Bräda för Jib

FGoldwin

Medlem
Bräda för Jib
Sent skall syndaren vakna:) Jag har kört mycket pist och en del offpist genom åren - mestadels på hårda brädor. Jag har en Custom-X 156 idag med Cartel-bindningar. Nu har jag hängt med grabben i parken och jibbat och hoppat lite - vansinnigt roligt. Rails väntar jag med (troligtvis för medveten om att man kan slå sig:).

Jag inser att Custom-X inte är rätt bräda att jibba med. Så jag behöver en mjukare och lekfullare bräda. Jag har hört en hel del om rockers och det vore intresant att testa. Jag är 170cm/65kg med 40 i boots.

Jag läste lite om Burton NUG och även om den verkar intressant känns den inte som en renodlad jib-bräda utan mer allround.
Jag fick tips om en Custom Smalls V-rocker 145wide. En juniorbräda men eftersom jag inte är största personen i backen skulle den kunna passa eller ? Skomässigt passar den eftersom den är wide (24.5cm). Vikten är rekommenderad upp till 59kg vilket gör mig lite tveksam.

Jag har ett par relativt nya K2 bindningar som jag skulle kunna använda. Jag söker en bräda runt 2000 kr, den behöver inte vara ny.

Förslag?

Bräda för Jib
Capita Horrorscope
Rome Garage rocker (billig)
Signal parkrocker
Burton Blunt (liite styvare än tidigare förslag)
Stepchild jibstick

Här är några i "lägre" prisklass, även om alla är dyrare än 2tusen. Finns nästan obegränsat med lekfulla rocker brädor, ta bara en som är okej i pris och som fångar ditt öga.

Bräda för Jib
Kan rekommendera Capita horrorscope, skönaste brädan jag har åkt på.

Annars om jag var dig skulle jag pröva Signal park rocker.
Coolaste rockerbrädan på marknaden ;)

Bräda för Jib
Vad tror ni om custom small v-rocker. Kan en juniorbräda fungera? Visserligen är jag inte tung med det känns lite fel. Eller är det bara jag som är petig?

Bräda för Jib
FGoldwin sa:
Vad tror ni om custom small v-rocker. Kan en juniorbräda fungera? Visserligen är jag inte tung med det känns lite fel. Eller är det bara jag som är petig?
Den blir definitivt mjuk iaf. Kör själv en Capita Horrorscope 147 och väger 70kg, den är på gräns till för mjuk tycker jag. När brädan blir för mjuk blir det svårare att leka med den, använder man lite muskler så "swoochar" man omkull bara, vilket leder till att man åker mjukt hela tiden, och får inte till några bra pressar. Sen är det helt värdelöst att åka park om man inte har någon pop i brädan, vilket du knappt får med en där du ligger över viktgränsen

Rome garage rocker tror jag kan vara något att titta på

http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=16786&ProductDetailId=106784

Bräda för Jib
Tackar chesper88 - lite känslan jag hade (om custom small), men inte kunde förklara varför.

Rome garage rocker, Signal park rocker och Capita Horrorscope kan vara intressanta (sorterade i prisordning). De ligger över budget så jag får kolla efter begagnade. Grabben har en Burton Blunt (utan rocker) och den är väl ok, men jag tror på de andra. Sedan måste jag väl ha med Libtech skatebanana. Kan någon beskriva lite skillnaden mellan dessa?

Sedan är frågan om längd. Om jag är 170cm borde brädan vara runt 145-150cm eller vad säger ni som jibbar mer.

Bräda för Jib
FGoldwin sa:
Tackar chesper88 - lite känslan jag hade (om custom small), men inte kunde förklara varför.

Rome garage rocker, Signal park rocker och Capita Horrorscope kan vara intressanta (sorterade i prisordning). De ligger över budget så jag får kolla efter begagnade. Grabben har en Burton Blunt (utan rocker) och den är väl ok, men jag tror på de andra. Sedan måste jag väl ha med Libtech skatebanana. Kan någon beskriva lite skillnaden mellan dessa?

Sedan är frågan om längd. Om jag är 170cm borde brädan vara runt 145-150cm eller vad säger ni som jibbar mer.
en 140-142 bräda med rocker lär bli perfa

Bräda för Jib
Raaz sa:
FGoldwin sa:
....
en 140-142 bräda med rocker lär bli perfa
Låter lite väl kort eller?
Jag kollade på Burton sidor för Blunt v-rocker. Storleksguiden gav:
142cm lång bräda max 57kg
147cm max 59kg
151cm max 72kg
Ett stort hopp i kg från 147cm till 151 - knepigt, men annars tyder guiden på att jag skall ha 147-151cm (jag väger 65kg).

Men baserat på ditt tips borde Burton Custom Small V-Rocker 145wide fungera. Nu vet jag inte hur styv den brädan är jämfört med övriga.

Tillbaka
Topp