Bräda för en medelduktig 16åring!

Kung_Petter

Ny medlem
Tja, letar efter en ny bräda till årets sässong.

Personfakta:
16år
80Kg
45-46 sko stl
1.87-1.90 lång (var ett tag sen jag mätte mig
Åker 1-2 veckor per vinter
Åker blandat, puder, pist, park

Vill gärna testa en lite styvare bräda då den jag har är väldigt mjuk. Prisklass: 4000kr med bindningar. Hade tänkt beställa från Blue-tomato eller liknande.

Någon som har någon bräda att rekkomendera mig? Får gärna vara beggat eller förra sessongens modell.

Senast ändrad:
Hur kan du rekommendera honom dessa smala brädor? Mde 45-46 i skostorlek ska du ha MINST 262mm midjebredd. Helst mer.

Jeppann sa:
Hur kan du rekommendera honom dessa smala brädor? Mde 45-46 i skostorlek ska du ha MINST 262mm midjebredd. Helst mer.
rätt av dig, fel av mig! läste inte det, slarvigt!

dock tror jag att royale bör funger med viss begränsning på på vinklarna.. men det är ju duckstance som gäller, så det är ju inga problem..

peetteerr sa:
Länka gärna, kollade lite och hittade denna:

http://www.blue-tomato.at/ProductDetailAction.bto?selectedNode=2otwA49kX81TEBWgen8Aie-1

Den du menade? Isåfall är den för dyr..

Är Cartel och snika olika bindningar?
;-)

snika är ett verb i slang, att snika är att vara snål...

det jag menade var att du borde köpa Cartel för det är den grymmaste bind som någonsin gjorts men om du inte har råd (omo du vill snika...) så kan du köpa custom bindningen...

Exakt som dig var jag också när jag var 16, dock så vägde jag 10 kilo mindre.

Jag åkte på Custom och Custom bindningar och jag var hel nöjd! Kör på en Custom och ev. Cartel bindningar om du har råd då dem är snäppet vassare!

Men brädan ska vara en Custom, grymt bra bräda och du kommer utveckla dig enormt med den !

Edit:

Jag har 45.5 i skostolek och det går att åka på så smala brädor. inte alls så farligt! Skruvade just fast mina Flux Super Titan i min Unity Pride bräda som är 24.5 i midja och jag kan vicka nästan 85 grader. Tar inte i alls!

Junkyard har 15% om man skriver in rabattkoden "aftonbladet" ;) 15% är relativt mycket...

Edit2: Var inte rädd för att köpa gamla Custom brädor som är över 3 år t.ex. Custom brädorna har alltid varit bra och om du hittar en gammal beg. i fint skick så slå till.

Senast ändrad:
Nosskire sa:
Exakt som dig var jag också när jag var 16, dock så vägde jag 10 kilo mindre.

Jag åkte på Custom och Custom bindningar och jag var hel nöjd! Kör på en Custom och ev. Cartel bindningar om du har råd då dem är snäppet vassare!

Men brädan ska vara en Custom, grymt bra bräda och du kommer utveckla dig enormt med den !

Edit:

Jag har 45.5 i skostolek och det går att åka på så smala brädor. inte alls så farligt! Skruvade just fast mina Flux Super Titan i min Unity Pride bräda som är 24.5 i midja och jag kan vicka nästan 85 grader. Tar inte i alls!

Junkyard har 15% om man skriver in rabattkoden "aftonbladet" ;) 15% är relativt mycket...

Edit2: Var inte rädd för att köpa gamla Custom brädor som är över 3 år t.ex. Custom brädorna har alltid varit bra och om du hittar en gammal beg. i fint skick så slå till.
Word! Custom är en grymt bra bräda, lite mjuk för mig bara...

Tack för hjälpen!

Blir nog billigast om man beställer den härifrån isåfall. Om man nu får 15% rabbat om man skriver in "aftonbladet". (var ska man då skriva in det?) Landar det på 5100kr för bara brädan.

http://www.junkyard.se/burton/product.aspx?pid=11635&acid=16833#top

Vilken läng bör jag ha på brädan?

Bindningarna:

http://www.junkyard.se/burton/product.aspx?pid=14400&acid=20921#top

1400kr med rabbat.

Totalt 6500kr.

Lite dyrt enligt för mig igentligen men jag får se. Vore bra med ett annat alternativ också som är billigare. Ska ju köpa ett par boots också och jag kanske bara åker en vecka till alperna i år + några ggr till vallåsen (en liten anläggning på hallandsåsen).

Du ska köra på 162:an..

annars tycker jag att detta paket kommer bli perfa, lite dyrt ja, men varför slänga bort 4000 på grejer som man inte trvis med.. du kommer dessutom kunna ha dom några år..

Nosskire sa:

Det är möjligt att du kan vicka så mkt hemma på vardagsrumsgolvet, men i pudret får man rejäla problem. Med mina 46or tar jag ibland i med mina supertitan på tåsvängen när magen är upp mot berget. Då på en 262mm bräda. Med 24.5 midjebredd lär man ju till och med få problem i en vanlig snäv tåsväng i pisten. Särskilt som toestrapen på flux gör att det sticker ut ännu mer än bara storleken på booten.

