Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Bra telemarks teknik??
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 14380" data-attributes="member: 13863"><p>Hmm... jag måste säga att jag är något förvirrad av dina telemarkstips. </p><p></p><p>Själv börjar jag sakta men säkert komma till insikt. Den senaste tiden har jag studerat HitMes "telemarksskola" där en del godbitar dyker upp blandat med en hel del fullkomliga oväsentligheter (men det är riktigt skojigt...). Dessutom tycker jag Mårten Petterssons artikel i senaste Utemagasinet är klart intressant.</p><p></p><p>Vad jag kommit fram till är följande:</p><p></p><p>1. Det är fullkomligt meningslöst att åka telisar med samma belastningsteknik som används vid alpin åkning.</p><p></p><p>2. Skärande svängar skall eftersträvas för att uppnå fart och elegans.</p><p></p><p>3. Telemarksåkning skall ske med båda skidorna belastade (50/50) och med ett så neutralt tryck som möjligt på dalskidans fot (och skida).</p><p></p><p>Varför nu detta förutom att det är självklart. </p><p></p><p>Jo, om man åker telisar med belastning typ 90/10 dal/bergskida och trycker på plösen som en alpin åkare, går det utan tvekan att få till en kraftfull skärande sväng. Men till vilken nytta? Åkpositionen blir tämligen upprätt vilket lätt leder till obalans, men framförallt går det bättre om man från denna position skippar hällyftet och istället kör med parallella skidor (alpin teknik). Jag har själv praktiserat detta och kan bara konstatera det definitivt meningslösa i tekniken.</p><p></p><p>Lika självklart är det att i alla lägen (det finns några undantag, tex puckel) sträva mot en skärande sväng. Faktum är att det är betydligt viktigare för en telemarksåkare att nå dit än för en alpinåkare. Detta är nyckeln till att undvika brännande lårmuskler och trötta knän. En skärande sväng sparar helt enkelt enormt mycket energi´jämfört med en sladdande dito. Dessutom går det fortare och stabilare vilket inte är att förakta.</p><p></p><p>Går det då att åstadkomma skärande svängar utan att "trycka på plösen"? Jodå. Genom den traditionella telemarkstekniken med 50/50 belastning och låg tyngdpunkt går det alldeles utmärkt. Speciellt om man är utrustad med ett par moderna välskurna skidor och styva pjäxor. Trixet är att våga släppa på, kanta och låta skidorna styra!</p><p></p><p>Mina generella råd för "clean" telemarksåkning är därför följande:</p><p></p><p>Belastning:</p><p>50/50 som grundbelastning på alla underlag. "Justeras" efter situationen. Stå så neutralt på dalskidan som möjligt och sväng genom kantning, inget annat. Låt den bakre skidan följa med i kantningen och behåll trycket genom hela svängen även på denna skida.</p><p></p><p>Position:</p><p>Precis som i hårig alpin åkning, förhållandevis låg, men inte allt för låg då utrymmet för att följa terrängvariationer då blir allt för begränsad. Kroppen i färdriktningen, men medvridning är OK, speciellt i stora svängar.</p><p></p><p>Kantning:</p><p>Kanta i första hand genom att luta kroppen, följ därefter upp med höften. </p><p></p><p>Stavar:</p><p>Undvik dubbel stavisättning!!! Stavarna skall användas som känselspröt och rytmpinnar inte för "stavhoppning". (Träna gärna helt utan stavar...)</p><p></p><p>Kortsväng:</p><p>Ett tryck med den bakre skidan i slutet av svängen ger en bra studs och tryck in i nästa sväng och förenklar en kraftfull kantisättning. Praktiseras med fördel även i stora svängar.</p><p></p><p>Thats´s all kids! / MM</p><p></p><p>PS! Om det finns några logiska, teoretisk eller praktiska tankefnurror på mitt resonemang tar jag gärna emot synpunkter. DS.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 14380, member: 13863"] Hmm... jag måste säga att jag är något förvirrad av dina telemarkstips. Själv börjar jag sakta men säkert komma till insikt. Den senaste tiden har jag studerat HitMes "telemarksskola" där en del godbitar dyker upp blandat med en hel del fullkomliga oväsentligheter (men det är riktigt skojigt...). Dessutom tycker jag Mårten Petterssons artikel i senaste Utemagasinet är klart intressant. Vad jag kommit fram till är följande: 1. Det är fullkomligt meningslöst att åka telisar med samma belastningsteknik som används vid alpin åkning. 2. Skärande svängar skall eftersträvas för att uppnå fart och elegans. 3. Telemarksåkning skall ske med båda skidorna belastade (50/50) och med ett så neutralt tryck som möjligt på dalskidans fot (och skida). Varför nu detta förutom att det är självklart. Jo, om man åker telisar med belastning typ 90/10 dal/bergskida och trycker på plösen som en alpin åkare, går det utan tvekan att få till en kraftfull skärande sväng. Men till vilken nytta? Åkpositionen blir tämligen upprätt vilket lätt leder till obalans, men framförallt går det bättre om man från denna position skippar hällyftet och istället kör med parallella skidor (alpin teknik). Jag har själv praktiserat detta och kan bara konstatera det definitivt meningslösa i tekniken. Lika självklart är det att i alla lägen (det finns några undantag, tex puckel) sträva mot en skärande sväng. Faktum är att det är betydligt viktigare för en telemarksåkare att nå dit än för en alpinåkare. Detta är nyckeln till att undvika brännande lårmuskler och trötta knän. En skärande sväng sparar helt enkelt enormt mycket energi´jämfört med en sladdande dito. Dessutom går det fortare och stabilare vilket inte är att förakta. Går det då att åstadkomma skärande svängar utan att "trycka på plösen"? Jodå. Genom den traditionella telemarkstekniken med 50/50 belastning och låg tyngdpunkt går det alldeles utmärkt. Speciellt om man är utrustad med ett par moderna välskurna skidor och styva pjäxor. Trixet är att våga släppa på, kanta och låta skidorna styra! Mina generella råd för "clean" telemarksåkning är därför följande: Belastning: 50/50 som grundbelastning på alla underlag. "Justeras" efter situationen. Stå så neutralt på dalskidan som möjligt och sväng genom kantning, inget annat. Låt den bakre skidan följa med i kantningen och behåll trycket genom hela svängen även på denna skida. Position: Precis som i hårig alpin åkning, förhållandevis låg, men inte allt för låg då utrymmet för att följa terrängvariationer då blir allt för begränsad. Kroppen i färdriktningen, men medvridning är OK, speciellt i stora svängar. Kantning: Kanta i första hand genom att luta kroppen, följ därefter upp med höften. Stavar: Undvik dubbel stavisättning!!! Stavarna skall användas som känselspröt och rytmpinnar inte för "stavhoppning". (Träna gärna helt utan stavar...) Kortsväng: Ett tryck med den bakre skidan i slutet av svängen ger en bra studs och tryck in i nästa sväng och förenklar en kraftfull kantisättning. Praktiseras med fördel även i stora svängar. Thats´s all kids! / MM PS! Om det finns några logiska, teoretisk eller praktiska tankefnurror på mitt resonemang tar jag gärna emot synpunkter. DS. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Bra telemarks teknik??
Tillbaka
Topp