Bra skidåkning

Stig_Huud

Medlem
Bra skidåkning
Jag har studerat vissa inlägg där pärlor till skidorter efterfrågas. Svaren blir ofta nedlåtande och sarkastiska. Oftast från majoriteten av de svarande. Tråkigt.

Jag tänkte ge ett tips om en fin ort i Schweiz som via sitt liftkort även innefattar två andra bra orter.

Disentis är namnet och har åkning upp till 3000 m, 1800 fallhöjdsmeter, ett tiotal liftar, helt stendöd by under lågsäsong och väldigt lite folk under samma tid. Lätta ingångar till offpistlöpor samt goda möjligheter till toppturer. Jag har dock inte prövat de senare alternativet.

Grannbyarna är Sedrun, som är lite smågullig, och Andermatt (inge kommentarer behövs). Till Sedrun tar det 20 minuter med tåg och till Andermatt cirka en timme. Tågresan ingår i liftkortet.

Varsågoda till er som är intresserade!

Bra skidåkning
ÄNTLIGEN... Jag råkade påpeka detta för några månader sedan också. Jag säger Råkade för herre hm hm vilket liv de blev...

Att inte folk/personer som är skidkunniga över de normala kan förstå att det faktiskt finns människor som har precis samma stora intresset för skidåkning men kanske inte samma möjlighet att åka eller lära sig lika mycket beroende på jobb mm.

Sarkastiska svar eller nedlåtande borde inte existera på denna annars så bra sida för oss skid o bräd intresserade.

Tack för tipset...

MVH -Robban-

Bra skidåkning
Mycket bra inlägg. Det är så det skall vara, bra och informativa inlägg, där man får svar på sina frågor.

Bra skidåkning
RRragnar. Anledningen till att det inte behövs några kommentarer om Andermatt är att jag tycker att den orten känner många till. Man vet att det är ett stort berg, brant, ganska sömnig by osv.

Disentis anser jag vara mer okänt och lyfter därför fram den orten.

Hälsningar

/S. Huud

Bra skidåkning
Kan du ge lite mer info om byn eller hänvisa till ngn bra hemsida (helst svensk/engelsk)? Vad går ett liftkort på ungefär? Finns det något svenskt bolag som kör dit eller är det egen bil som gäller?

Bra skidåkning
Några andra sidor än www.disentis3000.ch och www.sedrundisentis.ch vet jag inte. Det finns ju alltid andra sajter som goski.com, pistoff.com osv, men de har ju inte den senaste informationen.

På www.disentic3000.ch klicka på "`winter" och därefter på "Panorama" så får du fram pistkartan som iofs är ganska dålig. Det finns bra åk till vänster om bergen som man inte ser på den kartan.

Liftkort kostade under 1800 för två år sedan när jag var där. Då menar jag ett åttadagars. I övrigt är ju Schweiz dyrt.

Vi flög till Zürich och tog tåget (biljett köper man på plats). Byte i Zürich centrum samt Chur. Transfertiden är cirka 3 timmar.

Byn har ett par trötta barer och någon pizzeria. Under högsäsong kanske det är lite mer folk i alla fall.

Bra skidåkning
Tack för et bra tips!! Som så många andra har sagt så är det så här ett skidforum skall funka!
Hade tänkt åka ner i det området 4-5 dagar och det här låter ju lockande! Annars hade jag kollat lite på Engelberg. Vet du nåt om det. Det ligger väl ganska nära?

Bra skidåkning
Var i Engelberg under 90-talet, men hade dåligt väder. Därför är mina intryck av förklarliga skäl inte så positiva från Engelberg. Vid goda snöförhållanden så är nog Engelberg bra. Jag tror dock att Laub, som jag tror åket mot byn heter, är ganska lavinkänsligt. Kan ha fel.

Avstånden mellan Disentis och Engelberg kan jag inte säga vad det är på rak arm. Jag tror att Engelberg ligger nordväst om Disentis. Någon timme bort. Kan även här ha fel.

/S. Huud

Tillbaka
Topp