Nä peeetteer satsa på en bredare bräda. Gå efter 262mm minst håller jag fast vid.

Senast ändrad:
Jeppann sa:
Nosskire sa:

Det är möjligt att du kan vicka så mkt hemma på vardagsrumsgolvet, men i pudret får man rejäla problem. Med mina 46or tar jag ibland i med mina supertitan på tåsvängen när magen är upp mot berget. Då på en 262mm bräda. Med 24.5 midjebredd lär man ju till och med få problem i en vanlig snäv tåsväng i pisten. Särskilt som toestrapen på flux gör att det sticker ut ännu mer än bara storleken på booten.

Nä peeetteer satsa på en bredare bräda. Gå efter 262mm minst håller jag fast vid.
Att man tar i lite i pudret gör inte så mycket. Känns knappt. Värre om det händer i pisten :| ONT.

Aja, blev så att jag bytte min cstm x mot en baron es 164. Så då har jag 261 i midja i alla fall !

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=23444 denna bräda som andreas tipsade var det ju ett sjysst pris på. Kan det vara något? Inget märke jag känner till men någon annan kanske gör det? Vad kan det vara för midjebredd på den då?

http://www.junkyard.se/snow/product.aspx?pid=14743&g=a&m=c&lbid=0&lcid=50 + custom bindningar annars eller vad säger ni? då blire det ca 5100kr.

Finns det inget paket runt 4000kr som kan vara prisvärt? Denna kanske: http://www.blue-tomato.at/ProductDetailAction.bto?selectedNode=eC8s7bv3BE1SEBWgen8Aie-1

Senast ändrad:
Ingen erfarenhet av santa cruz. Skulle annars rekommendera Burton King. Ett billigare alternativ till GNU.

peetteerr sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=23444 denna bräda som andreas tipsade var det ju ett sjysst pris på. Kan det vara något? Inget märke jag känner till men någon annan kanske gör det? Vad kan det vara för midjebredd på den då?
Allian är ett känt märke som startades av just Ingemar Backman ska tydligen gör grymma brädor.. har provat en för länge sen och var nöjd med den.... blabalbaalblaaa ;-)

Ska kolla upp lite mer fakta om alian brädan. Har blivit sugen på att köpa en beggad bräda så jag kollar runt lite. Nämn 5 brädor som skulle passa mig så blir det lättare att titta efter en begagnad. Custm X skrev att jag skulle ta en bräda med längden 162cm, men om det blir en beggad så kanske det blir en 158 eller nåt. Känns det stor skillnad i åkningen när det skiljer typ 5cm i längd på brädan? Den jag körde på förra året var 145 så jag borde ju känna ett stort lyft i vilket fall som helst! Jag letar efter en bräda med lite kraftigare flex än medium och bör jag då ha bindningar som matchar det eller blir det bra med både hårda eler mjuka bindningar?

Kan dessa bindningarna vara något? Hittade ett par för 600 spänn vilket låter sjysst.

http://www.tactics.com/salomon/spx-44-superstar-snowboard-bindings-06-closeout

Vilken storlek bör jag ha på bindningar när jag har 45 i sko stl? Gör det stor skillnad med storleken? Var mäter man midjebredden? i mitten på brädan eller där man sätter bindningarna?

Senast ändrad:
Finns en CUSTOM X på blocket för 5500 som killen tydligen släpper för 4500 kr. Årets modell (tror jag) 158.

Dock så tycker jag du ska ha en Custom och inte en Custom X.

Skillnaden är väl att Custom X är gjord av ett annat material så att en är lättare? Kanske är lite overkill för mig eller hur menar du? Jag är dock osäker på om någon utav de brädorna passaer mig då de är så smala. Tråkigt om det inte skulle fungera helt och hållet i de snäva svängarna.

Så här är jag skapt:

Kille, 16 år, ca 65 Kg.
Skostorlek: 42
1,70 meter lång.

Du är på alla vis större än mig, men så här åker jag:

Bräda: Never-bräda, köpt på oneoff i STHLM förra vintern. (Den duger gott, kostade bara en tusenlapp, åker ju inte mer än kanske 10 dagar per år, kunde ju gärna vara mer åka)

Bindningar: Flow AMP 7 (tror jag den hette). De är grymma! Man är först ur liften och behöver inte sätta mig ner för att knäppa, jobbiga straps och igenfrusna Step-In bindningar är ett minne blott!

Skor: Flow med vajersnörning (lite styvare än vanliga boots)

Jag diggar puder så det här är en klart duglig setup, det som ligger på uppgraderingsbordet är ju brädan, det blir ingen ändring den här säsongen iaf.

Hoppas jag bringar lite mer ljus över ditt val, ha en skön säsong!

