bra surfställen i europa?

Danny_Ramone

Ny medlem
hej!
jag har en fåfäng dröm om att lära mig surfa och jag undrar vilka bra spots som finns i europa, vilka årstider som är bra, priser, boende... ja allt som man behöver veta helt enkelt. skulle vara super nice om jag kunde få mina frågor besvarade :)

mvh//dan

Är det vågsurfing eller Windsurfing? Öland och Varberg är "heta" spots. Det finns en butik i Varberg som heter SurfersParadise kan ju höra med dem. de har hemsida också www.surfersparadise.nu

jag vill lära mig vågsurfa.

oj oj, ume och öland och allt lät ju nice. men inte för att låta onödig eller nåt men de är rätt långt till ume och öland från mig och då åker jag hellre till ett ställe som är känt för att ha säkert med bra surfing, you digg?

jag såg på wannasurf, jättebra sida. men jag hittade ingen info om var man kunde bo, vilka ställen som är bra för nybörjare eller om de är dyrt och bo där osv.

de finns säkert ganska många här som surfat runt i europa. ngn kanske vet?

piiiiis

Om det är en dröm så måste du ju göra det! Portugal eller södra spanien (atlantsidan) har mycket vågor på vintern. Runt lissabon ligger det många ställen, praia do guincho är väl ett av dom mest kända. Lissabon är också en ball stad. Annars kan du ju flyga ner till malaga, fixa en bil (pepe car) och åka till tarifa. Tarifa är som ett åre fast surf, ligger så långt söder ut man kan komma i europa, finns billigt boende där på vintern.

Vintern är nog den årstid du ska satsa på, berydligt swellsäkrare. Om du däremot skulle vilja surfa i sverige är det vindsurfing som gäller, mycket mer lättillgängligt. Kolla in denna rullen från varberg, dom vågorna är inte så bra att simma i! liten fil: http://surf.macallan.nu/Varberg_Frippe75_2004-09-27_small.wmv

stor fil: http://surf.macallan.nu/Varberg_Frippe75_2004-09-27_large.wmv

åk till lanzarote, "europas hawaii"..där kan du nog lära dig surfa året runt och det ska finnas bra surfskolor där också.

jag var nere i lissabon förra sommaren å ville testa å surfa, hade aldrig gjort det innan...
kommer tyvärr inte ihåg vad stället hette men man tog tåget till cascais och sen var det typ 30 min billig taxi därifrån..
fick hyra en bräda och våtdräkt där ganska billigt över dan.. en dag jag aldrig glömmer, fy fasen va kul det var!
GÖR DET! :)
och om du kommer dit så bara fråga i närmsta extremesport affär.. dom hjälper gärna till och tipsar om bra spots och hur du tar dig dit. :)
akta dig för locals bara om du är nybörjare, dom svänger inte undan för dig i första taget :D haha.
peace!

Tillbaka
Topp