Jag har svårt att tro att en i5 presterar bättre än i7an när det handlar om film.
Men kan du bevisa det lägger jag mig direkt.

http://testcentret.idg.se/2.8640/1.244901/intels-nya-core-i5--och-core-i7-processorer-i-stort-test

där finns ett diagram på att alla i7or slår i5an i att hantera komprimering av film.
Även i bildrendering vinner i7an med häst längder över i5an
Som du ser så vinner i7an alla tester som dom kör med den.
Så har man pengarna skulle jag säga att man ska köra på en i7a.

Bra processor för HD?
Du får nog räkna med minst 10k för att få en där det inte finns några riktiga flaskhalsar någonstans i systemet.

Fråga på sweclockers, kolla komplett och dylika nätbutiker.

Bra processor för HD?
okej :/ å det är ett krav att den ska ha en i7 för att klara av att redigera HD? Elr finns det kanske nåt billigare alternativ som skulle klara av det, men kanske inte lika snabbt elr nåt?

den jag hitta på onoff kostar 10 490kr

Bra processor för HD?
Ett enkelt svar på din fråga är; ja, det spelar roll. Men det är inte bara processorn som spelar roll. Därför tror jag att du får specificera dig lite.

Är det laptop eller stationär dator? Mac eller PC? Jag ser att någon här ovan har varit inne på Intels i7:a. Visst, du får en bra dator men det kanske är mycket pengar? Jag kan tänka mig att absoluta minimum för hyffsad HD-redigering (näsan vid vattenytan - ibland över, ibland under) ligger vid en dualcore E5200, 2GB RAM, skapligt snabb 7200 rpm disk.

Du kan redigera HD på ganska rackliga maskiner men för att för att få ut maximalt av redigeringen och slippa lagg och utan att slita dig i håret krävs det en del.

Några punkter du kan tänka på:
- Köp så snabb CPU som du har råd med.
- Minst 4 GB. RAM är billigt.
- bra moderkort och bra nätagg. Stabilitet har hög prio vid redigering.
(+ eventuellt köp ett billigt, passivt kylt grafikkort)

Senast ändrad:
Bra processor för HD?
fenox92 sa:
okej :/ å det är ett krav att den ska ha en i7 för att klara av att redigera HD? Elr finns det kanske nåt billigare alternativ som skulle klara av det, men kanske inte lika snabbt elr nåt?

den jag hitta på onoff kostar 10 490kr
Det finns andra quad allternativ. Amd phenom II x4 blir mycket billigare räkna med typ 6-7k för en hyffsad dator. i5an som även den nämnts ovan är en quad som tar nästan alla phenom II cpuer och är billigare än i7an men iaf dom tester jag har hittat visar att i7an är snabbast. Sen finns det ju intel core 2 quad. Jag tror nog att alla dom ska fixa att redigera hd.
Men som sagt kolla om du har någon polare som kan bygga så sparar du garanterat pengar. Då kan du springa in på komplett eller netonnet och kolla lite priser. Du har bla dator i delar på komplett eller uppgraderings paket.

Bra processor för HD?
tack så mycket för hjälpen :)

HP M9746

Processor AMD Phen. X4 810
Internminne 6 GB
Minnestyp DDR3
Hårddisk 750 GB
Grafikkort ATI HD4650
Grafmin eget-Ink del 1024/3070
Ut-gångar grafikkort HDMI/DVI/VGA
Ljudkort 7.1 HD Audio

Troru den kan va nått? 7 464:- Det är ungefär det priset jag skulle kunna tänka mig.

Tyvär så är min ända kompis som är bra på datorer bortrest :(

Bra processor för HD?
Kapar den här tråden och kompletterar med fråga ungefär motsvarande ovan.

Nån som vet om den här laptopen duger för HD redigering tillräckligt väl för att inte få hjärtsnörp och inte tvingas ta till våld för att avreagera sig?
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF08a/321957-321957-3329744-64354-64354-4011373.html

Om länken inte funkar har den följande specs:
Intel® Core™-processor i7-720QM, 1,60 GHz, Nivå-2-cache 6 MB
4096 MB Ram (2 x 2048 MB DDR3)
1000 GB (2 x 500 GB)7200 rpm
NVIDIA GeForce GT 230M, Upp till 2815 MB grafikminne totalt med 1 GB dedikerat DDR3

Måste ha en laptop, eftersom jag kommer resa dom närmaste åren, så stationär är inte att tänka på. Tyvärr.

Bra processor för HD?
jonko_73 sa:
Kapar den här tråden och kompletterar med fråga ungefär motsvarande ovan.

Nån som vet om den här laptopen duger för HD redigering tillräckligt väl för att inte få hjärtsnörp och inte tvingas ta till våld för att avreagera sig?
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF08a/321957-321957-3329744-64354-64354-4011373.html

Om länken inte funkar har den följande specs:
Intel® Core™-processor i7-720QM, 1,60 GHz, Nivå-2-cache 6 MB
4096 MB Ram (2 x 2048 MB DDR3)
1000 GB (2 x 500 GB)7200 rpm
NVIDIA GeForce GT 230M, Upp till 2815 MB grafikminne totalt med 1 GB dedikerat DDR3

Måste ha en laptop, eftersom jag kommer resa dom närmaste åren, så stationär är inte att tänka på. Tyvärr.
Svar: ja, den klarar att redigera HD bra. Grejen är den att det beror helt och hållet på vilken sorts HD det är inspelat i, vissa format är tyngre än andra och kräver därmed bättre datorer. Men många format räcker det med en core2duo för att klara av det, men i7 är ju helt klart ett säkert kort och hade jag haft pengarna hade jag köpt direkt om jag var du.

Tillbaka
Topp