Jag har ett par Flow bindningar från 2004 just nu och jag pallar inte med dem längre :D Känss inte riktigt som man sitter fast så bra å brädan med dom :S

Men några fler alternativ till brädor för mig då? Med midgenbredd cs 260!

peetteerr sa:
Jag har ett par Flow bindningar från 2004 just nu och jag pallar inte med dem längre :D Känss inte riktigt som man sitter fast så bra å brädan med dom :S
Sant, flow är bra för att knäppa fast sig snabbt, men verkligen inte för att få skön åkkänsla.
Burtons bindingar med capstrap är riktigt sköna o har oändligt med inställningsmöjligheter.. om du nu ska ha nya bindingar..
Själv kör jag med Cartel, gudomligt!

Har snackat med killen som säljer Alian brädan och den har tydligen 251 i midja så den e nog lite smal för mig :S Synd. Har hittat en Fin Custom X 2006 oxå, men den har väl oxå 251 i midja?

Finns det inga andra som kan passa mig bra då? Möjligt att jag kan få Alian brädan lite billigare så det blir nog ett sjysst kap, men jag vill ju inte märka sen att den inte funkar alls för mig sen. Jag är van vid att köra med knappt några vinklar änsålänge men jag kan ju testa andra oxå. Bindnignar tror jag att jag letar upp en beggad Custom, eller Cartel. Kan det gå med dem må tro?

Det är absolut inte att tänka på att köpa en bräda under 26 cm för dig. Snälla fall inte för frestelsen att köpa en billig bräda som sedan inte funkar för dig.

Vilken bräda/bindingar du än ska köpa så se till att testa den, och några till, först så du kan jämföra lite. Bara för att nån säger att en bräda är bra, har rätt längd eller dyl så betyder det ju inte att det är rätt för dig..
Min bräda är lite för smal för mig, men kör ändå med +18 -9 vinklar så bindningarna tar inte i när ja åker (och tur är väl det!)..
Jag ska köpa ny nu i kommer sticka ner till lokala favoritbrädbutiken o testa 2-3 st för o jämföra.. Do the same!

Ok, ska upp till Sälen Vecka 8 och kanske till alperna innan eller efter det. Kanske ska ta och hyra bräda då och känna efter själv vad som passar mig. Jag har ingen erfaranhet av att hyra grejjer och så, men går det att hyra en bräda och sen byta den mot lite olika under veckan man har hyrt?

Nåt tips på bra ett bra ställe att hyra grejjer på i Sälen?

Om du ska till alperna först så är det perfekt. Hitta en bra snowboardbutik som finns där genom internet innan du åker dit och sen plankar du dit första morgonen och tar och hyr en bräda en vecka. Sen brukar det oftast vara att byta bräda hur som helst, körde på 4 olika brädor förra året på 7 dagar. Säg att du är sugen på att köpa en så ordnar det sig alltid, du brukar också kunna köpa begagnade f.d. hyrbrädor för ett bra pris.

Sälen har inte haft särkilt bra utbud när det gäller uthyrning och roliga brädor, dock har jag inte ansträngt mig särkilt mycket för att hitta.

Ok, tack för bra svar!

Har kollat på vad det kostar att hyra i Sälen och det lär gå på runt 1000kr för en vecka. Kostar det lika mycket i alperna?

Hittatede en sjysst beggad Burton bullit med custom bindningar men jag tror jag vill ha nåt som får mig att utvecklas snäppet mer.

Senast ändrad:
Har bestämt mig för att skaffa nåt inann jag åker iväg då det blir både billigare + skönare så. Åker en del på vallåsen också där det tar ca 1.5h att köa för utrustningen sen kostar det ca 250kr för en dag också.

Men till saken, jag har hittat en sjysst Burton Raven 159 05/06. Den ska tydligen vara något imellan en Custom och T6, det är nämligen en gammal modell som försvann från marknaden förra året. Tänkte skaffa ett par beggade Cartel bindningar till det vilket gör att det hela landar på ca 4000-5000kr För ett sjysst paket. Vet inte vad Raven har för midjemått men jag har läst på åtskilliga sidor att det är en bredare variant så den borde passa mig perfa!

Tack för alla hjälp en en gång!

edit: Tyvärr så har jag nu tagit reda på att midje måttet på Raven är 246mm och det går ju inte med mina stora fossingar.... Får al ta o leta reda på nån lite bredare bräda då :)

Senast ändrad:
Hunnit skaffa bräda än? Har själv välbyggda fötter och skaffade en Burton King som jag slängde på ett par Cartel på inför denna säsong. Kingen är ny för -07 så det finns väl inte så mycket recensioner om den ännu. Jag hann emellertid testa den en dag i Hemsedal i helgen. Är inte superduktig på att åka men jag tycker brädan svarar bra och är stabil i pisten. Dom hade inte öppnat den stora parken ännu, men brädan va skön att jibba och hoppa med i den lilla parken i alla fall:) Kingen bygger väl inte på rymdteknologi men duger gott för en medelduktig åkare och är prismässigt relativt överkomlig. Köpte min på conrad för 3300:- inkl. ett par K2 bindningar som jag krängde iväg till polaren.
Väger 80 kg, 185 lång och körde på 162:an.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp